פרסום בגוגל - כללי עשה ואל תעשה

מאז מהפכת המחשב הביתי והאינטרנט, שיווק באינטרנט הפך למדיה מרכזית וחשובה בעולם הפרסום בזירות העסקים, המסחר והכלכלה בישראל ובעולם. כאשר מדברים על שיווק באינטרנט מתכוונים לקידום - קידום אתרים ברשת. אחת הדרכים המרכזיות לקדם אתר אינטרנט ברשת הוא על ידי פרסום בגוגל. מה זה? למה זה מומלץ? ומה מותר ואסור לעשות? כל השאלות וכל התשובות לפניך.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג שיווק ופרסום באינטרנט

פרסום באינטרנט - איך זה עובד?

פרסום ושיווק באינטרנט עובד בכמה מישורים:
1. הקמת אתר אינטרנט - כל עסק שמכבד את עצמו, מחזיק ומנהל אתר אינטרנט פעיל ומכובד. אם אין לך אתר שמספק מידע על אודותיך, על אודות העסק, על אודות השירותים והמוצרים, אף אחד לא יכיר אותך, לא ייתקל בשמך ואתה תאבד הרבה מאד לקוחות פוטנציאליים.
 
2. קידום האתר במנועי החיפוש - אתר אינטרנט רציני, מכובד, מקיף ומצוין ככל שיהיה איננו מספיק, צריך גם שיגיעו אליו גולשים ויכירו אותו. במילים אחרות, על האתר להוביל במיקום במנועי החיפוש. קידום האתר במנועי החיפוש זוהי  תורה שלמה, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בקידום בגוגל - מנוע החיפוש שללא ספק ראוי לתואר "המלך". גוגל הוא מנוע החיפוש שכל אתר אינטרנט שואף להתברג בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש שלו בעת הקשת מילות חיפוש רלוונטיות ואקטואליות.
 
3. שיווק ברשתות החברתיות - כלי שיווקי נוסף בעידן האינטרנט הוא שיווק ברשתות החברתיות. אם גוגל הוא המלך,  פייסבוק היא ללא ספק יורשת העצר - דף מפתה, שיווקי וקורץ ברשת החברתית מגדיל את קהל הלקוחות הפוטנציאליים, ותורם להיקף הפעילות העסקית.
 
4. פרסום בגוגל - היות וקידום אתר האינטרנט שלכם משמעו בעיקר קידום בגוגל, פרסום בגוגל הוא כלי מרכזי לקידום אתרים. גוגל נחשב לזירה פרסומית שיווקית מצוינת. 
 
5. לצד כלי זה יש גם כלים נוספים לקידום ברשת האינטרנט, דוגמת "באנרים" - מודעות פרסומת באתרים שונים, מעין "שלטי חוצות" ברחבי הרשת.
 
אם תבחרו לפרסם בגוגל, עליכם להקפיד על מספר כללים שיעזרו לכם למצות את הפוטנציאל של כלי איכותי זה. אז מה זה פרסום בגוגל? איך זה עובד? ואיך תהפכו פרסום בגוגל לאיכותי ומניב באופן מקסימלי?
 

מה זה פרסום בגוגל?

מדובר על קישורים ממומנים - גולש מקיש מילות חיפוש רלוונטיות, ובראש דף התוצאות שמתקבל וגם בצדיו מופיעות מודעות -  לינקים שניתן להקליק עליהם, וההקלקה תוביל למודעה פרסומית או לדף נחיתה באתר שלכם. אלה הם הקישורים הממומנים של גוגל. כל אחד ואחד מבעלי האתרים המופיעים מתחת לשורת החיפוש (0-3 תוצאות מופיעות) או בצד שמאל של תוצאות החיפוש (1-10 מודעות), הם לקוחות של גוגל המשלמים עבור שירות הפרסום הזה של גוגל. אם אתה בעל עסק, תוכל להתחיל קמפיין פרסומי בגוגל, להפוך את אתר האינטרנט שלך ו/או של העסק שלך לכזה שמופיע במקום מרכזי בדף תוצאות החיפוש  באמצעות פרסום בגוגל.
 
