עוגות בריאות - פתרונות בריאים למאפים טעימים

כולם אוהבים עוגות. גם מי שלא יכול להרשות לעצמו ליהנות מעוגות עתירות סוכר, מקרמים למיניהם, מקמח לבן או מביצים, עדיין רוצה ליהנות מן הקינוח המתוק והטעים שקשה לוותר עליו. ככל שהמודעות לנושא הבריאותי תופסת תאוצה, כך הולכות ורבות האפשרויות לאפיית עוגות שמרכיביהן מתאימים כמעט לכל אחד. אז אילו סוגי עוגות בריאות אפשר למצוא?
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג עוגות ועוגיות מיוחדות

עד לפני מספר שנים, המונח "עוגה בריאה" היה נחשב לאוקסימורון. אחרי הכול, איך עוגה, על שלל רכיביה המתוקים, לרבות הסוכר או השוקולד, יכולה להיות בריאה? ובכל זאת, קשה היה למצוא ישראלים שהסכימו לוותר על התענוג של אכילת עוגה. וכך, אותן "נסיבות מיוחדות", כמו ימי הולדת, חגים או ערבי שישי, הכניסו את העוגה לתמונה. כי אין חג, חגיגה או כינוס משפחתי שיכולים להיות שלמים בלי עוגה. אז מה השתנה? פשוט מאוד, כשהדרישה למזון בריא עלתה, החלו לחשוב על פתרונות לשמור את כל היתרונות של העוגה (ובעיקר את הטעם), ולהפוך אותה לבריאה הרבה יותר. נכון לעכשיו, ניתן לטעון שאותם ניסיונות הסתיימו בהצלחה מרובה, עם מגוון רחב של עוגות בריאות פי כמה. אז, נכון, עוגות אלה לא יאפשרו לאכול אותן ולהשאיר אותן שלמות, אבל כן לשמור על המאזנים בגוף שלנו תקינים.

 

המהפכה הבריאותית כבר כאן

בשנים האחרונות, המודעות למזון שאנו אוכלים עלתה בעשרות מונים. אין זה פלא שאחד הפרויקטים המשמעותיים של משרד הבריאות בעת הנוכחית, התוכנית הלאומית לקידום אורח חיים פעיל ובריא, מתמקדת בהיבטים אלה בדיוק. בטלוויזיה, תוכניות התחקירים מצביעות על מזון שאנו צורכים מבלי לדעת את הנזקים שהוא עלול לחולל לגופנו, וישראלים רבים משנים את הרגלי הקניות שלהם ברשתות השיווק והמזון.
לכן, לא מפתיעה העובדה ששינויים אלה חלו גם על תחום אפיית העוגות. ראשית, היו אלה תחליפים ו"טריקים" שונים שנועדו להחליף רכיבים שונים בעוגה, בכאלה הנחשבים לבריאים יותר. הקמח הלבן הוחלף בקמח מלא, קמח כוסמין או בשיבולת שועל, המרגרינה פינתה את מקומה לתחליפים עשויי שמן זית, קנולה או סויה, ולעוגה נכנסו רכיבים בריאים דוגמת אגוזים, צימוקים או פירות יבשים. שינויים אלה במתכון ספציפי הכינו את הקרקע לעוגות שמבחינת הקונספט הכללי שלהן נחשבות לבריאות הרבה יותר.
 
 

עוגות ללא גלוטן

ברחבי העולם כיום יש מודעות הולכת וגוברת להיבטים השליליים שכולל בתוכו הגלוטן. חלבון זה, המצוי בעיקר בדגנים, בלחמים או בפסטה, אינו מתקבל תמיד באהבה על ידי המערכת החיסונית של הגוף. אותה רגישות לגלוטן היא הגורם למחלת הצליאק שבין תסמיניה ניתן למנות שלשולים, אוסטיאופורוזיס, אנמיה או עייפות כרונית. בארצות הברית, למשל, כ-30% מהאוכלוסיה רגישה לגלוטן, ואחוז הולך וגובר של אנשים עוברים לתפריט שהוא נטול גלוטן לחלוטין. על פי התומכים בשינוי זה, לא רק שהיעדר הגלוטן ימנע את התסמינים המורכבים של מחלת הצליאק, אלא גם יביא לפתרון בעיות גופניות אחרות (למשל, בעיות במעיים), או אפילו לשיפור הקשב והריכוז.
החדשות הטובות, למקפידים להתנזר מגלוטן, הן שהיום ניתן למצוא לא מעט עוגות נטולות גלוטן לחלוטין. לכאורה, זו נראית משימה מורכבת, ולו מכיוון שמצרכים רבים המשמשים להכנת עוגות כוללים בתוכם גלוטן, או חשש לגלוטן. ועדיין, ניתן למצוא כיום בקונדיטוריות, במסעדות ובחנויות הבריאות שורה ארוכה של דגנים, קמח או מוצרים משלימים אחרים שאינם כוללים גלוטן כלל וכלל.
 
