טיפים לבחירת חברה לבניית אתרים

בניית אתרים באינטרנט היא מלאכת מחשבת מורכבת ורבת חשיבות. כל מי שמעוניין להקים ולתפעל אתר אינטרנט, שואף לבנות אתר מוצלח ואיכותי, שיהיה יעיל, ישיג מטרות מוגדרות מראש, יהיה במקומות הראשונים במנועי חיפוש (גוגל כמובן) ויניע גולשים להישאר בו או אפילו למסור פרטים, לבצע רכישה או הזמנה. קיבצנו עבורכם כמה טיפים שיסייעו לכם לבחור חברה המתמחה בבניית אתרי אינטרנט שעונה על כל הקריטריונים החשובים.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג בניית אתרים

"בניית אתר אינטרנט - עשה זאת בעצמך", מצלצל לכם מוכר? כמה פעמים שמעתם שתכל'ס זה די פשוט וזול לבנות אתר אינטרנט, להקימו ולתחזקו? בטח למי שמבין בתחום ויש לו ידע; וגם למי שיש גישה - קצת גלישה באינטרנט, קצת למידה עצמית, והופ יש לכם אתר אינטרנט.
 
העניין הוא שאתם לא רוצים לבנות "סתם" אתר אינטרנט אלא אתר טוב ואיכותי. מלאכת בניית אתרים אולי יכולה להיראות בהתחלה כפרויקט לא מסובך, אבל הכול תלוי במטרה שתגדירו לעצמכם - אם אתם שואפים להקים אתר מצוין, איכותי, נוח לגלישה, מזמין, שיהיה בראש מנועי החיפוש ושגולשים לא ינטשו אותו אחרי שנייה, רוב הסיכויים שבניית אתר אינטרנט באופן עצמאי לא מספיקה במצבך.
 

טיפ מספר 1 - שאלו את עצמכם האם אתם זקוקים לחברה לבניית אתרים?

השלב הראשון בחיפוש אחר חברה לבניית אתרים הוא דיון ומסקנה לגבי הצורך בהתקשרות עם חברה כזו. מדובר בפרויקט לא זול וחשוב מאין כמותו. 
 
אז מה יכריע את הכף וכיצד תדעו האם תוכלו לעשות זאת בעצמכם או שמא תצטרכו לא מעט עזרה? 
מי למעשה זקוק לחברה לבניית אתרים?
 
1. כל בעל עסק שמוכר מוצר או שירות - עורך דין, רופא, קוסמטיקאית, מנתח פלסטי, חברת נסיעות, שרברב, איש שיפוצים, קבלן, מעצבת פנים, ארכיטקט וכן הלאה - בלי סוף אנשי מקצוע שרוצים לקדם את שמם ולהיות קיימים במרחב הווירטואלי.
 
2. כל מי שרוצה לקדם רעיון - יש לא מעט אנשים שרוצים לקדם אג'נדה. יש והאג'נדה היא מטה לחמם, והם מתפרנסים מקידומה, ויש כאלה ששואפים לקדמה בשל שלל מטרות אחרות. 
 
3. כל מי שרוצה לשווק את עצמו כבר סמכא - מומחה, חוקר, מרצה, מדריך טיולים, רופא, מומחה בתחום מסוים וכן הלאה, צריך אתר אינטרנט שיכלול את מאמריו, הגיגיו ופרטי ההתקשרות עמו.
 
4. כל מי שרוצה להתפרנס מאתר אינטרנט - אתר מכירות, אתר נסיעות, אתר דילים ושלל אתרים הקשורים למסחר אלקטרוני (מסחר און ליין). פעמים רבות אתר האינטרנט בעצמו הוא-הוא העסק, ועליו מתבססת ההכנסה. במקרים כאלה יש צורך באתר סופר איכותי, מתוחכם ויעיל. 
 
