חוות דעת: תועלת ואמינות - זה כל הסיפור

חוות דעת באתרי האינטרנט השונים הפכו, עם השנים, לכלים חשובים המנסים 'לעשות סדר' בכמויות המידע העצומות הזורמות ברשת. כידוע, הרשת היא זירה תוססת, מתעדכנת ומתחדשת, אך לא תמיד ברור אם המידע אליו אנו נחשפים דרכה הוא אמין ונכון בהכרח. חוות הדעת באתרים השונים נוצרו, בין היתר, כדי לשפר את אמינותו של המידע המפורסם, בזכות האותנטיות שלהן והודות למקור ממנו הן מגיעות - הגולשים עצמם.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג שיווק ופרסום באינטרנט

עם השנים הפך גם הכלי הזה, לצער רבים, לכלי שאותו כדאי לקחת 'בעירבון מוגבל'. מדוע? משום שגורמים שונים הפעילים ברחבי הרשת הפכו גם את חוות הדעת לכלי שיווקי-פרסומי, אשר בינו ובין אותנטיות אין דבר וחצי דבר. כך, יכול הגולש להיתקל ברחבי הרשת בחוות דעת רבות שנדמות אמינות ואותנטיות, אך בפועל מסתתרים מאחוריהן בעלי אינטרסים רבים. בדרך זו, ייחודיותו וחשיבותו של הכלי הזה נפגעות משמעותית.

 

על הרעיון שבהוספת חוות דעת לאתר

כאמור, אתרים רבים החליטו בשנים האחרונות להוסיף לממשק המשתמש שלהם גם חוות דעת, המלצות ואפילו כלי דירוג שונים, המאפשרים לגולשים עצמם לדרג תכנים המועלים באתר. תוספת זו יכולה להתאים למוצרים שנמכרים באתר, לטקסטים הנכתבים בו, לדעות, לבעלי מקצוע ועוד.
 
הרעיון שמאחורי העניין פשוט ויש לומר - גאוני: חוות הדעת הללו מזמינות גולשים לפרסם המלצות ולהגיד את שעל לבם, בצורה נטולת אינטרסים וחפה משיקולים זרים. בדרך זו, שואפים האתרים השונים לגבש מאגר עצום של חוות דעת אמינות ואותנטיות, עליהן יוכל להסתמך כל גולש. בעידן האינטרנט, יש לכך חשיבות עצומה. באין פיקוח על הרשת, הגולש התמים לא יכול לדעת אם המידע שאליו נחשף אכן אמין. המלצות, חוות דעת או דירוג גולשים אמורות לפתור את הבעיה הזו: הן נכתבות על ידי הגולשים עצמם, המעוניינים לשתף את סביבתם בחוויה שעברו. כאשר נאספות סביב המוצר המסוים כמה וכמה חוות דעת, יכול לכאורה הגולש לגבש דעה על סמך ניסיונם של אחרים. בעולם המסחרי בו אנו חיים היום, זוהי הדרך הטובה ביותר לגבש דעה מוצקה שיש לה בסיס אמיתי. אבל רק לכאורה.
 
 

הרעיון מעולה, הביצוע - רצוף ליקויים

אין ספק שמדובר ברעיון מצוין. אלא מה? המרחב הפרוץ בו פועלת רשת האינטרנט מאפשר לכל אחד, למעשה, לפרסם כל חוות דעת שירצה. מדובר במצב בו, מצד אחד, נשמע קולו של כל אחד וניתנת הזדמנות שווה לכולם, אך מצד שני - איש לא יכול למנוע מאדם מסוים לפרסם נתונים שגויים, מוטים ומטעים.
 
