שיווק ברשתות חברתיות - למי זה מתאים ?

''אם אתה לא שם אתה לא קיים''. את האמרה הזו שמעתם כל כך הרבה פעמים בהקשרים מגוונים אבל נראה שאין לחלוק על תוקפה ואמיתותה כשמדובר במרחב הווירטואלי. כל מי שמתחזק עסק - קטן כגדול בכל תחום שהוא - יודע היטב שהאינטרנט הפך לכלי שיווקי ראשון במעלה ובייחוד בזירת הרשתות החברתיות. האם זהו אמצעי שתפור למידותיך? האם שווה לך להשקיע בשיווק ברשתות חברתיות? מה זה בכלל ולמי זה הכי מתאים?
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג שיווק ופרסום באינטרנט

כל זאטוט מכיר את פייסבוק, כל מתבגרת מלרלרת על אינסטוש, אפילו דוד משה מככב בטוויטר; והרציניים? הם מתחזקים פרופיל בלינקדאין. רשתות חברתיות הן כיכר העיר החדשה - המרכז של החיים, הטבור של העולם. שם הכול קורה. זירת האירועים וההתרחשויות הגלובלית שינתה את השיח האנושי והשפיעה על התרבות באופן שטרם ניתן להעריכו. התהליך שייכתב ויוזכר בדברי הימים כמהפכה רבתי ששינתה את פניה של החברה האנושית, משפיע על כל אחד מאיתנו בחיי היום יום. אם אתה בעל עסק, אל תישאר מאחור - למד מהו שיווק ברשתות חברתיות ותשקול היטב האם שיווק שכזה מתאים לך.

 

מה זה שיווק ברשתות חברתיות?

כשמדברים על שיווק ברשתות חברתיות, מתכוונים להופעה וייצוג של העסק ברשתות חברתיות, שהמרכזית שבהן היא ללא ספק פייסבוק, וגם נוכחות באתרי שיתוף וזירות דיון מגוונות - פורומים, בלוגים, קהילות וכמובן טוקבקים. העסק שלך אמור לתחזק פרופיל ולהראות נוכחות במגוון הרשתות, לשתף תוכן ומידע, להציג תמונות וסרטונים, לתת שירות, לספק מענה לשאלות, לקבל חוות דעת של הצרכנים ובגדול לנהל אתם מערכת יחסים. צמודה.
 
שיווק ברשתות חברתיות מאפשר חשיפה בקרב למעלה מ-500 מיליון גולשים ברחבי העולם המשתייכים לרשתות חברתיות, מתוכם כמה מיליונים בישראל (מספר החברים בפייסבוק בישראל עומד על 3 מיליון איש). הרשתות חברתיות בינלאומיות הפופולריות שרלוונטיות עבורך ועבור העסק שלך הן FACEBOOK, TWITTER, LINKEDIN וYOUTUBE. יש גם רשתות חברתיות מקומיות פופולריות מאד שעשויות להיות רלוונטיות עבורך-  גלובס דקס, קפה דה מרקר וישראבלוג.
 
שיווק ברשתות חברתיות יכול להיעשות באופן עצמאי - אתה פותח פרופיל, מעלה תכנים ומפרסם, אך יכול גם להיעשות על ידי מומחים בתחום שיידעו למצות את הפוטנציאל הגלום בתחום זה. 
 
השיווק ברשתות החברתיות מאפשר הגשמה של כמה יעדים מרכזיים בעולם השיווק:
1. עדכנות וחדשנות - זהו הכלי השיווקי הכי חדיש.
2. מיתוג של העסק, המוצר או השירות.
3. חשיפה  של העסק, המוצר או השירות.
4. חשיפה איכותית לקהל יעד מסוים, פלח שוק פוטנציאלי ואיכותי.
 

למי זה מתאים?

