מה זה שירות פוסט פרודקשן ולמי זה מתאים?

פוסט פרודקשן הוא מושג אשר נשמע לא פעם בהקשר של עולם הטלוויזיה והקולנוע, אך עבור האדם הממוצע - זה שאינו מעורה בעולמות אלו - מדובר במושג עלום ולא מוכר. בפועל, שלב הפוסט פרודקשן הוא אחד החשובים היום בכל הקשור לסרטים, תכניות, פרסומות וכדומה, וכאן המקום להבין מה תפקידו בכוח.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג הפקה ועריכת וידאו

ציבור הצופים שנחשף לשלב הסופי של סרט קולנוע או סרט טלוויזיה, לא תמיד מודע לכל השלבים שעובר הסרט משלב התסריט ועד לקבלת התוצר הסופי. לכל שלב במהלך הפקת הסרט יש השפעה מרובה על התוצאה, אך לשלב הפוסט פרודקשן חשיבות עליונה משום שבשלב זה מתבצע הליטוש הסופי.

 

על המושג והתפקיד המקורי

פוסט פרודקשן, בתרגום מאנגלית, הוא השלב שלאחר ההפקה. כך גם בפועל: אנשי הפוסט פרודקשן הם אלו שנכנסים לתמונה בסופה של ההפקה, כלומר, לאחר שהעבודות בשטח הסתיימו - הצילומים, הקלטות הקול הבסיסיות וכדומה.
למעשה, אנשי הפוסט פרודקשן הם אלו שאחראים על חידוד התוצר הראשוני שהתקבל בשלב הפקת הסרט, כך שבסופו של תהליך יקבל הסרט את המראה, האופי והתוצאה הטובה ביותר.
 
בתפקידו המקורי, תחום הפוסט פרודקשן התמקד בשיפור התוצאה הבסיסית של הסאונד בעיקר. עם הזמן, נכנסו אנשי הפוסט גם לעולם הוויזואליה, כך שהיום הם מתעסקים לא רק בענייני סאונד אלא גם בשיפור אפקטים חזותיים ואף בקריאייטיב, באופן כללי.
 

עבודת הפוסט פרודקשן בפועל

כיצד באה לידי ביטוי עבודת אנשי הפוסט פרודקשן? ובכן, לאחר שהסתיימו ימי הצילומים של הסרט, נמצא בידיהם של אנשי הצוות כל חומר הגלם, ומהם יידגם החומר אשר מיועד ליצירת הסרט עצמו. חשוב לזכור שימי הצילומים עשויים לכלול כמה ניסיונות צילום לכל סצנה, כך שבסופו של דבר יצטבר על שולחנם של יוצרי הסרט הרבה מאוד חומר שבסופו של דבר לא ייעשה בו שימוש.
לאחר דגימת החומר הרלוונטי והמתאים ביותר מבחינת צוות העריכה, תיעשה העריכה הראשונית. שלב זה הוא למעשה אשר יוצר את סדר הופעת הדברים בסרט, 'בונה' את העלילה ומכין את השלד ואת מרכיבי הסרט כולו.
 
בתום השלב הזה, מועבר הסרט אל אנשי הפוסט פרודקשן. הם מקבלים סרט באורך מלא, פחות או יותר, אשר יש בו את כל הסצנות, הפריימים והתמונות שצריכים להיכלל בסרט, להשקפת הצוות העורך. אבל, התוצר הזה ממש לא סופי. יש בו הרבה מאוד תיקונים ושיפוצים שיש לבצע, בדרך כלל, כדי להפוך את הסרט מטוב מאוד למושלם.
 

איך עושים זאת אנשי הפוסט פרודוקשן? נמחיש זאת בעזרת כמה דוגמאות:

צלילים שחורגים מהטווח המבוקש
בשטח, יש כמובן אנשי סאונד מצוינים שאחראים על כך שכל הקולות אשר הבמאי רוצה שיישמעו בסרט עצמו, אכן יופיעו במהלכו. אבל, אין ספק שבשטח קשה לשמור על דיוק מקסימאלי לאורך כל שעות הצילומים, ולכן, יש מקרים שבהם קול מסוים יישמע חלש או חזק מדי. אנשי הפוסט פרודקשן אחראים על שיפורו של הקול הזה, כדי שיישמע כפי שצריך.
 
