434,258 עסקים | 238,023 חוות דעת
כתבות בנושא הוצאה לאור - תמונת אווירה

תהליך ההוצאה לאור - מרעיון לכתב, מהסופר ועד המו"ל

רבים הם האנשים החוטאים בכתיבה וחולמים להוציא לאור את כתב היד הראשון מפרי עטם. מרגע שנכתבה האות האחרונה והושלם תהליך הכתיבה, מתחיל תהליך חדש לחלוטין שכולל פנייה להוצאות לאור בניסיון לעניין אותן בפוטנציאל המסחרי של הטקסט. מהו התהליך הצפוי מכתיבת הטיוטה הראשונה ועד ההוצאה לאור? אילו סוגי הוצאה לאור קיימים? ומה חשוב לבדוק לפני שחותמים על חוזה?

בכתבה זו:
סוגי הוצאות לאור (או כמה זה יעלה לי?) | איך מוציאים ספר לאור (או איך ספר נולד)? | לאילו הוצאות ספרים לאור לשלוח את כתב היד (או מי יסתכל על כתב היד שלי)? | איך תשפרו את סיכויי ההצלחה שלכם בהוצאות הספרים (או כמה טיוטות צריך)? | דגשים לחתימת חוזה עם מו"ל (או מה יש באותיות הקטנות)?

יותר ויותר אנשים מעוניינים להוציא לאור את כתביהם בשנים האחרונות. סוגי הספרים מגוונים וכוללים ספר ביכורים בתחום הפרוזה, השירה, הבישול, העיון וסיפורי חיים. הוצאות לאור רבות מציעות מגוון מסלולים להוצאת ספרים, הקשה ביותר היא ההוצאה המסחרית שממומנת על ידי ההוצאה עצמה. 

סוגי הוצאות לאור (או כמה זה יעלה לי?)

הוצאה לאור מסחרית מממנת הוצאת ספרים לאור, ומעניקה לכותבים אחוז קבוע של רווח ממכירתם  בשווקים. במקרה כזה, ההוצאה מאמינה בכוחו של הספר להצליח מסחרית, ולכן מוכנה לשאת בעלויות ולקחת את הסיכון שהספר לא יצליח. זאת גם הסיבה שאחוז הסופרים החדשים שמוציאים לאור בפעם הראשונה ספר, כמעט ולא זוכים להיכלל ברשימה זו. ההוצאה לאור מקטינה סיכונים ומעדיפה לבחור בסופרים מוכרים וותיקים שיש להם כבר 'קבלות' בשטח.
חברת הוצאה לאור עצמאית או פרטית, היא הוצאה לאור קטנה (בדרך כלל),שמאפשרת לכל סופר מתחיל להוציא את ספרו לאור, במימון עצמי. המחיר הכרוך בהוצאת הספר אינו עניין של מה בכך,  ומדובר באלפי שקלים, כאשר ההצלחה תלויה, לא מעט, בשירותי ההפצה של ההוצאה ובכוחה. 
הוצאה לאור דיגיטלית זאת האפשרות החדשה בתחום ההוצאה לאור, שתופסת תאוצה הן בשל הפוטנציאל הרב הטמון בה הן בשל עלותה, הנמוכה יחסית. 

איך מוציאים ספר לאור (או איך ספר נולד)?

שלבי הוצאות ספרים בישראל הם בדרך כלל זהים, וכוללים:
- שלב לקטורה: זהו השלב הראשוני שבו נבחן כל כתב יד ע"י הוצאות לאור. בשלב זה קוראים את כתב היד, בוחנים את התאמתו לסגנון ההוצאה ואת התאמתו להפצה מסחרית,  ומתייחסים לאיכות הכתיבה ולסיפור כולו. שלב זה אורך כחודש עד ארבעה חודשים ואפילו חצי שנה! מרבית ההוצאות מחזירות תשובות, אך חלקן לא טורחות ליידע אתכם בתשובה שלילית.
- שלב העריכה הספרותית: אם הגעתם לשלב זה סימן שכתב היד שלכם ממש טוב, כי מעטים מקבלים תשובות חיוביות מהוצאה לאור (בייחוד מסחריות). בשלב זה תעבדו עם עורך הספרות על עיבוי דמויות, על הוספת פרקים או השמטה, על חיזוק אמינות העלילה וכו'. המטרה בשלב זה היא להשביח את הטקסט.
- שלב העריכה הלשונית: עורך לשוני יעבור על הספר ויקבע את הפיסוק, את הניקוד (על פי  הצורך), יבצע האחדת כתיב ויבדוק את התקינות הלשונית עפ"י כללי הלשון המקובלים.
- שלב האיור: שלב זה נכון בעיקר לספרי ילדים, ובחירת המאייר משמעותית מאוד.
- שלב ההכנה לדפוס והעיצוב: שלב שנעשה על ידי הגרפיקאי שדואג לעימוד, להתאמת פונט ולעיצוב כריכת הספר.
- שלב ההדפסה: הספר יעבור שוב בדיקות, הגהות ועוד, כדי לוודא שהכל מושלם ושלא נפלה כל טעות, ואז יועבר להדפסה.
- הפצה ויח"צ: אלו השלבים המשמעותיים לספר. ככל שיסקרו אותו יותר בתקשורת, וככול  שהוא יופץ לרשת חנויות גדולה ומיקומו יבלוט במדף, כך הצלחתו תהיה גבוהה יותר. 

