תקלות נפוצות במחשב- לפתור בעצמך או בעזרת שירותי תמיכה?

עם השנים, הופך המחשב לחלק נכבד מעולמנו. כמעט כל דבר בחיינו עובר דרכו. דרכו אנחנו מבצעים עבודות ומשימות שונות, בעזרתו אנחנו מקלים על חיינו ומקצרים דרכים ועליו אנחנו שומרים מידע שלעתים הוא למעשה כל התיעוד שלנו ושל יקירינו. לכן, ממש לא מפתיע לגלות עד כמה כל תקלה במחשב תגרום לנו לחרדה של ממש, ולמוכנות לעשות כמעט הכול כדי שהמחשב ישוב לעבוד כפי שעבד קודם לכן. כדי שזה יקרה, רבים מאתנו נוהגים להזעיק באופן מידי את הטכנאי הזמין ביותר, ויעלה הביקור כמה שיעלה. בפועל, לא פעם אנחנו יכולים לתקן את התקלות בעצמנו, גם אם אין לנו כל ניסיון במחשבים או היכרות מוקדמת עם דרך פעולתם.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג שירותי תמיכה, תיקון ותחזוקת מחשבים

לפני שניגשים לפתרון כל תקלה, צריך כמובן לדעת לזהות קודם לכן מהו אופי התקלה, או במילים אחרות: להבין מהו המקור שלה, ומה גורם לבעיה שמפריעה למחשב לעבוד בצורה תקינה.
 
לרוב, תקלות המחשב נחלקות לסוגים הבאים:
 
 

תקלות הקשורות לפעולתו של המחשב

לא פעם, אחרי חודשים ספורים או שנים, תגלו לפתע שיש לכם עסק עם מחשב אטי מהרגיל.  מדובר בתקלה מעצבנת ומרגיזה, בעיקר משום שלא תמיד אפשר לשים את האצבע על הבעיה. אבל, הנה כמה פתרונות אפשריים:
 
בצעו איחוי דיסק אחת לתקופה
מחקו פעם בכמה זמן את הקבצים הזמניים מהמחשב (.temp)
הסירו תוכנות שאינן בשימוש (בגרסות החדשות של Windows, לדוגמה, אפשר לראות אילו תוכנות היו בשימוש לאחרונה, ואילו לא)
 
אם כל זה לא עוזר והמחשב לא חוזר לתפקוד תקין, פנו לטכנאי מחשבים.
 
 

תקלות הקשורות במתח החשמל

בתקלות מסוג זה, המחשב פשוט לא מתעורר לחיים, ומסרב להגיב או להשמיע רעשים. למעשה, מבחינת המשתמש הרגיל הוא פשוט 'מת'. אבל, בפועל ייתכן והכול כשורה, רק צריך לבדוק כמה דברים לפני שמכריזים על פטירתו בטרם עת:

 
• בדקו את חיבורי הכבלים: לפעמים, זה כל כך פשוט שזה מרגיז. כבל אחד שהשתחרר יביא להשבתת המחשב כולו - וחבל בשביל עניין כזה להזמין טכנאי.
• בדקו את מצב רכיבי החומרה: לא פעם, בעיה ברכיבי החומרה תביא ל'סירוב' המחשב להידלק. כמובן שהפתרון כאן יהיה פשוט יותר כשמדובר במחשב נייח - פותחים את המארז, מזיזים את הלוחות השונים ומחזקים אותם. זה עשוי לעזור בחלק לא קטן מהמקרים.
• בדקו את מצב נורות החיווי: בקדמת המחשב ובאחוריו (כשמדובר במחשב נייח בעיקר), יש נורות שאמורות להידלק כאשר המחשב פועל. אם כך קורה גם אצלכם, ייתכן שהבעיה במסך - ומיד נגיע גם לזה.
 
בכל מקרה אחר מבין שלושת המקרים שציינו כאן - כולל אם מדובר במחשב נייד שלא מומלץ לפתוח אותו בצורה עצמאית - יש לקרוא למומחה תיקון מחשבים.
 