קוסמטיקאית, רופא שיניים, נגר, ספר, מפיק אירועים, עורך דין, מעצב ימי הולדת, קונדיטור, בעלת גן ילדים, עובדת משק בית או חלטוריסט לעת מצוא - כל אחד ואחד זקוק לחשיפה שיש לרשתות החברתיות להציע כדי לקדם את מרכולתו במה שמהווה מעין קניון וירטואלי עצום של מוצרים ושירותים. הלקוחות - קהל הצרכנים משוטט שעות במרחבים האלה, משועמם ומתעניין, חופר ומברר, רוצה לשמוע דעות, לקרוא המלצות ולהביע בעצמו רשמים.

השיווק ברשתות החברתיות הוא שיווק דינמי, תוסס, פעיל וחי. הוא בעצם מתאים לכולם. כל מי שמוכר מוצר, או שירות ורוצה לשמור על קשר עם לקוחותיו, למתג ולשווק את העסק שלו, לשפר את רמת השירות ולשמור על קשר עם הלקוחות חייב דף ברשת חברתית. גם בעל מקצוע שרוצה לשווק את עצמו בתחום העשייה שלו ולא מחפש צרכנים, יכול להשתמש בשיווק ברשתות חברתיות. הכוונה היא לרשת החברתית לינקדאין שהיא רשת חברתית ששמה לה למטרה עידוד קשרים מקצועיים ועסקיים בין החברים הרשומים בה. כל מי שרוצה לבלוט מעל המיליונים שמשוטטים במרחב הווירטואלי, ולנצל את הפלטפורמה השיווקית האדירה לקידום אישי, עסקי, חברתי ומקצועי חייב לשקול שימוש בשיווק ברשתות חברתיות.
 
עצור ושאל את עצמך את השאלות הבאות: 
האם תרצה שהעסק שלך יצליח?
האם העסק שלך זקוק לחשיפה?
האם אתה שואף לפרסם את העסק שלך, אבל אין לך תקציב פרסום מספיק גדול?
האם אתה יודע מה זה פייסבוק?
אם ענית על שלוש מתוך ארבע השאלות הללו בחיוב הרי ששיווק ברשתות החברתיות בהחלט מתאים לך.
 

מדוע שיווק ברשתות חברתיות מתאים כמעט לכולם?

כאמור, אופצייה שיווקית זו פתוחה ומתאימה לכולם - גם לעסקים קטנים ובינוניים, וגם לאנשים פרטיים שרוצים להתקדם בתעשייה. מדוע? בשל היתרונות הרבים הגלומים בשיווק ברשתות חברתיות:
 
1. שיווק ברשתות חברתיות הוא פשוט יעיל. שיווק ברשתות חברתיות מאפשר שיווק בהשקעה מינימלית. לא לכל עסק יש תקציב לפרסום ברדיו, בטלוויזיה ובשלטי חוצות. עסקים קטנים שבקושי סוגרים את החודש ומחפשים להתרחב,  יכולים בהשקעה מינימלית להגיע להרבה מאד אנשים, להיחשף בפני הרבה זוגות עיניים ולהגדיל בקלות וביעילות את קהל הלקוחות. הרוב הגדול של האנשים ובוודאי צעירים מבלים יותר זמן באינטרנט מאשר מול הטלוויזיה ובוודאי מול  הרדיו, לכן זהו המקום לפרסם ולשווק.
 
2. שינויים בתרבות הצריכה - תרבות הצריכה השתנתה וצפויה להמשיך ולסגל לעצמה מאפיינים חדשים ושונים. תמו הימים שבהם הצרכנים מכתתים רגליים בין חנויות או פשוט נכנסים לעסק כלשהו כדי לקבל שירות. זמינות המידע, נגישותם של כל הפרטים והקלות והיעילות של ביצוע סקרי שוק עצמאיים, הפכה את כל הצרכנים לנבונים. לפני שיבחרו מוצר או שירות, הם יבחנו את כל האופציות, ישוו, יבדקו ויתייעצו. איך יעשו זאת? באמצעות האינטרנט. נוכחות במרחב הווירטואלי היא לא בחירה, מיום ליום היא הופכת לחובה, צורך הישרדותי של כל עסק.
 
3. אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם - אפילו סבתא וגם האחיין בן השבע יודעים לתחזק דף פייסבוק, ואפילו מצליחים לקצור כמה לייקים. לפחות בתחילת הדרך, גם אתם תוכלו לעשות שיווק ברשתות החברתיות. כמובן ששיווק שונה מנוכחות ברשתות החברתיות ויש צורך בהצגה נכונה של הדברים, ניהול נכון של הפרופיל ונוכחות במקומות הנכונים כדי ליצור אספקט שיווקי. אבל התמצאות, תעוזה, מעוף ויצירתיות יהפכו גם אתכם, לפחות בזמן הקמת העסק,  למשווקים בכוחות עצמכם. זה עד כדי כך קל וזה אפשרי, אם כי לא מומלץ לאורך זמן.
 
4. עלות נמוכה - גם אם תפנו לחברות המתמחות בשיווק ברשתות חברתיות שיעשו בשבילכם את עבודת השיווק,  התשלום לא יהיה גבוה. מדובר בתשלום חודשי סביר שרובכם תוכלו לעמוד בו. זוהי הוצאה לרוב קטנה מאד ביחס לתשואה שהיא תניב לכם, אם היא תיעשה נכון. ההוצאה הזו היא מחויבת המציאות.
 
5. נוכחות ברשתות חברתיות היא האמצעי שישים אותך על המפה. זהו משאב קיים וזמין, וחובה על כל בעל עסק לנצלו, למצותו ולממשו. 
 
6. שיווק פעיל - שיווק ברשתות חברתיות, בשונה מכל שיווק אחר, יוצר בקלות קהל לקוחות פוטנציאלי וגם מחבר את הצרכנים לשירות או למוצר. פרופיל עסק ברשת החברתית יכול להוות עבור חלק מהצרכנים עוד חבר שאליו הם מרגישים שייכים, מחויבים וקרובים - האם יש דרך נפלאה יותר ליצור קהל לקוחות נאמן? הצרכנים מעורבים, הם אפילו יוצרים בעצמם את התוכן, ואתם כבעלי עסקים יכולים לשמור עמם על קשר, להכיר אותם, לחזק עמם את הקשרים ולהעניק להם שירות טוב ויעיל במיוחד.
 
7. שיווק איכותי - הגולשים שיגיעו לדף הפייסבוק יהיו לרוב גולשים איכותיים, כאלה שלא נחשפו במקרה לדף שלכם,  אלא ממש חיפשו שירות או מוצר בהקשר של מה שאתם מציעים. מדובר במתעניינים פוטנציאליים שחלקם יבחרו מרצון להצטרף לפעילות בדף שלכם, מה שאומר קהל נאמן יותר, איכותי יותר וכזה עם פוטנציאל רכישה גדול.
 
8. שיווק ברשתות החברתיות יכול להוות גם כלי יעיל למשוב וביקורת על העסק. כלי אדיר המאפשר לכם לא רק לשמור על קשר עם הלקוחות, אלא גם לקבל משוב בזמן אמת על אודות השירות והמוצר, על הציפיות של הצרכנים ועל התרשמותם מרמת השירות. תוכלו להסתייע בפרופיל שלכם ברשתות החברתיות ככלי דינמי המאפשר סקר שוק ומזמן יכולת התייעלות ושיפור תמידיים. אין צורך בסקרי שוק, סקרי דעת קהל, הקמת קבוצות מיקוד וניחושים - אתם יודעים הכול בזמן אמת. 
 
9. הפרופיל ברשתות החברתיות מהווה גם אמצעי תקשורת יעיל של הלקוחות אתכם - אתם יכולים לתת מידע מקדם און-ליין, להיות זמינים לכל שאלה, להציע פתרונות יצירתיים וכך לא לפספס אף לקוח. יתרון זה בולט במיוחד לאור נוכחותו של המתחרה שנושף בעורפכם ומצוי במרחק לחיצת עכבר קלילה - אל תתנו לו לעקוף אתכם.
 
10. דף הפרופיל שלכם יאפשר לכם גם לשמור על נאמנותם של הצרכנים - להציע מבצעים ללקוחות קבועים, לצ'פר את החברים, להרגיש שייכים ומשתייכים ולהזמין לקוחות רבים לאירועים מקדמי מכירות.
 
