מרישום פטנט ועד פיתוח מוצר צריכה - יגעת ומצאת?

רבים סבורים שאישור ורישום פטנט הם החלק הקשה בכל מה שקשור לפיתוח פטנטים ופיתוח מוצרים מבוססי פטנט בייצור המוני. הם טועים. תהליך רישום פטנט אינו פיקניק אבל הוא בהחלט לא החלק המרכזי היחיד בתהליך הפיכת פטנט למוצר, ומימושו בדמות רווח כספי של הוגי הפטנט.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג סוכני פטנטים, פיתוח פטנטים וזכויות יוצרים

התהליך מרגע בו הבליח רעיון במוחך ועד הרגע בוא ינוחו כמה שקלים בחשבונך הוא ארוך, מייגע, מורכב ורב שלבי. הוא כולל במקביל או לאחר אישור ורישום הפטנט גם פיתוח דה פקטו של המוצר, הנעה של השימוש בו, שיווקו ורק בקצה המנהרה, אחרי כברת דרך עצומה ממתין האור המופז מהכסף הגדול שגלום בהמצאה המקורית. על פיתוח פטנטים, פיתוח מוצרים בייצור המוני וכל התחנות בדרך להצלחה בכתבה שלפניך.

 

חוקי רישום פטנטים

החוק לרישום פטנטים קובע כי המצאה מקורית בתחום התעשייתי-טכנולוגי תוכל להירשם כפטנט אם תעמוד בתנאים ובמבחנים שקובע החוק. הרישום של מוצר או תהליך כלשהו כפטנט מעניק לו הגנה בלעדית ומעמד מיוחד, והוגיו נהנים מבעלות בלעדית עליו ועל כל רווח שניתן להפיק מייצורו למשך עשרים שנה.

חוק רישום פטנטים קובע, בין היתר, כי רישום פטנט מתאפשר רק למוצר או לתהליך ייצור שישמש בתעשייה הטכנולוגית והוא מהווה המצאה שהיא חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ובעלת התקדמות המצאתית. על הוגי ההמצאה להגיש בקשה לרישום פטנט לרשות הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר השייכת למשרד המשפטים. מומחים מטעם הרשות יבחנו את ההמצאה ויקבעו את עמידתה במבחני החוק. אם לאחר בחינה מדוקדקת זו, האורכת שנים, ייקבע כי אכן מדובר בפטנט הוא יירשם ככזה, מה שאומר בפועל שבעליו ייהנו ממונופול בלעדי לגביו ולמעשה יוכלו לעשות בו כרצונם.

לבעלי פטנט יש יכולת לפתח את המוצר ולשווקו, למנוע מאחרים לייצר מוצר או תהליך דומה, למכור את המוצר או התהליך וכן לעשות בהם כל שימוש כראות עיניהם. רבים מהיזמים, החוקרים, המדענים ואנשי העסקים המפתחים פטנט רואים בשלב ההכרה והרישום של הפטנט כשלב קשה ומכריע, ושוכחים לשמור כוחות, הון ומרץ לשלב חשוב לא פחות - שלב פיתוח המוצר, תכנון הנדסי שלו, ייצורו בייצור המוני, הפיכת אבטיפוס לשמיש ושיווקו של המוצר.

 

פיתוח מעשי של פטנט

הליך רישום פטנט הוא חיוני ובסיסי בכל הליך של פיתוח פטנטים או פיתוח מוצרים, אך הוא איננו המרכזי. בהגשת הבקשה לרישום פטנט לא נגמרת העבודה, למעשה היא רק מתחילה. לפיכך, יש הממליצים ליזמים להתחיל בפעולות לפיתוח מעשי של הפטנט במקביל לפעולות לשם אישורו ורישומו של הפטנט. יש בהמלצה זו היגיון רב - רישום פטנט יכול להימשך שלוש שנים ואף יותר; השלב הבא של גיוס הון, בניית אב טיפוס, פיתוח מוצרים, זיווד אלקטרוני, בניית ממשק משתמש, שיווק, בניית תוכנית עסקית, ייצור המוני ועוד-ועוד אורך לא פחות זמן. מי שבמשך שלוש שנים ינוח על זרי הדפנה בהמתנה לאישור ולרישום המיוחל יפסיד זמן יקר, ועלול להגיע לקו הסיום מרוקן מאנרגיות, מרץ והון. זה קורה לא מעט. רבים מהיזמים נוטשים את פיתוח הפטנטים לאחר רישומם, ולא ממשיכים לעבר פיתוח מוצרים וייצור המוני למרות שהרעיון שהגו כבר זכה למעמד המיוחל ונרשם כפטנט. 
 
