תקלות נפוצות באופנועים - מתי חייבים גרר אופנועים?

אופנוע, כמו כל רכב ממונע, סובל לעתים מתקלות מכאניות או חשמליות שאינן מאפשרות לו להמשיך בנסיעה. כדי לדעת מתי נדרש חילוץ והזמנת שירותי גרר לאופנוע, ומתי אפשר לנסות ולטפל לבד בתקלה, יש לנסות ולזהות את מקור התקלה. על המצבים המצריכים התערבות מידית של גורמי חילוץ אופנועים, ועל הדרכים לעבור את התהליך בצורה המהירה, הבטוחה והזולה ביותר - בכתבה שלפניכם.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג חילוץ אופנועים

זה מתחיל כמו כל נסיעה רגילה. אתם עולים על האופנוע שלכם, חובשים את הקסדה  ומתחילים לשים את פעמיכם לעבר נקודת היעד. ואז מתחילים הסימנים המחשידים שמעידים שדבר מה אינו כשורה באופנוע. ניסיונות להתעלם או לדחות את רוע הגזירה עלולים להיות מסוכנים, וברור שהבטיחות שלכם חייבת להיות מושמת מעל הכול. במקרה כזה, אתם עוצרים בצד, ומבינים שכנראה אין ברירה אלא להזמין גרר אופנועים שיעביר את האופנוע שלכם, בהקדם האפשרי, למוסך הקרוב ביותר.

 

המקרה הראשון: אופנוע לא מתניע כלל

התרחיש הנפוץ ביותר, מבחינת שירותי הגרירה, הוא כאשר האופנוע לא מתניע כלל וכלל, ונדרש תיקון מידי שלו. כאן, מדובר על תקלה שעלולה להיגרם עקב שורה ארוכה של חלקי חילוף לאופנועים, כאשר ברוב המקרים מקור הבעיה הוא במתנע (סטרטר), במערכת ההצתה, במשאבת הדלק או במערכת ההזרקה. כמובן ששילוב של מספר גורמים מבין אלה אפשרי גם אפשרי. כמו-כן, ייתכנו בעיות גם ברכיבים אחרים, כפי שניתן להסיק כאשר כל המערכות שתוארו פועלות, למראית עין, אך עדיין האופנוע ממאן להתניע. ה"חשוד העיקרי", מהבחינה הזו, הוא המנוע, כשתקלות אפשריות הנוגעות אליו הן דליפת לחץ, בריחת קומפרסיה ועוד. 
 
בכל אחד מהמקרים, ברור שכאשר האופנוע לא מתניע, אין ברירה אלא לפנות לשירותי גרירת אופנועים בהקדם האפשרי. אבל מה באשר למצבים המתרחשים במהלך הנסיעה עצמה? אנחנו נתייחס כאן למרכזיים שבהם.
 
 

התרחיש השני: (או התחושה שמשהו פשוט לא בסדר)

שירותי גרר אופנועים, כאמור, עשויים להידרש גם כאשר האופנוע מתחיל את נסיעתו, אך משדר אי אילו סימני מצוקה. המקרה הראשון עלול להתרחש כאשר עולים על חפץ שלא אמורים לעלות עליו, מה שגורם לתקר בצמיג, ברמת חומרה זו או אחרת. נכון, מבחינה פיזית האופנוע יוכל לעתים להמשיך את נסיעתו, אך ברורות הסכנות הרבות שבכך, ובראשן התהפכות. בהקשר זה, יש להדגיש שפעולות פירוק צמיגים לאופנועים מורכבת בכל קנה מידה, להבדיל מכלי הרכב בעלי ארבעה גלגלים, ויכול לבצע אותה רק בעל רישיון לעיסוק בענף הצמיגים. לכן, הפתרון היחידי הוא הזמנת גרר, והפניית האופנוע למוסך או לצמיגייה. עם זאת, מכיוון שאין זה מובן מאליו כי אותו גורם מקצועי אכן יחזיק ברישיון להחלפת צמיגים לאופנוע - חשוב לוודא זאת מראש, כדי להימנע מגרירה מיותרת של האופנוע למקום שלא יכול להציע עבורו פתרון מקצועי, על כל העלויות שבכך.
 
אופנוע, כמו רכב, עלול להיתקע אחת לכמה זמן. זהו אחד מסימני האזהרה החמורים ביותר,  ומומלץ מאד שלא להמתין עד אשר הוא ישבוק חיים לחלוטין, או לחילופין עד שהעצירה תהיה דווקא במצב המסוכן ביותר. גם כאן, עלולה הבעיה להיגרם עקב שורה ארוכה של מצבים, מה שמצריך חוות דעת מקצועית, וכן גרירה של האופנוע למקום שמבצע זאת. פילטר האוויר, מערכת ההצתה, ברז הדלק או המנוע הם רק חלק מהגורמים העלולים להביא לעצירות אלה.
 
