כל מה שרצית לדעת על עריכת סרטים

הדרך להפיכת אוסף צילומי סרטונים לסרט עלילתי מתמשך, או לסרטון וידאו עם אופי, עוברת דרך שלב העריכה. בשלב זה מוציאים מחומר הגלם את כל הקטעים המוצלחים והראויים להישאר, וכמו תחת שרביט קסמים, מחברים, מעבדים, חותכים ולשים עד שמגיעים לתוצאה המוגמרת של הסרט המושלם בעיניכם.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג הפקה ועריכת וידאו

תהליך יצירת סרט הוא תהליך מורכב וארוך, שלעתים יכול להימשך גם מספר שנים. יש בו כמה וכמה שלבים, אשר תחילתם בגיבוש הרעיון ובכתיבת התסריט, המשכם בצילומים וסיומם בעריכת הסרט - שהוא אולי השלב המכריע, זה שמעניק במקרים רבים את ה'אופי' לסרטון. אז כיצד זה נעשה בפועל? איך מתבצעת עריכת סרטים וכיצד אוסף הצילומים מגובש בסופו של דבר לכדי מוצר מוגמר?

 

להפוך את חומרי הגלם לסרט של ממש

עריכת סרטים היא תהליך בפני עצמו אשר דורש לא מעט ידע וניסיון, וכולל כמה וכמה שלבים 'פנימיים' אשר על פיהם נוהגים רוב העורכים. שלבים אלו יבטיחו שבסופו של תהליך, חומר הגלם שנמצא בידיכם - הצילומים שצילמתם עבור הסרט - יהפוך לסרט רצוף, זורם שיש בו התחלה, אמצע וסוף ובעיקר עלילה מרתקת. ומי יודע, אולי בסוף הדרך עוד תזכו לצעוד על השטיח האדום בטקס האוסקר.

 

השלבים לעריכת סרט הם:

 
1. דגימה ורישום
ראשית, עליכם לשבת מול כל החומרים שאספתם במהלך הצילומים, ולדגום מהם את הקטעים הטובים ביותר. במילים אחרות, מדובר בתהליך שבו אתם בוחרים את התוצאה הטובה ביותר של כל פריים וסצנה (לרוב מצלמים כל סצנה מספר פעמים), כדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר בסיומו של התהליך.
שלב הדגימה כולל גם את שלב הרישום. במסגרתו תרשמו בצורה מסודרת, ותסמנו את חומר הגלם הטוב ביותר על פי המקום שלו בסרט הצילום. כל מה שמצולם במצלמה, מתויג אוטומטית על ידה בעזרת קוד זמן (Time Code) אשר יאפשר לכם להגיע בקלות לכל קטע. קוד הזמן הוא מעין אינדקס, אשר נותן לכל שנייה בצילום סימן משלה, כך שלהגיע אל הצילום הספציפי יהיה פשוט וקל. קוד הזמן מסומן בצורה הבאה:
 
[פריים]:[שניות]:[דקות]:[שעות]
 
הכול נכתב כמובן במספרים.
 
חשוב לזכור: אם הצילומים שלכם נעשו בקלטות מהדור הישן (כלומר, על גבי סרט צילום ולא במדיה דיגיטלית), עליכם ראשית להמיר את התוצאה לקובץ דיגיטלי כדי שתוכלו לעבוד עליו במחשב, בעזרת תוכנות העריכה השונות שקיימות היום.
 
2. סידור על הטיימליין ויצירת חפיפה
את הקטעים שדגמתם משעות הצילום הארוכות, עליכם להעביר אל ציר הזמן (הטיימליין) של תוכנת העריכה - זהו הציר שעליו למעשה יתקדם הסרט, מתחילתו ועד סופו. הסידור של הקטעים על ציר זה הוא שיעניק לסרט את הסדר המתאים לו, כך שלמעשה כאן אתם אדונים לעצמכם: תוכלו להחליט לבד איזה קטע יבוא קודם ואיזה בסוף, מה יפריד בין 'שוט' אחד לאחר ועוד.
כמובן שכרגע, ציר הזמן שלכם מלא בקטעים אשר עומדים בפני עצמם ואינם קשורים, לרוב, אחד למשנהו. יצירת חפיפה ראשונית ביניהם תאפשר לכם 'להרגיש' את אופי הבסיסי של הסרט ולהתקדם אל השלב הבא - השלב שבו אתם מתחילים לתת לסרט את הזהות שלו.
 
