אוכל צמחוני - לאנינים ולא רק לצמחונים. יופי, טופו!

פתאום קם אדם בבוקר ומחליט שהוא צמחוני. את הפרות הוא משאיר לרעות באחו בשלווה, ואילו הוא פונה לבקש לעצמו תחליפים קולינריים ראויים שישביעו את רעבונו, ויספקו את תאוותיו הגסטרונומיות. למה זה כדאי, והאם יש תחליפים מוצלחים וטעימים? זה הזמן לעשות את המעבר מראש שרשרת המזון לכיוון מטה, ולומר בלב שלם ובראש מורם - צמחוני, זה אני!
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג מסעדות צמחוניות וטבעוניות

לא משנה כמה הוא יושב לנו בלב, וכמה התבשלנו אתו במשך שנים - שינוי של דפוס שהתרגלנו אליו  זה אחד הדברים הכי לא פשוטים שיש. אז סוף סוף החלטתם שמהיום עוברים לאורח חיים בריא יותר, מתחילים לעשות ספורט או יוגה, ממחזרים בקבוקים, שמים את החשקים בצד ומתחילים להיות צמחוניים או אפילו טבעוניים. אבל איך עושים זאת הלכה למעשה כששפע של פיתויים והרגלים מציף ומקבע אותנו? לא כל כך פשוט להפוך להיות אדם טוב יותר החי בהרמוניה עם בעלי החיים והסביבה בתרבות השפע שבה אנו חיים. בין ההחלטה להפוך לצמחוניים או אפילו לטבעוניים, ועד למימושה,  נדמה שנפערת תהום המלאה בטופו לא מפתה, באלפי ויתורים על סיפוקים מהירים של טעמים מפתים ובתזמור לוגיסטיקה של מציאת תחליפים. 

 


החדשות הטובות הן שהיום המעבר לצמחונות הוא הרבה יותר נעים וטעים ממה שחשבת. המודעות הגוברת והולכת, הביאה עמה שפע של ניחוחות וטעמים צמחוניים וטבעוניים שלא נופלים מכל מנה בשרית, ולבטח גם הרבה יותר בריאים. מאות מסעדות כבר הכניסו תחת כנפי מטבחיהן תפריטים טבעוניים, ועשרות סדנאות לבישול בריא וטבעוני צצות כפטריות שיטאקי אחרי הגשם, ומלמדות כיצד להכין מטעמים על טהרת הצומח. מלבד העובדה שמפסיקים להיות אדישים לסבלם המתמשך של אחינו בעלי החיים, ומלבד התרומה לשמירה על  איכות הסביבה ועליית כמות האנרגייה החיובית בחיינו, באוכל צמחוני וטבעוני טבועים כמובן גם יתרונות בריאותיים רבים. ארגוני הבריאות המתקדמים בעולם מסכימים עם כך שאורח חיים צמחוני הוא אורח חיים בריא וטבעי יותר לאדם,  ומחקרים רבים מצאו שהפחתת אכילת בשר אדום, מאריכה את תוחלת החיים ומפחיתה את הסיכויים לחלות במחלות שונות, כגון: סוכרת וסרטן. 

 


כדי לשמור על תזונה מאוזנת, ולוודא שהגוף מקבל את מרכיבי המזון שאותם התרגל לצרוך עד כה מבשר, חלב וביצים, יש להבין אילו מזונות מן הצומח מספקים לנו תחליפים אלו. אבות מזון כמו חלבונים ניתן למצוא בדגנים, כגון: אורז, פסטה, בורגול, סולת, קינואה ותירס, וכן בקטניות כמו:  אפונה, עדשים, חומוס ועוד. שומנים מהצומח ניתן למצוא באגוזים ובשקדים, בטחינה, באבוקדו ועוד.  את הוויטמינים השונים שלהם הגוף זקוק תקבלו מן הפירות והירקות השונים. טחינה משומשום מלא, נבטי חיטה, ברוקולי, פירות יבשים, אגוזים וגרעינים יספקו לכם ברזל שאותו רצוי לספוג עם פירות וירקות עתירי ויטמין c . 