5. כל בעל עסק - קטן, בינוני ובוודאי גדול - חייב אתר אינטרנט, גם אם ההכנסות שלו לא מבוססות ישירות עליו. גם אם אתה בטוח שיש לך מספיק לקוחות ושאתה מרוויח מספיק, ואתה רוצה לחסוך לך את כאב הראש הנלווה לבניית אתר ומוכן לוותר על הפוטנציאל להגדלת הרווחים ולהרחבת קהל הלקוחות, אתה חייב להיות מודע לכך שבמקרים מסוימים היעדר אתר אינטרנט רשמי, מבריח לקוחות קיימים.

קשה לדמיין היום מצב של עסק עובד ללא טלפון, פקס ומשרד,  כך גם קשה לדמיין עסק עובד ללא אתר אינטרנט. אתר האינטרנט הוא כרטיס הביקור שלך. כמעט כל לקוח שירצה מידע על אודות העסק שלך (המוצרים, השירותים, כתובת, טלפון, שעות פתיחה, מבצעים וכדומה) יחפש אותך באינטרנט. למעשה, ללא נוכחות אינטרנטית אתה לא באמת קיים. 
 
6. ברוב הסוגים של בתי העסק אם השם שלך לא קיים ברשת, ואם אין לך אתר רשמי המרכז לכל הפחות מידע בסיסי על אודותיך, הדבר עלול לפגוע מאד במוניטין של העסק שלך, ולגרום לך לאבד לקוחות ולהפסיד הכנסות. מה יסיק לקוח שמחפש את האתר של העסק שלך ופרטים על אודותיך ברשת ולא מוצא? הוא עלול להסיק שאתה מיושן, לא מעודכן, לא חדשני, שלא יישרת קו עם רוח הזמן. הוא עלול לוותר על הניסיון להתקשר עימך ולפנות למתחרה שלך. 
 

הצורך באתר אינטרנט מקצועי ואיכותי גובר בקרב בעלי עסק שעונים על אחד מהקריטריונים הבאים - בחן האם אחד מהם מתקיים גם לגביך והסק מכך שאתה זקוק לחברה לבניית אתרים:
 
1. אם הרעיון/מוצר/שירות שאתה מוכר, משווק או שואף שיכירו הוא נפוץ, סביר שאתה זקוק לחברה לבניית אתרים שתבנה לך אתר מתאים. אם המדינה מלאה באנשי עסקים עם עיסוק דומה, והרשת קורסת מאתרי אינטרנט של בעלי עיסוק כמו שלך, אזי אתר אינטרנט מקצועי הוא בגדר חובה ולא רשות. בתחום תחרותי במיוחד הסיכוי שלך לרתום את המרחב הווירטואלי לקידום והפקת רווחים יגדל, אם תיעזר בחברה לבניית אתרים.
 
2. אם הפרנסה שלך תלויה באתר האינטרנט - במקרים שבהם אתר האינטרנט לא רק יכול להשפיע על ההכנסה, אלא הוא העסק עצמו - אין ספק שתזדקק לחברה המתמחה בבניית אתרים, אחרת הסיכוי שתשרוד ותצליח בתחום המסחר האלקטרוני שואף לאפס.
 
3. אם אתה לא שם אתה לא קיים - האינטרנט משמש פלטפורמה מרכזית לקידום, שיווק ומכירה של מוצרים ושירותים רבים. עסקים הנושאים אופי מסוים לא יכולים להתקיים בלי שהם קיימים במרחב הווירטואלי. סקרים שונים מלמדים כי 5.2 מיליון ישראלים, שהם 77 אחוז מהאוכלוסייה בישראל, גולשים דרך קבע ברשת האינטרנט. ההערכות מדברות על כך ש90% מהם מחפשים מוצרים או שירותים דרך האינטרנט. כבעל עסק שצריך לשרוד, אתה צריך לבלוט מעל 82,000 אתרי אינטרנט של עסקים שבהם מבקרים 400,000 איש כל יום.