כדי להימנע ממכשול זה יש להתייעץ עם עורך הפטנטים ולזהות את השלב שבו אפשר להתחיל בפיתוח המעשי של הפטנט. יש  לא מעט דברים שאפשר לעשות בפועל עוד לפני רישום הפטנט וההכרה המיוחלת, לרבות, גיוס הון, בניית תוכנית עסקית, תכנון הנדסי, בניית אבטיפוס ואולי אפילו פיתוח מוצרים וייצור המוני של ממש. תהליך זה לוקח שנים ארוכות ודורש משאבים לא מבוטלים, כך, שלעתים, עבודה בשני המישורים במקביל היא המומלצת ביותר. ברגע שתקבלו אישור והפטנט יירשם, תוכלו לצאת לדרך כשרוב הפעולות האפשריות כבר הושלמו, וכך תחסכו זמן יקר.
 

שלבים בדרך להון:

אז איך כדאי לפעול? איך הופכים רעיון או המצאה למוצר צריכה? איך "משמישים" תהליך? איך יוצרים, משווקים, סוחרים ומרוויחים? הכול ייעשה בשלבים: שלב-שלב בדרך מפיתוח פטנט לפיתוח מוצר.

 

שלב ראשון - הצטיידות בעורך פטנטים:

אם אתם כבר בעיצומו של הליך רישום פטנט לבטח יש מי שמלווה אתכם יד ביד. סיועו, המלצותיו ופעולותיו של עורך פטנטים מומחה חיוניים בכל שלב של פיתוח פטנטים ופיתוח מוצרים - משלב הרישום ועד שלב בניית אבטיפוס, ייצור המוני ובניית תכנית עסקית. אם טרם הצטיידתם באיש מקצוע מיומן ומומחה, זה הזמן לעשות זאת. עורך הפטנטים ייתן אור ירוק לגיוס משקיעים והון, לגיוס שותפים, לבניית תכנית עסקית ולמעבר לשלב פיתוח מוצרים בפועל, לרשותכם רשימה של עורכי פטנטים (לרישום פטנט).

 

שלב שני - שיעורי בית: הבנת מושגי יסוד:

במקביל לפעולותיך לרישום הפטנט ולפני שתפנה לממש את החזון שיקרום עור וגידים ויהפוך למוצר או לתהליך ממשי, עליך להבין מושגים רבים. אתה נכנס לעולם חדש, מלא ידע, מידע, מונחים, ביטויים ומושגים זרים ומוזרים. עשה שיעורי בית: קרא, למד, התייעץ ושחה בחומר ובידע הנחוצים לך. עליך לשלוט היטב במושגים כגון: תכנון הנדסי, זיווד אלקטרוני, עיצוב ממשק משתמש, בניית דגם, בניית אב טיפוס, עיצוב קונספטואלי, אסטרטגיה כלכלית, סקר שוק ועוד.

 

שלב שלישי - פעולות עסקיות:

השלבים השלישי והרביעי נעשים במקביל ובמשולב, והחלוקה ביניהם היא מלאכותית אך קלה להבנה וליישום משום שהם נבדלים במהותן של הפעולות הנדרשות בכל שלב ובתחומן. יש להבחין בין פעילות במישור העסקי לבין פעילות במישור היצרני-תעשייתי. הפעילות במישור העסקי היא השלב השלישי של פיתוח המוצר ואילו זו במישור היצרני-תעשייתי היא בשלב הרביעי. הפעולות בכל שלב תלויות זו בזו משום שהתחומים משיקים ומשתלבים. במצבים רבים פעולות מה"שלב הרביעי" יקדימו את אלה מה"שלב השלישי".

עיתוי הפעולות, היקפן ומאפייניהן תלויים בגורמים רבים וינבעו משיקולים מגוונים. בשלב זה ייעוצו של עורך הפטנטים לא יספיק - אתם זקוקים לייעוץ מומחים גם במישור העסקי-מסחרי, גם במישור המשפטי (למשל, לצורך חתימה על הסכמי סודיות במסגרת משא ומתן) וגם במישור היצרני-תעשייתי. יש אפשרות לפנות לשלל מומחים בנפרד, או לרכז את כל הפעילות תחת קורת גג אחת, ולפנות לחברה המתמחה בפיתוח פטנטים ובפיתוח מוצרים. יש לא מעט ארגונים כאלה בישראל אשר יכולים ללוות אותך משלב ההמצאה ועד הפיכתה למוצר רווחי. לארגונים אלה אגפים שונים המתמחים הן בשלב אישור ורישום הפטנט; הן בפן העסקי של פיתוחו והן בפן המקצועי, יצרני-תעשייתי. כאשר מדובר בארגון איכותי הנותן שירות מלא תחת קורת גג אחת, זה יכול להפוך את כל התהליך ליעיל, משתלם ומהיר, ולחסוך הרבה ריצות, טרטורים ומשאבים.
 
