עשרה טיפים לבניית תוכנית עסקית - התוכנית לעסק מצליח

חושבים על פתיחת עסק? צריכים תכנית עסקית? מוכרחים ייעוץ עסקי? אתם רוצים את שירותיו של כלכלן מומחה אשר יספק לכם שירותי ייעוץ אסטרטגי וייעוץ כלכלי. באתר zap דפי זהב
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג כלכלנים - ייעוץ כלכלי ואסטרטגי

טיפ ראשון - הבינו מהי תוכנית עסקית, והגדירו מראש את מטרותיה:

תוכנית עסקית היא לב לבו של העסק שלך. היא מתארת את המוצר או את השירות שאתה מפתח ומקווה לשווק, ואת הדרכים ליצירתו, לשיווקו ולהצלחת העסק. לתוכנית עסקית כמה מטרות:
 
1. לבחון ולהבין את הפוטנציאל הגלום בעסק: היזם עצמו, קרי אתה, בוחן באמצעות התוכנית האם כדאי "ללכת" על זה, ולפתוח את העסק. התוכנית העסקית מסייעת לך להבין את הפוטנציאל, את הסיכונים ואת מכלול הדרישות הגלומים בהרפתקה העסקית, וגם מבהירה בפניך את גודל ההשקעה והסיכון. הכנת תוכנית עסקית היא הזדמנות פז לרכז את כל הנתונים, ולהיחשף לפרטים החשובים שייכללו בשיקוליך - האם לפתוח את העסק, ולהניע את גלגלי היוזמה.
2. לזהות ולבודד אמצעים שיסייעו לפיתוח העסק.
3. לזהות, לסמן ולמזער סיכונים צפויים.
4. לגייס משקיעים והון - לשכנע את הקוראים שיפתחו את הארנק וישקיעו בתוכנית כי היא מרשימה ואפשרית ליישום וביצוע. 
5. לתאר את העתיד לעסק, ובמילים אחרות להציג בפניך, בפני שותפיך (קיימים או פוטנציאליים), בפני המשקיעים ובפני גופים שונים ומגוונים מהו העסק שלך, מה הוא יכול ושואף להיות, מה הם יעדי העתיד וכיצד אתה יכול ומתכוון להגיע להגשמתם. 
6. שימוש עתידי ככלי בקרה - לתוכנית עסקית יש גם תפקיד בשלבים מאוחרים של יישום המיזם; היא משמשת ככלי לבקרה בעת ולאחר ביצוע היוזמה. ניתן בכל שלב של מימוש היוזמה להתמקד בכתוב בתוכנית העסקית, ולבחון מה הושג, כמה הושג, איך הושלם, האם יעדים הוגשמו, האם מכשולים הוסרו, כמה סטייה יש מהתכנית המקורית, באיזה מנגנון ניתן להשתמש, האם הפוטנציאל ממומש ועוד.
 

טיפ שני - שמרו על מבנה נכון, קריא, רציף וראוי של תוכנית עסקית:

יש לכלול בכל תוכנית עסקית שער עם תמונה שלכם ו/או של המוצר ו/או השירות, הסברים, פרטי התקשרות וטקסט מפתה ושיווקי ברמה גבוהה; תוכן עניינים מסודר ומובנה; תצוגה מדויקת, קלה להתמצאות, נוחה לקריאה, מובנית, תמציתית ומסודרת; תקציר מנהלים קצר, מפתה, משכנע, שיווקי, חכם ומזמין קריאה נוספת; חזון חברה ברור, מנוסח בקצרה ומדויק ותכנים משובחים שקדמה לניסוחם מחשבה מעמיקה.

 

טיפ שלישי - הגדר מראש מהו התוכן שחשוב לכלול בתוכנית העסקית:

לאור מטרותיה של התוכנית העסקית, הקפד לכלול בתוכה את התכנים הבאים:
 
1. פירוט של המטרות העסקיות של המיזם החדש.
2. פירוט והדגמה של האסטרטגיה שנבחרה כדי לממש את המיזם - להפיק את המוצר.
3. פירוט והדגמה של האסטרטגיה שנבחרה כדי לשווק את המוצר והעסק, ולהתמודד עם תחרות.
4. פירוט של אתגרים, קשיים ובעיות פוטנציאליות שהמיזם עלול להיתקל בהם.
5. פירוט דרכי ההתמודדות ומנגנוני ההתנהלות למציאת פתרונות, עמידה בפני אתגרים ונטרול מוקשים צפויים ובלתי צפויים. 
6. פירוט לגבי המבנה הארגוני של העסק.
7. פרטים לגבי השירות ו/או המוצר - תפקודו, תפקידיו ולבסוף כמות ההון הנדרשת כדי להקים ולממן את המיזם.
8. פירוט המודל העסקי.
9. פירוט המצב בשוק: מתחרים, קהל לקוחות, סקרי שוק עדכניים, מידת העניין של קהלי היעד וכיוצא באלה.
10. פירוט על אודות מצב פיננסי, בין היתר, דו"ח תזרים מזומנים, מאזן, יחסים פיננסיים ועוד.
11. צוות המיזם: מעורבים במיזם, כישורים, תפקידיהם וניסיונם.
12. פירוט לוחות זמנים.
 

