כתבות בנושא מוניות - תמונת אווירה WhatsappFacebookTwitterShare

מתאים לי פיקס - השכרת מונית לחודש או בפיקס

השכרת מוניות בפיקס היא דרך מצוינת לנהגי מוניות ללא רכב להציע את שירותיהם. העיקרון פשוט - תמורת מחיר קבוע מקבל הנהג מהחברה המשכירה רכב שיכול לשמש אותו להסעת נוסעים.

בכתבה זו:
מהי השכרת מונית בפיקס? | יתרונותיה של שיטת הפיקס | ממה חשוב להיזהר? (או: חסרונות אפשריים של ההשכרה)

למה זקוק נהג מונית על מנת שיוכל לבצע את עבודתו? אלה שהתיאוריה עדיין טרייה בראשם יצביעו על רישיון D1, כמובן, וגם על מונית. אבל אם חשבתם שהתרחיש היחידי הוא שנהג המונית ירכוש את הרכב המדובר, כדאי שתחשבו שנית. בשנים האחרונות הפך טרנד השכרת המוניות במחיר פיקס לתופעה של ממש, המבוססת על רעיון פשוט אך מורכב בפועל (בעיקר מבחינה בירוקרטית). אך לפני שנצלול ליתרונות ולחסרונות, נתחיל מהתחלה.

מהי השכרת מונית בפיקס?

השכרת מונית בפיקס היא בבחינת "להיות בלי ולהרגיש עם". מדובר במצב בו נהג מונית שאין ברשותו רכב מסוג זה שוכר מונית למשך פרק זמן מסוים תמורת תשלום קבוע: זו יכולה להיות השכרת מונית בפיקס שבועי, אך גם מחיר פר יום נסיעה אחד. המחירים כמובן משתנים בהתאם לסוג המונית, לשנת הייצור שלה, למדיניות החברה המשכירה ולפרמטרים אחרים. יש חברות המציעות השכרת מונית בפיקס יומי של כמה עשרות שקלים, אך גם סכום של כמה מאות שקלים הוא בגדר אפשרות. בחישוב חודשי, הצפי הוא לסכום בעל ארבע ספרות.
 
עד כאן הכל טוב, יפה ולא כל כך מסובך. התמונה הופכת למעט מורכבת יותר כאשר שואלים על מהות היחסים בין השוכר למשכיר. אלו הם לא יחסי השכרה רגילים (כמו אלו המתקיימים במצב של השכרת דירה), אלא משהו שנע בין השכרה לבין העסקה כדין. במילים אחרות: הנהג השוכר את המונית מקבל לא רק את המונית, אלא גם תלוש משכורת לצד זכויות סוציאליות בסיסיות. עם זאת, יש גם אופציה לשיתוף פעולה עם עוסקים פטורים או מורשים. כמובן שלא תמיד הכל כשורה גם בתחום הזה: רשות המיסים חקרה את נושא הפיקס לפני מספר שנים וגילתה מספר כשלים שמופיעים בו לפרקים, למשל היעדר דיווח על סכום הפיקס לרשות המיסים, היעדר רישום של הנהג במע''מ ועוד דברים שהופכים את תלוש המשכורת לפיקטיבי ואת הכסף עצמו לשחור. 
 
מכאן נובע בהכרח, שמי שרוצה לפנות לתחום צריך לעמוד על טיבם של הגורמים שמספקים לו את הרכב. את הסכם השכירות והשכר צריך לבדוק באלף עיניים גם כן, כשבדיקה אחרת היא שהחברה האמורה בכלל מחזיקה ברישיון "ירוק" שמאפשר לה להשכיר את הרכב ו/או רישיון ההפעלה שלו לאחרים. בנוסף לכך חשוב לנסות ולהתרשם מהניסיון, המקצועיות והאמינות של החברה בדרכים שונות (כולל בגלישה ברשת), לשוחח עם נהגים אחרים שנעזרים בשירותיה ועוד. 
 

מונה של מונית
להיות עצמאי בתנאים של שכיר.

