איך בוחרים פסיכולוג? מסע לנבכי הנפש מתחיל בבחירת מטפל

כל אדם עשוי להפיק תועלת מרובה מטיפול אצל פסיכולוג. קשיים נפשיים, חרדות, בעיות בזוגיות, בעיות אישיות - לא חסרות סיבות שבגינן אתם עשויים להרגיש צורך ביד מסייעת, שתאפשר לכם לעשות סדר במחשבות וברגשות; שתחשוף רבדים עמוקים ונסתרים ותעזור לכם לקבל את הכלים הדרושים לכם כדי להתגבר על הקשיים ועל הפרעת בתפקוד. לא כל פסיכולוג מתאים לכל אחד, וחשוב לדעת לבחור את הפסיכולוג או את הפסיכולוגית שיתאימו לכם ולאישיותכם. כל השלבים בדרך לבחירת פסיכולוג.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג פסיכולוגים קליניים

יש הטוענים שבחירת פסיכולוג כמוה כבחירת בן זוג לחיים, ואם תחשבו על זה לעומק לא תרגישו שזו אמירה מוגזמת. מפגשים תכופים וקבועים לאורך שנים שבהם כמטופלים תחשפו את עצמכם לגמרי, תחטטו, תשאלו, תשיבו, תרגישו, תבחנו ותחפרו עד בלי די הן לא פחות אינטנסיביות מקשר זוגי. כדי שטיפול נפשי יהיה יעיל הוא חייב להיעשות במרחב שירגיש לכם מרחב מוגן, עם איש מקצוע שיודע את העבודה, שיש בינך לבינו כימיה ואמון וששיטת הטיפול שלו צריכה להתאים למי שאתה ולמצבך הנפשי. וזה, עוד לפני שדיברנו על הצורך במטפל גבר או במטפלת אישה. אם כן, מה הפלא שבחירת מטפל לטיפול נפשי היא קשה ומורכבת? כדי לקבל החלטה נכונה כדאי לעבור על השלבים הבאים רגע לפני שבוחרים פסיכולוג.

 

שלב ראשון - להחליט שאתה זקוק לטיפול

משבר, צומת דרכים, התלבטות או שאלות ללא מענה, גורמים לרבים מאתנו לחשוב על אופצייה של טיפול נפשי. אם הגעת לנקודה בחייך שבה אתה שואל את עצמך האם אני זקוק לטיפול נפשי, סביר שהתשובה היא כן. טיפול פסיכולוגי הוא אמצעי מצוין להכיר את עצמך, לקבל כלים ואמצעים שיקלו עליך את ההתמודדות עם החיים ולגלות בעצמך תשובות ודרכי התמודדות עם כל האתגרים שבדרך. אין זמן טוב או לא טוב לטיפול, ואין שלב נכון או לא נכון. טיפול תמיד אפשר להפסיק. כאשר רוצים להתחיל ומרגישים איזשהו דחף, מומלץ מאוד ללכת עם התחושות ולנסות. טיפול נפשי-רגשי הוא כלי מצוין שחבל לוותר על השימוש בו. זהו אמצעי ראשון במעלה להתמודדות יום-יומית, תוך שחרור מכבלי העבר. לרוב, כשמתעורר הצורך בטיפול, רצוי לא להתעכב על שאלות כגון האם אני זקוק לטיפול או לא, האם כדאי לי להתחיל ומה זה אומר עליי. אל תחפשו תשובות לבד,  ואל תחכו לרגע מתאים. פשוט קפצו למים, ולכו על זה. להזיק - זה לא יזיק, ומקסימום, אם יהיה ממש גרוע, תפסיקו את מה שהתחלתם. בעת ההתלבטות הזו זכרו שאכן מפחיד להתחיל טיפול פסיכולוגי. כולנו חוששים ממה שנגלה על עצמנו, וממה שנלמד. אבל אל תתנו לחשש לחסום את דרככם. בסופו של תהליך, טיפול נפשי הוא קרש הצלה עבור רבים, והוא בהחלט אמצעי מבורך שעומד לרשות האנושות. אז למה לכם לתת לפחד לנטרל עזרה כה גדולה עבורכם?

 

שלב שני - להכיר את האופציות הטיפוליות

כאשר אתה חש שאתה זקוק לסיוע רגשי-נפשי ומחליט ללכת על זה, אתה חייב בשלב הכי ראשוני להבין מה זה טיפול רגשי-נפשי. יש אופציות רבות של טיפולים, ואין-סוף מטפלים. צריך לעשות סדר בראש, לפני שבכלל בוחרים כיוון טיפולי. יש רופאים פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ופסיכותרפיסטים - אנשים שעברו הכשרה במתן טיפול נפשי, ומשתמשים באמצעים שונים כדי ליישם הטיפול, לרבות טיפול באמנות, טיפול בבעלי חיים, טיפול בדרמה ועוד.
 