3. אפקטים
בשלב זה, אתם הופכים את אוסף הקטעים לסרט אחד ארוך ורצוף, בעזרת שלל אפקטים שמציעה לכם תוכנת העריכה. כלים אלו מאפשרים לכם שני דברים:
 
מעבר חלק בין כל קטע לזה שאחריו: לפני יצירת האפקטים, המעבר בין הקטעים עלול להיות 'קשה' וחד מאוד, מה שעלול לפגוע באיכות הצפייה בצורה משמעותית. האפקטים השונים יאפשרו מעבר חלק בין קטע לקטע, כאשר לרשותכם עומדות שלל אופציות מעניינות: מסך שחור, קצב הופעת השוטים, 'התפיידות' (Fade) של התמונה ועוד שלל כלים.
 
הוספת ויזואליה מעניינת: כיום, תוכנות העריכה כוללות יותר ויותר אפקטים גם מהבחינה הזו - מעין תוספת ויזואלית לצילום הקיים. כך, אפשר להפוך את הסרט או חלקים ממנו לכאלו שייצבעו בשחור-לבן, להגביר את התאורה, להדגיש צבעים מסוימים, לחדד את הניגודיות, להוסיף לצבעים 'טמפרטורה' מתאימה ועוד-ועוד. כל אלו ייתנו לסרט את הטאצ' הסופי, ואת האופי המיוחד שלו.
 
4. סאונד
עוד תכונה שמעניקה לסרט את האופי שלו היא כמובן הסאונד, או פסקול הסרט. אם עד עכשיו עבדתם על הציר הוויזואלי בלבד, כעת אתם עוברים לציר מקביל לו, שהמתין לכם מרגע שפתחתם את התוכנה ועד לרגע זה, ציר הסאונד.
ברוב תוכנות העריכה, אם לא בכולן, יש הפרדה של ממש בין הוויזואליה לבין הסאונד. זהו יתרון עצום מבחינת העורך, משום שכעת, כפי שעשה עם הקטעים המצולמים, יוכל לעשות גם עם קטעי קול: הוא יוכל להחליט היכן הם יתחילו והיכן יסתיימו, כיצד יעשו זאת (האם הקטע מתחיל חלש ומתגבר, מסתיים חלש בהדרגה וכדומה). כך, ניתן להעניק לסרט את התחושה המדויקת שהבמאי ניסה להעביר לצופה.
 
5. כיתוב
לצד כל אלו, מציעות כיום תוכנות העריכה שימוש בטקסטים בסרט עצמו. יש תוכנות שעושות את זה טוב יותר וכאלו שפחות, אך העיקרון ברור: זהו השלב שבו אתם מוסיפים כיתוב לכל סצנה, כותרת לכל פריים או אפילו תרגום, אם תרצו. הכול נמצא כאן בידיים שלכם, ואתם צריכים רק להחליט.
הכיתוב הוא חלק בלתי נפרד מהסרט עצמו, וגם לו יש את היכולת להשפיע על אופי הסרט שלכם. זכרו כי מומלץ לשלב את הכיתוב רק בסוף עבודת העריכה. כך שלב זה יהיה הקצר והפשוט ביותר.
 

כלים נוספים שמשמשים בעת עריכת סרטים

כמובן שכל אלו הם רק שלבים כלליים בעבודת העריכה. בעת עריכת סרטים, ייעשה לרוב שימוש גם בכלים כמו יישור סרטון (אם צולם 'על הצד' ואתם רוצים שייראה כרגיל), ייצוב התמונה (במקרה שהצלם רעד בזמן הצילום ואינכם רוצים לוותר על הקטע הספציפי) ועוד.
 
כך או כך, זכרו שמצפה לכם עבודה לא קצרה על עריכת הסרט. עליכם להיות מדויקים ובעיקר סבלניים, כדי להבטיח שהעבודה תתבצע על הצד הטוב ביותר, ללא שום התפשרויות. בדרך זו, תוכלו להבטיח שהמשימה מתבצעת בצורה מושלמת, כל הדרך אל טקס האוסקר הקרוב.
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא הפקה ועריכת וידאו
האם המאמר עזר לך?