גגון לרכב - בלי בעיה, מעמיסים ונוסעים

כמעט אין משפחה שלא מכירה את הבעיה המלווה כל נסיעה משפחתית שמתוכננת למשך קצת יותר מכמה שעות. כשאורזים תיק אישי לכל אחד, תיק עם מצרכי מזון, ציוד שטח הכרחי ואולי גם כמה צעצועים או משחקים לדרך, צריך להרחיב את תא המטען או פשוט להתקין גגון.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג גגונים ומנשאים לרכב

ניסיתם כמעט הכול. הוצאתם מתא המטען של הרכב את כל הפריטים שבו, וניסיתם לסדר אותם מחדש בכל צורה אפשרית. גם את המושבים האחרים התחלתם למלא - במקרה הכי גרוע, הילדים יוכלו לשים על הברכיים שלהם חלק מהפריטים, לא? ולמרות כל הניסיונות שלכם אתם מרימים ידיים. תא המטען לא נסגר, לוח הזמנים לוחץ, הילדים כועסים, ואתם מחליטים לוותר על חלק ניכר מהפריטים שתכננתם לקחת אתכם לנסיעה.
התרחיש הזה, למרבה הצער, אינו מאפיין (רק) קומדיות משפחתיות הוליוודיות. זהו תרחיש שהופך לממשי, עבור רבים שבאים להעמיס על הרכב שלהם פריטים לצורך העברה ליעד אחר, ומבינים שעם כל הרצון הטוב, הוא לא רכב הובלות. אלא שיש בנמצא פתרון שיכול לסייע במצבים אלה. קוראים לו גגון לרכב.
 
 

אז למה צריך גגון לרכב?

דומה כי אין צורך להכביר מילים על תפקידיהם של גגונים לרכב: אחרי הכול, אם נהגתם בכבישי ישראל לאחרונה, סביר מאוד להניח שהבחנתם במספר גגונים כאלה לפחות. ובכל זאת, נציין על קצה המזלג שמדובר במוצר אשר מותקן על גג הרכב ומאפשר להעמיס עליו, לרוב בצורה של קשירה, פריטים מכל סוג. הגגון, על מנת שיבצע את משימתו, חייב להיות חזק, ולכן לרוב משמשים להכנתו חומרי גלם דוגמת ברזל, אלומיניום או פלדת אל חלד. עם זאת, לפני מספר שנים נכנסו לתמונה גגונים מתנפחים, עשויים בד קשיח במיוחד, בהם ניתן להשתמש להעברת משאות פשוטים יחסית.
גגון לרכב מהווה פתרון שינוע מהשורה הראשונה, והוא נכנס לתמונה כאשר מעוניינים להעביר באמצעות הרכב חפצים רבים, גדולים או כבדים. זה יכול להיות לקראת מעבר דירה, בדרך לחופשה או בנסיבות שונות לחלוטין. בכוחו של הגגון, במצבים אלה, לשפר את נוחות הנסיעה, ואף להפוך אותה לבטוחה יותר: חשבו, למשל, על קשירות מאולתרות של חפצים על הגג, שנפרמות באמצע הנסיעה ומגדילות את הסבירות לתאונת דרכים. תרחיש פסימי מאוד, אבל אפשרי כשלא יודעים את העבודה.
גגונים נחשבים לנפוצים אפילו יותר במגזר העסקי, וזאת בדמותם של רכבי חברה, רכבי הסעות, מוניות וכן הלאה. כלי הרכב האמורים, מעצם ייעודם, אמורים לשנע פריטים כבדים ומרובים. בין אם מדובר במזוודות או בציוד סקי, למשל, הגגון מהווה פתרון כמעט יחידי.
 
