כתבות בנושא פסיכולוגים חינוכיים - תמונת אווירה

לשחרר את הלחץ: המדריך המלא לפסיכולוגים חינוכיים

הפסיכולוג החינוכי מאבחן ומטפל בבעיות בהן נתקל הילד במסגרות לימודיות. אבחון מוקדם ומדוייק יכול לעשות את כל ההבדל. הנה מה שצריך לדעת על התחום הקריטי הזה

בכתבה זו:
אז מיהו הפסיכולוג החינוכי? | ומה הוא עושה?

פסיכולוגיה חינוכית היא אחת מששת ענפי המומחיות המוכרים בארץ בפסיכולוגיה (לצד המומחיות הקלינית, ההתפתחותית, החברתית-תעסוקתית-ארגונית, השיקומית והרפואית), והיא מתמקדת באבחון, טיפול והתערבויות פסיכולוגיות במערכות חינוכיות. רוב הפסיכולוגים החינוכיים מועסקים במסגרת משרד החינוך, באמצעות השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) ברשויות המקומיות (במסגרת השפח"ים: שירות פסיכולוגי חינוכי).

הפסיכולוגים החינוכיים מוקצים למערכות החינוך המקומיות (גנים ובתי ספר), לרוב באופן הבא: כאשר מדובר בחינוך הרגיל - מגילאי גן החובה ועד חטיבת הביניים (גילאי 5-15 שנים); ובמסגרת החינוך המיוחד - בכל טווח הגילאים (3-21 שנים). למרות שרוב הפסיכולוגים החינוכיים מועסקים במסגרת משרד החינוך, ניתן למצוא פסיכולוגים חינוכיים המועסקים גם במשרדים ממשלתיים וציבוריים אחרים (כמשרד הרווחה, הסוכנות וכדומה), וכמובן, גם במסגרת פרטית.

אז מיהו הפסיכולוג החינוכי?

ככל פסיכולוג מומחה, הפסיכולוג החינוכי הוא בוגר תואר שני שעבר תקופת התמחות (הנמשכת לרוב ארבע שנים), בסיומה עמד בהצלחה בבחינת מומחיות. שלוש דרגות המומחיות הקיימות בפסיכולוגיה הן: מתמחה (החייב בליווי והדרכה של פסיכולוג מומחה-מדריך על עבודתו), מומחה ומומחה-מדריך (החייב בתקופת הכשרה נוספת על מנת לקבל רישיון לכך). 

ומה הוא עושה?

הפסיכולוג החינוכי עוסק באבחון, טיפול והתערבות פסיכולוגית במערכות חינוכיות. בעבודה במסגרות אלו הוא עוסק בקשת בעיות התפתחותיות, הן נורמטיביות והן חריגות, בטיפול במצבי לחץ ומשבר (משברים ושינויים במשפחה, במצבי חירום, במעבר בין מסגרות שונות כגון מעבר מגן הילדים לבית הספר או במעבר מבית הספר התיכון לצבא, ובנושאים הקשורים לתפקוד הלימודי וכדומה).
 
אבחון: התמקדותו האבחונית של הפסיכולוג החינוכי היא בהערכת הגורמים המשפיעים על תפקודו האקדמי של הילד: אבחון לקויות למידה (אבחון פסיכו-דידקטי) ואבחון פרטני רחב יותר, הכולל אומדן יכולות וכישורים קוגניטיביים, והערכת המאפיינים הרגשיים הקשורים ללמידה. במקרים מסוימים יפנה הפסיכולוג החינוכי לאבחון פסיכולוגי אישיותי-רגשי (אותו עורך פסיכולוג קליני), המתמקד במבנה האישיות, במערכות היחסים ובדינמיקה, כהשלמת התמונה האבחנתית. מתוצאות האבחון נגזרות המלצות חינוכיות וטיפוליות הן לתלמיד והן למערכת.
 
בנוסף לאבחון הפרטני עוסק הפסיכולוג החינוכי גם בהערכה פסיכולוגית מערכתית של המסגרות החינוכיות. הערכה זו כוללת זיהוי מוקדי בעיות וקונפליקטים, זיהוי צרכים, ואפיון כוחות מקדמים ומעכבים במערכת, הערכת האקלים הכיתתי, גיבוש דיאגנוזה כיתתית, אבחון תפקודי צוות חינוכי, אקלים חדר מורים וכן אבחון מצבי לחץ, משבר וחירום. כלי העבודה שלו כוללים ראיונות, אבחון סוציומטרי, שאלוני עמדות, תצפיות וכדומה.
 