11. בעזרת שיווק ברשתות החברתיות מתקדם גם השיווק שלכם באינטרנט בכלל. גוגל "המלכה האם" תזהה שאתם קיימים, וכשגולשים יחפשו מידע על אודות שירות או מוצר כלשהו, יש סיכוי שהאתר שלכם ו/או דף הפייסבוק יצוצו במקומות טובים במנועי החיפוש.
 
12. שיווק ברשתות חברתיות מחליף ומייעל את "הפה לאוזן". אין כמו המלצה של חברים כדי להיות בטוחים שבחרנו מוצר או שירות נכונים. המלצות כאלה שימלאו את הפרופיל שלכם ואת דפי הפעילות, ישפרו את התדמית שלכם ויעידו כאלף עדים על איכותכם.
 

מהו שיווק יעיל ברשתות החברתיות?

כדי להשיג ולהגשים את כל היתרונות הללו, חשוב לא רק שיהיה שיווק ברשתות החברתיות, אלא חשוב גם שיהיה שיווק יעיל וטוב. אם השתכנעתם ששיווק ברשתות חברתיות זה מה שאתם צריכים, עדיף שתפנו לחברות המציעות שירותים בתחום זה. אם אתם שוקלים לעשות זאת בעצמכם, למדו לעומק את התחום לפני שתתחילו בעיצוב הפרופיל שלכם. 
 
לפני סיום ניתן לכם כמה טיפים שיעזרו לכם להפוך את הפרופיל שלכם ברשת החברתית לכלי שיווקי יעיל במיוחד, ויאפשר לכם להתבלט מעל ההמונים:
1. דפי הפייסבוק שלכם צריכים להכיל כמה שיותר מידע על העסק, וגם הפניות לאתרים רלוונטיים - אתר הבית, סרטונים ביו-טיוב, הפניות לפורומים ובלוגים רלוונטיים ועוד.
2. רצוי שיהיה לוגו כשלצדו תיאור מפורט של אופי העסק, המוצרים או השירותים המוצעים לקהל הגולשים.
3. אסור לוותר על ה-WALL - אותו דף קיר עם עדכונים וחדשות ותכנים יזומים שלכם ושל הגולשים.
4. חשוב גם לכלול מידע זמין ליצירת קשר בקלות וביעילות.
5. חובה לא לוותר על תמונות של המוצרים והשירותים, תמונות של אירועים לדוגמה, תמונות של הווי, תמונות של טיולים ואירועים ועוד-ועוד.
6. יש להקפיד על ניסוח קליל וקליט, משפטי מחץ שיווקיים ואווירה תוססת ודינמית.
7. מומלצת נוכחותה של פלטפורמה ליצירת קשר עם לקוחות שתאפשר מענה ישיר לשאלותיהם ו/או תלונותיהם.
8. יש להקפיד על התאמת העיצוב, התוכן ואופי הפנייה למוצר ולשירות, לאופי העסק ולקהל היעד.
9. יש להקפיד על הדגשה של הדברים הרצויים בפרופיל העסק, בשירותים, במוצרים או בקורות החיים (כשמדובר בלינקדאין).
10. יש להקפיד על שימוש במסרים קצרים ויעילים, קליטים ומפתים.
11. יש להקפיד על יצירת דפי אוהדים פעילים.
12. יש להקפיד על עדכון הפרופיל, שינוי סטטוסים והצגת תכנים חדשים, מעניינים ויוצרי באז באופן תמידי, כדי להפוך את הדף שלכם לזירה פעילה ותוססת שכל מי שרוצה להתעדכן ולשמוע מה התחדש, לא יוותר על הצצה בה. 
13. בד בבד יש לשדר מקצועיות ואמינות הן בעיצוב הן בתכנים.
 
 

לסיכום, שיווק ברשתות החברתיות הוא כלי יעיל שמתאים לכל אחד שרוצה לעסוק בקידום מקצועי או מסחרי. כדי להשתמש בו בחכמה וביעילות יש לפנות לאנשי מקצוע בתחום או ללמוד את העניין לעומק.

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא שיווק ופרסום באינטרנט
האם המאמר עזר לך?