בחירת משחקים לתינוקות - לא משחק ילדים

כבר בגיל הרך משמשים הצעצועים אמצעי למידה ראשון במעלה עבור הקטנטנים. צעצועים לילדים מיועדים לא רק למטרות שעשוע כי אם למטרות גירוי התפתחותי - קוגניטיבי ומוטורי, וחשוב לדעת מה הם הקריטריונים לבחירת הצעצועים הטובים והמתאימים לילדיכם.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג צעצועים ומשחקים

לילדים קטנים ובמיוחד לתינוקות רכים יש נטייה להכניס כל דבר לפה ולראות בכל דבר צעצוע, גם אם מדובר בצרור מפתחות. אבל צעצוע אינו רק משחק מהנה, אלא נושא רציני שמאחוריו שיקולים מהותיים כגון בטיחות והתפתחות. צעצועים מפתחים את התינוק מבחינה פיזית ושכלית, ומציבים בפניו אתגרים ורעיונות, שהופכים מורכבים ככל שהילד גדל. לכן חשוב לבחור צעצוע מבית טוב, וכדי שימלא את ייעודו - להתאימו לגיל ולשלב ההתפתחותי.

 

צעצועי ילדים ומשחקים

"מגיל שנתיים עד גיל 10 ילדים לא מצליחים לתקשר במילים כמונו המבוגרים, ומשתמשים בצעצועים כבשפה שהיא המדיום הטבעי שלהם", אומרת דר' סוזי קגן, יועצת פסיכולוגית בכירה, מרצה באוניברסיטת בר אילן ומומחית בין לאומית לטיפול במשחק, "לפני גיל שנתיים רוב הצעצועים מטרתם לחזק התפתחות קוגניטיבית ומוטורית, למשל למידת צבעים, צורות והתנהלות במרחב. כל זה קורה בשלבי החקירה, שמגיעים בגיל מוקדם מאוד, מרגע שהילד מתחיל לזחול וחוקר את העולם דרך צעצועים".

 


צעצועי התפתחות מלווים את הילד מרגע לידתו ועד לגיל 99+, כפי שמצוין על משחקי קופסה רבים שגם מבוגרים יאהבו לשחק בהם. הקטגוריות העיקריות הן "אוניברסיטאות" ומשטחים, טרמפולינות, פעלולונים, בובות פרווה רכות, רעשנים ונשכנים המיועדים בעיקר לתינוקות רכים. לילדים בוגרים יותר מיועדים משחקי חשיבה ויצירה, צעצועי עץ ומים, משחקי דמיון ותלת אופן.

 

חשיבות ההתאמה לפי גיל

יצרני צעצועים יצרו חלוקה לפי גיל כדי להתאים את הצעצוע לילד וליכולותיו, ומציינים על האריזה את הרף התחתון שממנו אפשר להתחיל להשתמש בצעצוע. המושג "צעצוע התפתחותי" מתייחס בדרך כלל לשנתיים הראשונות, מפני שצעצועים אלה מותאמים ליכולותיו המוגבלות של התינוק מבחינת נשיאת משקל ופונקציות תפקודיות. בתוך טווח גילים זה נמצאות מספר קבוצות: קבוצת 0+ הכוללת משטחי פעילות, טרמפולינות ובובות פרווה אשר מפתחים את חוש המישוש, קבוצת M3+ (מגיל 3 חודשים) שבה נוספים צעצועים מעודדי זחילה, קבוצת M6+ (מגיל שישה חודשים) שבה כבר אפשר למצוא שולחנות פעילות והליכונים, קבוצת M10+ (עשרה חודשים ומעלה) הכוללת גם תלת אופן בשליטת ההורה, קבוצת M12+ ובה משחקי פיתוח דמיון ומקלדות ייעודיות, קבוצת M18+ עם פאזלים וצעצועי הרכבה מעץ, וקבוצת Y2+ (שנתיים ומעלה) ובה משחקי קופסה ותקליטורים, חלקם של מותגים מוכרים כגון יובל המבולבל ודורה.

 


למרות ההנחיות המדויקות שאמורות למקסם את התועלת מהצעצוע, מומחים ממליצים להתחשב בראש ובראשונה בילד, ביכולותיו המוטוריות והקוגניטיביות ובשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא. "היצרן מייעד את הצעצוע לטווח גילים מסוים ומציין את גיל ההתחלה, אבל ההמלצה לא תמיד מתאימה. הרבה פעמים כתוב 0+, כשהצעצוע מתאים לגיל 6 חודשים", מסבירה הפסיכולוגית יעל כץ, יועצת רשת שילב לצעצועים התפתחותיים. כשמדובר בצעצועים התפתחותיים, צעצוע שאינו מתאים לגיל הילד אינו מסוכן עבורו, ועלול לכל היותר לגרום תסכול להורים. "פעוטות משתמשים בצעצועים על פי השלב ההתפתחותי שבו הם נמצאים, ולאו דווקא על פי הייעוד של הצעצוע, כך שאין מצב שבו הילד יפסיד", מוסיפה דר' קגן.

