לימודי אומנויות הבמה - לא רק לימודי משחק ותיאטרון

לבטא עצמך דרך היצירה; להוציא החוצה את הכישרון שבך לעיני אלפי צופים; להיות הכוכב על הבמה ולהדהים את כל הנוכחים ביכולות משחק מדהימות. אם כל אלו הם חלק מהשאיפות ומהחלומות שלך, המקום המתאים ביותר עבורך הוא מוסד אשר מציע לימודי אומנויות הבמה - מה שאנחנו מכירים יותר כלימודי משחק ותיאטרון.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג לימודי אומנויות הבמה

לימודי אומנויות הבמה - אז מה בעצם אומר המושג הגדול ורחב הממדים הזה? כיצד מתבטאים בפועל לימודי משחק ותיאטרון? מה נדרש כדי להתקבל למסלולים הללו, ומה  עוברים הסטודנטים עד לסיום הלימודים? אם אתם מוכשרים ובעלי יכולות משחק טובות, ומרגישים שאתם חייבים להתקדם הלאה ולצאת אל העולם הגדול, חשופים לאור הזרקורים או לעיני המצלמות, כאן תוכלו לדעת עוד על התחום המרתק הזה ולהבין האם הוא מתאים לכם.

 

לימודי אומנויות הבמה - עולם שלם בכף ידך

לימודי אומנויות הבמה באשר הם, כוללים בתוכם לא מעט תחומים, הכשרות, קורסים ומסלולי לימודים. בשורה התחתונה, בוגרי הלימודים הללו יכולים להופיע מול מצלמה, לשיר, להצטלם לסרט קולנוע, לשחק בהצגה על בימת התיאטרון ועוד שלל אפשרויות אחרות. אמנם הלימודים הללו לא 'מייצרים' את הכישרון (כישרון הוא משהו שנולדים אתו, כך אומרים, ולא משהו נרכש), אך הם בהחלט מאפשרים ללומד לעבור תהליך חשוב וחיוני במיוחד: התהליך שבו הכישרון שלו ילוטש ויהפוך חד וברור יותר.
 
לימודי אומנויות הבמה אינם קלים. כבר בתנאי הקבלה ללימודים בבתי הספר השונים אפשר לראות זאת בצורה ברורה, על אף שהתנאים משתנים בין מקום למקום. רוב בתי הספר ידרשו מהמועמדים לעבור מעין מבחן בד (אודישן) כזה או אחר, ולא מעט מהם יקיימו ראיון אישי עם המועמד, בפני כמה אנשים או בפני אדם אחד, ולעתים אף בכמה שלבים - פעם אחת מול ההנהלה, למשל, ובפעם השנייה מול ראש החוג.
 
בהמשך הדרך, עוברים הלומדים דרך לא פשוטה כלל, שכוללת עבודות ומשימות מורכבות,  התמודדות עם האני הפנימי של כל אחד, התמודדות עם השאלה החשובה - 'האם המקצוע הזה בכלל מתאים לי?' ועוד-ועוד. כל הקשיים הללו הם למעשה ההכנה לקראת העולם האמיתי - עולם שבו הקושי למצוא עבודה בתחום, ולהתפרנס ממנה לטווח ארוך, הוא גדול מאוד. רבים, למעשה, לא מצליחים לעמוד בקושי זה, ומוותרים על הקריירה בתחום, גם לאחר שסיימו בהצלחה את לימודי המשחק עצמם.
 

בית ספר ללימודי משחק או קורס פרטי?

לפני נושאי הלימודים עצמם, חשוב להתעכב על האפשרויות שעומדות בפני הלומד, ועל היתרונות והחסרונות שבכך. ראשית, נציין את סוגי המסלולים ללימודי אומנויות הבמה:
 
בית ספר למשחק
לימודים אקדמיים
קורסים פרטיים
סדנאות אומן
 
כמובן שלימודים בבתי הספר למשחק או במסלולים האקדמיים הם המומלצים ביותר והנחשבים ביותר, אך הם גם הארוכים והתובעניים ביותר. רבים מהלומדים משחק, אינם יכולים להרשות לעצמם לעבוד תוך כדי המסלול, ויש בכך חיסרון לא קטן. מצד שני, הקורסים וכיתות האומן יסודיים פחות, ובעיקר מקיפים פחות - הם מתמקדים באספקט אחד בלבד, לרוב, מאלו שציינו קודם לכן. אמנם חלק מהקורסים הפרטיים יכולים להימשך גם יותר משנה ולהיות מקצועיים מאוד, אך בכל מקרה הם מקיפים פחות מהלימודים בבתי הספר ובמוסדות האקדמיים ללימודי משחק.
 
בניגוד למקצועות אחרים שנחשבים מבוקשים לא פחות, נראה כי המעמד של המסלול האקדמי אינו גבוה יותר ממעמדם של הלימודים בבתי הספר שאינם אקדמיים. למעשה, רוב  הבוגרים בלימודים אלו מגיעים מאותם בתי ספר, או אפילו מהקורסים השונים, ולא מהמסלולים האקדמיים (בין היתר משום שהם נדירים עדיין, גם היום).
 