לשם השקת קמפיין בגוגל ומינוף פרסום בגוגל - אתה, כבעל אתר אינטרנט, רוכש את שירותי הפרסום של גוגל. איך זה עובד? אתה חותם על חוזה מול גוגל שעיקריו:
 
1. הגדרת מילות חיפוש שבהקלדתן יופיע קישור לאתר שלך לצד תוצאות החיפוש האורגניות (תוצאות החיפוש הטבעיות המופיעות ללא קשר לבעלי האתר ששילמו ואשר מבצעים פרסום בגוגל). 
2. המודעה שלך - לינק להודעת פרסומת או לינק לאתר שלך - תופיע בראש דף תוצאות החיפוש או בצד, בהתאם לתעריף שתבחר לשלם. 
3. התשלום הוא פר קליק - אתה משלם לגוגל רק עבור גולשים שלחצו על המודעה. עלות המודעה תלויה במספר גורמים, ביניהם - מיקום המודעה, תחום האתר, מילות החיפוש (ככל שהמילים "חמות" ומבוקשות יותר ויש יותר מפרסמים שמבקשים קידום כהיענות לאותם ביטויי חיפוש, כך התעריף גבוה יותר) ועוד.
 

האם פרסום בגוגל עובד?

בהחלט. לפרסום בגוגל יתרונות ברורים.
1. תחום הפרסום במנועי חיפוש (Search engine marketing) הוא ללא ספק תחום של פרסום בגוגל. לא סתם נחשב  גוגל למלך - השליט הבלתי מעורער של כל מנועי החיפוש בארץ ובעולם. יותר מ-80% מחיפושי המידע באינטרנט,  בארץ ובעולם, נעשים בעזרתו של מנוע החיפוש העצום והמוביל הזה. האם צריך להוסיף לגבי מידת החשיפה של מודעת הפרסום שלך בגוגל לאור המספרים הללו? בהקשר זה גם רצוי שתדע כי 70% מהגולשים המחפשים מידע בגוגל, מקליקים על קישורים אורגניים בלבד, 15% מקליקים על קישורים אורגניים ועל קישורים ממומנים לסירוגין ו- 15% מהגולשים מקליקים על קישורים ממומנים בלבד. בקיצור מרבית משתמשי האינטרנט יתחילו את גלישתם בגוגל, וחלק נכבד מהם יגיע למודעה הממומנת שלך.
 
2. פרסום בגוגל הוא פרסום יעיל במיוחד, לא רק בגלל שמדובר בשטח הפרסום הגדול והיעיל ביותר בעולם, אלא גם בגלל היות הפרסום בקישורים הממומנים מאוד ממוקד - מודעת הפרסום שלך תופיע ותוצג רק בהקשר של מילות החיפוש. כלומר, קהל היעד מובחר ואיכותי ומחפש בדיוק את מה שאתה מציע כך שהמודעה שלך רלוונטית ביותר  למחפש. זהו יתרון בולט ביותר בעולם הפרסום והשיווק.
 
3. פרסום בגוגל איננו זול אולם התשלום הוא לפי שיטת PPC - תשלום לפי לחיצה. אם גולש נכנס לגוגל, נחשף למודעה שלך ולא לחץ עליה, אתה לא תשלם. התשלום מתבצע אך ורק עבור ההקלקות בפועל, ולא על כמות החשיפה שלה או לפי מספר הפעמים שהמודעה הופיעה.
 
4. לצד היתרון של שיטת PPC יש יתרון בולט נוסף בהקשר של מימון הפרסום בגוגל - יש אפשרות של שליטה מוחלטת על התקציב. אתה, בתור לקוח, יכול להגדיר תקציב יומי כשברגע שהוא מסתיים המודעות מפסיקות להופיע. לכן תוכל לדעת מראש כמה כסף תשקיע בקמפיין, וכמה כסף תוציא בכל יום. כך תוכל להגביל את ההוצאות לפי הצורך ובהתאם ליעילות הפרסום. חשוב מאד גם היתרון הגלום בעובדה שניתן להשהות או להפסיק את הפרסום בכל שלב.
 
5. פרסום בגוגל הוא מדווח ומנוטר, ואספקת נתונים רבים על הקמפיין היא קלה ויעילה ככלי למדידת יעילותו של הפרסום. תוכל בזמן אמת להבין האם הקמפיין עובד, מה עובד ומה לא, מה מצליח ומה צריך לשפר. האפשרות הזו של ייעול הקמפיין, וביצוע שיפור ואופטימיזציה של המסע השיווקי תוך כדי תנועה, ללא צורך לכסוס ציפורניים ולחכות לסוף התהליך כדי ללמוד על האפקטיביות שלו, הוא יתרון עצום שערכו גבוה.
 
6. פרסום בגוגל מאפשר ביצוע של פילוח למשל לפי מקום גיאוגרפי.
 