 

תקלות הקשורות ב-BIOS

ה-BIOS היא מערכת ההפעלה הראשית של המחשב. כיצד תדעו שיש בה בעיה? כאשר הצפצופים בעת הפעלתו שונים מהרגיל, לדוגמה: סדרה של כמה צפצופים או צפצוף מתמשך. במקרה כזה, יש שני דברים שתוכלו לעשות:
 
נסו 'לשחק' עם רכיביו הפנימיים של המחשב. לעתים מקור הצפצופים הוא חיבור לא תקין, או התרופפות של אחד מהלוחות.
נקו את המחשב עם לחץ אוויר - פריט פשוט שאפשר לקנות בחנויות מחשבים. במקרה זה,  תוכלו לעשות זאת גם במחשב הנייח וגם בנייד (בחלקו התחתון). לעתים הצטברות אבק היא כל הבעיה כולה. תחזוקת מחשבים היא דבר חשוב מאוד במניעת תקלות.
 
שוב, אם שתי פעולות אלו לא עוזרות, יש לקרוא לטכנאי.
 
 

תקלה במסך

אם נתקלתם בבעיות שציינו קודם, ולא הצלחתם לפתור אותן למרות הפעולות שהצענו, ייתכן שהבעיה היא במסך עצמו. המסך הרי אחראי על התצוגה כולה, ולכן אם המחשב 'מת' או מצפצף, ייתכן שהבעיה היא בו. אגב, גם ריצודים, החלפת צבעים וכל בעיית תצוגה אחרת מקורן בדרך כלל במסך.
 
אז מה עושים?
 
בדיקת כרטיס מסך: ייתכן שהוא יושב לא טוב ב'מסילה שלו', ודרוש חיזוק, או שייתכן והוא נשרף (תוכלו לראות או להריח זאת).
בדיקת הגדרות הרזולוציה והתצוגה: לעתים הבעיה כלל אינה בחומרת המחשב,  אלא בהגדרות שבמערכת ההפעלה. כך למשל, מומלץ להגדיר את תדר הרענון  במאפייני התצוגה (תחת Monitor ב-Advanced settings) על 85 הרץ לפחות. אם הוא מוגדר על 70, ייתכן שזו הבעיה.
 
במקרה של ריח שרוף, או במקרה שהגדרות התצוגה לא מסייעות לפתרון הבעיה, יש לקרוא לטכנאי מחשבים. אגב, תיקון מחשבים ניידים עם בעיות במסך דורש כמעט תמיד התערבות טכנאי מחשבים (למעט בעיות בהגדרות, כפי שציינו).
 

 

תקלות הקשורות במערכת ההפעלה

המחשב נדלק, גם המסך פועל כראוי בתחילת הדרך, אבל מערכת ההפעלה מסרבת לעלות. כאן חשוב מאוד להבין מהי הבעיה שעליה מצביע המחשב (לרוב היא תופיע במקום המסך של מערכת ההפעלה):
 
אם המחשב לא מזהה את הכונן לאתחול, זו בעיה בדיסק הקשיח (שמחייבת הזמנת טכנאי מחשבים), או בעיה בהגדרות הראשוניות של המחשב (כלומר, הוא לא מופנה אל הדיסק הקשיח בעת ההפעלה). בעיה בהגדרות הראשוניות היא עניין שאפשר  לפתור על ידי שינוי הגדרות ה-BIOS. גם כאן לא מומלץ לעבוד לבד אלא להשאיר זאת למומחה.
אם הבעיה היא בדרייברים או בתוכנה מסוימת (בהתאם להודעה), ייתכן שתצטרכו להתקין את מערכת ההפעלה מחדש. זה נשמע דבר מאוד גדול ומפחיד, אבל אתם יכולים לעשות זאת לבדכם וברוב המקרים גם להצליח.
 