הפן העסקי של פיתוח מוצר מתמקד במסחורו של הפטנט, בין אם מדובר במוצר ובין אם מדובר בתהליך שישמש בתעשייה. מסחור של המוצר כולל בחינה עסקית של פיתוחו, לרבות ההון הנדרש, העלויות של הייצור והשיווק, ההפצה, הרווחיות האפשרית ועוד. בשלב זה מיטב המוחות יסייעו לכם בבניית תכנית עסקית, גיוס הון, גיוס משקיעים, גיוס שותפים, ביצוע וניתוח של סקרי שוק, בניית אסטרטגיה כלכלית, ביצוע מו"מ עם גורמים שונים (למשל, מפתחי המוצר בפועל), בחירת קהלי יעד למוצר, בחירת שימושים למוצר, יצירת שיתופי פעולה עסקיים ועוד.
 

שלב רביעי - ייצור המוני:

בשלב זה מושגים ומונחים, אסטרטגיות, משאים ומתנים, ניסויים, יצירות ופעולות מגוונות יתערבבו להם יחד. לב ליבו של ההליך היצרני קשור לעיצוב של המוצר. שלב זה יכול להתחיל עוד בשלהי הליך פיתוח הפטנט - עוד בשלב הרישום. ראשיתו היא תמיד בבניית אב טיפוס - פיתוח דגם או תבנית למוצר. דגם זה ייחקר, יהיה בשימוש ובכפוף לאסטרטגיה ארוכת הטווח שתיבנה, ישמש כמודל בו יוכנסו שיפורים ופיתוחים והוא אשר יבשיל, בסיומו של תהליך למוצר שניתן לסחור בו. שלב זה שמתחיל בעיצוב של אב טיפוס, משולב עם מחקרי שוק ובניית אסטרטגיה עסקית, נמשך בפיתוח מוצרים ומסתיים בשיווקם לשם רווח עסקי. תהליך זה הוא ארוך, מורכב ורב שלבי ונעשה במקביל לתהליכים שונים ומגוונים ובכפוף להיבטים העסקיים של העניין. תכנון הנדסי, ייצור המוני, עיצוב קונספטואלי, עיצוב ממשק משתמש, זיווד אלקטרוני, התאמת המוצר לקהל היעד, בחירת היצרן, מחקר ואפיון מוצרים - כל אלה ועוד יושלמו במסגרת תהליך מפרך זה שסופו פיתוח מוצרים לשיווק בקרב קהל היעד.
 
גם בשלב זה כמו בכל יתר השלבים הנדרשים בתחום פיתוח פטנטים יידרשו ממך אורך רוח, סבלנות, הון, משאבים ופתיחות לקבל סיוע, ליווי וייעוץ מאנשי מקצוע מומחים בתחומם. בין אם כל אלה יהיו מטעם ארגון אחד שירכז את פעילותך העסקית-יצרנית ובין אם יהיה מדובר בגופים נפרדים -  בכל מקרה עזרתם של המומחים חיונית ומחויבת המציאות.
 

לסיכום:

פיתוח פטנטים הוא תהליך ארוך ומייגע שלא תמיד מסתיים בייצור המוני ובפיתוח מוצרים שיניבו רווח. אולם אם תהליך זה מניב פרי הרווח שלך יהיה כפול ומכופל - הן רווח כלכלי ממסחורו של הפטנט והן סיפוק על שתרמת את מרצך, יכולותיך ומשאביך לקידום ותרומה לאנושות. עם הרעיון הנכון, הסבלנות וההון שבידיך, בשילוב עם ייעוץ וליווי של הגורמים הנכונים, תוכל לממש את החזון ולהפוך את ההמצאה שלך למיליונים ואת המוצר שלך לכזה שישפיע ויוביל לשינוי- קטן או גדול. בהצלחה!

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא סוכני פטנטים, פיתוח פטנטים וזכויות יוצרים

מצא סוכני פטנטים, פיתוח פטנטים וזכויות יוצרים באזורך

האם המאמר עזר לך?