לפני שתיכנס להרפתקה של בניית אתר,  שאל את עצמך עד כמה זה חיוני להשקיע בכך; עד כמה אתה צריך אתר אינטרנט פעיל ועד כמה יש לך סיכוי שאתר האינטרנט יקדם אותך. סביר מאוד שתגיע למסקנה שללא אתר האינטרנט לא תצליח לקדם את העסק שלך, תפסיד הרבה מאד לקוחות פוטנציאליים, תאבד רווחים ואולי אפילו לא תצליח להתקיים בלי נוכחות במרחב הווירטואלי. אם אכן זהו המצב, אל תהסס - אתה זקוק לאתר אינטרנט ואתה זקוק לחברה לבניית אתרים.
 
4. אם אתה רוצה להיות זמין ומרגיש שיש בכך צורך, אתר אינטרנט זוהי הדרך המומלצת. אתר אינטרנט למעשה הופך כל חנות וירטואלית וכל אתר אחר לעסק שפתוח 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה. 
 
5. אם אתה מעוניין להרחיב את קהל הלקוחות שלך ולרכוש כמה מעבר לים, נוכחות של אתר אינטרנט היא בכלל לא שאלה.
 

עוד שאלה שאתה חייב להשיב עליה לפני שתכיר בצורך לפנות לחברה של בניית אתרים לשם בנייה והקמה של אתר אינטרנט משלך, היא למה צריך חברה כזו? האם אי אפשר לעשות זאת לבד? התשובה היא כי לרוב לא ניתן לעשות זאת לבד, וזאת בשל כמה סיבות:
 
1. מלאכת בניית אתרים היא יותר מורכבת ממה שניתן לדמיין. לא מדובר במשהו טכני בלבד, אלא במשהו הרבה יותר מורכב, בוודאי אם חשקה נפשכם באתר איכותי ומוביל. כשמדברים על הקמת אתרים מתכוונים למכלול תהליכים הכרוכים בהעלאת אתר לאוויר, לרבות עיצוב שלו, בנייה שלו וקידום שלו. רוב הסיכויים שאין לך ידע מספיק לשם בניית אתר מקצועי.

בניית אתרים היא התמחות מורכבת שדורשת ידע רב שמתעדכן כל הזמן. רק מי ששוחה ברזי המקצוע ובעל ניסיון רב שנים, יוכל לרתום את כל הידע, הכלים והמיומנויות הקיימים כדי להקים אתר אינטרנט מקצועי. הידע המחויב לשם בניית אתרים כולל מעבר לידע הטכני גם ידע בתקשורת, רקע במכירות, ידע באמצעי תשלום וסליקה, ידע עסקי, שליטה וידע בתחום עיצוב אתרים וקידום אתרים וכדומה. כל אלה חיוניים כדי להפיק אתר רווחי וכל אלה מצויים בחברה טובה של בניית אתרים.
 
2. האופן שבו ייבנה האתר משפיע לא רק על המראה של האתר, אלא גם על היעילות שלו, על האופן שבו ייפתח וייטען,  על האווירה שייצור, על המסר שיעביר, על התחושה שיקנה לגולשים, על היקף המכירות, על השיווק, על הרווחים, על  ההשפעה על הגולש לנקוט מעשה (ליצור קשר, לבצע רכישה, להירשם לקבלת ניוזטלר) ועוד. 
 
3. כי בניית אתר לבד דורשת ידע וזמן רב, ואין הבטחה לגבי התוצאה.
 
4. כי התחרות ברשת היא אכזרית, ואתה חייב לגייס את כל הכלים האפשריים כדי לנצח בה. יש להכיר בכך שהאינטרנט הוא כלי שיווקי חלומי וראשון במעלה. הוא יותר מכרטיס ביקור ויותר מפלטפורמה להפצת מידע. הוא מאפשר לספר למי שמתעניין במוצר, בשירות או ברעיון שלכם מי אתם, מה אתם מציעים, מדוע השירות שלכם עדיף, מה מיוחד במוצר שלכם, מה הם המבצעים שלכם, מה הוא הייחוד שלכם וכדומה.

