סידורי קבורה - איך מתמודדים ברגע הכי נורא?

פטירה של אדם קרוב היא אחת החוויות הקשות ביותר שאדם עובר בימי חייו, אך עוד בטרם מתפנים להתאבל ולעכל שקרה הנורא מכול, יש לדאוג לסידורים הטכניים והתפעוליים סביב נושא הקבורה. כדי שהליך זה יעבור בצורה הראויה והמכובדת ביותר, חשוב לדעת מה הן הפעולות המרכזיות שיש לבצע, החל מרגע הפטירה, דרך הלוויה ועד לשבעה.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג בתי עלמין ושירותי קבורה

מותו של אדם קרוב, בין אם הגיע בהפתעה ובין אם לאו, מותיר סביבו בדרך כלל תחושות של כאב עצום, עצב ובלבול. קשה לחשוב בצורה מסודרת, ולנהל את הדברים שלב אחר שלב בלי הכוונה של גורמים הבקיאים בנושא ומתורגלים בכך. רק כדי להבין במה מדובר ולחסוך מעט סימני שאלה מיותרים, ריכזנו עבורכם את הדגשים החשובים בכל אחד מהשלבים.

 

הרגעים שלאחר המוות

ברמה הכללית, סידורי הקבורה מתחילים מיד לאחר שנודע דבר הפטירה. כאשר הפטירה מתרחשת בבית, נדרש להזמין רופא, שיקבע את שעת המוות, ויכין את הודעת הפטירה. כמו-כן, על המשפחה להזמין משטרה אשר תעשה את אחד משני דברים: כאשר המוות טבעי, תעניק למשפחה אישור (לא רשמי) על הפטירה, ותפנה אותם לחברות האחראיות על הקבורה (ראו בהמשך). לעומת זאת, כאשר יש חשד שמא המוות אינו טבעי, מסיבה זו או אחרת, תדאג המשטרה לפינוי הנפטר באמבולנס, ולרוב תבצע ניתוח שלאחר המוות.
 
כאשר הפטירה קורית בבית החולים, הנוהל מעט שונה. במצב הזה, מנהל המחלקה בבית החולים שבו היה מאושפז האדם, הוא שימסור למשפחה את הודעת הפטירה. שימו לב שחלק מבתי החולים מאפשרים קבלת תעודת פטירה באופן ישיר, אלא שגם כאן לא מדובר בתעודה הרשמית הניתנת שבועות מספר לאחר המוות.
 
 

הוצאת רישיון קבורה

רישיון קבורה הוא המסמך שבלעדיו חברות הקדישא, כמו גם מועצות דתיות של רשויות מקומיות, לא יכולות לבצע את מלאכת הקבורה. ברמה המעשית, הוא מונפק על ידי משרד הבריאות, כאשר נציג המשפחה נדרש להגיע אל מדור רישיונות הקבורה במשרד הבריאות,  או לחילופין ללשכת הבריאות המחוזית (על פי אזור השייכות של הנפטר). יש לצרף לפנייה שלושה העתקים של הודעת הפטירה (חתומה על ידי רופא), צילום תעודת הזהות של האדם הנפטר וכאשר המוות אינו טבעי גם אישור מהמשטרה. 

 

תיאום הלוויה והעברת הגופה

רישיון הקבורה הונפק? השלב המרכזי הבא בדרך לקבורה הנאותה הוא יצירת קשר של המשפחה עם חברות הקדישא למיניהן, או לחילופין עם המועצה הדתית של אזור המגורים או אזור הקבורה של הנפטר. המטרה שבהתקשרות זו היא לדאוג להעברתו של הנפטר אל בית קברות, כמו גם תיאומה של השעה הספציפית של הלוויה. כדי להפוך את התהליך לפשוט יותר, רצוי לפנות לחברות הפועלות באזור שבו התגורר הנפטר, או לחילופין במקום הפטירה עצמו. רק במצב הזה תתאפשר הבאתו של הנפטר לקבורה ללא תשלום, כאשר באחריות המוסד לביטוח לאומי להעביר לחברת הקדישא את דמי הקבורה.
 