תחומי הלימודים השונים

כאמור, יש לא מעט מסלולי לימודים בתחום אומנויות הבמה. כאן נציין כמה מהם:
 
ברוב המקרים מדובר באותם לימודים ממש - משום שהתיאטרון נחשב בעיני רבים לבסיס של עולם המשחק כולו, למקור שממנו התפתחו כל סגנונות המשחק ותחומי המשחק הקיימים היום. לימודי התיאטרון למעשה מכינים את השחקן לעתיד לקראת עמידתו חשוף אל מול הקהל, ומשפרים את יכולתו לבטא את עצמו, לשחק ולהעביר את המסר המבוקש בצורה האותנטית ביותר, כך שהקהל יזדהה איתו.
 
לימודי משחק ולימודי תיאטרון הם המקיפים ביותר שקיימים כיום, ונמשכים לעתים שלוש וארבע שנים. כיום, אין הרבה מוסדות בישראל שמציעים תואר ראשון בתיאטרון (אוניברסיטת תל אביב היא אחת מהם), אך גם הלימודים שאינם לתואר ראשון הם מהנחשבים ביותר בארץ - אלו של בית צבי, מכללת מנשר לאומנות ועוד.
 
לימודי קולנוע
מדובר בלימודים חדשים, יחסית, אשר מתרכזים כולם באומנות המרתקת הזו, שרבים וטובים מקווים להתברג בה ולהיות חלק ממנה. בלימודים אלו אפשר ללמוד על תסריטאות  ובימוי, על צילום ותאורה, אך מעל לכל - על משחק. אמנם גם כאן מדובר בעניין חופף מאוד ללימודי התיאטרון, אך 'באווירה' מעט אחרת ובקונספט מעט אחר שמשפיע גם על הדרך שבה ייעשה המשחק עצמו.
 
רוב השחקנים המקצועניים יעידו כי לימודי פיתוח קול סייעו להם מאוד לקדם את הקריירה. בבסיסם, הלימודים הללו מיועדים לשיפור היכולת הווקאלית, ומסייעים בעיקר למי שמעוניין בקריירה הקשורה בשירה, אך למעשה, במהלכם לומד הסטודנט כיצד לשלוט בקולו, כיצד לשפר ולהשתמש בו בצורה הטובה ביותר - וזאת מבלי לפגוע בצורה חמורה במיתרי הקול, שמתאמצים כמובן הרבה יותר אצל שחקנים ובקרב אנשי מקצוע מהתחום.
 
האיש שמאחורי הקלעים; האדם שרוקם יחד את כל חלקי המופע; המאסטר ששולט על הכול  - זהו איש מקצוע מיומן ובעל יכולות אדירות, שלא נלמדות ביום אחד וגם לא בשניים. לא מעט שחקנים 'חטאו' בבימוי וממשיכים בכך, פשוט משום שהצד הזה של הבמה נראה לא פחות מרתק. במאים גדולים קמו בהיסטוריה האנושית, ולימודי הבימוי הם הדרך שלך להצטרף אליהם ולהיות שם גדול, לא פחות מהשחקנים עצמם.
 
משחק מול מצלמה
לדבר ולשחק 'אל המצלמה' זה לא עניין פשוט. צריך לדעת כיצד להביט, להבין מהי הדרך לעשות זאת בטבעיות ומבלי שהצופה מרגיש (הרי הוא, מצדו, לא רואה את המצלמה. רק השחקן מרגיש בנוכחותה). בכל מסלול ללימודי משחק ותיאטרון יש קורס כזה, ולא פעם הנושא נלמד גם באופן פרטי, פשוט משום שכיום, כל אדם שרוצה להיות שחקן, צריך לדעת כיצד להביט למצלמה ו'לפלרטט' אתה. רק כך הוא ייראה אמין.
 
לעתים, זה נשמע כמו תחום מעט ילדותי ולא רציני, אך לא כך בפועל. תיאטרון בובות הוא אומנות גדולה לא פחות ממשחק רגיל, וגם כאן יש קורסים ויש הכשרות מתאימות. אדם אשר בוחר ללמוד כיצד להפעיל תיאטרון בובות, נכנס לעולם מרתק ומופלא, שמדהים מדי יום ילדים ומבוגרים כאחד.
 
חלק מהותי מעולם המשחק, גם אם לא נשים לב לכך, הוא נושא הקריינות. דיבור 'מעל' לסרט (Voice Over), דיבוב של דמויות (על אף שמדובר במקצוע נפרד) ואפילו קריינות של פרסומות - כל אלו הם תחומי מומחיות שאנשי מקצוע רוכשים ביזע ובדמעות. מדובר ביכולות נרכשות, אך גם כאן הכישרון הוא הקובע: הקול, הטונציה וצורת הדיבור הם שבסופו של דבר  משפיעים על הצופה ועל המאזין, וקובעים את תגובתם הרגשית לקולו של הקריין.
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא לימודי אומנויות הבמה
האם המאמר עזר לך?