הוא יכול לשמש אמצעי יעיל ביותר לסגירת עסקה ולביצוע רכישה באופן קל ומהיר. הוא קמפיין פרסומי מתמשך - באתר שלך תוכל בעלות מזערית להפיץ מסרים פרסומיים באופן ממוקד לאוכלוסיית מטרה מוגדרת; תוכל בעזרתו גם להקים מאגר לקוחות פוטנציאליים; לשמור על קשר עם לקוחות; להעביר מידע ללקוחות המעוניינים במידע; לקבל תגובות מידיות למסרים הפרסומיים; למדוד את הצלחתו של קמפיין שיווקי שתעשה, אם תעשה, ולערוך בו שינויים ותיקונים על פי הצורך.
 
5. כי אתר האינטרנט שלך הוא הבית שלך, הוא הפנים שלך ושל העסק וחייב שהוא יהיה קיים; ואם יהיה קיים אז חשוב גם שיהיה טוב ואיכותי. בדיוק כפי, שלמרות שיש לך חוש מדהים לעיצוב וידע כללי בהנדסה, רוב הסיכויים שלא תוותר על שירותי אדריכלות ועיצוב פנים בעת הקמת ביתך, כך לא כדאי שתוותר על שירותי בנייה, קידום ועיצוב של אתר האינטרנט של העסק שלך. 
 

טיפ מספר 2 - הגדירו מראש מה אתם רוצים מהחברה שלכם ואיזה שירות אתם מחפשים

אחרי שהגעתם למסקנה כי אתם זקוקים לבנייה של חברת אתרים הגיע שלב החיפושים. לפני שתתחילו לגלוש באינטרנט, לשאול מכרים ולשבור את הראש, עצרו עוד רגע ושאלו את עצמכם שאלה נוספת - מה אתם מחפשים? מה אתם רוצים מהחברה שתבחרו? אילו קריטריונים חשובים בעת בחירת חברה לבניית אתרים? אילו מאפיינים חשוב שיהיו בה?
 
1. ניסיון וותק - יש לבחור חברה עם ניסיון מוכח שתוכל להציג רשימת לקוחות אמינה והרבה מאד אתרי אינטרנט לדוגמא. הניסיון חייב להיות לא רק בתחום בניית אתרי אינטרנט, אלא גם ניסיון מוכח בבניית אתר בתחום שלך,  בסגנון שלך וכזה שעונה על הצרכים והמטרות שלך. סביר מאוד כי לחברות לבניית אתרים השונות שתאתר יש תחום  התמקדות ייחודי. התפקיד שלכם הוא לזהות מי מהחברות עם תחום התמקדות זהה לצורכיכם. לדוגמא, אם האתר הוא אתר מכירות - חנות און ליין - יש לבחור בחברה לבניית אתרים עם ניסיון ומומחיות ספציפית בהקמה, בנייה ותפעול של אתרי אינטרנט מסוג זה. 
 
2. מקצועיות - מי שיבנה את האתר שלכם, בוודאי אם הוא זה שגם יעצב ויקדם אותו, חייב להיות איש מקצוע בעל ידע ומומחיות בתחום. הוא האדריכל של הבית הווירטואלי שלכם שבו יתארחו האורחים הכי מכובדים והכי חשובים. האדריכל הזה חייב להיות מקצוען אמתי שיידע לזהות ולהבין מהם הדרישות והצרכים שלכם, ויהיה בעל היכולת להתאים את עבודתו לרצונותיכם, למטרותיכם ולצורכיכם באופן ממוקד ומדויק.
 
3. זמינות - אם החברה לבניית אתרים שתבחרו, אמורה גם ללוות אתכם בהמשך לאחר בניית האתר, ולספק גם שירותי תפעול, תחזוקה ועדכון, אז חשוב מאוד שהיא תהיה זמינה 24/7 כי באינטרנט אין מגבלות זמן. חשוב שתוכלו להשיג את נציגי החברה בכל שעה לכל צורך שיתעורר. 
 
4. יחס חם ואישי ללקוח - זהו פרמטר שחשיבותו לא מבוטלת, וניתן לבחון את קיומו כבר בראשית ההתקשרות עם החברה.
 