7. במקרים רבים, ובוודאי אם העסק שלך הוא בתחום תחרותי, האופציה להגיע לעמוד הראשון של גוגל כמעט ואיננה קיימת, היא פשוט לא ריאלית - קידום אורגני וטיפוס למעלה בדפי תוצאות החיפוש, משול פעמים רבות לטיפוס על רכס ההימלאיה במזג אוויר מאוד קשה. הסיכויים להעפיל לפסגה מזעריים. עם כמה שהאתר שלך יהיה טוב ויענה על הפרמטרים השונים של קידום אתרים, בגוגל הסיכוי להופיע בעמוד הראשון בתוצאות החיפוש פשוט לא גבוה. למרות שבנית נכון את דפי האתר, למרות שבאתר שלך מבקרים גולשים רבים, למרות שהתוכן באתר מקורי ואיכותי, ולמרות המאמץ והסבלנות הרבים שלך - אתה לא בעמוד הראשון של גוגל ואין זה מפתיע. לכן מודעה המהווה קיצור ממומן הופכת את הבלתי אפשרי לאפשרי.

פרסום בגוגל הוא מסלול קיצור דרך שחוסך זמן, משאבים, מאמצעים וסבלנות אין קץ - אתה תהיה בעמוד הראשון של גוגל, תמורת תשלום סמלי. זה כמובן לא סותר את הקידום האורגני. עד שהקידום האורגני יתבסס, תוכל להיעזר בקידום הממומן. אם תעשה עבודה טובה ביותר, תצליח תוך זמן רב להגיע אולי לעמוד הראשון של תוצאות החיפוש על ידי הקשת כמה ממילות החיפוש "החמות", אבל עד שזה יקרה למה שלא תיטיב את החשיפה שלך, תגדיל את כמות המבקרים וכך גם תשפיע על הקידום האורגני של האתר על ידי פרסום בגוגל? אין לך מה להפסיד.

אם השתכנעת לאור כל היתרונות לצאת למסע פרסום בגוגל - עדיף שתעשה את זה כמו שצריך. היכל הפרסום ומצע השיווק האידיאלי יוכל להיטיב עמך, רק אם תדע לנצלו כראוי ולממש את הפוטנציאל הגלום בו.
 

אז איך הופכים פרסום בגוגל למיטבי?

איך הכי נכון לפרסם בגוגל? איך מנצלים את היתרונות בכלי שיווקי זה? על ידי שמירה על הכללים הבאים:
 
פרסום בגוגל - כללי עשה:
1. ניסוח נכון של המודעה - המודעה היא מודעת פרסום שחייבת להיות קליטה, מזמינה, שיווקית, קורצת ויעילה. על כן עליה להיות בגודל הנכון, בעיצוב נכון וכמובן להכיל תוכן שיווקי יעיל שמכיל את המסרים הנכונים. מודעה טובה היא לרוב כזו שתבהיר באופן מדויק מה מקודם, מה נמכר ומה משווק. מודעה טובה תכלול מילות מפתח מרכזיות ורלוונטיות הממוקמות נכון גם בכותרת וגם בגוף המודעה.
 
2. בחירה נכונה של מילות המפתח - אתה קובע מראש אילו מילות מפתח יובילו להופעת המודעה שלך או הלינק לאתר. חשוב ביותר שמילות המפתח יהיו מילים או ביטויים הקשורים לעסק שלך, לתוכן באתר האינטרנט שלך ולמוצר או השירות שאתה מעוניין למכור. עליך לבחור מילות מפתח חמות, אקטואליות, חזקות וקשורות. לשם כך אתה יכול להשתמש בהיגיון בריא וגם בכלים חינמיים המצויים ברשת, ביניהם Google Keywords TOOL. זהו כלי שגוגל מעניקה לגולשיה המאפשר ללמוד על אודות מילים וביטויי חיפוש. אם תלמדו להשתמש בו - זה מאד קל - תוכלו לדעת מה הסטסטוס של המילים והביטויים השונים; כמה פעמים מחפשים בחודש את המילה או הביטוי; כמה המילה תחרותית ועוד. יש גם כלי נוסף והוא: Google Trends שמאפשר לך לראות את מחירן של מילות המפתח, וכיצד הוא משתנה לאורך זמן. הוא גם יכול לסייע לך לזהות ולבודד את מילות המפתח הפופולריות לחיפוש לאורך כל השנה האחרונה, כך שגם התקופה, הטרנדים והאופנה נלקחים בחשבון.
 
3. חשוב לבצע פילוח ובדיקה של קהל היעד.
 