 

תקלות הקשורות במערכת הקירור

המחשב מרעיש ועושה קולות מוזרים? מאתחל עצמו מחדש כל כמה זמן? יש סיכוי שהבעיה היא במערכת הקירור של המחשב, שגורמת לכל הבלגן. חשוב לזכור שרכיבי המחשב צריכים לפעול תמיד בטמפרטורה מסוימת, ואם הם מתחממים יתר על המידה, הם יתקלקלו.
במקרה כזה, חשוב מאוד לנקות את המחשב, כפי שהזכרנו קודם, בעזרת לחץ אוויר חזק. מומלץ לבדוק את פעולת המאוורר, ולשחרר לכלוכים שונים שנתקעו סביבו ושמפריעים לו לעבוד (אפשרי בעיקר בנייחים). לאחר מכן יש לבדוק אם הבעיות נפתרו. אם המחשב ממשיך לאתחל את עצמו, זו כנראה בעיה במעבד שתיפתר רק במעבדה.
 
 

תקלות הקשורות במחיקת מידע

לא פעם, אנחנו נתקלים בבעיות פשוטות לכאורה, שיכולות למוטט את כל עולמנו. הן לא תמיד יהיו קשורות לבעיות חומרה או תוכנה, לא יצריכו התקנה של תוכנות חדשות או בדיקה של רכיבי המחשב - אבל הן יכולות להמיט אסון. אלו בעיות שקשורות לאובדן מידע, ובעידן  שבו כל המידע שלנו נמצא על המחשב, זו בעיה קשה.
 
אז מה עושים כאשר קובץ נעלם לפתע, לא נמצא ואף נמחק בכוונה? תתפלאו, אבל יש דרך להציל את המצב. ראשית, מומלץ לא לעשות כלום עם המחשב מרגע שגיליתם שמידע מסוים נעלם. הדרך שבה פועל המחשב מבטיחה כי כל עוד לא יצרתם מידע חדש בתוכו, עדיין ניתן להגיע לקובץ שלכאורה נמחק. שנית, יש ברחבי הרשת לא מעט תוכנות - חלקן חינמיות -  שיאפשרו לכם לבצע פעולות שחזור מידע בקלות וביעילות. אם זה לא עובד, או אם מדובר באובדן מידע בשל פגיעה פיזית (נפילה, שבר, שריפה וכדומה), הפתרון הוא לפנות לחברות שמתמחות בשחזור מידע.
מעל לכול, כדי למנוע מצבים כאלו בעתיד, בצעו גיבוי מידע לקבצים החשובים לכם. זה יהפוך כל מקרה כזה למלחיץ ומשמעותי פחות.
 
 

מה צריך לדעת לפני שמזמינים טכנאי מחשבים?

למרות כל העצות שהובאו כאן, כל אחד מאתנו יצטרך בסופו של דבר להזמין טכנאי מחשבים - אלא אם הוא מחזיק בידע המתאים בעצמו. לפני שעושים זאת, חשוב לדעת כמה דברים על טכנאי המחשבים:
 
תוכלו לבחור בין שלוש אפשרויות: הגעה למעבדת מחשבים, הזמנת טכנאי לביתכם או תיקון בעזרת תמיכה מרחוק - הטכנאי 'ישתלט' על המחשב שלכם, ברשותכם כמובן, ויבצע את הבדיקה והתיקונים מבלי להיות פיזית בבית.
לרוב, טכנאי מחשבים גובה כסף לפי שעה. בררו מראש מהו התעריף, והאם הוא גובה כסף גם על בדיקה בלבד.
במקרים רבים, יספק לכם הטכנאי ציוד מסוים לתחזוקת המחשב (כלי ניקוי מיוחדים לדוגמא). שאלו אותו לאיזה צורך בדיוק הם משמשים, וכיצד משתמשים בהם.
שאלו את הטכנאי על שנות הניסיון שלו. אלו חשובות מאוד ליעילות העבודה.
ודאו שהטכנאי שאתו דיברתם - אם עשה עליכם רושם טוב - הוא זה שיטפל במחשב שלכם. לעתים, טכנאים נוהגים לשלוח אנשי מקצוע אחרים בשמם, שאינכם יודעים מהי רמתם.
 
 

>> בואו להתעדכן במחירון טכנאי מחשבים.


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא שירותי תמיכה, תיקון ותחזוקת מחשבים
האם המאמר עזר לך?