הטיפול הנפוץ והמקובל ביותר הוא טיפול על ידי פסיכולוג קליני, שרובו מתמקד בטיפול בשיחות. במקרה הצורך, טיפול זה ילווה בטיפול תרופתי שניתן על ידי פסיכיאטר. יש גם פסיכיאטרים שמציעים טיפול פסיכותרפי, קרי, טיפול בשיחות.
 
אם אתה מחפש טיפול נפשי-רגשי מבוסס ויעיל, נמליץ לך על פסיכולוגיה קלינית. גם במישור הזה ההתלבטות רבה, משום שפסיכולוגים קליניים מציעים פסיכותרפיה לפי גישות שונות. יש הגישה הפסיכואנליטית הוותיקה, שתחייב אותך לעבור טיפול אינטנסיבי של ארבעה מפגשים בשבוע. יש השיטה הפסיכודינמית שתכלול טיפול של כמה שנים, שבמהלכן תשב מול המטפל לשיחת פנים מול פנים בין פעם לפעמיים בשבוע. טיפול נפוץ נוסף הוא הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי שמתמקד בשינוי דפוסי חשיבה, בהתניות ובפעולות, ומביא לתוצאות מהירות תוך כמה מפגשים. כדאי ללמוד על כל השיטות הללו, ולבחור מה שהכי מתאים לך ומה שישרת אותך. 
 

שלב שלישי - להבין את צרכיך, ולהתאים להם את הטיפול

לכל שיטת טיפול פסיכותרפי יתרונות וחסרונות, ולא כל טיפול מתאים לכל מטופל. בדוק עם עצמך מה אתה רוצה, למה אתה מצפה מהטיפול ומה נחוץ לך. במצבים ברורים נפוצים, קל יותר להתאים את הטיפול לצרכיך.
 
כך, למשל, אם אתה סובל מפוביות או חרדות כגון: חרדת מבחנים, חרדת טיסה או חרדה מחתולים, CBT - טיפול קוגניטיבי התנהגותי - יכול לסייע לך להיפטר מהפחדים שלך ביעילות רבה. אם אתה סובל מדיכאון ממושך, טיפול תרופתי שניתן על ידי פסיכיאטר, בשילוב עם טיפול פסיכו דינמי, שחוקר את אישיותך, לומד על צדדיה המודעים והבלתי מודעים ומנתח את יחסיך עם עצמך ועם הסביבה, הוא הפתרון עבורך. במצבים של משבר חמור, הטיפול הפסיכודינמי הוא גם כן הפתרון האידיאלי. אם אתה בעניין של מחקר עמוק וצלילה לתוך הנפש, ויש לך המשאבים הנחוצים - זמן וכסף, לך על טיפול פסיכולוגי אצל פסיכולוג קליני הפועל על פי השיטה הפסיכואנליטית, ותצלול למעמקי נפשך. אם אתה איש רוח ומחפש עשייה, יכול להיות שפסיכותרפיה באמצעות משחק ודרמה, אמנות, בעלי חיים או כל טיפול ייחודי מן הסוג הזה, יעשה עבורך את העבודה. 
 

שלב שלישי - פסיכולוג או פסיכולוגית? גבר או אישה?

אחרי שבחרת מטפל ושיטת טיפול, עליך להתעכב על המין של המטפל. זו שאלה מורכבת מאוד, ורבים נתקעים בהיסוסים קשים בשלב הזה. שאלת השאלות, בדרך לבחירת מטפל, היא מה עדיף עבורך כגבר - מטפלת אישה או מטפל זכר, ומה עדיף לך כאישה - פסיכולוג או פסיכולוגית?

כמו שהשאלה מורכבת, כך גם התשובה לה מורכבת, וכלל לא פשוטה. אין תשובה חד-משמעית לגבי מין המטפל המומלץ. הכול למעשה הוא עניין של תחושה פנימית, של העדפה ראשונית. בחנו עם עצמכם מה מרגיש לכם נכון ונוח; בחנו מה מרגיש לכם טבעי ומתבקש, וזה בדרך כלל מה שיהיה גם נכון עבורכם. אם תלמד בהמשך הדרך שאתה נבוך כי יושבת מולך מטפלת, ואם תלמדי שאת לא שלמה עם זה שאת חושפת עצמך בפני גבר, אל תהססו והחליפו מטפל. 

