תרגיל לכל גיל: המדריך המלא לפילאטיס

ללכת לעשות פילאטיס זה כבר מזמן לא פינוק לאניני טעם, אלא דרך מהנה ולא כואבת להחזיר לגוף את האיזון, היציבה והגמישות. כולם יכולים לעשות את זה, לא חשוב מה הגיל שלכם, אז למה בדיוק אתם מחכים
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג פילאטיס

כמעט לכל אחד יש את סוג הספורט החביב עליו. גם אם עבור חלק מאיתנו הספורט הזה הוא ישיבה על הכורסא וצפייה במשחק כדורגל, הרי שבסך הכל יותר ויותר אנשים מבינים כי עשיית ספורט היא המפתח המרכזי לשמירה על בריאות הגוף, וכמעט תמיד גם הנפש. מהבחינה הזו, כנראה שאין בשנים האחרונות פעילות ספורט מדוברת יותר מה'פילאטיס', אבל האמת היא שרבים לא באמת יודעים במה מדובר. והרי בשביל מה אנחנו כאן אם לא כדי לעשות סדר?

 

מאמץ מינימלי, רווח מקסימלי

באופן יבש, הפילאטיס היא שיטה שנועדה להעניק לגוף גמישות, לשפר את היציבה ולהחזיר את האיזון בין השרירים. השיטה מתאימה לכל גיל וכמעט לכל מצב פיזיולוגי, החל מנשים בהריון ועד לסובלים מפריצות דיסק, טרשת נפוצה, חולשה בשרירים, בעיות ברכיים, סקוליוזיס או לורדוזיס וכדומה. 


במקביל לשאיפה לאיזון, השיטה משפרת את שיווי המשקל. היא עובדת על השרירים המייצבים, להבדיל מהשרירים התנועתיים הנראים לעין. היא מותאמת לכל מתרגל לפי הנסיבות המיוחדות ומצבו האישי. התרגול עצמו אינו דורש מאמץ לב-ריאה וכל תרגיל עובד על כמה אזורים בגוף בו בזמן. התוצאות בדרך כלל מהירות ויעילות, הן מבחינת מראה, והן מבחינת הארכת שרירים והקלה על הכאבים איתם הגענו. 
 
 

עקרונות הפילאטיס

עוד לפני שמתחילים בתרגול עצמו, צריך להבין כי הוא בנוי על מספר עקרונות, ומשתמשים במהלכו בכל השרירים כדי להגיע לשילוב האידיאלי בין הגוף לנפש. לפי העקרונות המנחים של השיטה, המוח הוא שבונה את הגוף ואחראי על תפקודו התקין. 

 
'עיקרון הנשימה' הוא הבסיס להכל. אם נתרגל היטב את הנשימה, כל התנועות והפעולות שלנו יהיו חלקות ונכונות יותר. מטרת העבודה על הנשימה היא להוציא את כל הטינופת והרעל מתוך הריאות, כדי ליצור סירקולציה נכונה של אוויר.

אחרי הנשימה, בא עיקרון השליטה בשריר, כדי שנגיע לביצוע מדויק של תנועות ונמנע נזקים עתידיים. שלישי הוא עיקרון מרכז 'בית הכוח' - זה נמצא בין החלק התחתון של הצלעות לקו שבין עצמות הירך וכל האנרגיה של התרגילים מתחילה מקבוצת השרירים הזו.

הבא בתור הוא 'עיקרון הזרימה', המבוסס על הקונספציה לפיה איכות התנועה חשובה יותר ממהירות התנועה. הזרימה נובעת ממרכז חזק, אבל ללא כל נוקשות או מתח שעלולים להפריע. העקרונות האחרונים הם דיוק וריכוז. ההנחה היא שאם מבצעים תרגילים לא מדויקים או מרוכזים, כל הערך שלהם הולך לאיבוד.
 
 

עם או בלי מכשירים - סוגי אימונים

האימון עצמו מתבצע בדרך כלל על הרצפה ללא כל ציוד וברגליים יחפות. יש גם מה שנקרא 'פילאטיס מכשירים' - מיטות קפיצים מיוחדות, שהקפיצים שבהן משמשים כהתנגדות. שרירי המרכז נשארים החלק החשוב, אבל לא החלק היחיד החשוב - גם שרירי הידיים והרגליים מופעלים בכמה תנוחות, בהתאם לכוחו ומצבו הפיזי של המתרגל. רוב התרגילים מתבצעים בשכיבה או בישיבה, והגוף נשאר בשליטה ובתמיכה מלאה.

 

להאריך את הקריירה

השיטה הזאת מצוינת גם במקרה של פציעות. ספורטאים ורקדנים, למשל, סובלים לעתים מחוסר איזון שרירי ושחיקת מפרקים, והפילאטיס מאפשר להם לעבוד על כל הגוף ועל החזרת האיזון מבלי לגרום לשרירים להתכווץ. כך הם יכולים גם להאריך את הקריירה שלהם, במיוחד אם הגיעו לגיל מבוגר יחסית. אבל באמת שלא משנה בני כמה אתם, ומה מצבכם הגופני, פילאטיס יכול רק לעזור לכם והוא לא חייב לבוא על חשבון משהו אחר. כמו ספורטאים, גם אתם יכולים להמשיך לעסוק בספורט החביב עליכם, בלי שום קשר, ובעיקר לעשות כיף בפעילות מאוד מועילה.


>> רשימה ממוקדת של מכונים ומדריכים לפילאטיס תוכלו למצוא כאן - באמצעות שימוש במערכת סינונים מתוחכמת.


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא פילאטיס
האם המאמר עזר לך?