חידושים בתחום השיווק באינטרנט - הרשת לא קופאת על שמריה

מאז חדר האינטרנט לחיינו השתנו בהם כל כך הרבה דברים, ואחד התחומים שעברו מהפיכה של ממש הוא תחום השיווק והפרסום. היום כל בעל עסק - סוחר, רופא, קוסמטיקאית או מוסכניק - מבין את חשיבותו של שיווק באינטרנט. המדיה שחדרה לכל תחומי חיינו והשתלטה עלינו ועל ילדינו, מאפשרת לכל מי שרוצה לשווק מוצר, שירות או רעיון, לעשות זאת בקלות ובהשקעה מתאימה לכל כיס. שיווק באינטרנט - תורה ולא מסיני.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג שיווק ופרסום באינטרנט

כאשר מדברים על שיווק באינטרנט מתכוונים לאופן שבו כל מי ששואף לקדם מכירה של מוצר, של שירות או אפילו של רעיון מנצל את המדיה של רשת האינטרנט כדי להפיץ את שמה של "מרכולתו", ולהגדיל את קהל הלקוחות ואת היקף המכירות  ולעשות כסף. האינטרנט הוא פלטפורמה שיווקית ראשונה במעלה שניתן לרתום אותה כדי לעשות כל מה שאיש שיווק חולם לעשות- להציף כל פינה אפשרית במידע על אודות המוצר או השירות; להפיץ מסרים פרסומיים באופן ממוקד לאוכלוסיית מטרה מוגדרת; להקים מאגר לקוחות פוטנציאליים; לשמור על קשר עם לקוחות; לשמור על קשר ולהעביר מידע ללקוחות המעוניינים במידע; לקבל תגובות מידיות למסרים הפרסומיים; לפרוץ (אם רוצים) לשוק הבינלאומי; לכמת בקלות את ההשפעות של הקמפיין השיווקי; למדוד את הצלחת הקמפיין ולערוך בו שינויים ותיקונים על פי הצורך, וכל זאת בעלות נמוכה. 

 

מה זה בכלל שיווק באינטרנט?

כאשר מדברים על שיווק באינטרנט, מתכוונים לרתימה של האמצעים הקיימים במרחב הווירטואלי לשם הפצת מידע, גיוס לקוחות, שמירה על קשר עם לקוחות, מעקב אחר לקוחות, פילוח קהל, ביצוע סקר שוק ועוד. האמצעים הקיימים במרחב הווירטואלי כוללים אתרי אינטרנט מסוימים או אמצעים בתוך האתרים שיכולים לשמש לשם שיווק, פרסום וקידום מכירות של מוצרים ושירותים, ולמעקב אחר הצלחת הקמפיין הפרסומי באינטרנט.
 
אמצעי השיווק באינטרנט הקיימים ומשמשים כיום את רוב בעלי העסקים הם: פרסום במנועי חיפוש (הכי פופולארי פרסום בגוגל, באמצעות גוגל אד וורדס - “קישורים ממומנים”); פרסום באתרי אינטרנט שונים (באנרים ולינקים); הקמה ותפעול של  אתרי אינטרנט של המוצר/השירות; הקמה ותפעול של אתרים המוקדשים למסר הפרסומי (Minisites); שיווק מבוסס בלוגים (Blog Marketing); קידום באמצעות תכנים באתרים; קידום במנועי חיפוש (Search Engine Marketing, SEO); פרסום ויראלי (העלאת סרטונים לאוויר והעברתם כדי ליצור באזז); שיווק ברשתות חברתיות - שיווק במדיה חברתית (Social Media Marketing), לרבות טוויטר, פייסבוק ולינקדאין; שיווק מבוסס כתבות ופרסומי עיתונות (Article Marketing, PR Marketing); שיווק דרך המייל - שיווק מבוסס דואר אלקטרוני (Email Marketing) או ספאם (דואר זבל אלקטרוני).
 

חשוב לדעת - חידושים הקשורים לשיווק באינטרנט

השיווק באינטרנט היום הוא כלי שמשמש את כולם - עסקים קטנים כגדולים – ונדמה, ובמידה מסוימת של צדק, שבלעדיו  אין לעסק סיכוי לשרוד ובטח לא להצליח. אז רובכם מכירים מהו שיווק באינטרנט, וכבר רתמם את הרשתות החברתיות, את האתרים, את הפורומים, את הבלוגים והבאנרים כדי לקדם את העסק שלכם ברשת.

