אמבולנס ופינוי נפגעים - שירות פרטי או שירות ציבורי?

הזדקקות לשירותי אמבולנס, במרבית המקרים, פירושה מצב חירום מידי שדורש מענה ללא כל דיחוי. במצבים אלה, באופן אוטומטי מתקשרים למד"א, אלא שכדאי לדעת שהזמנת אמבולנס של מד"א תהיה חינם רק במקרים מסוימים, וכי לעתים כדאי לבחון הזמנת אמבולנס פרטי דווקא.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג אמבולנסים פרטיים

ברוב מצבי החירום הרפואיים, אנחנו יודעים מה לעשות, ובאופן כמעט אינסטינקטיבי,  כשאנחנו מבינים שכל שנייה חשובה, נחייג 101 ונגיע למגן דוד אדום. אלא שיש מקרים בהם נרצה לפנות דווקא לאמבולנס פרטי: סל השירותים שלו רחב מעט יותר מזה של האמבולנס הציבורי, והוא יכול להיכנס לתמונה במצבים בהם בלתי אפשרי להזמין את מגן דוד אדום. אז מה בדיוק עומד מאחורי האמבולנסים הפרטיים? כמה זה עולה? ואיך זוכים לשירות הרפואי המקצועי ביותר?

 

פרטי, ציבורי ומה שביניהם

אמבולנס פרטי, ברמה הבסיסית, אינו שונה בהרבה מזה הציבורי. התפקיד הראשי שלו הוא להעביר נפגעים, מכל סוג ובכל דרגות הפגיעה, לבתי החולים השונים. אלא שכאשר נכנסים מעט יותר לעובי הקורה, שמים לב למספר הבדלים עיקריים. הראשון הוא, כמובן, הגורם העומד מאחורי האמבולנס: בעוד אמבולנסים של מגן דוד אדום יהיו בתקצוב ממשלתי, אמבולנסים פרטיים יופעלו, מן הסתם, על ידי חברות פרטיות. 
 
סל השירותים של האמבולנסים, בהמשך לכך, רחוק מלהיות אחיד. אמבולנס של מגן דוד אדום יציע בעיקר שירותי העברה לבית החולים, ובהתאם לכך ייקבעו תנאי התשלום (כפי שנראה בהמשך). מנגד, האמבולנסים הפרטיים נוטים להציע שירותים מקיפים מעט יותר, לרבות:
העברת חולים למדינות אחרות (באמצעות אמבולנס אווירי)
שינוע ציוד רפואי ותרופות
 

הדרישות מאמבולנסים פרטיים

חשוב להדגיש כי עקב כובד המשקל שמונח כאן על כף המאזניים, המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים - בעיקר משרד הבריאות ומשרד התחבורה - החליטו על מספר תנאים שכל גורם המעוניין להפעיל אמבולנס פרטי, יידרש לקיים. בנוסף אליהם, נערכים הליכי פיקוח ובקרה מקיפים: בדיקות פתע וביקורות תקופתיות הם מנת חלקה של כל חברה המפעילה אמבולנס פרטי, ובצדק גמור.
 
התהליך מתחיל מרגע שבו מעוניינים להפעיל חברה פרטית שתציע שירותים בתחום. כדי לקבל את הרישיון המיוחל ממשרד הבריאות, נדרש הליך מורכב הכולל הגשת בקשה; ריאיון במחלקה לפיקוח ולרישום אמבולנסים; קבלת אישור לפתיחת תאגיד אמבולנסים; קבלת רישיון לרכב מסוים שמוצע על ידי החברה לשמש כאמבולנס וקבלת אישור ההפעלה -  ראשית באופן זמני (שלושה חודשים), ולאחר מכן על בסיס שנתי. 
יש לציין שהתקנות הספציפיות לגבי הפעלת האמבולנס שונות בכל אחד מהסוגים הידועים כיום של אמבולנסים פרטיים. אלו הם התנאים העיקריים:
אמבולנס רגיל - מציע טיפולים רפואיים פשוטים יחסית, בשכיבה. כולל איש צוות אחד, והוא נהג אמבולנס, המשמש גם כחובש רפואת חירום. האמבולנס צריך לכלול ציוד להגשת הסיוע הרפואי, אך הוא אינו כולל סירנה. לכן, לא ניתן להשתמש בו לנסיעות חירום.
אמבולנס ביטחון - מיועד למקרים מורכבים מעט יותר. כולל שני אנשי צוות: הראשון חובש רפואת חירום/נהג אמבולנס, והשני חובש מלווה. לצד הציוד הרפואי הבסיסי,  נדרש שאמבולנס ביטחון יחזיק מכשיר דיפיברילטור חצי אוטומטי. האמבולנס כולל סירנה, ולכן יכול לבצע נסיעת חירום.
ניידת לטיפול נמרץ (נט''ן) - תיכנס לתמונה בפגיעות קשות, המצריכות טיפול מתקדם ומידי. כאן, יידרשו שלושה אנשי צוות: נהג (המשמש גם כחובש רפואת חירום), פראמדיק ורופא. בניידות מהסוג הזה, הציוד הרפואי הנדרש רחב עוד יותר, ונועד גם למצבים מתקדמים, לרבות החייאת מכשירים מתקדמת (ALS).
אופנוע לעזרה ראשונה - אופנוע שנועד להעניק סיוע רפואי ראשוני, עד לקבלת סיוע מקיף יותר על ידי כוחות ההצלה. האופנוע צריך לכלול סירנה וציוד טיפול בסיסי, ונהג אשר מוכשר גם כחובש רפואת חירום.
 

