לימודי חינוך מיוחד - למה זה חשוב, ולמי זה מיועד?

כל בר דעת יודע עד כמה מקצוע ההוראה הוא מקצוע קשה, תובעני ובעיקר עבודה של שליחות. תחושת השליחות הזו היא זו שמניעה את אנשי החינוך ומאפשרת להם את ההתמודדות היומיומית, אך הופכת לעניין המרכזי והחשוב ביותר כשמדובר בסוג מסוים של חינוך: החינוך המיוחד. חינוך אשר מוקדש כל כולו ללימוד ולחינוך ילדים 'חריגים', בעלי קשיי למידה.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג בתי ספר למורים ולגננות

חשבו על זה לרגע: החינוך בפני עצמו, גם כשמדובר בילדים שאינם סובלים מקשיי למידה כאלו ואחרים, הוא אתגר גדול ומורכב שמצריך תעצומות נפש רבות מהמורה. עניין זה מקבל משמעות רבה עוד יותר כאשר מדובר בילדים עם קשיי למידה. לצד ההתגברות על קשיי החינוך הרגילים, יצטרך המחנך להתגבר על קשיים נתונים, אשר מופיעים בתור עובדה מוגמרת כחלק בלתי נפרד מחייו של הילד.
 
המורה לחינוך מיוחד צריך לדעת כיצד לחנך וללמד את הילד ה'מיוחד' בהתחשב במגבלות הללו; כיצד להתקדם הלאה לנוכח העובדה שאותם קשיים תמיד נמצאים שם, ולא מראים כל כוונה להיעלם. המורה לחינוך המיוחד מתמודד כאן עם לא מעט קשיים, אך בשורה התחתונה גם הוא יודע: מי שמתקשה באמת, ומי שמתמודד עם אינספור מכשולים בכל דקה ודקה, הוא התלמיד עצמו. במצב כזה, כל קושי אחר הופך שולי.
 

מעט פרטים על ילדי החינוך המיוחד

על פי נתונים אשר נמצאים כיום בידי הרשויות, כ-10% מהתלמידים בישראל מוגדרים כילדי חינוך מיוחד. מדובר בשיעור גבוה מאוד של תלמידים כאלו, אשר כל אחד מהם זקוק לתשומת לב מיוחדת, ולשיטת חינוך שתתאים לו במיוחד.
 
בין התופעות אשר מטופלות במסגרות של חינוך מיוחד:
 
אוטיזם
פיגור שכלי
הפרעות קשב וריכוז
מגבלות פיזיות
חירשות, אילמות ועיוורון
עבריינות בני נוער
לקות נפשית
 
כפי שניתן לראות, לימודי החינוך המיוחד מתמודדים עם מגוון עצום של בעיות, החל בבעיות פיזיות והתפתחותיות ועד קשיים פסיכולוגיים ונפשיים.
 
כיום, מדינת ישראל מכירה בחינוך המיוחד באופן רשמי. בשנת 1988 אף נחקק חוק המגדיר את הנושא בצורה פרטנית, כולל הזכויות המגיעות לילדי החינוך המיוחד, העזרה המוצעת להם וכמובן הגדרת תפקידו של המורה לחינוך מיוחד. בין הקביעות החשובות הכלולות במסגרת החוק הזה נמצאת תקנת 'חינוך מיוחד חינם' לכל ילד אשר עונה להגדרות החוק.
 

קווים לדמותו של איש החינוך המיוחד

אין עוררין על כך שאיש החינוך המיוחד חייב להיות אדם מיוחד בפני עצמו. התכונות הדומיננטיות הנדרשות לעבודה בתחום הן אהבת ילדים אמיתית, סבלנות ואורך רוח, תחושת שליחות בלתי נגמרת, רצון לתרום לחברה ושאיפה לשנות ולתקן את העולם. נשמע מעט נאיבי, אך ללא קורטוב של נאיביות טהורה שכזו, קשה להחזיק בתפקיד זה לאורך זמן. הקשיים, המשימות הבלתי אפשריות כמעט, ההישגים אשר נרשמים רק בתום עבודה מאומצת - כל אלו מחייבים מידה של נאיביות והרבה מאוד אהבת אדם.
 
איש החינוך המיוחד הוא כזה שרכש השכלה אקדמית מתאימה. הוא מחזיק בתעודת הוראה ככל המורים, אך במסלול לחינוך מיוחד, שמכשיר אותו לא רק לחנך אלא גם להתאים עצמו לילד שעומד מולו ולהצליח לקדם אותו, לדחוף אותו ולאפשר לו להתקדם.
לימודי החינוך המיוחד כוללים, מלבד לימודי החינוך הכלליים, קורסים כמו ריפוי בעיסוק, מאפייני לקויות למידה שונות, מניעת אלימות, גישות טיפוליות, אבחון לקויות למידה ואף לימודי שפת הסימנים, למשל. הלימודים מתקיימים בבתי ספר שונים לחינוך, ונמשכים כארבע שנים. בין המוסדות המציעים לימודי חינוך מיוחד נמצאים:
 
אוניברסיטת תל אביב
סמינר הקיבוצים
מכללת אורנים
מכללת בית ברל
מכללת לוינסקי
מכללת אחווה
המכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון
מכללת דוד ילין
מכללת תלפיות
 
המטרה העיקרית של איש החינוך היא, מעל לכול, לאפשר לתלמיד להשתלב בצורה טובה ככל האפשר במערכת החינוך ה'רגילה', להתמודד בכוחות עצמו עם האתגרים הרבים שמציב בית הספר, להעביר לקדמת הבמה את הכישורים והיכולות שלו ובשורה התחתונה - להתמודד כשווה בין שווים מול כל אדם, גם בהמשך חייו, ולא רק בתוך מערכת החינוך. הודות לשיטות המתקדמות, המשתפרות בהתמדה, ולכוח הרצון של המורים עצמם, מושגות תוצאות מדהימות במערכת החינוך המיוחד. אנשים רבים שהוגדרו כבעלי לקויות כילדים,  התקדמו, פרצו והפכו את חייהם להצלחה מסחררת, חרף הבעיות והקשיים.
 

אפשרויות ההשתלבות בשוק העבודה

בשנים האחרונות מתגלים יותר ויותר ילדים המוגדרים כבעלי ליקויי למידה. בין היתר, מצב זה הוא תוצר של מודעות הולכת וגוברת לנושא, של קבלה מלאה של התלמידים הללו בחברה ושל שיפור כלי האבחון אשר עומדים לרשות גורמי החינוך. כך, מובטח כי יותר ויותר ילדים, שבעבר כלל לא היו מוגדרים כבעלי קשיי למידה, יוכלו לזכות בעזרה הדרושה להם כדי להתמודד בצורה המיטבית עם המשימות המצפות להם לאורך חייהם.
 
כפועל יוצא של מגמה זו, נפתחים בהתמדה יותר ויותר מוסדות לחינוך מיוחד, נפתחות עוד ועוד כיתות 'מיוחדות' בבתי ספר 'רגילים' ומוקצים לא מעט מקומות לילדי החינוך המיוחד בכיתות 'רגילות'.
 
המצב כפי שהוא כיום מצריך תוספת של מורים לחינוך מיוחד - צורך שרק הולך וגובר עם הזמן. לכן, אפשרויות התעסוקה של בוגרי המסלולים לחינוך מיוחד בלתי מוגבלות, הן בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, הן בבתי ספר יסודיים ובתיכונים ואף בגני הילדים. הביקוש למורים כאלו רב, והוא כנראה רק יגדל עם הזמן.
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא בתי ספר למורים ולגננות
האם המאמר עזר לך?