כתבות בנושא סירות ושיט - תמונת אווירה WhatsappFacebookTwitterShare

סוגי סירות - סירה מתנפחת, סירות מנוע או סירות מפרש?

ענף השיט בישראל הוא אמנם לא מהמפותחים ביותר, ביחס למרכזי שיט גדולים ברחבי העולם, אך הודות לרצועת החוף הארוכה במערב המדינה, יש לא מעט אנשים שמבחינתם הים הוא העיסוק העיקרי - בין אם כתחביב ובין אם כמקצוע. בין אוהבי התחום, יש כאלו החובבים שיט רגוע ונעים במי הים העמוקים, ואילו אחרים מעמיקים אל הים כדי לדוג ולהעלות בחכה (או ברשת) שוכני ים ייחודיים. כך או כך, הכלי היחיד שיכול לשמש את חובבי הים הללו הוא הסירה - ותתפלאו, יש לא מעט סוגי סירות בישראל. זה הזמן לערוך איתם היכרות, כדי שבפעם הבאה שתישאו את עיניכם אל האופק הכחול, תכירו יותר לעומק את מה שאתם רואים לפניכם.

בכתבה זו:
עיסוקי השיט בישראל נחלקים לכמה סוגים: | סוגי הסירות הנפוצות בישראל | סירת גומי | קיאק/קנו | סירות מפרש | סירות מנוע | סירות דיג | ביטוח לסירה

ארץ ישראל זכתה לחוף ים אשר אורכו כמה עשרות קילומטרים, ובזכות עובדה זו יכולים  התושבים לעסוק בשיט באופן מקצועי, או ליהנות משיט חווייתי, בכל רגע שבו יחפצו בכך. גם הכינרת מספקת לרבים הזדמנות להפליג על פני המים וליהנות מדיג משובח או סתם ככה משלוות  הגלים . 

עיסוקי השיט בישראל נחלקים לכמה סוגים:

שיט למטרת דיג מקצועי
שיט תענוגות (לעתים יכלול דיג כתחביב)
שיט תחרותי (חתירה בקיאק בודד או כזוג, חתירה בסירות משוטים ועוד)
שיט למטרות צבאיות (אנשי חיל הים)

סוגי הסירות הנפוצות בישראל

לפני שנתעמק בכל סוג בפני עצמו, חשוב לציין כמה הגדרות אשר נקבעו על ידי משרד התחבורה (אשר אחראי גם על נושא התעבורה הימית): סירה היא כל כלי שיט שאורכו לא  עולה על שבעה מטרים. כלי שאורכו למעלה מכך, ייקרא ספינה, על פי הגדרות אלו. גם  סירות גומי או קיאקים, אשר חלקן מיועדות לאדם אחד בלבד, נכנסות תחת קטגוריה זו. יש  גם סירות ממונעות כמובן, אך למי שתהה, אופנוע ים לא נחשב כסירה על פי הגדרות אלו,  אלא ככלי שיט ממונע.

וכעת, לסוגי הסירות:

סירת גומי

בין שלל סוגי סירות הגומי אפשר למצוא פשוטות וקטנות, אשר מיועדות לכמות קטנה של אנשים (כולל, אגב, סירה מתנפחת לילדים או סירת הצלה), וגדולות במיוחד אשר כוללות אפילו מנוע קטן. האחרונות משמשות בדרך כלל למטרות צבאיות. הן מאסיביות וכבדות,  מספקות יציבות רבה ויכולות להגיע למהירויות שלא יביישו כל סירה 'מוצקה'. כיום, אפשר  למצוא גם סירה מתנפחת עם מנוע, אשר מציעה מעין שילוב בין סירות הגומי הקטנות ובין  סירות הענק הצבאיות. לרוב, סירה כזו תיקרא גם זודיאק.