ההיבט הכלכלי (או: כך תזכו להחזרים)

כל מי שהזמין אמבולנס של מד''א, מכיר את הכללים העקרוניים: כאשר הנסיעה לבית החולים מסתיימת באשפוז, לא יידרש תשלום. כאשר מוזעקת ניידת טיפול נמרץ, המטופל יישא במחצית מהעלות. במצבים אחרים, המחיר המלא ייקבע על פי המרחק שבין היעדים ושעת האירוע, ויגיע לרוב למאות, אם לא לאלפי שקלים. 
 
על אמבולנס פרטי, לעומת זאת, נשלם תמיד. ועדיין, אם מעמידים את מחיר האמבולנס הפרטי מול הציבורי (במצבים שבהם אין סבסוד), אפשר לראות שהכף נוטה, ברוב המקרים, לטובת האמבולנס הפרטי. היבט חשוב נוסף הוא שכמו בכל תחום, באזורים שבהם מספר החברות הפרטיות גדול, צפויה תחרות שתוריד את המחירים עוד יותר.
 
ועדיין, ההוצאה הכספית שבהזמנת אמבולנס פרטי אינה בטלה בשישים. לכן, כשמדברים על אמבולנסים פרטיים, סוגיית ההחזר הכספי עולה כמעט תמיד. החדשות הטובות הן שקיימות כיום לא מעט דרכים לקבל החזרים עבור השימוש באמבולנס הפרטי, כשהגורמים המסבסדים הם לרוב הביטוח הלאומי, חברות הביטוח או קופות החולים. בכל אחד מהמקרים, בהתאם למדיניות של החברה ולהסכמי הביטוח הספציפיים של המבוטח, ייקבעו התנאים לקבלת ההחזר, כמו גם גובהו. כך, למשל, ההחזר עשוי להיות מוענק במקרה של תאונת עבודה, העברה של אדם בין בתי חולים בהחלטת הצוות הרפואי ועוד.
 

המפתח לבחירה נכונה

ראינו כבר שתפעול אמבולנס פרטי, וקבלת הרישיון לכך, אינם דבר של מה בכך. ובכל זאת, ניתן למצוא בישראל כיום כ-140 חברות המתפעלות אמבולנסים פרטיים, כשמספר האמבולנסים עצמם גדול פי שלושה או ארבעה מכך. עקב העובדה שסל השירותים שונה בין החברות השונות, ומכיוון שאין כיום בישראל מחירון מחייב של שירותי אמבולנס פרטי, עיקר המאמצים נופלים על הצרכן.
 
השוואה נכונה בין החברות נכנסת לתמונה בנקודה הזו בדיוק. היא צריכה להיעשות על פי מספר פרמטרים מרכזיים:
אזור הפעילות - חברות אמבולנסים פרטיים אינן פועלות בהכרח בפריסה ארצית. לכן, חשוב שהחברה שבוחרים תחזיק בצי אמבולנסים בקרבת מקום. 
השירות הספציפי - בהתאם לרשימת השירותים שהובאה מעלה. יש לבחור בתרחישים שעשויים להתגשם (למשל, העברת קשישים לבית אבות).
שירותים מיוחדים - החל מאמבולנסים משוריינים, דרך פינויים אוויריים ועד לשירותי קבורה.
הסדרי תשלום - בהתאם לקופת החולים או לחברת הביטוח של המזמין.
 
נקודה חשובה נוספת: את המקרים הרפואיים החמורים, קשה עד בלתי אפשרי לחזות. כאשר חלה פגיעה מסוג זה, הדבר האחרון שנרצה הוא לבזבז זמן. לכן, ניתן בהחלט להשקיע מאמצים כבר עכשיו, בסימון מספר חברות פוטנציאליות שיוכלו להעניק את השירות מציל החיים הזה בעת הצורך. 
 

עוד בנושא מפורומים ברשת

בפורום באתר דוקטורס שאלו גולשים שאלות בנושא זה. בואו לקרוא מה ענה להם הרופא.

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא אמבולנסים פרטיים
האם המאמר עזר לך?