שירותי מחשוב ענן - תקשורת מחשבים מעולם אחר

שירותי מחשוב ענן כבר מזמן אינם נחלתם הבלעדית של ארגונים גדולים ובינוניים, אלא הפכו עם השנים מוכרים ומבוקשים יותר ויותר גם עבור הצרכן הפרטי. הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת קבלת שירותי מחשוב ותקשורת באמצעות רשת האינטרנט, מבלי להיות תלויים בשרתים "in house". כל המידע על מחשוב ענן בכתבה שלפניכם.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג תקשורת מחשבים ורשתות מחשב

מחשוב ענן, או שירותי ענן משמשים את כולנו באופן יומיומי. כך למשל רשת האינטרנט המשמשת אותנו בעת שימוש בGMAIL, AMAZON, FACEBOOK - ועוד, אך כאשר מדברים על אספקה של שירותי מחשוב ענן הכוונה היא בעיקר למגרש של הגדולים - ארגונים קטנים, בינוניים וגדולים אשר עושים מיקור חוץ לשירותי המחשוב ולמעשה עושים שימוש ביישומים, שרתים ושירותי מחשוב בשלט רחוק. פעולות אלה מתבצעות דרך שרתים הנמצאים מחוץ לכותלי הארגון וכל זאת באמצעות רשת האינטרנט. 
 
כיום כמעט כל ארגון מכל סוג זקוק לשירותי מחשב לשם קיום פעילות שוטפת- מאגרי מידע, תוכנות שונות, יישומים, מערכות תקשורת, מערכות הפעלה, בסיסי נתונים, תשתיות חומרה ועוד-ועוד. בחלק מהארגונים יש מערכת פנימית עם תשתיות, מכשור ומחשוב בחדר בארגון העונה בדרך כלל לשם "חוות שרתים" או "חדר מחשוב". עם הזמן יותר ויותר ארגונים למדו להכיר ביתרונות של חוות שירותים מרוחקת, ושילבו גם שירותי מחשוב ענן שפועלים במקביל או מחליפים לגמרי את מערכות המחשוב הפנימיות הקיימות בארגון עצמו. 
 
החזון של לקוחות המקבלים אספקה של שירותי מחשב מרחוק לפי הצורך קרם עור וגידים עוד בשנות השישים וקיימת כיום הטכנולוגיה המאפשרת זאת והיא אשר מכונה - מחשוב ענן וראוי להגדירה כאספקה מרחוק של שירותי מחשב ותקשורת באמצעות רשת האינטרנט. בפועל, גם אנו כאנשים פרטיים וגם הארגונים השונים יכולים לקבל עוד ועוד שירותים מרחוק באמצעות רשת האינטרנט, לרבות שירותים שעד לא מכבר היינו רגילים לצרוך דרך תוכנות המותקנות במחשב האישי שלנו או ברשת המחשבים בארגון שבו אנו עובדים.
 

שירותי מחשוב ענן - כל הצדדים מרוויחים

אז איך עובד כל הנושא של שירותי מחשוב ענן, ולמה זה טוב? בזירת שירותי מחשוב ענן ישנם שני שחקנים מרכזיים - הצרכן, שהוא לרוב ארגון הזקוק לרשת מחשבים פעילה, מאובזרת ומתקשרת; והשחקן השני הוא הספק. הספק מציע לצרכן להתחבר למערך המחשוב שלו, שאותו הוא מחזיק, מתחזק, מתפעל ומשכיר למשתמשים. בפועל יש לספק "חוות מחשבים" פרטית עם שרתים חזקים במיוחד, שאליה יכולים הצרכנים להתחבר ולעשות שימוש בשירותי המחשב שלהם הם זקוקים לפי הצורך. כל זאת  באמצעות האינטרנט, רק בלחיצת כפתור. כדי להבין כיצד זה עובד ניתן לדמיין את רשת החשמל. כולנו בכל בית, בכל רגע נתון,  מחוברים לחשמל אך מפעילים אותו, משתמשים בו ומשלמים עבורו רק בעת צריכה בפועל. כך הארגון עושה שימוש בכל יישום,  תשתית, תוכנה וכן הלאה שקיימת אצל הספק, ומשלם רק עבור השימוש הספציפי שתלוי בצורך של הארגון אשר משתנה מעת לעת. 

 

מי צריך שירותי ענן ולמה?

לשירותי מחשוב ענן יתרונות רבים. כמעט כל ארגון צריך שטחי אחסון כדי לשמור נתונים, מידעים ועוד. יש ארגונים הזקוקים לפלטפורמה שתאפשר הרצה או פיתוח של אפליקציות; ארגונים רבים זקוקים לתוכנות רבות ומגוונות מתחומים שונים. תשתיות חומרה נחוצות לשם כל אלה. במקום להתקין תוכנות ולרכוש חומרה ניתן למשוך הכול מה"ענן". הענן הוא סמל לרשת האינטרנט. כל פעולה שגולש רוצה לעשות הוא יוכל לעשות דרך הרשת מכל מקום.