קיאק/קנו

בשני המקרים, מדובר בסירות קטנות יחסית, ארוכות וצרות, אשר לרוב מיועדות לשני בני אדם לכל היותר. שתי הסירות הללו נעות בעזרת חתירה במשוטים בלבד, ללא מנוע, כאשר ההבדל העיקרי ביניהן הוא בגובה הסיפון שלהן: הקיאק יהיה לרוב נמוך יותר, ולכן הוא לרוב יכלול על פתחו מעין יריעת ניילון מיוחדת שאליה נכנס החותר ובכך נמנעת כניסת מים אליו.  שתי הסירות משמשות בעיקר לתחרויות חתירה, לשיט בנהרות (ראפטינג) וכדומה. (השכרת סירות קיאק)

סירות מפרש

סוגי סירות אלו יגיעו לרוב בתצורה גדולה הרבה יותר מסירות הגומי, הקיאק או הקנו, אם כי שתי האחרונות יכולות להגיע לעתים גם עם מפרש. סירות המפרש צוברות את תאוצתן בהסתמך על כיוון הרוח ועל עוצמתה, כאשר המפרש נפרש במלאו ובחלקו, 'אוגר' את הרוח,  וכך מאפשר את דחיפת הסירה. החלק הידוע בשם בומצ'ק - Boom Vang  במקור -  מאפשר להשתמש ברוח ביעילות מקסימאלית. אגב, יש גם גלשנים אשר משתמשים במפרש כדי לנוע (כמו אלו המוכרים לנו מתחרויות השיט באולימפיאדה), אך הם לא מוגדרים כסירות.

סירות מנוע

סירות אלו נחשבות לרוב למהירות ביותר, אם כי הן נחלקות לשניים: סירות בעלות מנוע פנימי בלבד וכאלו עם מנוע פנימי וחיצוני. הסוג השני יהיה בדרך כלל הגדול והמאסיבי יותר כמובן, והוא כולל את היאכטות, את סירות המרוץ וגם את הספינות הגדולות. למעשה, יש  אינספור סוגי סירות עם מנוע לייעודים ולשימושים שונים. (השכרת סירות מנוע)

סירות דיג

סירות הדיג אינן סירות בעלות זהות אחת, אלא בעלות מטרה אחת - להקל על המנווטים ועל המשתמשים בהן בחיפושם אחרי דגים ושאר שוכני הים. יש סירות דיג המוגדרות גם כסירות  מפרש; כאלו המוגדרות כסירות מנוע ואף סירות דיג גדולות במיוחד, שאפשר להגדירן  יאכטות או ספינות (בין אם על פי הגדרות משרד התחבורה ובין אם לא). המאפיין המשותף  לסירות אלו הוא הציוד הרב, כולל חכות, רשתות מסוגים שונים, סירות מכמורתנים ועוד-ועוד.  דיג הוא אחד העיסוקים העתיקים בעולם, וכבר לפני מאות שנים יוצרו סירות דיג מסוגים שונים, כאלו שפרנסו אוכלוסיות שלמות.

ביטוח לסירה

מי מכם אשר מעוניין לרכוש סירה מסוג כלשהו, צריך לדעת שיהיה עליו להזמין גם פוליסת ביטוח בעבורה. סירה היא כלי תחבורה לכל דבר ועניין, ולכן גם היא דורשת ביטוח, כמו כל כלי אחר. בניגוד לרכבים היבשתיים, ביטוח החובה בעולם השיט הוא מה שאנו מכירים כביטוח צד ג' - ביטוח המכסה נזקים של הצד השני בלבד.
 
עם זאת, מומלץ לבחון את האפשרות לרכישת ביטוח מקיף, משום שזה יגן על בעל הסירה עצמו ועל הסירה, על כלל הציוד שבה (בהתאם לפרטי הפוליסה כמובן). ללא ביטוח כזה, כל נזק לסירה יכול להסתכם באלפי שקלים ויותר מזה, שלא לדבר על נזקים גופניים, חלילה. אגב, פוליסת הביטוח תישאר בתוקף רק בתנאי שבעליה נעל ואבטח אותה היטב.


 

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconלוגוzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_top_10Site_menu_add_bussinessexpress iconwhatsapp iconhand_click_expressicon_mobile_consult דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_toolsFooter_pricelist