5. רצוי מאוד למצוא חברה לבניית אתרים שמעניקה תחת קורת גג אחת פתרון כולל, ומעניקה את כל השירותים הנחוצים להקמה, עיצוב, קידום ותפעול האתר שלך. היכולת לקבל במקום אחד את כל השירותים היא מבורכת,  חוסכת במשאבים כלכליים ורגשיים; חוסכת מאמץ, זמן וכאב ראש; חוסכת עבודה כפולה והתרוצצויות מיותרות ובהחלט בהחלט מתבקשת. עבודה מול כמה גורמים סתם מסבכת את העניינים. אם בכל זאת תבחרו להתקשר עם חברה לבניית אתרים שלא מספקת שירותים משולבים כמו עיצוב אתרים, אחסון אתרים, סליקה או קידום אתרים, לכל הפחות תוודאו שיש לחברה הזו פתרונות זמינים עבורכם שיספקו את מכלול הצרכים שלכם.
 

טיפ מספר 3 - הגדירו מראש מה אתם שואפים לקבל מהאתר שלכם

כל בעל אתר שואף להדגיש דברים מסוימים באתר שלו. כך למשל, יש קוסמטיקאית שהטיפולים שהיא מציעה ייחודיים בשל שימוש בחומרים טבעיים, אווירה רוחנית והוליסטית וטיפול בסימן של שילוב גוף ונפש. האתר שלה יהיה שונה מאתר של קוסמטיקאית שרוצה דווקא להדגיש את החדשנות והעדכנות שלה. על כן כל אחד חייב לחשוב היטב מה הוא מעוניין שיהיה באתר שלו, איזה עסק הוא רוצה להציג, מה האווירה שחשוב לו ליצור, מה חשוב שייאמר ויוצג באתר, איזו פעולה רוצים להניע את גולשי האתר לבצע, אילו מבצעים רוצים להציע, מהי התדמית ששואפים ליצור ועוד.
 
להלן נציע לכם רשימה של דברים שמעניינים כמעט כל בעל אתר - כל הפרמטרים שחשוב למלאם בעת הקמתו ועיצוב של אתר אינטרנט:
 
1. מאפיינים התלויים באופי האתר - כך, למשל, אם מדובר באתר מכירות, יש להקפיד שהאתר יכלול מערכת מכירה מתוחכמת, קטלוג מוצרים נוח לעיון, מערכת סליקה איכותית, דרכים ליצירת קשר, דרכים לאיסוף מידע על לקוחות ולקוחות פוטנציאליים ועוד.
 
2. מאפיינים שיהפכו את האתר איכותי לגולשים: כזה שיכיל מידע זמין, ברור וקולח; כזה שיהיה נגיש - כל גולש חייב לקבל את מה שהוא מחפש, מיד עם הכניסה לאתר; כזה שיעלה בקלות גם במובייל (היום זה מאוד חשוב); כזה שיכלול פלטפורמה נוחה ומזמינה שתניע את הגולש לפעולה - להשאיר פרטים, לבקש ניוזטלר, לפנות בשאלות, ליצור קשר, לרכוש מוצר או שירות, להעביר מידע הלאה ועוד.
 
3. קידום אתרים - האתר שלך צריך להיות במקום טוב במנועי חיפוש וכמובן בגוגל - השליט הבלתי מעורער של התחום. הוא צריך לבלוט מעל מאות ואפילו אלפי אתרים דומים שמתחרים על תשומת הלב של הגולשים. 
 
4. האתר שלכם צריך להציג אתכם ואת המוצרים או השירותים שאתם מציעים באופן מיטבי, ובעיקר באופן הכי מדויק ללקוח הפוטנציאלי. הוא צריך להיות יפה, מושקע, מרשים ומקצועי כי אין כמו רושם ראשוני. 
 
5. האתר חייב להתכתב עם מי ומה שאתה, עם מה שאתה רוצה להעביר, ומה שאתה רוצה ליצור. האתר שלך הוא שלך  - הוא חייב גם לענות על כל צרכי העיצוב והקידום המקצועיים, אבל גם חייב להתאים לך, לצרכיך ולעסק עצמו, הן מבחינת העיצוב הוויזואלי, הן מבחינת התכנים והן מבחינת המהות הכללית של האתר.
 