כך, יכולה חברה גדולה לגייס את שירותיהם של 20 כותבים, שיעלו לאתר מסוים עשרות חוות דעת חיוביות על המוצר שלה מדי יום. אותם כותבים יכולים להסתתר מאחורי 'מסכות' וירטואליות רבות וכך להציג, לכאורה, חוות דעת אותנטיות לגמרי. איש לא יוכל לדעת שמדובר בהמלצות הנכתבות מתוך אינטרס מסחרי והגולש הממוצע יקבל מידע שגוי - דווקא מהכלי שאמור להיות השקוף והמדויק ביותר. העניין נכון גם לצד השני: אם אדם מחליט שהוא מפרסם דברים קשים על גוף מסחרי או אפילו על אדם מסוים - הוא יכול לעשות זאת כמעט באין מפריע. אחר כך יהיה קשה מאוד להוכיח כי הדברים אינם נכונים.

 
 

אז מה עושים? איך נדע שחוות הדעת באתר אותנטיות?

ראשית חשוב לזכור: אין אפשרות למנוע ב-100% כתיבת חוות דעת 'מזויפות'. ישנם כיום אנשים שזהו המקצוע שלהם, פשוטו כמשמעו, והם יודעים כיצד לנסח המלצות או חוות דעת שייראו אותנטיות גם למנהלים עצמם. עם זאת, בתור גולשים, תוכלו לקבוע את מידת אמינותו של האתר, אם תבדקו את הפרטים הללו:
 
  • האם האתר מתעדכן בתדירות גבוהה? אם חוות הדעת אינן משתנות, אם ההמלצה בה פגשתם לפני כחודש נותרה בראש הרשימה - כנראה שתנועת הגולשים ה'אמיתיים' באתר הזה אינה גבוהה, וכך גם כמות חוות הדעת האותנטיות

מהי מדיניות האתר? האתרים הרציניים מנסחים מדיניות שימוש מפורטת ורצינית שמטרתה למנוע כתיבת המלצות וחוות דעת מזויפות. עניין זה יכול לסייע לכם לגבש דעה על מידת אמינותו של האתר

מי מנהל את ההצגה? האם אתם יכולים ליצור אתם קשר? האם הם עונים במהירות והאם הם אנשי מקצוע שניתן לסמוך על שיקול דעתם בנושא המדובר? התשובות לשאלות הללו משפיעות גם הן על מידת האמינות של האתר

האם גולשים מתוגמלים על חוות דעת טובות? ניתן לנטרל במידה מסוימת את השפעתן של חוות הדעת המזויפות באמצעות הענקת תגמולים והטבות לגולשים שכותבים המלצות איכותיות ואמינות. כך נהוג, למשל, באתר דפי זהב. ההטבות השונות ניתנות בעיקר לכותבים נאמנים, שזכו לשבחים ממבקרי האתר ומהמנהלים

היכן ראיתם את חוות הדעת? המלצות מדהימות באתר של העסק אמורות לעורר את חשדכם מיד. חוות דעת אותנטיות יימצאו בדרך כלל באתרים הניטרליים ולא באתר העסק עצמו

האם ישנן גם המלצות שליליות? מוצר שיש לו המלצות חיוביות בלבד הוא מוצר חשוד. דירוג גולשים שאין בו אף לא ציון נמוך אחד - צריך להדליק לכם נורה אדומה

כמה מושקעת חוות הדעת? בעלי אינטרסים נוטים לעתים 'להיסחף' בהמלצה ולהרבות בפרטים - מה שלא יעשה בדרך כלל הגולש הממוצע (בייחוד כאשר ההמלצה חיובית). חשבו היטב האם סביר שחוות דעת אותנטית תיראה כפי שהיא מופיע לפניכם באתר

ומהו טיב התוכן? המלצה מסודרת ומאורגנת, המורכבת מפסקאות מסודרות וללא שגיאות כתיב ושגיאות הקלדה - היא המלצה 'נקייה' מדי. הכותב הממוצע לא ישקיע אנרגיה רבה כל כך בדרך בה נראה הטקסט.

 
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא שיווק ופרסום באינטרנט
האם המאמר עזר לך?