יתרונותיה של שיטת הפיקס

עבור נהג המונית הממוצע, היתרונות הם רבים. ראשית, ההשכרה מונעת מהנהג את הצורך לרכוש את המונית בפועל, או לחלופין לרכוש רכב "רגיל" ולבצע בו "המרה" למונית. מכאן נובע שנהגים שאין להם בהכרח את ההון העצמי הנדרש לרכישת מונית יוכלו להיכנס לשדה המשחק ודי בקלות. נהגים שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום או כאלה שרק מעוניינים לעסוק בו לתקופה מסוימת (למשל כדי להתמודד עם תקופה כלכלית לא פשוטה) יראו בשיטה זו אידיאלית.
 
השכרת מוניות בפיקס יכולה להקטין את כאבי הראש של הנהגים היות וממש כמו במקרה של השכרת רכב, נמנע מהם הצורך לדאוג לרכב ולטפל בו – טסטים, פעולות תחזוקה, ניקיון הרכב וכן הלאה יבוצעו כאמור, על ידי גורם אחר. יש בכך גם חיסכון כספי וגם הקטנה של המאמצים הנדרשים. ואפרופו שיקולים כלכליים: אין כאן תשובה חד משמעית לגבי האטרקטיביות של השכרת מונית ביחס לרכישת רכב הלכה למעשה. עם זאת, נראה שככל ששוכרים את המונית לפרק זמן ארוך יותר, כך העלות היחסית של ההשכרה עולה ביחס לרכב, שכולל עלויות משתנות אך גם קבועות. יש הממליצים לפנות לעולם השכרת המונית רק לפרקי זמן מוגדרים, למשל מי שרוצה להיות נהג מונית למשך מספר חודשים או לבחון את התחום כדי לבדוק אם מתאים לו לעסוק במקצוע.
 
סוגיה משמעותית אחרת שיש להתייחס אליה היא הגמישות שיכולים לקבל הנהגים הפונים לאפיק זה. הם מתאימים את מועדי ההשכרה של המונית ללוח הזמנים והעבודה שלהם, ובכך עשויים לשלם רק על הזמן שהם נוהגים במונית בפועל. חברות המוניות מצידן מציעות אופציות שונות להשכרה, בין אם על בסיס שעתי, יומי, שבועי או חודשי. יש מוניות שאפשר לשכור מראש לטווחי זמן ארוכים יותר, כך שהסכום היחסי עבור פרק זמן נתון יהיה נמוך יותר, ויש גם הסכמי השכרה לסופי שבוע בלבד, למועדים "מיוחדים" וכן הלאה.
 

נהגת מונית שנתקעה בדרך
אם המונית לא שלך - המוסך זו לא בעיה שלך!

ממה חשוב להיזהר? (או: חסרונות אפשריים של ההשכרה)

הפתגם הידוע "לא כל הנוצץ זהב" מתאים גם במקרה של השכרת מונית בפיקס. ראשית צריך לקחת בחשבון את הסיכון שהוזכר מעלה אודות עסקה שלא נעשית לחלוטין על פי חוק, מה שמסכן את שני הצדדים בהסכם. הפן הכלכלי של ההשכרה לא תמיד ברור, כאשר לצד המעלות שהוזכרו מעלה צריך לזכור שעצם ההשכרה מביאה לפגיעה משמעותית בהכנסות של נהג המונית. כאשר הוא משלם סכום יומי, שבועי או חודשי גבוה הוא רואה כיצד פרי עמלו – ההכנסות מהמקצוע – מצטמק בצורה משמעותית. את הכסף הזה, על פי המתנגדים להשכרה, היה רצוי לחסוך כדי לרכוש מונית באופן עצמאי (מה גם שהמונית עצמה מהווה נכס).

שאלת הזמינות צריכה לעלות אף היא על השולחן בדיון זה תוך הבנה כי במקרה של השכרת מונית אין לה תשובה ברורה. נהג אשר שוכר מונית צריך לעבור הליך פרוצדורלי, לא בהכרח פשוט, כשכל הגיחות והתיאומים לוקחים זמן ועלולים לפגוע בשגרת העבודה השוטפת. כל אלה צריכים להביא ללא מעט מחשבה לפני שמחליטים איך לפעול ומה לעשות.

אנשים עומדים בתור
השכרת מונית זה לא עניין מיידי. מדובר בהליך לא קצר.

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconלוגוzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_top_10Site_menu_add_bussinessexpress iconwhatsapp iconhand_click_expressicon_mobile_consult דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_toolsFooter_pricelist