שעון חורף - מה זה עושה לילדים שלנו?

בקרוב נעבור לשעון חורף. עבורנו, המבוגרים, מדובר בריטואל מוכר ומובן, אך כיצד זה משפיע על הילדים? יועצת שינה מסבירה
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג טיפול בהפרעות שינה

אחד הצעדים אשר 'מקרבים' אלינו את החורף יותר מכול הוא המעבר לשעון החורף. אנו מחזירים את השעון שעה אחת לאחור וזוכים לשעת שינה נוספת, אך חשוב מזה - מתמודדים עם פחות שעות אור ויותר שעות חשיכה. עבור רוב המבוגרים מדובר בריטואל מוכר. אנו מורגלים בזה שנים רבות ומתכוננים לכך, במודע או שלא במודע, בין היתר משום שמובן לנו מדוע הצעד נעשה. אך מה בנוגע לילדים, ויותר מזה - לפעוטות? הם אינם מודעים היטב לעניין ולכן עשויים לפתח קשיי הסתגלות לשעון ש'זז' לפתע והפך לשעון חורף. ריכזנו מספר מיתוסים וטיפים בנושא, בעזרתה של יועצת השינה שרי גלזר.

 

שעון החורף בהכרח משפיע לרעה על הילדים ? טעות!

מדובר במיתוס מופרך לחלוטין. ההשפעה הנפוצה ביותר מבחינה זו היא יקיצה מוקדמת, אך לאחר כמה ימים השעון הביולוגי של הילדים מסתנכרן מחדש וכך גם שעת היקיצה. כלומר, השפעת שעון החורף על הרגלי השינה של הילדים לא בהכרח תורגש וודאי שלא לזמן ממושך. אם לאחר כשבוע ההשכמה אינה נדחית לשעה מאוחרת יותר באופן טבעי, ישנן כמה טכניקות שיוכלו לסייע ולזרז את התהליך.
 
חזרו להרגלי השינה הטובים 
 
סדר יום ושגרה הם הבסיס להתמודדות עם שינויים. ילדים המורגלים לזמני שינה קבועים, צפויים להתמודד עם כל שינוי בצורה טובה יותר משום שגופם יכול להתאים עצמו ביתר קלות. עם זאת, ישנם גורמים נוספים שצריך לקחת בחשבון דוגמת החגים, שבאופן טבעי גרמו "לשיבוש" בסדר יומם של ילדים רבים. לכן, חשוב לבסס בשנית את השגרה ולהקפיד על תנומות יום מסודרות ומספקות, לשמר ולבסס מחדש את הריטואל של ארוחת ערב, אמבטיה, טקס שינה והשכבה לשנת הלילה בזמן. כל אלו יסייעו גם במעבר לשעון חורף.
 
טקס שינה עוזר להסתגלות מהירה 
 
כל משפחה מוצאת לעצמה את טקס השינה שמתאים לה. עם זאת, יש להקפיד על כלל המפתח המחייב הפרדה של 15 דקות לפחות בין ההאכלה האחרונה לבין ההשכבה, משום שכך ניתן לנתק את התלות בין השניים. טקס שינה מרגיע ואיטי הוא האמצעי הטוב ביותר לכך. כשמבססים את הרגלי השינה וכן, כאשר עומדים לקראת שינוי כלשהו (כמו מעבר לשעון חורף), חשוב לשמור על סדר הפעולות הקבוע שיכין את הילד לקראת הבאות. כמובן שלעיתים ניתן לשנות מעט את סדר הפעולות בהתאם לצרכים.
 
איחור שעת כיבוי האורות תבטיח יקיצה מאוחרת – טעות!
 
