כתבות בנושא אמבולנסים פרטיים - תמונת אווירה WhatsappFacebookTwitterShare

אמבולנס אווירי - כשצריך לטוס לבית החולים

מה עושים כאשר יש לפנות נפגע שנתון בסכנת חיים וכל שנייה היא קריטית לחייו? מה קורה כאשר צריך להטיס חולה במצב מסוכן לטיפול מעבר לים? התשובה לשאלות אלה ברורה וחד משמעית - אמבולנס אווירי.

בכתבה זו:
קווים לדמותו של אמבולנס אווירי | השימושים העיקריים של מטוס אמבולנס | כך מוצאים אמבולנס אווירי בישראל

יש מצבים רפואיים שבהם כל שנייה היא חשובה. כשזה נוגע לפינויים לבתי החולים דרך היבשה, אנחנו יכולים לשים לב בקלות מתי הנסיעה הדחופה: נהג האמבולנס, מודע לכובד המשימה שמוטלת עליו, יפעיל את הסירנה, יגביר את מהירותו ובמידת הצורך אף יעבור ברמזורים אדומים. אבל מה כאשר נדרש פינוי מהיר עוד יותר? מה ניתן לעשות כאשר השירותים הרפואיים נדרשים במדינות, ואולי אפילו ביבשות, אחרות?
 
במצבים אלה, נכנס לתמונה כלי תעופה מסוג מסוים מאד, והוא אמבולנס אווירי. יש יבשות שבהן המרחקים הגדולים והנגישות הנמוכה לאזורים מסוימים הופכים את מטוס האמבולנס לכלי תחבורה רפואי נפוץ במיוחד. זהו לדוגמה המצב באוסטרליה או בחלקים מסוימים של ארצות הברית. אלא שגם בישראל הקטנה, בה הרפואה מבוססת בעיקרה על האמבולנסים היבשתיים, מתעורר לעתים הצורך בשירות של אמבולנס מוטס.

קווים לדמותו של אמבולנס אווירי

מה נדרש על מנות להפוך מטוס לאמבולנס אווירי? לא צריך להיות טייס, רופא, וגם לא חובש, כדי לדעת שמספר משתנים מרכזיים נכנסים כאן לתוך המשוואה. הראשון הוא כוח האדם שחייב להימצא במטוס ולהעניק את המענה הרפואי החיוני כל כך. כמעט תמיד, הוא יותאם למשימה על פי מאפייניה הספציפיים. ממש כמו במוסד רפואי, המדובר הוא ברופאים בכל סוגי ההתמחויות, בפרמדיקים או באחים ואחיות. בנוסף להכשרות הבסיסיות הנדרשות מבעלי מקצוע אלה, יש צורך גם בהסמכה לפינוי בהיטס, שחייב להיעשות על פי הספר. את התמונה משלימים, כמובן, הטייסים, המאומנים בוודאי במשימות מהסוג הזה.
 
רכיב נוסף, שבלעדיו אמבולנס אווירי לא יכול להיות מוגדר ככזה, הוא הציוד הרפואי. ציוד זה רחב אפילו יותר מאשר באמבולנס "רגיל", והוא מבוסס על מתן מענה מלא בתחום הטיפול הנמרץ: תרופות, אלונקות, מוניטורים, ערכות החייאה, מערכות נשימה, חמצן וכיוצא בזה. באשר למאפייני המטוס הספציפי, לא מעט מטוסים - בעיקר מדגם הסטיישן - עשויים להיות מוסבים להטסות רפואיות: גודל סטנדרטי של מטוס מאפשר הטסה של שני חולים, בו זמנית, וזאת בנוסף למספר מלווים. ייתכן מאד, בהמשך לכך, שהמטוס יתפקד כמטוס מנהלים לכל דבר ועניין בשגרה, ויעבור את ההסבה לאמבולנס אווירי, במידת הצורך, תוך פרק זמן קצר.