גורמים בתמונה שפוגעים באיכות הסרט
סרט שעוסק בימי הביניים לא יכול לכלול בצילומיו חפצים או סממנים מודרניים. כך, אם לפתע נראית באופק מכונית, יש 'להעלים' אותה מהפריים. אם לא ניתן לעשות זאת בעריכה (על ידי שימוש בזווית צילום אחרת של אותה סצנה, למשל), יגרעו אנשי הפוסט את התמונה מהפריים, בצורה שלא תשפיע על איכות הצילום ובמילים אחרות - כך שהצופים לא ירגישו שהשתנה דבר כלשהו.
 
תוספות שלא קיימות בצילומים עצמם
כאן הכוונה היא לגורמים ויזואליים, קוליים - או שניהם גם יחד. דוגמא אחת היא תוספת של סאונד ספציפי שלא קיים בצילומים עצמם: טריקת דלת, רעש מסוק, צעקה וכדומה. דוגמא אחרת, היא תוספת של פריט שלא קיים בצילומים עצמם, כמו צמח שלא נמצא בסביבת הצילומים או צורת נוף. במובנים המתקדמים יותר, אנשי הפוסט יכולים גם להוסיף דמויות שלמות ולשלב אותם בסרט וכך למעשה להעניק לו אופי אחר (כדוגמת דמותו של 'גולום' בסרטי שר הטבעות).
 
תוספות חיצוניות לצילומים
בהמשך לסופה של הדוגמא הקודמת, אנשי הפוסט פרודקשן הם שמבצעים גם תוספות שאינן קשורות כלל לצילומים, כמו אנימציה מיוחדת, ציור, דמויות תלת ממדיות ועוד. כיום, הודות לטכנולוגיה המתפתחת והמתקדמת, אנשי הפוסט זוכים למקום נכבד ביצירת הסרט מבחינה זו, כאשר סרטים כמו שר הטבעות אותו הזכרנו, וכן 'אוואטאר' ואחרים, לא יוכלו להתקיים ללא אנשי הפוסט פרודקשן המוכשרים.
אגב, אנשי הפוסט יהיו אחראים גם על הוספת קטעי דיבור שלא נשמעו טוב בצילומים או שלא הוכנסו אליו (כמו לדוגמא: Voice Over) כך שלמעשה, כל מה שלא נעשה במהלך הצילומים שנעשו בשטח, יתווסף על ידי אנשי הפוסט פרודקשן.
 
פסקול ומוזיקה בקטעים מסוימים
לא אחת, כל עניין הפסקול והמוזיקה המלווה את הסרט, ייעשה בלב הפוסט פרודקשן, ולא על ידי אנשי העריכה כפי שניתן להניח. אנשי הפוסט יידעו איזו איכות של קול תתאים לסרט, אילו תכנים מוזיקליים כלליים יתאימו לו ואם יש צורך בכך - גם ידאגו ליצירת סאונד מקורי עבור הסרט, כמו שקורה לא אחת בסרטים גדולים. לאחר יצירת הסאונד המקורי, הם אלו שיתאימו אותו בצורה מושלמת לסאונד של הטקסט.
 
הבהרה חשובה: על אף כל מה שהוזכר כאן, אנשי הפוסט פרודקשן אינם משנים לרוב את מהות הסרט עצמו. הם מקבלים בדרך כלל מוצר בסיסי מוגמר, ופשוט מלטשים אותו. אפשר לדמות זאת לשלב התיקונים בפסל: הוא כבר נראה כפסל, אפשר להבין את המסר שהוא מנסה להעביר ואת צורתו הכללית, אך בעזרת תיקונים קטנים, ליטושים ושיופים, הוא יהפוך מפסל מעורפל משהו, ליצירה מיוחדת וברורה, בעלת אופי וגוון.
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא הפקה ועריכת וידאו
האם המאמר עזר לך?