6. עוד פרמטר מאוד חשוב הוא שלאתר תהיה מערכת ניהול תוכן ידידותית, יעילה וקלה לתפעול שתוכל לעבוד אתה, לעדכן בה דברים ולהעלות אליה תכנים ותמונות ללא כל קושי, ומבלי שתזדקק לעזרה של החברה לבניית אתרים כל הזמן.
 

טיפ מספר 4 - ערכו סקר שוק והשוואות

איך תדעו שהחברה שבחרתם תוכל לעמוד בכל הציפיות שלכם? רוב הסיכויים שתגיעו להרבה חברות לבניית אתרים דרך האינטרנט. אתר מושקע ומרשים, הבטחות מפוצצות, הוכחות לכאורה של הצלחה והישגים - איך תוכלו לדעת שלא הכול למראית עין? כל אחד יכול להציג עצמו ברשת כחברה רצינית ומכובדת לבניית אתרי אינטרנט.  כבר אמרנו שהיום כל אחד בטוח שהוא יכול לבנות אתר אינטרנט בעצמו, אז איך אתם יכולים לדעת שהחברה עם אתר האינטרנט המדוגם איננה למעשה שני תיכוניסטים שהחליטו לעשות קופה ומציעים את שירותיהם מהמחשב הביתי? יש דרכים לעשות זאת, והן כוללות בדיקה ומעקב, בירורים וניג'וסים, סקר שוק והשוואות.
 
1. התקשרו לטלפונים המפורסמים באתר האינטרנט של החברה בשעות לא שגרתיות. אם עונה לכם מזכירה ו/או שיש מערכת לניתוב שיחות סביר שמדובר בחברה רצינית.
 
2. קבעו את פגישת ההתקשרות והחתימה על החוזה במשרדי החברה - ביקור במקום גם ינטרל את האפשרות שעובדים עליכם, וגם יסייע לכם להתרשם מהחברה, מהעובדים ומרמת השירות. אל תחשבו שזו הגזמה - התקשרות עם חברה לבניית אתרים היא לא עניין של מה בכך. לא רק שמדובר בכסף גדול אלא כל העתיד שלכם תלוי בזה. כבר השכלתם בשלב זה להבין עד כמה בניית האתר היא חלק חשוב בקידום העסק שלכם, ואולי אף בקיומו, אז אין זה הזמן להקל בזה ראש.

אין לכם דרך לשער כמה בעלי עסק מאוכזבים מסתובבים במרחבי הרשת - הם השקיעו את מרב כספם בבניית אתר, ותלו בו תקוות רבות. הם לא בדיוק הבינו מה הם קונים וסמכו בעיניים עצומות על הבטחות ריקות. רבים מוצאים את עצמם עם כיסים ריקים כשהאתר שלהם מדשדש אי שם בדפי החיפוש האחרונים של גוגל, והגולשים היחידים המעיינים בו הם האישה, האמא והחמות. כדי שלא תגיעו למצב הזה תנקטו בכל אמצעי הזהירות שכה טרחנו לרכז עבורכם.
 
3. ערכו סקר שוק מקיף - גם באינטרנט וגם בקרב חברים, מכרים, קולגות ומתחרים.
 
4. התרשמו מרשימת הלקוחות ובקשו פרטים של כמה לקוחות. אל תהססו להתקשר אליהם ולשאול לגבי רמת השירות,  לגבי עמידה בזמנים, לגבי מקצועיות, לגבי הישגים וכדומה. בהרבה מאוד מדפי הלקוחות של חברות לבניית אתרים,  בעיקר אלה שלא מנפחות את הרשימה כך שתכלול פנטזיות ולא שיתופי פעולה אמיתיים, יש תיבה המאפשרת יצירת קשר עם הלקוח של החברה כך שהפנייה אליו והבירור עמו לגבי שביעות רצונה מתפקוד החברה מאוד פשוט. 
 