 

פעילות בעזרת ספק של שירותי מחשוב מאפשרת צמצום או אפילו ביטול של מערכות מחשוב פנים ארגוניות, ומקנה לארגון  כמה יתרונות:

  1. חיסכון: כדי לתפעל מערכת מחשוב פנים ארגונית יש צורך במשאבים רבים. הקמה של המערכת; רכישה של שרתים ואביזרים נחוצים; רכישת ציוד ותשתיות; רכישת משאבי מחשוב, כגון תוכנות; ניהול מערכות המחשוב על ידי כוח אדם מקצועי ועוד- כל הפעולות הנחוצות הללו כרוכות בהוצאות רבות שנחסכות כאשר שוכרים את שירותי המחשב מספק המוכר שירותי מחשוב ענן. הצמצום של העלויות הוא עצום. אין תשלום על רכישה, תחזוקה ואחסון של החומרה, יש שחרור של חלל שעולה כסף ויש צמצום של כוח אדם.
  2. שימוש חכם וזמין: בשל האפשרות לצרוך שירותי מחשב ספציפיים לתקופות זמן מוגדרות בהתאם לצרכים, יש אפשרות לשלוט ולווסת את צריכתם של שרותי המחשוב ועוצמתם. יש גם אפשרות לרכוש באופן מידי מוצרי חומרה שרכישתם אורכת זמן יקר - אצל ספק שירותי מחשוב הענן המוצרים אלה זמינים באופן מידי וניתן להשתמש בהם ללא שהות לפי הצורך. העובדה שהתשלום במשאבים השונים של מחשוב הענן הוא על פי השימוש ולא תשלום מראש כמו ברכישת תוכנה הופך את השימוש החכם לעתיר יתרון עוד יותר.
  3. למערכת מחשוב ענן יש יכולת גידול גבוהה במיוחד. אותו "Scalability” נחשק מאפשר להתמודד בקלות עם גידול במספר המשתמשים או גידול בהיקפים של המערכות והשימוש בהן. מערכות מחשוב ענן ערוכות, בתנאי שרוחב הפס של התקשורת מאפשר זאת, להתמודד עם עומסים גדולים ומספר רב של משתמשים.
  4. היעילות התפעולית רבה מאד.
  5. אין צורך בפיתוח יישומים או ניהול שלהם.
  6. למשתמשים - עובדי הארגון יש גישה מכל מקום למשאבי המחשוב ואינם צריכים להיות בעבודה או ביחידות מסוימות כדי לתפעלם. כל שהם זקוקים לו זה רשת אינטרנט פעילה והם מיד יכולים להתחבר.
  7. מגוון רחב של משאבים - המשתמשים יכולים ליהנות מסוגים רבים ומגוונים של תשתיות ותוכנות ואף להחליף ביניהם. ניתן, במידת הצורך, למשל, לשנות מערכת הפעלה, להחליף בסיס נתונים וכן הלאה.
  8. תועלת נוספת איננה ישירה למשתמש אך היא תורמת לו על ידי תרומה לסביבה - ריכוז שירותי המחשוב וקבלתם דרך ספק מצמצמת את צריכת האנרגיה.
  9. ניצול יעיל של משאבים - השחיקה של המחשבים בארגון קטנה הודות להפחתת העומס על הזיכרון של המחשב והרשת.
 

אז איפה ה"קאטץ'"?

נוכח היתרונות הרבים שנמנו מדוע לא כל החברות עוברות לשירותי מחשוב ענן? איפה הבעיה? מה הם החסרונות וממה חוששים אלה שמתמהמהים ולא ממהרים לאמץ את הטכנולוגיות החדשות? השימוש בשירותי מחשוב ענן טומן בחובו כמה סיכונים שיש המבטלים אותם ומכנים אותם אתגרים שניתן להתגבר עליהם. אם אתם שוקלים לרכוש שירותי מחשוב ענן הכדאי שתהיו מודעים גם למחיר האפשרי ולא רק לתועלת-

 