התערבויות טיפוליות:
התערבות פסיכולוגית וייעוץ פרטני: הפסיכולוג החינוכי משתמש בכלי התערבות פסיכולוגים על מנת לסייע לילדים ולהורים, הן במתן ייעוץ והן בהתערבויות פסיכותרפיות.
 
התערבות פסיכולוגית במערכות החינוכיות: לאחר האבחון המערכתי ועל פי ההמלצות שנגזרו ממנו, מתבצעת ההתערבות הפסיכולוגית המערכתית. התערבות זו כוללת עבודה קבוצתית (קבוצות מורים, הורים ותלמידים), התייעצויות (קונסולטציות), התערבות במצבי משבר ומצבי חירום, ליווי והתערבות במצבי חירום.
 
השמה: הפסיכולוג החינוכי משמש כמומחה להשמת ילדים בעלי צרכים מיוחדים (שילוב או חינוך מיוחד), ומשתתף בוועדות החלטה שונות. מעבר לשלב האבחנה, ילד הסובל מקשיי למידה (בשל עיכובים או פגיעות משמעותיות בהתפתחותו) זקוק לליווי ותמיכה גם לאחר מכן.
 
מניעה: תהליך המניעה קשור לרוב באיתור מוקדם (ואקטיבי) של ילדים בעלי קשיי התפתחות בגיל הרך (ולכן קשור קשר הדוק לשלבי האבחון), אך גם בהתערבות טיפולית מתאימה, החל ממסגרות הגיל הרך ודרך כל רצף הגיל במערכות החינוכיות בהמשך.

אז כיצד בוחרים פסיכולוג חינוכי?
לרוב נפגוש אותו במסגרת החינוכית. לאלו המעוניינים באיתור ופניה אל פסיכולוג באופן עצמאי (למשל, לצורך אבחון בשלות לכיתה א' או לצורך אבחון לקויות למידה) מומלץ:
 
א. לעיין תחילה במדריך לבחירת פסיכולוג.

ב. לקבל המלצה מיועצת ביה"ס על פסיכולוג עליו היא סומכת, או להיעזר בהמלצות של מכרים היכולים להסתמך על ניסיונם. ניתן להיעזר במנוע החיפוש של הסתדרות הפסיכולוגים (הפ"י) המאפשר לאתר פסיכולוגים החברים בארגון על פי מספר קריטריונים (כולל מומחיות, שפת טיפול ומיקום), ולוודא את רישומם ומומחיותם בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות. ניתן כמובן לחפש בגוגל וללמוד מעט יותר על הפסיכולוג.

ג. בשיחת טלפון מומלץ לוודא את התאמתו של הפסיכולוג לטיפול בבעיה הנתונה, לברר מחיר ולקבל התרשמות ראשונית. לכימיה, לתחושת האמון ולאינטואיציה (תחושת הבטן) חשיבות רבה. לאחר שקלול מכלול הנתונים, בחרו בפסיכולוג המתאים וקבעו את המפגש הראשון. 

ד"ר אודי בונשטיין, פסיכולוג קליני מומחה-מדריך ופסיכולוג רפואי מומחה; פסיכולוג ראשי של ביה"ח לגליל המערבי, נהריה; ראש התכנית לפסיכותרפיה, בצפת.
 
הקליקו על מערכת סינונים מתוחכמת המציגה רשימה ממוקדת של פסיכולוגים חינוכיים, על פי תחום הטיפול שלהם.
 
הערה: מטעמי נוחות נכתבו הדברים בלשון זכר. בכל מקום שמופיעים הדברים בלשון זכר, הכוונה היא לגברים ולנשים כאחת.

עוד בנושא מפורומים ברשת

בפורום באתר דוקטורס שאלו גולשים שאלות בנושא זה. בואו לקרוא מה ענה להם הרופא.

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite_menu_forumsSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_add_bussiness דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_tools