כפתרון לשינוי שיכול ליצור שעון החורף, בוחרים הורים רבים לנקוט בפעולה שנראית הגיונית אך בפועל יכולה רק להזיק. איחור שעת ההשכבה לא יוביל ליקיצה מאוחרת יותר אלא בדיוק להיפך ואם ברצונכם לעזור לילדכם, נסו להשכיב אותם מוקדם יותר. זכרו כי שעת ההשכבה האידיאלית לתינוקות ולפעוטות היא בין 18:30-20:00 (כל תינוק והזמן שלו כמובן). יש לשים לב לסימני העייפות של התינוק מדי ערב (פיהוק, חוסר סבלנות, עצבנות, ישנוניות וכד'...) ובזמן הזה להשכיבו לישון. תינוק שהולך לישון מאוחר מדי מפספס את שעת ההשכבה שלו ונכנס למצב של עייפות יתר, שמביאה אותו למצב של היפראקטיביות. מצב זה עלול להוביל ליקיצות מיותרות בלילה, לפרקי ערות ממושכים בלילה, וכמובן - לשעת יקיצה מוקדמת מדי ביום שלמחרת.
 
החשכת החדר כאמצעי לשינה עמוקה יותר – לא בהכרח
 
לאחר המעבר לשעון חורף, השמש תזרח מוקדם יותר בכל יום, דבר שלכאורה עשוי להעיר את הילד מוקדם מהרגיל. אם זאת, החשכת החדר לא בהכרח תוביל לתוצאה הרצויה. בסופו של דבר, הכול תלוי בילד עצמו. יהיו ילדים שלא יוטרדו מהזריחה המוקדמת וכאלו שדווקא יושפעו מכך. בכל מקרה, רצוי ליצור בחדר סביבה חשוכה מספיק, שתסייע לשמירת רמות המלטונין (הורמון השינה) הרצויות בגוף, כך שהילד לא יהיה מוטרד מהסחות בשעות הקשות ויתעורר. הדבר נכון, אגב, גם בקיץ.  
 
 

טיפים נוספים שיעזרו להסתגלות:

1. "כוונו" את השעון הביולוגי מבעוד מועד – נצלו את הימים שנותרו עד המעבר לשעון החורף כדי להשכיב את הילדים כל יום קצת יותר מאוחר, כך שביום עצמו ילכו לישון שעה אחת מאוחר מהרגיל. לדוגמא, אם עד כה השכבתם אותם לישון בשעה 19:30, דחו את שעת ההשכבה מדי יום עד שתגיעו למצב שביום שינוי השעון תשכיבו אותם בשעה 20:30. למחרת, עם שעון החורף, השעה תהיה למעשה שוב 19:30 - והנה הילדים הגיעו מוכנים אל השעון החדש. 
 
2. כיוון בדיעבד - הטקטיקה הזו פועלת על פי אותה אסטרטגיה, אך במקום לשנות את שעת ההשכבה לפני המעבר לשעון חורף, היא דורשת שינוי בשבוע שלאחריו. ביום השינוי הקטנטנים ירצו לישון כבר כאשר תגיע השעה 18:30 (כי מבחינתם השעה כעת היא כבר 19:30 לפי שעון הקיץ). השכיבו אותם לישון בשעה הזו ומעתה והלאה, מדי יום או יומיים, דחו את שעת ההשכבה ברבע שעה - עד שתתייצב שוב על השעה 19:30 בשעון חורף.
 
התשובה לשאלה החשובה כמה זמן לוקח לשעון הביולוגי של הילד להתאפס, אינה מוחלטת, משום שכל ילד מתמודד אחרת עם שינויים, בייחוד בכל הנוגע לשינה. כלומר, ייתכן וילדכם כלל לא יושפע מהשינוי ומנגד, ייתכן וייקח לו שבוע ימים להסתגל. כך או כך, נהגו בסבלנות ובצעו את השינויים, אם נדרשים, בהדרגה ובזהירות. 
 
לילה טוב. :-)

 
 

עוד בנושא מפורומים ברשת

בפורום באתר דוקטורס שאלו גולשים שאלות בנושא זה. בואו לקרוא מה ענה להם הרופא.

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא טיפול בהפרעות שינה
האם המאמר עזר לך?