5. בקשו דוגמאות של אתרי אינטרנט שבנתה החברה ללקוחות שלה, והתרשמו מהאיכות, מהרמה ומהגימורים של אתרי האינטרנט השונים.
 
6. ודאו כי יש אדם אחד שמולו אתם עובדים, ולא מאה אנשים מתחלפים. חשוב מאד להבהיר מראש כי חשוב לכם להתקשר עם נציג אחד, שחקן מפתח מרכזי, מעין מנהל פרויקט שייתן מענה לכל השאלות, ושלא יתחילו להפנות אתכם מאחד לשני בכל פעם שתצטרכו מהחברה שירות.
 

טיפ מספר 5 - הגדירו מראש מסגרת תקציבית

בניית אתר אינטרנט היא תענוג לא זול בכלל. הגדירו מראש מסגרת תקציבית ואל תחרגו ממנה. כמובן שתחפשו לחסוך היכן שאפשר, אבל אל תתפתו לפתרונות זולים מדי שעלולים לעלות לכם ביוקר. הצעת מחיר נמוכה במיוחד ומפתה בשל מחיר "ברצפה", צריכה להדליק אצלכם נורה אדומה, ורצוי שתגרום לכם לחשוד במספקי השירות ולא למהר להתקשר עמם.  

 

טיפ מספר 6 - הגיעו מוכנים לפגישה

הפגישה עם נציגי חברה שאמורה לספק לכם שירות בניית אתרים היא לא פחות חשובה מדייט ראשון עם ההיא שחיזרת אחריה חודשים. רק שכאן המצב הפוך - הנציגים הם שצריכים להרשים אותך, ולהוכיח את עצמם, ואתה זה שצריך לבחון, לגלות ספקות, לשאול שאלות וללמוד על ההרמוניה ועל רמת ההתאמה שלכם. הגיעו לפגישה מצוידים בידע, שוחים בהגדרות ובמושגים חשובים (זה תמיד מרשים, זה ידע חיוני וזה מונע "עבודה בעיניים”) ועם רשימת שאלות ארוכה בהתאם לצורך שלכם. במהלך הפגישה בדקו את הכימיה, והרשו לאינטואיציה שלכם לפעול שעות נוספות.

חשוב גם במהלך הפגישה לערוך תיאום ציפיות, ולהבהיר לנציגי החברה שאתם מחפשים שירות כולל שלא מתמקד רק בפן הטכני. ודאו כי נציגי החברה "קלטו את הראש שלכם", הבינו מי אתם, מה הציפיות שלכם ומה אתם רוצים וחולמים. התקדמו הלאה רק לאחר שתבטיחו לעצמכם שהם הצליחו להתחבר בעיני רוחם לפנטזיות שלכם, לא רק בהיבט הטכני אלא בהיבטים רבים כגון, עיצוב, אווירה ותדמית. ככל שהם ייטיבו לראות את האופי המיוחד שלכם, את הייחוד של השירות שלכם ויעריכו את הבלעדיות שלכם, כך הם יצליחו לבנות, לעצב ולקדם את האתר שלכם בדרך המיטבית האפשרית. 

 

טיפ מספר 7 - בדקו את החוזה היטב

אחרי סקר השוק, הפגישה וההכרעה בכל הלבטים הגיע זמן החתונה. קחו את הזמן לפני שתחתמו על החוזה, ובחנו את כל הזוויות של קבלת השירות. קראו את הסעיפים הקטנים, התעמקו גם באותיות הקטנות ואל תשאירו מושגים סתומים שלא הבנתם. תבררו הכול, אל תהססו לחפור ואל תתביישו לשאול. זה הזמן שלכם להיות טרחנים כדי שאחר כך לא תרגישו פריירים.
 
בעת קריאת החוזה ובטרם חתימה, ודאו שאתם מבינים ומקפידים על המאפיינים הבאים:
 
1. הבינו מה כולל התשלום.
 
2. הבינו מה הוא השירות שאתם מקבלים.
 