 

עוגיות ללא סוכר

סוכרת היא המגפה המשמעותית ביותר של המאה ה-21. גם בישראל המצב רחוק מלהיות מעודד: לראיה, כ-6.5% מהאוכלוסייה מעל גיל 18, וכחמישית מהאוכלוסייה בגיל 65 ומעלה, סובלים מסוכרת. ישראל ממוקמת במקום השמיני מבין 16 מדינות ה-OECD באחוזי הסוכרת באוכלוסייה, ושנייה בשיעור התמותה מהמחלה. אם נוסיף לכך סכנות אחרות של סוכר,  ובכלל זה הפגיעה בבריאות השיניים, ובעיקר עבור ילדים (שאוהבים עוגות, כמובן), נבין את מורכבות הבעיה.
החדשות הטובות הן שגם כאן, יש לא מעט תחליפים איכותיים. עוגות ללא סוכר יכללו בתוכן רכיבים ממתיקים בריאים מעט יותר. מבחינת הסוכר החום, אין עדיין תמימות דעים על כך שהוא בריא הרבה יותר מזה הלבן, ויש הטוענים שמדובר בטרנד ללא כיסוי. ועדיין, גם כשלא מעוניינים לעבור לסוכר החום, תחליפים אחרים יכולים בהחלט להיכנס למתכוני העוגות הבריאות, ובכלל זה דבש, סילאן, סירופ מייפל וכיוצא בזה. גם כאן, יש בנמצא תפריטים לעוגות איכותיות ביותר, ללא טיפת סוכר.
 
 

עוגות טבעוניות

אם הכנת עוגות בריאות נראית  על הנייר כמשימה קשה מאוד, עוגות טבעוניות עשויות להיראות כמשימה בלתי אפשרית כלל וכלל. ובכל זאת, הטרנד הטבעוני של השנים האחרונות, והבחירה של רבים לעבור למזון שאינו כולל ביצים וחלב, הביא לשינוי בקונדיטוריות רבות בישראל. כאן, יש לציין שלא כל עוגה ניתן להפוך לטבעונית, ויש כלל שמנחה כיום מומחים שונים בתחום. הכלל הוא שכאשר מדובר בעוגות המכילות יותר משלוש ביצים, או מרכיבים חיוניים דוגמת קרם בורלה או סופלה, המשימה לא תצליח.
עדיין, גם בלי האפשרויות האלה, נשארים עם מספר לא מבוטל של עוגות טבעוניות. את הביצים ניתן להמיר בטחינה גולמית או בחמאת בוטנים, ואת החלב ה"רגיל" בחלב עשוי סויה, במים או במיץ תפוזים. תופתעו, אבל מוכנות בדרך זו עוגות איכותיות בכל קנה מידה, שיכולים ליהנות מהן גם אנשים שאינם בהכרח טבעונים.
 
 

אז איך מתחילים?

הדרישה למזון בריא שינתה את חוקי המשחק גם ביחס לעוגות, כשהדוגמאות שהובאו כאן מאפשרות להבין את גודל המהפכה. כיום, ניתן לרכוש בלא מעט קונדיטוריות עוגות מוכנות המוגדרות כבריאותיות, כשגם מסעדות מכניסות את הקינוחים הבריאים לתפריטים שלהן. כשאתם מעוניינים בעוגה, היעזרו בצוות המקצועי הפועל במקומות אלה, ונסו לבחור את העוגה הטעימה והבריאה ביותר עבורכם.
רוצים להכין את העוגה בכוחות עצמכם? אין בעיה. ברחבי האינטרנט פזורים אינספור מתכונים של עוגות בריאות. הקלידו במנוע החיפוש הקרוב אליכם את סוג העוגה, והמרכיב  שממנו אתם מעוניינים להימנע (נניח, "עוגת תפוחים ללא גלוטן"), ותקבלו מתכונים בכל דרגות הקושי. אתרי אוכל, פורטלים ופורומים בתחום זה המציגים מגוון מתכונים לפי קטגוריות, יכללו גם הם לעתים קטגוריות בריאות אלה ואחרות שאותן ניתן לסקור בחיפוש אחר העוגות. 
שיהיה בתיאבון, ולבריאות.
 
 

>> לאיתור מקצוענים באפיית עוגות ועוגיות מיוחדות.


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא עוגות ועוגיות מיוחדות
האם המאמר עזר לך?