4. בצע מעקב צמוד אחרי הקמפיין שלך - למד על ההצלחות והכישלונות, על מה עובד ומה לא, בצע שיפורים וייעל את הכלי השיווקי. לא מספיק רק להעלות אתר או מודעה, חשוב גם שיתפסו את הגולש וישאירו אותו במודעה, בדף הנחיתה או באתר ולבסוף שיניעו אותו ליצור קשר או לבצע רכישה של המוצר או השירות. לשם כך בחן כל הזמן - אילו מילות מפתח היו מוצלחות, ואילו לא קיבלו תוצאות? שאל את עצמך האם מסע הפרסום בגוגל עמד במטרות שלו? את המעקב והלמידה תוכל לעשות באמצעות שני כלים מרכזיים- Google Analytics ו-Website Optimizer של גוגל. הניתוח של הנתונים השונים והאופטימיזציה של המודעה ו/או האתר שלך חייבים להיות על בסיס יום יומי.
 
5. אם תבחרו באופצייה שלפיה הקלקה תוביל את הגולשים המקליקים לאתר שלכם ולא למודעה, ודאו שהם נוחתים בדף רלוונטי ואקטואלי. שימו לב - זה לא תמיד חייב להיות דף הבית, אלא רצוי שזה יהיה דף שנותן מידע ספציפי לגולש. הגולשים שואפים למצוא מה שהם מחפשים ללא קושי, וייטו לעזוב את האתר אם לא ימצאו משהו מאד רלוונטי (נתונים מראים כי גולשים נוטשים אתר ועוברים הלאה תוך זמן ממוצע של 8 שניות אם לא מצאו מה שחיפשו).
 
6. השתמש באופצייה למילת מפתח שלילית - יש לך אפשרות לבחור מילות מפתח שלא תרצה שהמודעה שלך תופיע בעת הקשת חיפוש שלהן.
 
7. קבע תקציב למסע הפרסום ואל תחרוג ממנו.
 

פרסום בגוגל - כללי אל תעשה:

1. אל תחפש את עצמך בגוגל - עם כמה שזה מפתה, זה יפגע באמינות הדיווחים והמעקב, ויקשה עליך לקבל נתונים ולשפר את המצב.
 
2. אל תקליק על המודעות שלך - מלבד העובדה שככל הקלקה עולה לך כסף, היא גם תמנע ממך לעקוב אחרי הגולשים הניטראליים שמקליקים, ולהבדילם מלקוח נלהב ומעט פחות אמין ואובייקטיבי - אתה בעצמך.
 
3. אל תסמוך על עצמך ועל האינטואיציה שלך - כדי לנסח את המודעה וכדי לייעל את האתר שלך אל תעשה דברים מהבטן וגם לא "סתם מהראש". אתה חייב להתייעץ עם אנשי מקצוע ואם לא - ותבחר את הכול לעשות בעצמך, תבצע מחקר מקדים מקיף, תלמד את התחום, תקרא ותפנים. זה פחות פשוט ממה שזה נראה. בקלות רבה תוכל למצוא עצמך משלם לא מעט כסף לפרסום בגוגל, אבל אם המודעה שלך או האתר לא יענו על מה שצריך, לא תפיק כל תועלת מהפרסום הזה וחבל על בזבוז המשאבים.
 
4. אל תנצלו את המודעה ואת האתר כדי לקדם את האתר בקידום אורגני בגוגל. הרבה "מומחים" לקידום אתרים חושבים שהפעולה של הקידום פשוטה וכרוכה בכמה טריקים. הם טועים! ומטעים! האלגוריתם של גוגל הרבה יותר מתוחכם משאי פעם תעזו לדמיין, והוא מאתר את אלה שמנסים לעבוד עליו ואף מעניש אותם. אז הימנעו מהטריקים הישנים במודעה ובאתר, ואל תעזו לעשות את הפעולות הבאות - אל תשכפלו תוכן, גם שכפול מתוחכם וחבוי יכול לגרום לדחיקת האתר שלכם לתחתית; אל תייצרו באתר שלכם הפניה 301 (יצירת עמוד עם הרבה מאוד דפי מפתח נעדרי משמעות); אל תכללו באתר או במודעה טקסט חבוי ומוסתר; אל תפזרו יותר מדי מילות מפתח לא קשורות ואל תאנסו את הטקסט שיכלול הרבה כאלה -  יותר מדי מאלה והנזק רב על התועלת.
 
5. אל תפרסמו את המודעה בהקשר של מילות חיפוש פופולריות שאינן קשורות לאתר שלכם. גם אם ביטוי החיפוש מאד פופולרי, אך הוא איננו קשור לתחום שלכם הוא לא יסייע לשיווק האתר שלכם. במקרה כזה גם תשלמו יותר על המודעה, וגם תקטינו את הסיכוי שהגולשים יקליקו על המודעה שלכם כי זה לא מה שהם מחפשים.
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא שיווק ופרסום באינטרנט
האם המאמר עזר לך?