3. הבינו איזה סל שירותים מוצע לכם -  אחסון? הקמה? עיצוב? קידום? ייעוץ? 
 
4. הבינו מה הוא התפקיד שלכם בכל העניין, ומה נדרש מכם בתהליך הקמת אתר האינטרנט.
 
5. ודאו מה קורה בשלב מתקדם יותר - האתר באוויר ואז: מה קורה בזמן תקלה? מה יהיה בזמן באג? מה אם האתר יקרוס? מי אחראי לעדכונים ולשינויים?
 
6. ודאו כי האתר, התכנים וכל קבצי הקוד מקור וקבצי העיצוב הם בבעלות שלכם בלבד, ולא של החברה לבניית אתרים.
 
7. ודאו כי תזכו לקבל מנציגי החברה גם מידע חיוני, כגון, ייעוץ מבחינת חלוקת התוכן, הגדרת העסק, הדרכה לגבי שימוש במערכת ניהול התוכן, הדרכה בכתיבת המידע באתר ועוד.
 
8. בדקו היטב האם אתר האינטרנט שתקבלו הוא דינאמי. ודאו כי הוא כולל מערכת ניהול תוכן המאפשרת לכם לשלב תמונות, פורום, טקסט, סקרים ומידע מתחלף (סקרולר).
 
9. עוד חשוב לוודא כי האתר יתמוך בכל סוגי הדפדפנים הפופולאריים.
 
10. יש גם לשים לב שהחוזה כולל סעיף סודיות שימנע מהחברה לעשות כל שימוש במידע שתעביר להם. 
 
11. בעניין הסודיות ואבטחת המידע רצוי גם לוודא - במיוחד באתרים שבהם פרמטר זה חיוני וחשוב - כי לחברה הזו של בניית אתרים יש מערכת firewall טובה, וכי כניסת העובדים והלקוחות למערכות השונות מאובטחת באופן מיטבי. כמו-כן, ודאו שיש לחברה אחריות ו/או מערך פיצוי במקרים של פריצות וקריסות, ושיש מערכת טובה של גיבויים נחוצים.
 
12. חשוב מאוד שהחוזה יכלול גם לוח זמנים ברור ומפורט.
 
13. מומלץ שהחוזה יכלול גם פירוט של העבודה, לרבות, אפיון מדויק ומפורט של האתר עצמו, של הדפים, של הפונקציות והמערכות השונות באתר.  
 
14. פרמטר נוסף שיש לבחון היטב מתמקד באחסון האתר. בדקו מראש - האם שירותי האחסון נכללים בשירות המוצע שלכם או שמא נדרש תשלום נוסף? היכן מצויים שירותי האחסון - בארץ או בחו"ל? כמה שרתים יש לחברה? כמה אתרים נתמכים על ידי כל שרת? וכן הלאה.
 

טיפ מספר 8 - היו מעורבים בהליך

אמנם חברה של בניית אתרים כוללת אנשי מקצוע ואתה לא אחד מהם; אמנם אתה אינך מבין הרבה באתרי אינטרנט; אמנם שברת את הראש ובדקת כל מה שצריך בעת בחירת חברה של בניית אתרים אולם בכל זאת - אחרי הכול האתר הוא שלך, ולכן אתה חייב להיות חלק מהתהליך. אל תיתן לאף אחד לנשל אותך מהתפקיד. הקפד להשאיר חותם בכל שלב ושלב של הקמת האתר,

תהיה חלק ממה שקורה ותמיד תאמר את המילה האחרונה. אל תיתן למעצב ולמתכנת להכתיב לך מה צריך, ולהשכיח ממך על הדרך את החזון, את הצרכים, את המטרות ואת הרצונות המקוריים שלך. אין בעיה שתסתמך על דבריהם ותיתן להם לתפקד כאנשי מקצוע - זה לא סותר. אפשר גם לממש רצונות וחלומות, וגם לאפשר לאנשי המקצוע לפעול ולממש את הפוטנציאל של האתר.  

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא בניית אתרים
האם המאמר עזר לך?