בהמשך לכך, ההתחשבות חייבת להיות בלוח הזמנים של חברת הקדישא, כמו גם של אותו בית עלמין שבו תתקיים הקבורה. יש לציין כי מרבית בתי העלמין בישראל פועלים בכל שעות היום בימי החול, ובחלק משעות הלילה. למרות זאת, בשבתות ובחגים בתי העלמין אינם פעילים.
 
 

שירותי הקבורה

כל חברת קדישא מספקת שורה של שירותי קבורה, רובם ללא כל תשלום. בין השירותים האלה, ניתן למנות הקצאת מקום קבורה, כמו גם העברת הנפטר אליו ממקום הפטירה. ראוי להדגיש שכאשר מקום זה נמצא מחוץ לתחומה של הרשות המקומית אשר החברה פועלת בתוכה, יידרש תשלום מצד המשפחה, וזאת על פי תעריפי הביטוח הלאומי. בנוסף על כך, תשלום יידרש כאשר ההעברה היא לבית עלמין שהוגדר כ"סגור", לחלקות קבורה שהוגדרו כ"חריגות" או כשאדם מעוניין לרכוש חלקת קבר בעודו בחיים.
 
כמו-כן, אחראית החברה המבצעת על טהרת הגופה, על תכריכים (מכותנה. תכריכי פשתן כרוכים בתוספת תשלום), על כרייתו של הקבר, על השמת מרצפות או ארון מתים סטנדרטי ועל כיסוי הקבר. על החברה לדאוג גם לשילוט מתאים, וכן להעניק שירותים שונים במהלך הטקס, דוגמת הקצאת חזן או צוות קבורה. 
 
יש להדגיש כי בניית המצבה, כמו גם היסוד לה, אינם באחריותן של חברות הקדישא או המועצות הדתיות, וגם לא תחת תחום האחריות של המוסד לביטוח לאומי. רק כאשר המדובר הוא בנפטר גלמוד, ללא קרובי משפחה, תקים את המצבה חברת הקדישא.
 
 

פרסום מודעת אבל

כשאדם נפטר רוצים לחלוק לו את הכבוד הראוי, ולכן נדרש שמספר רב ככל האפשר מבין מכריו ישתתפו בטקס הלוויה, כמו גם בשבעה. לפיכך, פרסום מודעת אבל הופך לצעד חיוני. פרסום מודעה נדרש בשלושה מקרים: מודעת לוויה, מודעת אזכרה או מודעת השתתפות בצער. 
 
את המודעות ניתן לפרסם בעיתונים המודפסים, בהתאם לתעריפים הנהוגים בכל אחד מהם. יש לשים לב ששני פרמטרים עיקריים משפיעים על המחיר, והם גודל המודעה ויום הפרסום (יום חול, אל מול יום שישי או ערב חג). טווח המחירים רחב, ונע סביב כמה אלפי שקלים. פרסום מודעת אבל אפשרי, יש להדגיש, גם באתרי אינטרנט מסוגים שונים.
 
את מודעת האבל אפשר להדפיס באמצעות חברות דפוס המתמחות בכך, כאשר המודעה צריכה להיות ברורה, ולכלול פרטים על הנפטר, על מועד ההלוויה או השבעה, את פרטי הכתובת וכן הלאה. המודעה הסטנדרטית תהיה מלבנית, עם מספר נוסחים קבועים, פחות או יותר. יש לציין כי חברת קדישא מעמידה באתר האינטרנט שלה אשף ליצירת מודעת אבל, וזאת על פי פרמטרים המוכנסים אליה. כמובן שיצירת המודעה באופן אישי תפחית את עלויות התהליך, וכל שנותר לדאוג לו, בהיבט הזה, הוא עלויות ההדפסה.
 את המודעה המודפסת נהוג לתלות סמוך לבית המנוח ולבית האבלים, כמו גם במקומות נוספים המזוהים איתו (מקום העבודה, למשל). 
 
 

ומה בנוגע לשבעה?