התרחיש הבא נוגע לפעילותה של מערכת ההילוכים באופנוע. ניסיון להעביר הילוך שאינו צולח בפעם הראשונה, עלול להעיד על בעיה משמעותית במערכת החשובה הזו, מה שמצריך פתרונות מגוונים דוגמת מתיחתו של הכבל, או הברגת בורג ייעודי. מצב אחר הוא  כאשר ההילוכים באופנוע מוחלפים באופן בלתי רצוני, מבלי שידו של הנהג בכך. כאן, הגורם העיקרי לבעיה הוא כבל ההילוכים (המוביל), והפתרון הנפוץ הוא הידוק נקודות העיגון. 
 
מצבים אחרים מתייחסים לרעשים שמשמיע האופנוע במהלך נסיעתו, שמיותר אולי לציין,  תמיד נחשבים למבשרי רעות. שריקה חזקה מאזור לוח השעונים מעידה לרוב על כך שכבל הספידומטר עלול להיקרע, בעתיד הנראה לעין, או על כך שהחיבור שלו ללוח השעונים לוקה בחסר. זה בדיוק הרגע להפסיק את הנסיעה, ולפנות לשירותי גרר. רעשים עלולים להצביע גם על בעיה במצת, אשר חשוב שהפתרון שלה יהיה מידי לא פחות.
 

 

הדרך לגרירה האידיאלית

כדי לוודא שהגרירה תתבצע בצורה המהירה והטובה ביותר, ראוי לתת את הדעת על כמה  דברים. ראשית, מומלץ להתקין וו גרירה באופנוע. וו כזה עשוי להקל מאוד על המלאכה ברגעי הצורך. את האופנוע ניתן לגרור למוסך הקרוב גם מבלי שנדרש יהיה להעמיס אותו על גבי הגרר הייעודי, מה שעשוי לחסוך זמן וכספים רבים. על כל פנים, מומלץ מאוד שלא לחכות לדקה ה-90, ולברר מראש פרטים של גורמי חילוץ או גרירת אופנועים, מה שרק יצריך שיחת טלפון אליהם בעת מצוקה. את רגע הצורך בגרירה קשה מאד לחזות, אך פשוט יותר להיות ערוכים ומוכנים לכל מקרה.
 
הדגש החשוב הבא הוא על הבטיחות. גם אם החלטתם שאין ברירה אחרת אלא לעצור באמצע הדרך, חשוב לעשות זאת בצורה הבטוחה ביותר עבורכם. עצרו במקום שבו התנועה אינה סואנת (כביש מהיר הוא המסוכן ביותר), והמתינו לאותו גרר אופנועים רחוק ככל האפשר מציר התנועה. בנוסף על כך, בכל אופנוע, מעצם היותו רכב מנועי, חייב להיות מושם אפוד זוהר. אל תמעיטו בחשיבותו. לבשו אותו למשך כל זמן ההמתנה.
 
 

כמה זה עולה?

מבחינה כלכלית, ברור ששירותי גרר אופנועים כרוכים בתשלום אשר נקבע בעיקר על פי מרחק הגרירה ותנאי הדרך (שטח או כביש, בעיקר). גרירת אופנוע עד עשרה קילומטרים תעלה לכם לרוב בין 90 ל-150 ש''ח, בעוד שבמרחקים הנעים בין 80 ל-130 קילומטרים המחיר עלול להגיע גם ל-1,200 ש''ח. בלילות ובשבתות נדרשת, כמעט תמיד, תוספת תשלום של כחמישים אחוזים למחיר הגרירה.
 
יש כמה דרכים להקל על הנטל הכלכלי. ראשית, באמצעות ביטוח מקיף לאופנוע שכולל בתוכו שירותי חילוץ או גרירה, במספר מוגבל, תמורת דמי השתתפות עצמית בלבד. זאת ועוד, תמורת סכום של 150 עד 300 ש''ח ניתן לרכוש מנוי שנתי לגרירת אופנוע, המאפשר מספר חילוצים מוגבל בתשלום של דמי השתתפות בלבד (מלבד מחיר המנוי עצמו). מכאן, שרבים ממליצים להקדים תרופה למכה, ולדאוג מראש לפתרון פיננסי שיאפשר את הגרירה, אם יהיה בה צורך, במחיר סביר לכל הדעות.
 

>> לאיתור שירותי גרירה וחילוץ אופנועים בכל הארץ.


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא חילוץ אופנועים
האם המאמר עזר לך?