  1. אבטחת מידע: בעידן זה שבו כל המידע זמין, להגנה על מידע חשיבות כפולה ומכופלת. נתונים ומאגרי מידע השייכים לארגון נחשבים למשאב יקר של הארגון - משאב טעון הגנה. חשש מרכזי ועיקרי בעת התחברות לספק המציע שירותי מחשוב ענן הוא שהמידע הכה חשוב ובעל ערך עובר לרשותו. החשש עולה הן בעצם השימוש באינטרנט לשם האחסון אצל הספק והן לאחר אחסונו שם. לספק עצמו ולעובדיו יש גישה בלתי מוגבלת למידע של הארגון. זהו חשש בלתי מבוטל. כל אדם בסביבת הספק, לרבות מי שאינו מורשה לעשות כן, נהנה מגישה למידע ועלול לעשות בו שימוש בלתי רצוי.
  2. קושי באבטחת מידע: בנוסף לסיכון של זליגת חומרים לאינטרנט ושימוש לרעה על ידי בלתי מורשים יש גם קושי ממשי לאבטח מידע אצל ספק שירותי מחשוב ענן. טכנולוגיות אבטחת מידע הן טכנולוגיות מבוקשות ופופולריות הזוכות לעדנה בעשורים האחרונים. האתגר של לאבטח מידע בעידן בו המידע כה זמין ונגיש הוא סבוך במיוחד. חשוב מאד לוודא שלספק מערכות אבטחת מידע מיטביות, ולקחת בחשבון שייתכנו ליקויים באבטחת המידע המסכנים את הארגון במידה זו או אחרת.
  3. תלות באינטרנט: הגישה לשירותי המחשוב של ספק שירותי מחשוב ענן היא באמצעות רשת האינטרנט. התלות ברשת האינטרנט היא מוחלטת - יש צורך שהפס יהיה רחב מאד, שמהירות הגלישה תהא אידיאלית ושהרשת לא תקרוס. מה קורה כאשר כל התפקודים הללו או אחד מהם לא ממומשים? ובכן... בעיה.
  4. תלות בספק: כאשר ארגון מתפעל באמצעות עובדיו את שירותי המחשוב יש לו גישה מוחלטת אליהם, אך מה קורה כשנעזרים בשירותי מחשוב ענן ויש תקלה אצל הספק? או כשהספק קורס כלכלית ופושט את הרגל? מה קורה כאשר יש הפסקת תקשורת עם מרכזי המחשוב שלו? או שהוא מחליט להפסיק עבודה באופן יזום בשל צרכים שונים בעיתוי הכי לא טוב עבור הארגון? כל התהיות הללו הן דאגות מוצדקות בהחלט ואף פוגעות בהעדפת שירותי ענן ועומדות אל מול היתרונות הרבים שלהם.
  5. שילוב בין מערכת מחשוב פנימית לשרותי מחשוב ענן - אם אתם בונים מערך מחשוב מאפס, ומבססים את כולו על שרותי מחשוב ענן יהיה לכם קל יותר בהשוואה לארגונים שבוחרים לשלב מערך מחשוב פנימי קיים עם מערך מחשוב חיצוני אצל ספק שרותי מחשוב ענן. שילוב כזה הוא מורכב ומחייב משאבים מגוונים, לרבות כלי תוכנה ייעודיים וייחודיים. הקושי בשילוב בין המחשוב הפנימי לזה ה"חיצוני" הוא אחד החסרונות הבולטים של שירותי מחשוב ענן, אולם ספק איכותי ובעל ניסיון יוכל לספק פתרונות יעילים למצב. לא תמיד עדיף, בשל החשש מקשיי השילוב לזנוח את הרעיון של השילוב ולבחור בהקמה מחודשת של רשת מחשוב רק בענן. ההחלטה האם "להתחיל מאפס" או "לבנות על הקיים" תלויה בהרבה גורמים ומשתנים, ביניהם המערכת הקיימת, המערכת הנחוצה, המשאבים הקיימים וכדומה; ומגוון נרחב של שיקולים יסייע לכם בהכרעה. התייעצות עם שני ספקים פלוס איש מקצוע נטול אינטרסים ישפוך אור על מה שנחוץ ומומלץ לכם לעשות.
 

איך בוחרים ספק שירותי ענן?

אם עשיתם שקלול של היתרונות והחסרונות של שירותי מחשוב ענן והחלטתם שאתם "הולכים על זה", נשאר לכם לבחור בקפידה מושכלת ספק מיטבי עבורכם. גופים רבים מתפקדים כספקי שירות ענן- ספקים גדולים וקטנים, כלליים וספציפיים- המבחר רב והמגוון עצום. איך תדעו מה כדאי לכם ומה עדיף עבורכם?
 
בגדול, חשוב שתזכרו כי הכול תלוי בספק. ספק שירותי ענן איכותי יכול להעצים את היתרונות של השירותים ובד בבד לצמצם את החסרונות, לבטל סיכונים ולהנמיך חששות. ספק שרותי מחשוב ענן טוב יכול להבטיח שלא תחששו מאובדן מידע, בעיות אבטחה, זליגת מידע ושימוש אסור בו, וגם שלא תכססו ציפורניים בשל אימה מזמני השבתה ארוכים ובלתי צפויים. ספק טוב יכול להבטיח לכם זמינות גבוהה, שרידות לאורך זמן, יעילות, זריזות ושירותים נחוצים. 
 