מיד לאחר החזרה מטקס הלוויה, מתחיל מועד השבעה. במהלך השבעה, מבקרים רבים צפויים לפקוד את הבית, להתפלל לעילוי נשמתו של הנפטר, לספק לו את הכבוד הראוי ולספק לבני המשפחה את התמיכה החיונית שלה הם נזקקים. ההחלטה הראשונה שנדרש לקחת היא לגבי המקום שבו תיערך השבעה, כאשר הבחירה הנפוצה ביותר היא בביתו של האדם הנפטר. אפשרויות אחרות, הנכנסות לתמונה בעיקר כאשר בית הנפטר קטן מדי  כדי לארח את כלל המבקרים, או לחילופין כאשר נגישותו אינה נוחה, היא בבית ילדיו או בבית  קרובי משפחה אחרים שלו. ואגב, כדי להתמודד עם המחסור במקום, אפשר להקים גם סוכת אבלים, בסמוך לבית שבו מתקיימת השבעה. חברות מסוימות מאפשרות השכרת אוהלים לשבעה, מה שמקל על ההליך.
 
ארגון השבעה מצריך גם הוא היערכות ומאמצים מסוימים. בעיקרו של דבר, המטרה היא שלכלל האנשים המגיעים יהיה מקום לשבת, ולכן רצוי בהחלט להשתמש בשירותיה של חברת המשכירה ציוד כדוגמת כיסאות או שולחנות. מומלץ לאסוף מבעוד מועד כמות מספקת של ספרי תפילה, כיפות ונרות נשמה, לטובת המבקרים. כמו כן, את המקום הנבחר רצוי לפנות מכל הפריטים שנמצאים בו, ואשר עלולים לתפוס שטח חשוב ממנו (דוגמת ספות או מכשירי חשמל). 
 
תכנון השבעה כולל בתוכו גם התייחסות לאוכל ולשתייה, הן למטרת הארוחות (לרבות סעודת הבריאה המתקיימת מיד לאחר החזרה מבית העלמין), הן עבור הברכות השונות  המלוות את התפילות מדי יום. אם אין בנמצא אדם שיבשל את האוכל, אפשר להשתמש בשירותיה של חברת קייטרינג. הדגש העיקרי צריך להיות על הכנת מנות או על הזמנת מנות  בהתאם למספר האורחים הצפוי. כדי להימנע משטיפת כלים בכמויות מסחריות, מומלץ לדאוג גם לכלי אוכל חד פעמיים.
 
בין כל הסידורים, חשוב שתזכרו שעליכם לאפשר לאורחים להיזכר באדם הנפטר כמה שיותר. זה בדיוק הרגע להוציא מהארונות את אלבומי התמונות, או אפילו לרכוש ספרי זיכרון  שבהם יכולים האורחים להוסיף הספדים משלהם. אפשר בהחלט לדאוג להקרנת קטעי וידאו מצולמים של הנפטר, או אפילו להשמעתם של שירים שונים המזוהים איתו.
 
 

לאחר השבעה: קבלת תעודת פטירה

מסמך חשוב נוסף שנדרש להנפיק לאחר מותו של אדם קרוב, הוא תעודת הפטירה שלו, אשר התכלית שלה היא, במידה לא מבוטלת, כלכלית. תעודת הפטירה נועדה לצורכי הסדרת ענייניו הכספיים וניהול נכסי האדם הנפטר, כמו גם לצורכי קבלת זכויות מסוימות (לרבות מענק הפטירה מהמוסד לביטוח לאומי). תעודות פטירה ניתנות להנפקה שלושה שבועות לאחר מועד הפטירה. 
 
בהתאם לתקנות הנהוגות בישראל, את תעודת הפטירה ניתן להוציא עבור קרובי משפחה מדרגה ראשונה (במקרה של אדם שאינו קרוב ההליך מעט שונה), ובתנאי שאלה נפטרו בישראל. הדבר נעשה באמצעות טופס בקשה לקבלת תעודת פטירה שאותו ניתן למלא באופן מקוון, לשלוח בדואר ללשכת רשות האוכלוסין וההגירה באזור המגורים, להעביר בפקס למרכז המידע של רשות האוכלוסין וההגירה או להגיש באופן אישי באחת מלשכות רשות האוכלוסין וההגירה. התעודה המוכנה תישלח בדואר לכתובת המופיעה במרשם התושבים. 
 
כאשר המדובר הוא באדם הנפטר בחו''ל, לא ניתן לקבל תעודת פטירה. תחת זאת, אפשר לקבל בקשה לתיעוד ממרשם האוכלוסין, באמצעות טופס ייעודי.
 
 

>> לאיתור בתי עלמין ושירותי קבורה בכל הארץ.


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא בתי עלמין ושירותי קבורה
האם המאמר עזר לך?