 

צעצועי התפתחות לתינוקות

התפתחות תינוקות נובעת כתוצאה משני סוגי גירויים: פאסיבי כגון התבוננות, ואקטיבי - חקירת חפצים על ידי אחיזה או מגע ביד. עבור תינוקות רכים בחודשי חייהם הראשונים "אוניברסיטה" היא עולם ומלואו. זהו צעצוע צבעוני המשמיע קולות ופועל על חוש הראייה והמישוש. רעשנים שניתנים לאחיזה, קוביות, בובות רכות ונשכנים מאפשרים לילד לחקור את העולם דרך חוש המישוש והטעם, ומפעילים כישורים מוטוריים.

 


בגיל חצי שנה נכנסים לתמונה צעצועים מעודדי זחילה בצורות שונות. נגיעה קלה ולפעמים אף מנגנון מכני גורמים לצעצוע להתקדם ולהשמיע קולות וצלילים, המגרים את הפעוט "לרדוף" אחריו, וכך לפתח מיומנויות זחילה.

 


מגיל 10 חודשים עד שנה, כאשר הפעוט כבר יושב ביציבות, אפשר לרכוש עבורו אופניים. האופניים הראשונים מגיעים עם מוט היגוי שאותו מפעיל ההורה, ומהילד עצמו נדרש רק ליהנות. ברגע שהילד רוכש את מיומנות הפעלת הדוושות ניתן להסיר את ידית ההיגוי. גיל שנה הוא גם הזמן הנכון ל'בימבה', 'כלי רכב' שבנוסף להנאה מפתח מיומנויות תנועה והליכה.

 


בגילאי שנה וחצי-שנתיים מפתח הפעוט טעם אישי. ילדים בגיל זה יכולים לאחוז בעיפרון ולשרבט, לבנות מגדל קוביות, לעלעל בספר ולהשחיל חרוזים בהשגחת מבוגר. כל אלה מפתחים מוטוריקה עדינה וביטחון עצמי ביכולות. משחקי חול ומים, בנוסף על היותם מהנים, עובדים על פיתוח קשר עין-יד ומפעילים את הדמיון.

 

פרמטרים חשובים בבחירת צעצועים לתינוקות

כדי לשמור על ביטחונו ועל בריאותו של הילד חשוב להקפיד ולרכוש צעצועים איכותיים ובטיחותיים, אך איך יודעים שהצעצוע שברצוננו לקנות אכן עונה על הדרישות?

 


ראשית חשוב למנוע מילדים מתחת לגיל שלוש צעצועים המיועדים לגדולים יותר אשר מכילים חרוזים או חלקים קטנים שאפשר להכניס לפה ולבלוע או לשאוף בטעות. יש להקפיד ולבדוק שהצעצועים אינם מכילים חלקים תלישים, חוטים פרומים, כפתורים, עיניים נתלשות, סוללות, מגנטים או כל חלק מתפרק אחר. יש פרמטרים שאי אפשר לבדוק בבית, למשל רעילות, ולכן יש לוודא שהצעצועים עברו אישור של מכון התקנים. צעצועים מסוימים שמיוצרים בסין עלולים להכיל עופרת ולסכן את בריאותם של הקטנטנים. "יחד עם זאת", אומרת כץ, ישראל היא "מדינת הסרטים". לדבריה הורים רבים קשובים להמלצות של אנשי מקצוע שאינם תמיד מומחים בתחום הצעצועים, וכך נוצרת "מערכת הלחצה" נגד צעצועים מסוימים. המקרה הבולט ביותר נוגע למרכז פעילות, מעין כיסא צבעוני מוקף חגורת פלסטיק שבה משובצים צעצועים שונים. צעצוע זה מעורר התנגדות רבה מצד פיזיותרפיסטים ומלווים בהתפתחות, בשעה שבארצות הברית הפופולאריות שלו גדולה מאוד.

 


גורם נוסף שאמור להבטיח את שלומם של ילדינו הוא מכון התקנים האירופי. צעצועים שנבדקו ואושרו על ידי גוף זה מסומנים באותיות CE על האריזה והם אכן בטיחותיים, אך לעתים אין מתאם בין הפונקציות שהצעצוע אמור למלא לבין הגיל המומלץ הרשום על האריזה.

 


לכן כדי לקנות צעצוע התפתחותי שמתאים לגיל הילד והוא גם בטיחותי, כדאי לגשת לבית עסק שצעצועים ואביזרי תינוקות הם תחום התמחותו ולהתייעץ עם איש מקצוע שמבין בנושא. "בצעצועי תינוקות אין ברירה אלא לבחור במותגים מוכרים ואיכותיים ולקנות בחנויות שלוקחות אחריות על המוצר", מסכמת כץ.

>> בואו להתעדכן במחירון צעצועים ומשחקים


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא צעצועים ומשחקים
האם המאמר עזר לך?