אך בשל הביקוש הרב בתחום,  ועקב ההשתלטות של המפרסמים על כל חלקה טובה ועל עוד ועוד כלים שיווקיים, תכנים ופלטפורמות, העניין כל הזמן הולך ומשתכלל. עולם הפרסום תמיד היה דינמי, והשינויים בו מהירים, אולם כאשר מדובר בשיווק באינטרנט, המהירות הפכה קיצונית - עוד ועוד כלים שיווקיים מתפתחים, עוד ועוד טריקים מתיישנים ואת מקומם תופסים טריקים חדשים, עוד ועוד שיטות ומתודות מתפתחות כדי להבטיח שהנוכחות שלך באינטרנט תבלוט יותר מנוכחותם של מיליוני מתחרים שלך שלכולם מטרה משותפת - לקדם עצמם ברשת.

על כן, לא רק שאי אפשר לוותר על שיווק באינטרנט, ולא רק שיש לשקוד על התחום, צריך גם כל הזמן להתחדש ולהתעדכן. יש להכיר לא רק את הפרסומות הגרפיות באתרי האינטרנט, את הפרסום בגוגל, את הפרסום בפייסבוק ואת הפרסום בבלוג, אלא יש להכיר כלים חיוניים נוספים אחרים שנחוצים לכל עסק, חברה או ארגון שרוצה להתחרות בשוק כלשהו, לרבות העסק שלך. 

 

אפשרויות שיווק ברשת

אז מה התעדכן בזמן האחרון? החידושים הגדולים בשיווק באינטרנט:
 
1. שיווק משולב - השיווק באינטרנט חייב להיות משולב. זה אולי חידוש ישן אבל הוא כל הזמן משתכלל. שיווק באינטרנט חייב להיעשות בכמה אפיקים בו זמנית. אם יש לך כרטיס בפייסבוק (וחייב להיות לך), אז תעלה לשם תמונות ותכנים, סרטונים ותוכן, ותן לגולשים המכונים "חברים" שלך להפיץ את המסר במקומך. החידוש הוותיק הוא שילוב אלמנטים שיווקיים - באנר המקשר למיניסייט, קישור ממומן המודיע על מבצע; מודעה קופצת המבקשת פרטים לניוזטלר או השארת פרטים, סרטון פרסומת המועלה כווידאו בלוג, וכמובן סרטון ויראלי מטורף שיופץ ברשת ויגיע להרבה מאד עיניים ואוזניים.
 
2. השדרוג לטיים ליין בפייסבוק - אמנם כבר עברה למעלה משנה מאז השיקה פייסבוק את הטיים ליין החדש שלה,  אבל רבים מהגולשים ואפילו בעלי העסקים שביניהם לא השכילו לנצל את היתרונות של הפורמט החדש מבחינת שיווק באינטרנט. הטיים ליין החדש ישן מיטיב עם בעלי העסקים, ויכול, בשימוש נכון, לאפשר לכם לנצל אותו היטב לשם קידום שלכם. אם אתם מוגדרים כדפי עסק בפייסבוק, בטח קבלתם אוטומטית כבר לפני לא מעט זמן תצוגת פריוויו -  ודאו כי אתם משתמשים בה היטב. כך, הוסיפו תמונת שער טובה, איכותית ומפתה באזור המכונה "שער".

למרבה הצער, למרות שזה היה ממש עוזר לכם, לא תוכלו לכלול בתמונה מידע שיווקי מפתה, כגון מחיר, הודעה על הנחה, פרטי צור קשר, מסר שיווקי גלוי ועוד. אולם כן תוכלו לשים תמונה של מוצר, ולהחליפה ולעדכנה כל הזמן. נצלו את החלל הקיים לכתיבת מסרים מפתים, קורצים, נכונים וחכמים. צרו אווירה מזמינה ואיכותית. שנו את תמונת הפרופיל כך שתשתלב עם תמונת השער ועם עיצובו הכללי של הדף. שימו לב לטאבים שנדדו משמאל לימין מתחת לתמונת השער. כדאי לכם שארבעתם יהיו מפתים, מרכזיים וחשובים (שניים כבר תפוסים עם תמונות ולייק). תנעצו פוסטים חשובים ביותר בראש הטיים ליין, ותחליפו אותם רק פעם בשבוע.
 
3. "הודעה מודעה" - עוד טכניקה שיווקית שתופסת תאוצה היא הודעות הפרסומת בפורומים. לא גולש בפורום שדוחף מוצר, שירות או רעיון בכוח ותחת מסווה - את אלה כבר רוב הגולשים מזהים, מה שיוצר אנטי, אלא הודעה שנראית כמו כל הודעה רגילה אלא שהיא בבולד והיא מודעה. מי מגולשי הפורום שירצה פרטים ייכנס אליה בקלות ויקבל באמצעותה מידע.
 
