כתבות בנושא מורים לנהיגה - תמונת אווירה WhatsappFacebookTwitterShare

לימוד נהיגה – למה לצפות?

שלב אחרי שלב – הכרת הרכב, הכביש ושיעורים מעשיים עד לקבלת הרישיון המיוחל. כך תתכוננו לתהליך של לימוד נהיגה

רוב הצעירים במדינת ישראל החלו ללמוד נהיגה בזמן שהיו תיכוניסטים מן המניין שניגשים לבחינות הבגרות האחרונות שמסכמות 12 שנות לימוד. הם קיבלו המלצה על המורה השכונתי או העירוני, זה שכולם הולכים ללמוד אצלו ויש עליו כבר כמה וכמה אגדות אורבניות מרוב סיפורים וחוויות, ובעיקר - ניגשו מיד לשיעור הראשון בלי סיפורים והכנות מקדימות. כמובן, רבים מהתלמידים מגיעים עם ידע תיאורטי מוקדם לאחר שכבר עברו את בחינת התיאוריה, אבל כמה מהם באמת מוכנים לתקופת לימוד נהיגה אינטנסיבית? כמה הם יודעים על איך השיעורים ייראו, מה מצופה מהם ולמה הם צריכים לשים לב כבר מהשיעור הראשון?

מערכי השיעור הם שונים ממורה למורה, אך באופן כללי יש כמה דברים שבשיעור הראשון מדברים עליהם, ובשיעור האחרון הם נעשים ברורים מאליו בלימוד אצל מורה מקצועי ומוסמך. המורים מלמדים על פי אותם שלבים נכונים ללימוד נהיגה, פחות או יותר ולכן בכבה הבאה ננסה למפות כמה וכמה מהנושאים האלה על מנת לספק הכנה מקדימה וכללית על איך נראים שיעורי נהיגה ובאילו נושאים הם נוגעים.

שיעורים ראשונים – היכרות עם הרכב, ובפרט רכב לימודי הנהיגה

בשיעור הראשון של לימוד נהיגה, מורה הנהיגה יפגוש את התלמיד מחוץ לרכב, על המדרכה. הדבר הראשון שיעסקו בו הוא כניסה נכונה לרכב ולאחר מכן גם יציאה נכונה. מאחר שיש חשיבות להליכה אל מול התנועה, כניסה נכונה תהיה הליכה מכיוון חזית הרכב לדלת הנהג. בשלב הבא, המורה יוודא שהתלמיד מכוון את המושב לנוחיותו – כולל המשענת ומרחק המושב מהדוושות.

המורה יסביר לתלמיד כיצד רכב ללימודי נהיגה עובד ויראה לו את הדוושות שעימן הוא יכול לשלוט על הרכב – דוושת הגז והברקס. כמובן, תתנהל שיחה בין המורה לתלמיד על תיאום ציפיות, עשה ואל תעשה, וכן גם קצת ביורוקרטיה כמו בדיקת הטפסים של התלמיד, רישום פרטים במערכת של המורה וכו׳. לאחר מכן יוכלו השנים לצאת אל דרך חדשה של שיעורי נהיגה שבסופם יגיע הרישיון המיוחל.

רכבנתראה על הכביש. צילום: שאטרסטוק

מערכות תפעול, ביטחון, בקרה ומידע

בהמשך השיעור הראשונים של לימוד נהיגה התלמיד יכיר את מערכות תפעול הרכב כולל דוושת הדלק, דוושת הבלם, דוושת המצמד, בלם העזר, מנוף ההילוכים, מתג ההתנעה, ההגה. התלמיד ילמד כיצד להפעיל את המערכות בצורה הנכונה ולפתח את מיומנויות השימוש בהן. לאחר מכן ילמד לתפעל את מערכות הבטיחות – סכי השמש, מגבים ומתיזי מים, מחווני כיוון, מתג ומבזק אורות, אורות ערפל, מחוון מצוקה, מפשיר אדים, צופר, מערכת אוורור ומיזוג אוויר, אורות בלם, תומך ראש, חגורות בטיחות, כריות אוויר וכיוון הגלגלים.

גם מערכות בקרה ומידע הן חשובות להמשך הדרך, והמורה יספק הסבר מקיף על לוח המחוונים – על מדים ונוריות האזהרה ובקרה כמו מד מהירות, מד דלק, מד חום המנוע, נורית טעינה ופריקת המצבר, נורית לחץ שמן, והסבר על צבעי הנוריות והשפעתן על המשך הנסיעה: צהוב – נסיעה למוסך, אדום – עצירה מוחלטת.

חשיבות סיכום השיעור ופידבק

מכל מורה יש לצפות לשיחה קצרה או ארוכה בסיום השיעור שתספק סיכום של החומר שנלמד בשיעור – בין אם זה חומר תיאורטי יבש או למידת לקחים מסיטואציות ממשיות על הכביש. כדאי גם שהמורה יספק פידבק לתלמיד על רגעים שבהם היה קשוב ויישם בפועל ובצורה נכונה, זהירה ובטוחה את ההסברים, וכן הערות וביקורת בונה שתאפשר לתלמיד להשתפר בשיעורים הבאים. על מנת שתהליך לימוד נהיגה יהיה אפקטיבי במיוחד, רפלקציה היא אחד המרכיבים החשובים בכל תהליך למידה – מעשי או תיאורטי.

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconלוגוzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_top_10Site_menu_add_bussinessexpress iconwhatsapp iconhand_click_expressicon_mobile_consult דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_toolsFooter_pricelist