כתבות בנושא אופטומטריסטים - תמונת אווירה WhatsappFacebookTwitterShare

מה החשיבות של טופס ירוק בדיקת עיניים?

עיניים לכביש – רגע לפני שעולים על הרכב עוברים דרך רופא העיניים. מה עוד יש בטופס הירוק?

בכל העולם, בדיקת עיניים היא פרוצדורה שכל מי שמתחיל ללמוד נהיגה חייב לעבור על מנת לקבל את רישיונו. בישראל, בעבר, כל המעוניין להתחיל ללמוד נהיגה היה צריך להנפיק טופס ירוק ולהגיע לאחת מחנויות האופטיקה שבהן אופטיקאי מורשה על ידי משרד הרישוי מבצע בדיקות ראייה לתלמידי נהיגה. כיום הטופס הוא מקוון, אבל העיקרון הוא אותו עיקרון. טופס ירוק בדיקת עיניים זו חובה של כל תלמידי הנהיגה, ללא יוצא מן הכלל. צעירים רבים טועים לחשוב שבדיקת עיניים היא עניין רק כאשר הראייה לקויה, אך חשוב להבין כי אבחון בעיות בראייה, גם כאלו מינוריות שאין להן השפעה משמעותית על התפקוד היומיומי, הוא קריטי למי שעתיד להיות נהג בכבישי ישראל.

יכולות ראייה כמו חדות, ראייה למרחק, שדה ראייה רחב וראייה אחידה הן משמעותיות ביותר בזמן נהיגה. לא רק קריאה מרחוק של שילוט היא חשובה לנהיגה בטוחה, אלא זיהוי מפגעים במרחק, ראייה חדה של המרחב וחוסר חורים בראייה שיכולים לגרום לנהג לפספס רכבים אחרים, הולכי רגל, נהגים על רכב דו גלגלי וכו׳. ננסה להסביר כל יכולת בנפרד ואת חשיבותה לנהיגה על הכביש:

למה חשוב לבצע בדיקת ראייה לפני שמתחילים לנהוג?

טופס ירוק בדיקת עיניים זו אינה רק פרוצדורה ביורוקרטית שמשרד התחבורה דורש מכל תלמיד נהיגה, אלא עניין שיש לו חשיבות של חיים ומוות. במהלך בדיקת עיניים לטופס ירוק, אופטומטריסט מורשה שולל לקויות ראייה ומאבחן את חדות הראייה למרחק של הנבדק:

בדיקת ראייהתהיו חדים על זה! צילום: שאטרסטוק

חדות הראייה -  משרד התחבורה דורש שלכל נהג על רכב פרטי תהיה ראייה למרחק של לפחות 6/12 באחת מהעיניים, ושלנהג על רכב ציבורי תהיה ראייה של לפחות 6/12 בשתי העיניים. חדות ראייה נוגעת לא רק לקריאת שילוט בדרכים וסימונים על הכביש, להם יש חשיבות מכרעת, אלא גם לראייה מיטבית ומקיפה של מפגעים על הדרך, רכבים אחרים והתנהגותם, כיוון הדרך, הולכי רגל והתנהגותם, נהגים על רכב דו גלגלי, נהגים על כלי רכב חשמליים ועוד. טשטוש הראייה ימנע מכל נהג, מצוין ככל שיהיה, לזהות את הפרטים הללו על הכביש ולנהוג בהתאם להתנהגותם.

 

שדה הראייה - בדיקת שדה הראייה נעשית על מנת לבדוק אם ישנם אזורים שבהם הנהג עיוור ואם שדה הראייה שלו רחב מספיק. נהג ברכב פרטי מחויב בשדה ראייה של 120 מעלות בכיוון אופקי בשתי העיניים יחד, בעוד שנהג ברכב ציבורי מחויב בשדה של 140 בשתי העיניים. בפרוצדורת טופס ירוק בדיקת עיניים שוללים ׳חורים׳ בראייה של הנבדק. חורים כאלו בזמן נהיגה יכולים לגרום לנהג להתקשות בהשתלבות בכביש, לנהוג ללא לקיחת מרחק נאותה, לפגוע ברכבים, הולכי רגל ושאר פרטים על הכביש שבאותה העת היו באזור העיוור של ראייתו.

אחידות הראייה - בבדיקת ראייה לטופס ירוק, שוללים גם את מה שנקרא ראייה כפולה. כאשר המוח לא מצליח לתרגם את הנתונים מכל עין בנפרד לכדי תמונה אחידה, מתקבלת ראייה כפולה. ראייה כפולה יכולה להיות מסוכנת במיוחד, כאשר הנהג רואה את תמונת המצב בדרך באופן כפול. ללא ראייה אחידה, לא ניתן לאפשר לנבדק להמשיך בתהליך לימודי הנהיגה.

לקויות ראייה לא בהכרח שוללות רישיון

אין צורך לחשוש אם במהלך טופס ירוק בדיקת עיניים מתגלה לכם לקות ראייה, מאחר ואת מרביתן ניתן לפתור באמצעות עזר ראייה שאופטומטריסט יכול להתאים לכם באמצעות בדיקת ראייה מקיפה יותר. לאחר שיתאים לכם מספר למשקפיים או לעדשות, האופטומטריסט יזין את הנתונים ויעדכן במערכת הממוחשבת של משרד התחבורה כי הנבדק זקוק למשקפיים במספר מסוים על מנת לנהוג בצורה תקינה ובטיחותית.

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconלוגוzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_top_10Site_menu_add_bussinessexpress iconwhatsapp iconhand_click_expressicon_mobile_consult דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_toolsFooter_pricelist