4. שיווק דרך וידאו - טרנד חדש המתפשט כמו פטריות אחרי הגשם הוא שיווק באמצעות וידאו. המודעות הגרפיות, דפי הנחיתה ודפי ההמרה המפתים, התמונות שיצרו אווירה והתכנים השיווקים החליפו עצמם בסרטוני וידאו. עוד ועוד אתרי אינטרנט מציעים באתר שלהם, בדפי נחיתה, בפייסבוק וביו-טיוב סרטונים המסבירים על המוצר/השירות/הרעיון,  מאמרים מוקלטים, הרצאות מצולמות ומידע ויזואלי בסרטון.

הרבה מאד מידע על מוצרים נמכרים, על דילים ועל מבצעים באופן שמשקף את המוצר, את מאפייניו ואת המבצע בצורה הכי ישירה, דרך הסרטון. כמובן שהסרטון יכלול גם אפשרות קלה לרכישת המוצר בלחיצה על כפתור, ביעילות ובמהירות, בתקווה שזו תניע את הגולש לרכוש את מה שמרצד מול עיניו.
 
5. שימוש באפליקציות מגוונות לניהול האתר והדף בפייסבוק - כדי שדף בפייסבוק ואתר אינטרנט יקודמו, הם צריכים להיות מנוהלים בצורה אופטימאלית. חלק מזה אומר תחזוקה שוטפת, ולא מעט עבודה של עדכונים, שינויים ומעקב. עובדה זו כשלעצמה מייצרת כמויות מטורפות של עבודה - לא תרצו להותיר את העוקבים שלכם ברשתות החברתיות בלי התייחסות, ולא תרצו לפספס שום הזדמנות פעולה במרחב הווירטואלי.

יש לא מעט אפליקציות מובייל שמאפשרות ניהול של אתר האינטרנט ושל הפייסבוק באופן יעיל, מה שמאפשר לכם גישה מהירה ויעילה ביום יום השוטף ותוך כדי ניהול העסק. אחת האפליקציות המככבת בתחום היא ה-Crowdbooster שמאפשרת לתזמן פוסטים בכל הפלטפורמות (פייסבוק טוויטר, גוגל פלוס ועוד); מאפשרת מעקב יעיל, מרוכז וקל אחרי פרופילים ותגובות גולשים; מאפשרת אפילו ניהול של כמה פרופילים ותזמון שונה של פוסטים בכל אחד מהם; מאפשרת מעקב אחר מגמות של הגולשים, לרבות הפקת דו"חות מפורטים המתעדים הרגלי גלישה שונים; האפליקציה מאפשרת גם שיתוף בין מספר גורמים, מעקב אחר אזכורים ואפילו מסוגלת להציג לכם הצעות שונות לשיפור הפעילות ברשתות החברתיות.

אפליקציה דומה בעלת יכולות טובות בתחום זה אך פחות איכותית היא ה- hootSuite. רבים מכם יוכלו גם להסתייע ב-nutshellMail - אפליקציה אשר מרכזת את כל הפעילות ברשתות חברתיות, ושולחת הכול בבת אחת למייל שלכם. בצורה זו היא חוסכת מכם את הצורך לזפזפ ולגלוש, לגלול ולהתקדם במבוך הסטטוסים, הפוסטים, ההודעות והתמונות. 
 
6. שיווק בסלולרי - חידושים רבים בתחום השיווק באינטרנט מתנקזים לשימוש במובייל. עד לא מזמן מי שהקים, ניהל ותחזק אתר אינטרנט איכותי היה פחות או יותר "מכוסה". היום המבחן האמתי הוא במובייל - למי שיש דף נחיתה, דף המרה, אתר אינטרנט, מידע, מאמרים, תמונות או כל מוצר תוכן שקיים באינטרנט אבל לא נגיש לגולשים באינטרנט דרך הסלולרי, לא עשה דבר.

כל מי שגולש באינטרנט דרך הסלולרי צריך להיות מסוגל לפתוח את האתר שלכם, וכן  שתכניו - סרטים, תמונות, תיבה להשארת פרטים, מאמרים, סרטונים, תיבת תשלום, עגלות קניות וכל היתר - יעלו וייטענו במהירות. הכול צריך להיות נגיש, מהיר ויעיל. גולש באינטרנט, בטח במובייל, לא נשאר באתר למעלה מכמה שניות, אם לא מצא מה שהוא חיפש. על כן המטרה העיקרית שלך, כדי לנצל שיווק באינטרנט לקידום העסק שלך, זה להיות זמין לגולשי המובייל. כדי לעשות זאת עליך לבחור בין שתי אפשרויות, או אפליקציה או אתר מותאם למובייל.