לאילו הוצאות ספרים לאור לשלוח את כתב היד (או מי יסתכל על כתב היד שלי)?

ראשית כדאי להתחיל ולנסות את מזלכם בהוצאה לאור מסחרית, למרות סיכויי ההצלחה הנמוכים. שלחו במקביל למספר הוצאות לאור, וחכו בסבלנות. לא חוזרים אליכם לאחר חודשיים? אל תתביישו להתקשר ולבדוק.
הקפידו לשלוח להוצאות שמתמחות בז'אנר הנכון. כל הוצאה לאור מפרסמת (גם באינטרנט) את ההתמחות שלה. חלקן עוסקות בפרוזה, אחרות בבישול ויש הוצאות לאור המתמחות בספרי ילדים או  בשירה. שימו לב לאן ולמי אתם שולחים.
את כתב היד שולחים בהתאם לדרישת ההוצאה לאור. חלקן מקבלות באמצעות הדוא"ל, ואילו אחרות מעדיפות משלוח של כתב יד באמצעות הדואר, בדרך המסורתית. בכל מקרה לפני השליחה בדקו  שהפונט קריא ושהפסקות מסודרות. חשוב שיהיה נוח לקרוא את כתב היד, והקפידו אף לכרוך אותו  טרם השליחה.
בזמן ההמתנה שלכם, אנשי הלקטורה של המו"ל בודקים אם כתב היד אטרקטיבי מספיק, האם הוא כתוב בסגנון יפה והאם טמון בו פוטנציאל מסחרי.
אם הוחלט להוציא את הספר שלכם לאור, תהיו שותפים ליתר שלבי הפקת הספר ותיהנו מהתהליך המדהים הזה.

איך תשפרו את סיכויי ההצלחה שלכם בהוצאות הספרים (או כמה טיוטות צריך)?

סיימתם לכתוב את הטיוטה הראשונה? יופי! עכשיו העבירו אותה לאנשים שאתם סומכים עליהם שיאמרו לכם את האמת, כדי שיוכלו להעיר את הערותיהם הבונות. אחרי שלב זה בחנו את ההערות,  הרחיבו ושנו את כתב היד. קראו, תקנו ושכתבו אפילו טיוטה שלישית, עד שתהיו בטוחים שמה שאתם מגישים הוא באמת המיטב שלכם.
זכרו שאף אחד לא עושה לכם 'טובה' בכך שהוא מוציא את כתב ידכם לאור. לכולם אינטרסים כלכליים, ולכן הקפידו לקבל את כל המגיע לכם ועמדו על מימוש זכויותיכם.

דגשים לחתימת חוזה עם מו"ל (או מה יש באותיות הקטנות)?

נכון שזה מרגש מאוד לחתום על חוזה להוצאת הספר שלכם. עם זאת, יש מספר דברים שחייבים להתייחס אליהם בחוזה ולהיות ערניים לגביהם: ראשית נושא התמלוגים - מהו האחוז שהובטח, והאם הוא כתוב מפורשות בחוזה? האם הוא מחושב מהמחיר הקטלוגי? מי מפיץ את ספריכם? האם זכויות היוצרים נשארות בידיכם (חשוב!)? האם אתם מעורבים בכל שלבי הפקת הספר? האם שירותי יח"צ נכללים? האם צוינו כל פרטי המפרט של הספר, הכמויות וכו'?                                                                           
זהו השלב הכי חשוב, ולכן היו קשובים לכל שינוי או תחושה לא נוחה שלכם. לפני החתימה בחנו את  המו"ל - האם הוא אמין בעיניכם? האם הוא אדם סבלני ונגיש או מרוחק? האם הוא אדם שאתם יכולים לעבוד מולו בחודשים הקרובים בהרמוניה ובתחושה נוחה? אם כן, כעת אתם יכולים לחתום בנחת. 

>> לאיתור חברות הוצאה לאור בכל האזורים בארץ.


אנשים שחיפשו הוצאה לאור חיפשו גם

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite_menu_forumsSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_add_bussinessexpress icon דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_tools