 

מגוון רחב של גגונים

בנקודה הזו התמונה מתחילה להסתבך מעט. את הגגון לרכב רוכשים, מטבע הדברים, בחברה המציעה אביזרים לרכב מסוגים שונים. אלא שמיד לאחר שתכריזו בחגיגיות על הרכישה העתידית, תצוץ שאלה חשובה אחת: "איזה גגון?". וכאן אתם עלולים להיות מעט מבולבלים.
נהוג לחלק את הגגונים לרכב לפי כמה מאפיינים. האבחנה הראשונה, הטכנית, היא בהתאם לסוג הרכב ולשנת הייצור שלו. לכל רכב יש מבנה אחר ומאפיינים פיזיים שונים, ולכן לא כל גגון יתאים להם בהכרח. גגונים ייעודיים לרכב יכללו מוטות המתאימים באורכם וברוחבם לגודלו של הגג, ואשר יחוברו לחורים הנמצאים בו כבר. לכן, כבר בסוג הרכב, ובעיקר בקטגוריה שאליה הוא משתייך - רכב מיני, משפחתי וכיוצא בזה - ניתן לצמצם לא מעט אפשרויות. יוצאים מכלל זה הגגונים ה(כמעט) אוניברסליים, הכוללים מוטות רוחב ותופסני ברזל שניתן להלביש ולהדק באזור המיועד באמצעות הברגה. שימו לב שלא כל רכב יאפשר הברגה פשוטה, וכן לסכנות העומדות כאשר לא מבצעים את הפעולה הזו כראוי.
השלב הבא הוא כובד המשקל שיכול לשאת עליו הגגון. החלוקה הבסיסית היא למשקל קל, בינוני או כבד. שימו לב שהגבולות בין המשקלים האלה עשויים להיות דקים, והם נתונים לא פעם להגדרתה של החברה המייצרת או משווקת אותם. אינכם יכולים לדעת מראש מה המשקל המדויק שתצטרכו לשאת בכל פעם, אבל בוודאי שמומלץ לבצע הערכה כללית מאוד. אם אתם מתקשים להעריך, נסו להעביר למוכר רשימה של הציוד שסביר שתעבירו, והוא בוודאי יוכל לכוון אתכם לעבר הרכישה האידיאלית. על פי אותו עיקרון, לא מן הנמנע שהוא יציע לכם תוספות שיקלו על העבודה עם הגג, ובכלל זה מנשאים ייעודיים לחפצים מסוימים.
 
 

גשרים, עריסה ומה שביניהם

נהוג להבחין בין הגגונים השונים המוצעים כיום בכמה דרכים נוספות. ראשית, קיים הבדל מהותי בין גגון פתוח לסגור. מרבית הגגונים המוצעים כיום הם פתוחים, אך ניתן למצוא כאלה הכוללים על גבם תיבת אחסון, או אפילו תיקי מטען פונקציונליים המושמים על גבי הגגון. בפתרון הסגור בוחרים, פעמים רבות, כאשר מעוניינים להעביר ציוד רגיש במיוחד, או כזה שחוששים שיירטב בגשם.
צורת הגגון, בהמשך לכך, נכנסת אף היא לתוך משוואת ההבדלים. הצורה הבסיסית ביותר היא גשרונים: מספר מוטות המושמים לאורך ומוקפים על ידי צינורות. מן העבר השני, צורת העריסה תהיה מורכבת מעט יותר, והיא תושם על גבי גגון קיים, או ישירות על הרכב. העריסה מגדילה את נקודות החיבור לחפצים השונים, ומקטינה את החיכוך ביניהם לבין גג הרכב עצמו.
 
 

הסוגיה הכלכלית הבלתי נמנעת

חשוב לתת את הדעת על כך שרכישה של גגון לרכב תצריך מכם הוצאה בסדר גודל מסוים: המחירים המומלצים מתחילים מכ-100 ש''ח לגגון פשוט וקל, עד לכ-2,400 ש''ח לגגון מתקדם, שיכול לשאת משקל כבד במיוחד. עקב המשקל העודף של הרכב, צריכת הדלק שלו תעלה, וייתכנו גם רעשים - קחו את זה בחשבון. מצד שני, הגגון מאפשר לכם לוותר על ההתפצלות למספר כלי רכב, לדוגמא, על כל הוצאות הדלק והחניה הכרוכות בכך, ולכן יש לו גם יתרונות כלכליים.
לכן, כדי לדעת מה עדיף, חשבו פשוט מהם הצרכים שלכם, ומהי תדירות השימוש הצפויה בגגון. אם מדובר בנסיעה חד פעמית בלבד, וכזו שמצריכה רכישה של גגון כבד (ויקר), סביר להניח שתצאו מופסדים ביחס לאפשרות הפשוטה יותר, של פנייה לחברת הובלות או לכזו הפועלת בתחום ההסעות.
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא גגונים ומנשאים לרכב
האם המאמר עזר לך?