מעבירים הילוך ? סקירת סוגי גיר (תיבת הילוכים) לרכב

רבים אינם מודעים לשלל האפשרויות הקיימות בעת בחירת תיבת הילוכים לרכב ומסתפקים בתיבת הילוכים (גיר) "רגילה" או אוטומטית. אז מה ההבדל בין תיבות ההילוכים ומה מתאים לרכב שלכם? הפרטים בכתבה
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג תיבות הילוכים לרכב

תפקידה של תיבת ההילוכים הוא להעביר את הכוח שמייצר המנוע אל הגלגלים, תוך בחירה בהילוך המתאים לכל מהירות ולכל סיטואציה. בהתאמה, מגוון תיבות ההילוכים המוצעות הן רבות ומגוונות. עם זאת, רובנו מכירים את תיבת ההילוכים הידנית ואחותה הלא פחות פופולרית – האוטומטית ומרגישים לא בנוח כשמתחילים להזכיר את שאר המשפחה. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. 

 

מקרא הילוכים פחות מוכרים

תיבת הילוכים חצי אוטומטית – תיבה שהחלפת ההילוך בה נעשית על ידי הנהג, אך הפעלת המצמד נעשית על ידי הרכב.
 
תיבת הילוכים אוטומטית (תיבה פלנטרית)-  כוללת מנגנון החלפת הילוך ללא צורך בנהג.

תיבת הילוכים רציפה (CVT)- תיבה אוטומטית ללא התערבות הנהג, אך בעלת מגנון פנימי שונה מהתיבה האוטומטית.
 
 

תיבת הילוכים ידנית לעומת תיבת הילוכים אוטומטית

התיבה הפשוטה והמוכרת לכולנו היא התיבה הידנית. היא נחשבת כטובה, האמינה והחסכונית ביותר והיא מגיעה עם 5 או 6 הילוכים. עם זאת, החלפת ההילוך נעשית על ידי הנהג ואולי בגלל זה זוהי התיבה הכי פחות אהובה על הישראלים.
 
תיבת ההילוכים האוטומטית שונה מהידנית בעיקר בזכות 'ממיר מומנט', שמבטל את הקלאץ'' ועורך הפרדה עקיפה בין התיבה לבין המנוע. ממיר המומנט מצריך כוח מנוע ולכן צריכת הדלק עולה. חסרונות נוספים של התיבה האוטומטית הם אמינותה וכן, עלויות התיקון הגבוהות שלה אך מאידך, היא הרבה יותר נוחה לנהיגה.
 
 

תיבת הילוכים רציפה לעומת תיבת הילוכים רובוטית

התיבה הרציפה, היא תיבה הרבה פחות מוכרת ופופולרית, שעושה שימוש בדסקיות הילוכים כשרצועת הכוח נעה על מבנה חרוט. פעולתה ליניארית ורגועה ובחלק מהרכבים יש גם אפשרות לשליטה ידנית של הנהג ( תיבת הילוכים טיפטרוניק). 
 
תיבת הילוכים רובוטית פועלת באופן דומה לתיבה הידנית, אך מי שאחראי על העברת ההילוכים הוא רובוט. מדובר בתיבה חסכונית בדלק אך כזו המצריכה זמן הסתגלות לנהיגה בה. בינתיים נרשמות עמה תקלות רבות, אך כל העת משפרים ומשדרגים את ביצועיה. 
 
תיבת הילוכים dsg או תיבת הילוכים רובוטית היא תיבה כפולת מצמדים, קלה לתפעול וחסכונית בדלק. עם זאת, בנושא האמינות היא עדיין לא מקבלת ציון גבוה ולכך מצטרפות גם עלויות הייצור הגבוהות. לכן, נכון לעכשיו, אנחנו לא מוצאים רבות כאלו על הכביש.
 
 

הלך הגיר? כל הסיבות לרכישת גיר משומש

אם הגעתם למצב שעליכם להחליף את הגיר הקיים שלכם, חשוב שתכירו גם את האופציות הבאות.  אופציה ראשונה היא להחליף לגיר משומש מייבוא. באזורים רבים בעולם נוטים להוריד רכבים מהכביש מהר יותר ממדינת ישראל, מה שיוצר שוק תוסס ונרחב של גירים משומשים במצב טוב לכל דורש.

השוק המקומי כמובן קטן יותר אך הוא בהחלט חי ובועט ואין בעיה למצוא גירים משומשים מתאימים. אם אכן בחרתם באופציה הזו, שימו לב לאותיות הקטנות המוטבעות על חלקו העליון של הגיר המסגירות את עברו (האם הגיע מפירוק מקומי או מיובא). כשבוחרים בגיר משומש יש לשים לב כי שלושת האותיות הלטיניות המוטבעות עליו ומהוות את סימן הדגם שלו תואמות לזה שברצונכם להחליף. אופציה נוספת היא פשוט לשפץ את הגיר. להוציא אותו מהמנוע, לפרק לחלקים, להחליף את מה שדורש החלפה ומחזירים למקום. כמובן שאופציית הקניה של גיר חדש ישר מהיבואן תמיד מונחת על השולחן, אך לרוב היא האופציה היקרה ביותר מבין השלוש.

 

גיר יקר, אל תתקלקל- כמה זה עולה לנו?

כצפוי, המחיר משתנה לפי סוגי הרכב. ברור שברכבים גדולים או מסחריים המחיר יהיה יקר יותר. בכל מקרה יש לשים לב שקונים ממקום מסודר, עם אישור ממשרד התחבורה המתיר מכירת גירים משומשים. סך הכל, שיפוץ גיר ברכב קטן לא אמור לעלות יותר מ-4,000 ?. כשמדובר ברכב משפחתי המחיר יכול להגיע ל-6,000 שקלים וברכב מסחרי גם ל-10,000. דבר אחרון שצריך לזכור הוא שאם מכניסים את הרכב למוסך כדי לשפץ את הגיר, אפשר לשכוח ממנו לכמה ימים טובים. עם זאת, אל תחכו עם בעיות גיר, גם אם אתם חשים רק רעידות קטנות. הסטטיסטיקה מראה שזה רק יחמיר. אז טפלו בזה מוקדם, תחסכו כאבי ראש וכיס וסעו לשלום.



 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא תיבות הילוכים לרכב
האם המאמר עזר לך?