אז איך תזהו שמדובר בספק טוב?

 כיצד תבטיחו קבלת שירות מיטבית, תוך הגנה על האינטרסים שלכם ומילוי צורכיכם?

  1. ותק: נכון שכדאי לתת צ'אנס לעסקים חדשים ונכון שכאלה יתנו לכם יחס וי איי פי. אבל בתחום שרותי מחשוב ענן עסק מתחיל הוא לא בהכרח עסק בטוח. שרידות היא שם דבר בתחום. אתם לא רוצים בעוד שנה להתחיל שוב לבסס מערך מחשוב וירטואלי לארגון שלכם. על כן לשם שרידות לאורך זמן בחרו ספק עם ותק שמתפקד לאורך זמן בתעשייה.
  2. ניסיון: אל תהססו לוודא שבמשך השנים שבהם פועל הספק הוא גם מתנסה במתן שירות. שירותי מחשוב ענן הם לא עסק זול ומהווים הוצאה עצומה, על כן בקשו פרטי לקוחות ובררו בעצמכם עד כמה הם מרוצים מהשירות. עשו הכול כדי לוודא שהספק הוא רציני, ותיק, מנוסה ואמין.
  3. אמצעים, כלים ואביזרים: כדי להבטיח ביצועים אופטימאליים ויעילות בררו אילו אמצעים, כלים, אביזרים וכדומה יש לספק. בקרו בבית העסק, התרשמו מהציוד ומהמערכות הקיימות; ודאו כי יש פס אינטרנט רחב והתנסו ככל הניתן בשימוש בשירותי המחשוב המוצעים כי הבטחות ריקות ומילים מפוצצות אף פעם לא מספיקות.
  4. ביטחון: ודאו את ענייני אבטחת המידע. כבר ידוע לכם כי ישנו סיכון בהעברת מידע לגורם חיצוני: דרשו לחתום על הצהרת פרטיות, בררו מהן טכנולוגיות אבטחת המידע הקיימות, תכללו בהסכם ההתקשרות עם הספק דרכים לאבטחת מידע ופיצוי בגין שימוש אסור בו ועוד.
  5. ודאו כי מדובר בספק ולא בספק משנה - יש בארץ המון ספקי משנה שגוזרים "קופון" ולא נותנים מענה אמתי ושירות טוב. אתם לא מחפשים מתווך או מפיץ אלא ספק.
  6. ודאו כי מדובר בספק מקומי.
  7. ודאו כי יש לספק אמנת שירות ומערכי בקרה פנימיים וחיצוניים.
  8. ודאו כי יש גיבוי ו"תכניות מגירה" למצבים קשים של תקלות, הפסקות עבודה או קריסה כלכלית, תכללו את כל אלה בהסכם כתוב.
  9. קבלו ייעוץ לגבי שילוב של המערך שלכם עם מערך המחשוב הווירטואלי - לרבים מהארגונים העוברים לשרותי מחשוב ענן יש כבר מערך מחשוב הכולל ציוד, תוכנות, אפליקציות ועוד שאותם יש לשלב עם הציוד והשירותים החדשים. ודאו כי השילוב אכן עדיף על בניית המערך מחדש, וכי הספק יוכל לעמוד בזה מבלי שהעלויות ינסקו ויגיעו לשמיים.
  10. ודאו כי הספק מספר לכם על כל העלויות ולא מתכנן לשלוף "עלויות רישוי" וכדומה אותן "שכח להזכיר בזמן".
  11. ודאו זמינות גבוהה של הספק. התקשרו בכל שעה למוקד התמיכה ובדקו שיש מענה.
  12. מומלץ מאד לחתום על הסכם לתקופה קצרה בלבד ולא הסכם ארוך טווח- מעין "תקופת ניסיון" שבמהלכה תתרשמו מרמת המקצועיות והשירות ואז תוכלו בהתאם להישאר או להמשיך בחיפוש.

לסיכום, שרותי מחשוב ענן מהווים פתרון עתיר יתרונות לארגונים רבים. פתרון יעיל וחסכוני זה טומן בחובו גם לא מעט סיכונים ואתגרים. הדרך להתגבר על כל אלה היא באמצעות בחירת ספק אידיאלי. לשם כך, היפטרו מרגש הבושה, דברו עם לקוחות, בקרו במשרדי החברה, דרשו תשובות, ערכו בירור מקיף ומעמיק, חתמו על הסכם רק לתקופת ניסיון והבינו מראש מה עליכם להבטיח כדי ליהנות ממקצוענות, יעילות, זמינות, שירות וביצועים אופטימאליים. 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא תקשורת מחשבים ורשתות מחשב
האם המאמר עזר לך?