כשמדברים על אתר מותאם לגולשי מובייל מתכוונים לאתר המותאם לגלישה מהמכשיר הסלולרי. אתר שיתאים מבחינת גודל המסך; מבחינת יכולת טעינה וגישה אליו באמצעות דפדפנים של מכשירי מובייל; מבחינת היותו מותאם באופן אידיאלי לשימוש במסך המגע; מבחינת יכולתו להיטען באופן מהיר; מבחינת התיבות לתשלום או להשארת פרטי גולש שצריכות להיות יעילות ומתאימות למובייל ועוד. בעניין אפליקציה למובייל הכוונה לכלי - אפליקציה -  שמחליפה את האתר שלך. גולשים המעוניינים באפליקציה, יבחרו להורידה מחנות האפליקציות, ויתקינו אותה בקלות במכשיר הסלולרי שלהם.

כעת, אם הם ירצו בכך - כל המידע באתר ייחשף אליהם דרך האפליקציה שמכילה אותו באופן מסודר, ומציעה גישה נוחה ומהירה לכל שביב מידע באתר. כדי לעשות זאת עליך כבעל אתר לפנות לחברה המתמחה בתחום פיתוח אפליקציות, כדי שזו תכתוב ותספק למידותיך מוצר תוכנה שיתרגם את האתר שלך לכלי שיכול להיות מופעל כאפליקציה, תוך התאמתה למערכות ההפעלה של מכשירי המובייל (אנדרואיד, ISO וכדומה). 
 
7. מעבר לתוכן איכותי - בשנה האחרונה החלה מגמה מאד ברורה של העדפת תכנים איכותיים. כל העוסקים במלאכת שיווק באינטרנט וקידום תוכן שהיו בעבר משקיעים בתמונות מפוצצות, כותרות צעקניות וסלוגנים מפתים, מבינים עכשיו שממים ותמונות, בטח אם הן שטותיות, פחות עדיפות. הן מנועי החיפוש הן פייסבוק עצמו מתעדפים דפים עם תכנים עמוקים ואיכותיים, ודוחקים אט-אט למטה את מה שבעבר נחשב למקדם עיקרי - ממים וסרטונים ויראליים המעוררים באז בשל היותם דביליים.

רק אם תחדשו משהו לגולשים, תכבדו אותם ותעריכו מראש את האינטליגנציה שלהם - תיצרו דף פייסבוק איכותי שיועדף על פני אחרים. פייסבוק תפנה גולשים לסרטונים איכותיים ולדפי תוכן עם ערך מוסף וכך תזכו לקידום מדהים שרק חלמתם עליו, אז שווה להתאמץ ולהשקיע בתוכן.
 
8. פרסום במובייל - עוד חידוש שקשור לשיווק באינטרנט הוא של פרסום במובייל. גוגל אדוורדס - אותן מודעות פרסום שכולם מכירים בשם "קישור ממומן", מוצעות לבעלי עסקים שרוצים לקדם מרכולתם לא רק בגוגל, ויש אופציה שיופיעו לא רק במחשבים ניידים או נייחים אלא גם במכשירים הסלולריים. מי שיבחר בכך ישלם יחסית מעט כסף על הזכות להופיע במגוון אפליקציות במערכות ההפעלה השונות של הטלפונים הסלולריים. יש למעלה מ-300 אפליקציות שמשתמשים בהן מיליוני אנשים ברחבי העולם.

אם תפרסמו בהן תוכלו להגיע לכל אלה, וגם  לעקוב אחרי היעילות של הקמפיין במובייל ולהתרשם כמה גולשים השתמשו באפליקציה, כמה נחשפו לתוכן השיווקי שלכם וכמה הונעו לפעולה ולחצו על המודעה, או הגדילו לעשות ויצרו קשר או רכשו מוצר. תוכלו לפרסם את כל שתרצו באפליקציות שתבחרו - כאלה שהן פופולאריות או דווקא אחרות הקשוות לתחום האתר שלכם. תוכלו להתמקד באפליקציה אחת ספציפית או בקבוצת אפליקציות על פי תחומים (למשל, משחקים או אופנה). עולם חדש ומפתה זה מכונה קמפיין שיווקי מבוסס אפליקציות סלולריות, והוא בהחלט הדבר הבא בתחום השיווק באינטרנט. משום שתחום זה מצוי בחיתוליו - הפרסום במובייל נחשב בינתיים, לפחות בישראל, זול יחסית. 
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא שיווק ופרסום באינטרנט
האם המאמר עזר לך?