השימושים העיקריים של מטוס אמבולנס

מימדיה הקטנים של מדינת ישראל לא מחייבים שימוש באמבולנסים אוויריים כברירת מחדל - אין לשכוח שתפעול מטוס שכזה כרוך בהוצאות שאינן מבוטלות כלל. ברוב המקרים,  השימוש במטוסים אלה נעשה למשימות חילוץ והצלה הנערכות מעבר לים: בין אם המדובר בחולים או בנפגעים במדינות שכנות שלהם מעניקה ישראל סיוע, או בישראלים שנפגעו בנסיבות חמורות במדינה זרה, וזקוקים לסיוע מידי. מעבר לכך, כאשר לא ניתן לבצע הטסות רפואיות לישראל במטוסים מסחריים, כפי שעלול להתרחש, האמבולנסים הרפואיים מהווים פתרון יחיד למעשה.
 
בהקשר הזה יש לציין שכיאה למקרי החירום, רבים ממטוסי האמבולנס נועדו להיות זמינים בכל שעות היום והלילה, ומוזנקים בחלון קריאה של מספר שעות בודדות בלבד: כשכל שנייה  יכולה להכריע בין חיים למוות, המידיות הזו מקבלת חשיבות מכרעת עוד יותר. זו גם הסיבה שבגינה דגמי המטוסים המשמשים להטסות רפואיות יהיו תמיד מהירים, ולרוב מצוידים בשני מנועים חזקים.
 
שירות אחר המוצע על ידי חלק מהחברות המציעות אמבולנס אוויר הוא הטסת נפטרים, מאחת ממדינות העולם לישראל או בכיוון ההפוך. החברות, במקרה הזה, מתנהלות מול הרשויות והשגרירויות הרלוונטיות, דואגות להכנת המסמכים החיוניים לקבורה ומלוות את המשפחות לאורך הדרך.

כך מוצאים אמבולנס אווירי בישראל

בישראל, פועלות חברות פרטיות המתפעלות מטוסי אמבולנס, וכוללות את כוח האדם והציוד הנדרשים להשלמת המשימה. החברות מטפלות גם בהיבטים הבירוקרטיים הכרוכים בפינויים במדינות זרות, בין השאר בהתנהלות אל מול ממשלות או גופי ההצלה במדינות האמורות. המחיר הנדרש להטסה רפואית אינו נמוך כלל, כמובן, אבל ברוב המקרים הוא כולל בתוכו את שירותי הקרקע והמיסוי במדינות השונות. מעבר לכך, כאשר אכן מדובר במקרה חירום רפואי, סביר שהסוגיה הכלכלית לא תעמוד בראש מעייניהם של מזמיני המטוס - הצלת חיים קודמת להכל.
 
נקודה מרכזית נוספת היא שלא פעם, אין צורך כלל ליצור קשר ישיר עם החברות המציעות אמבולנסים אוויריים, וזאת מכיוון שחלקן הגדול מהן פועלות עם חברות הביטוח. כל שנדרש מהמבוטח אשר רוכש פוליסת ביטוח נסיעות הכוללת בתוכה הטסות רפואיות, הוא להפעיל אותה הלכה למעשה. במצב הזה, התשלום הוא של דמי ההשתתפות העצמית, כפי שמפורט בהסכם הפוליסה הספציפי.
 
לפני מספר שנים, החל בית החולים הדסה בהשקת מטוס אמבולנס, שנועד לבצע את כל המשימות שהוזכרו מעלה. לצעד זה מספר מטרות מוצהרות, ובכלל זה הרחבת השירותים הניתנים על ידי בית החולים והגדלת ההכנסות שלו. לא מן הנמנע כי צעד זה יפתח את הסכר עוד, ויביא לשימוש הולך וגובר במטוסים אוויריים גם במסגרת סל השירותים המורחב של בתי החולים הציבוריים פועלים בישראל.

עוד בנושא מפורומים ברשת

בפורום באתר דוקטורס שאלו גולשים שאלות בנושא זה. בואו לקרוא מה ענה להם הרופא.

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconלוגוzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_top_10Site_menu_add_bussinessexpress iconwhatsapp iconhand_click_expressicon_mobile_consult דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_toolsFooter_pricelist