 

שלב רביעי - לחשוב על הנסיבות - עלות, מיקום ונוחות מרבית

טיפול פסיכולוגי הוא טיפול ממושך, ארוך ומחייב. כשאתה בוחר מטפל, אתה חייב לחשוב גם על השיקולים הנלווים: עד כמה המטפל זמין; עד כמה יהיה לך נוח להגיע אליו; כמה הדרך ארוכה; יש או אין חניה וכמה זה עולה. (מחירון פסיכולוגים קליניים).

חשוב מראש האם תעמוד במחיר, האם הקשיים הטכניים לא יכריעו אותך והאם יהיה לך נוח. נוחות מרבית היא סופר חשובה, בהתחשב בכך שאתה תגיע לפגישה מדי שבוע לאורך שנים, ואי אפשר להתעלם מהצורך שיהיה לך שם נוח.

 

שלב חמישי - סקר שוק

אל תתביישו לשאול, לרחרח ולברר. אין כמו המלצה אישית בהקשר של בחירת מטפל. אם יש לכם מכר שהוא פסיכולוג, בקשו ממנו המלצה על קולגות והבהירו לו מה בדיוק אתם מחפשים. שאלו שכנים וקרובי משפחה למי הם הולכים, והאם הם מרוצים. זוהי הדרך הוותיקה והיעילה ביותר לאתר מטפל מתאים.

 

שלב שישי - הקשיבו לאינטואיציה שלכם

אם סימנתם מטפל אופציונאלי, התחילו בשיחה טלפונית אל המטפל. במהלך השיחה שאלו את הפסיכולוג על הכשרתו, על גישתו, על מידת ניסיונו, על השיטה שבה הוא מטפל וגם התרשמו ממנו ומסגנונו. אם ירגיש לכם נכון, לכו לפגישה. הגיעו לפגישה עם ראש פתוח והקשיבו לעצמכם. בדקו את הכימיה, את התקשורת ואת התחושות. תבחנו את עצמכם, וזהו את תחושותיכם. בדקו - האם אתם סומכים על המטפל? האם הוא נתפס בעיניכם כחכם? האם אתם מרגישים בנוח? רושם ראשוני טוב של הפסיכולוג עליכם, יזמין את המשך הטיפול, עד שיגיע השלב שבו תרגישו שבחרתם נכון ושהגעתם הביתה או לפחות לחוף מבטחים. 

קחו בחשבון שלא כל מפגש בינאישי חייב להצליח, ושאם המטפל לא נראה לכם, למרות שקיבלתם המלצות חמות, עליכם להמשיך הלאה. לעתים גם עם פסיכולוג שיהיה מצוין עבור אחד, עלולים להיות "קצרים בתקשורת" אתך, וזה בסדר גמור, זה לא מעיד עליך דבר, חוץ מהעובדה שעליך להמשיך בחיפושים. 
 
על כן, היו כנים, פתוחים ואמתיים, ותנו למפגשים הראשונים להתנהל בצורה טבעית. אתם תדעו לבד אם ומה מתאים עבורכם. הכי חשוב זה לא להסס לשאול שאלות. רחרחו עם המטפל -בדקו האם הוא מרגיש שיש בידיו כלים מתאימים לסייע לכם במצבכם הספציפי. בררו מה הניסיון שלו עם "מקרים" כמו שלכם. רובם המוחלט של הפסיכולוגים הקליניים בישראל הם אנשי מקצוע מיומנים, ואם ירגישו שאין ביכולתם לתת לכם טיפול אידיאלי, יבהירו זאת כבר בפגישות הראשונות.
 
וכל הזמן הזה עליכם לחכות להרגיש את הקליק. הקליק הוא האישור הסופי לכך שבחרתם נכון. לעתים הוא מגיע אחרי פגישה או שתיים, ולעתים לוקח לו זמן להבשיל. אם הוא לא יגיע, שתפו בכך את המטפל וחשבו יחד מה לעשות. 
 
לסיכום, טיפול רגשי-נפשי הוא אמצעי מצוין להתמודדות עם חיי היום-יום, וכן עם מצבי משבר. איתור מטפל מתאים זוהי מלאכה לא קלה, אך אם מבצעים אותה נכון ההצלחה מובטחת. אז חשבו על צורכיכם, הכירו את האופציות הטיפוליות, רחרחו אצל מכרים והקשיבו לקול הפנימי. אם יהיה קליק, סימן שבחרתם נכון ותוכלו לצאת למסע משותף בבטחה. דרך צלחה. 

עוד בנושא מפורומים ברשת

בפורום באתר דוקטורס שאלו גולשים שאלות בנושא זה. בואו לקרוא מה ענה להם הרופא.


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא פסיכולוגים קליניים
האם המאמר עזר לך?