 


כאשר מחפשים תחליפים אפשריים לבשר אכן מוצאים הרבה טופו בצלחת, אבל בניגוד לתדמיתו התפלה והלא סקסית, מסתבר שלטופו תכונה נפלאה לספוח אליו טעמים שונים. על-כן תמצאו אותו במגוון שימושים: כשהוא מצטרף לשיפודי ירקות שונים כמו: פטריות, עגבניות שרי, פלפלים, בצלים, חצילים ועוד הנצלים על האש כשהם נמשחים בשמן זית ומתובלים כאוות נפשכם; כשהוא מרכיב קציצות המתובלות ברטבים שונים, ואפילו כסטייק טופו הנפרס ממש כמו הדבר האמיתי, נצלה ומוגש ברוטב חלב קוקוס או בג'ינג'ר. הטופו מופק בעצם מנוזל סויה שנוצר מטחינת פולי סויה ולא סתם הוא פופולארי כל כך במטבח הצמחוני: הוא עשיר בחלבון, בוויטמינים ובמינרלים, בנוגדי חמצון ובסיבים תזונתיים.

 


תחליף נוסף לבשר המספק לגוף חלבון וסיבים תזונתיים הוא סייטן. הסייטן עשוי מחלבון גלוטן המצוי בחיטה, ודומה לבשר במרקמו. הוא הגיע אלינו מסין, היישר ממטבחם של נזירים בודהיסטיים. כמו הטופו הוא סופח אליו טעמים שונים, וניתן לשלבו במאכלים שונים ואף להכין ממנו שניצל ושווארמה צמחונית.

באפייה משמש הטופו כתחליף לביצים, לצד תחליפים טבעיים אחרים. לעתים קרובות תפקידן של הביצים במאפים ובקציצות הוא להיות "הדבק" שמאחד את כל המרכיבים. אם מדובר במאכלים בני ביצה אחת, בעיקר כאלו המכילים קמח, לעתים קרובות אפשר פשוט לוותר עליה, ולהוסיף במקומה  שתי כפות נוזלים. במתכונים עם כמה ביצים, אפשר להמירן ברכיבים מן הצומח כמו מחית שעועית או או קטנייה אחרת המעורבבת עם מעט מים, במחית תפוחי אדמה, או בקמח תפוחי אדמה, בחמאת בוטנים או בטחינה גולמית עם מעט מים. כשאופים עוגיות אפשר להשתמש במחית של פרי כמו בננה למשל, ואם ממש מתעקשים להכין חביתה, אפשר ללכת על חביתה מקמח חומוס או על שקשוקת טופו, להתענג על פנקייק טבעוני המכיל חלב סויה ודבש פירות או ריבה מעל, ואפילו על פיצה טבעונית שבה מחליף הטופו את הגבינה.
 


אחד המאכלים שמקבל הרבה פוקוס עם המעבר לצמחונות הוא הסלט. זה שעומד לעתים מבויש כתוספת למנה העיקרית, הופך למרכז העניינים כאשר מוסיפים אליו קטניות, גרעינים, פירות, אצות, ירקות מאודים, רטבים מעניינים ושילובים צבעוניים שונים. החל בסלט טופו, קשיו וקארי, המשך בסלט עלי בייבי, אלפלפה, סלרי ואפרסמון וכלה בסלט עלים ירוקים, תות שדה ופומלית.
ועם כאלו אפשרויות של שפע בריא, ועם קצת נכונות והתארגנות, אולי נגלה שדווקא לא כל כך קשה ללכת היום עם הלב. במיוחד כשבלוטות הטעם מצטרפות אף הן בעונג רב. 
 

 

>> לאיתור מסעדות צמחוניות בכל האזורים בארץ.
>> לאיתור מסעדות צמחוניות בתל אביב.



 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא מסעדות צמחוניות וטבעוניות
האם המאמר עזר לך?