טיפ רביעי - התאימו את התוכנית העסקית לקהל היעד שיקרא אותה:

רוב התוכניות העסקיות שומרות על מבנה דומה, אולם יש לשים לב לקהל היעד ולמטרה המרכזית של התוכנית. כך, למשל, אם  התוכנית העסקית מיועדת להיות מוצגת בפני הבנק, תתמקד התוכנית בעניין הכלכלי, ותכלול התייחסות רבה לעניין המימון, ההשקעה הנדרשת והרווח הצפוי. לעומת זאת, אם התוכנית העסקית שואפת לגייס השקעות מקרנות הון סיכון, ההתמקדות שלה תהיה בפן המעשי של הפוטנציאל של העסק, חוזקותיו וחולשותיו, הסיכונים והפוטנציאל הגלומים בו. לשם כך יהיה פירוט יתר של המנהלים עצמם, של היזמים ושל ניסיונם, של החדשנות, של ענייני קניין רוחני, של מצב השוק ועוד.

 

טיפ חמישי - התאימו את התוכנית העסקית לעסק:

בטרם הכנת התוכנית העסקית יש לבודד ולנסח את התכונות של העסק, תוך שימת דגש על תכונות ייחודיות ומאפיינים יוצאי דופן ומיוחדים של העסק, ולערוך את התוכנית העסקית בהתאם לאלה. כך, למשל, תוכנית עסקית של פיתוח אתר אינטרנט תהא שונה מתוכנית עסקית של עסק לייבוא מוצרי תינוקות.

 

טיפ שישי - ערכו עבודת הכנה יסודית:

הכירו בכך ואל תחסכו מעצמכם - הכנת תוכנית עסקית היא מלאכה חשובה וכן מורכבת, רב-שלבית וקשה. אין לשלוף מהמותן ואין סתם לשרבט. הכול צריך להיות מתוכנן, מוקפד ומחושב, ולהתבצע לאחר בירור, בחינה וחישוב מעמיקים ביותר.

 

טיפ שביעי - שימו דגש על אמינות:

אל תפריחו בלונים באוויר, אל תצאו בהצהרות בומבסטיות ואל תבטיחו דברים ללא כיסוי. תוכנית עסקית חייבת להיות אמינה, מגובה היטב וכרוכה במציאות.

 

טיפ שמיני - עזרה מקצועית:

אל תהסס לקבל סיוע, עזרה והכוונה מבעלי מקצוע בעת הכנת התוכנית העסקית.

 

טיפ תשיעי - השתמשו בכלים מקצועיים:

הרבו להשתמש בכלים מקצועיים בעת עריכת התוכנית העסקית. סקרי שוק, סקרי דעת קהל, תחשיבים, מאזנים, דו"חות וכל אמצעי אחר שיכול לסייע לכם לתאר, להבין, להציג או לחקור את התמונה.

 

טיפ עשירי - בקרת איכות:

גם אם השלמתם את כתיבת התוכנית העסקית, לא השלמתם את המשימה. גם אם עברתם עליה מאה פעם, אל תעזו לשלוח אותה ולהפיצה לאף גורם בטרם ערכתם בקרת איכות קפדנית, כשהטקסט הסופי מודפס ומונח לפניכם ואתם בוחנים אותו בעיון רב. קראו את התוכנית העסקית מראשיתה ועד סופה, וודאו כי אין כל סתירות בנתונים המוצגים בין הפרקים השונים, ערכו  הגהה קפדנית (אסור שיהיו בתוכנית עסקית שגיאות ניסוח ושגיאות כתיב), וודאו כי ניתנה התייחסות מספיקה לכל הסוגיות החשובות וכי התכנית בנויה היטב, קריאה וראויה.

 

לסיכום: תוכנית עסקית היא כרטיס הביקור של העסק שלך, ויש לה חשיבות רבה ביותר. על כן חשוב לעצבה ולערכה כך שתהא לא פחות ממושלמת. הדרך לעשות זאת היא לשים לב לפרטים ולהשתמש בכל הטיפים שלעיל. 

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא כלכלנים - ייעוץ כלכלי ואסטרטגי
האם המאמר עזר לך?