
לכל מסך, על גבי כל מכשיר: מהי החשיבות של אתרים מותאמים לפלטפורמות השונות?
מאת: יובל ניסני | פורסם: 22.07.15
עד כמה משפיעה מהפכת המובייל על בעלי העסקים? האם כל בעל עסק שרוצה להצליח, חייב לעצמו אתר שיהיה מותאם גם לגלישה בסמארטפונים וטאבלטים? בעידן שבו מעל מחצית מהישראלים מחזיקים בסמארטפון ומביטים בעולם המקוון דרך המסך הזה - התשובה ברורה למדי: כיום החשיבות של אתר אשר מיועד למשתמשי המכשירים החכמים, ו'משוחח' עמם בשפה שלהם, הוא בגדר חובה
עד לפני שנים אחדות, המפתח להצלחה עסקית ברחבי הרשת היה טמון בביטוי אחד: נוכחות רשת. המשמעות - דריסת רגל משמעותית ופעילות של ממש בעולם המקוון. אותו בעל עסק הקים לעצמו אתר מושקע, הקפיד להיות נוכח בדיונים בפורומים מקצועיים הרלוונטיים לתחום שבו הוא עוסק, תחזק בלוג ואפילו הראה עצמו ברשתות החברתיות המובילות. הוא, מבחינתו, היה מכוסה. נוכחות הרשת שלו הייתה מרשימה.
ואז, נכנס לתמונה שחקן חדש: המובייל. אם נרחיב מעט יותר, נאמר כי זהו עולם המכשירים החכמים: טאבלטים, סמארטפונים ודומיהם. לפתע, נוכחות הרשת של אותו בעל עסק ממוצע, אינה מספיקה עוד. מעתה, הוא צריך להפנות את משאביו לאפיק נוסף. הנוכחות שלו צריכה לעבור גם לעולם המובייל או במילים אחרות - אל מסכי המכשירים החכמים.
מדוע שיעשה זאת? מה כל כך חשוב בעולם המובייל, שמחייב את בעל העסק לא להתעלם ולהשקיע גם בערוץ הזה? הכול עניין של מספרים: על פיהם, ישראל היא אחת ממעצמות המובייל הגדולות בעולם כיום. נכון ל-2013, 57% מהישראלים מחזיקים בסמארטפון. ההערכות מדברות על ארבעה מיליון וחצי משתמשי סמארטפונים בישראל, ואולי אף יותר מזה. והמסקנה ברורה: אין אף בעל עסק בעולם שיעדיף לוותר על שוק כל כך גדול. לכן, הוא חייב לעצמו נוכחות בעולם המובייל.
אבל, זה לא כל כך פשוט. נסו לחשוב מתי בפעם האחרונה נתקלתם באתר שנראה על מסך הסמארטפון שלכם באותה צורה כפי שהוא נראה על מסך המחשב. האם תוכלו להגדיר את חוויית הגלישה באתר הזה כטובה ומועילה? כנראה שלא. כי אחד הדברים החשובים עבור כל מי שרוצה להיות נוכח בעולם המובייל, הוא התאמה של האתר למכשיר שממנו גולש המשתמש - זה שבעתיד הקרוב יוכל להפוך ללקוח, אם רק יזכה למצוא במהירות את מה שחיפש. אז הדקו חגורות, שנסו מותניים והתכוננו: זה הזמן לעבור לאתר המותאם לפלטפורמות המובייל.
להתאים את האתר למכשיר החכם: לא עניין של מה בכך
זה נשמע פשוט, אבל מדובר בתהליך מורכב שאין לזלזל בו. הסיבה לכך, אגב, טכנית בעיקרה. חשבו - כמה סוגים של מסכים יש בעולם המכשירים החכמים; כמה גדלים של מסכים קיימים בשוק ואילו תכונות ייחודיות מציע כל מכשיר. בעל עסק שרוצה להתאים את האתר שלו בצורה מלאה לעולם המובייל, חייב להתחשב בכל תכונה שנכללת באותם מכשירים חכמים, ואף בכל גודל של מסך. הרי בזה בדיוק עוסקת התאמת האתר: הכנסת כל תכונותיו החשובות אל תוך המסגרת הספציפית של המכשיר החכם.
אם כן, כיצד אפשר להתאים את האתר למכשירים החכמים השונים? יש כיום שתי שיטות:
• בניית אתר מותאם לכל מכשיר: בשיטה זו, בעל העסק למעשה מקים אתר נוסף (או כמה אתרים) אשר מעוצב מראש לפי מידותיו של המכשיר שאליו הוא מיועד. כך, יכול בעל העסק לשלוט על שלושה, ארבעה ואפילו חמישה אתרים שונים - אחד הוא האתר הראשי, והאחרים הם גרסה מוקטנת יותר, המעוצבת בהתאם למידות המסך של המכשיר הייעודי (החל באייפון 4 או גלקסי S2 ועד טאבלטים למיניהם). במצב זה, האתרים השונים יותאמו בצורה מדויקת לכל מכשיר, אך לא פעם יצטרך בעל העסק לעדכן כל אחד מהם בצורה נפרדת.
• הקמת אתר רספונסיבי: אתר רספונסיבי, שנקרא גם אתר בעיצוב תגובתי/מגיב, הוא האופצייה המתקדמת והנוחה יותר. היא מציעה לבעל העסק אתר אחד בלבד, אשר עיצובו משתנה על פי גודל המסך, יהיה גודלו אשר יהיה. תהליך בניית האתר ועיצובו עשוי להיות ארוך למדי ויכלול חשיבה על אספקטים רבים, כגון נראות האתר בכל גודל מסך, מיקום האובייקטים ועוד, אך בסופו של דבר יזכה בעל העסק לאתר אחד בלבד שעליו יוכל לשלוט בקלות רבה יותר. אתר שיותאם אוטומטית לכל מכשיר.
ומה התועלת בסופו של יום?
כעת, לאחר שהבהרנו כיצד מותאמים אתרי האינטרנט לעולם המובייל מבחינה טכנית, נותרה שאלה אחת שטרם ענינו עליה בהרחבה: מדוע, מבחינת בעל העסק, חשוב כל כך לבנות אתר אינטרנט שיהיה מותאם לכל הפלטפורמות הקיימות היום בשוק? כבר הבנו שכיום כמות עצומה של גולשים חווה את רשת האינטרנט דרך מכשיר החכם, ולכן לא מומלץ לוותר עליה (אין כיום איש שיעשה זאת בצורה מודעת). אך מדוע כדאי להתאים את האתר למובייל, ולא להסתפק באתר הרגיל, זה אשר מתאפיין במידות המתאימות למחשב הנייח או הנייד?
בגלל השירות
גולש אשר מגיע לאתר מותאם, זוכה למעשה לשירות טוב יותר ולחוויית גלישה אחרת. הוא מרגיש כי האתר הותאם לעולם שלו ומיועד לו. כך, אתר אשר מותאם למכשירים החכמים השונים, מעיד על עסק בעל תודעת שירות גבוהה ומרשימה.
בגלל הנראות
ההסבר הזה דווקא פשוט מאוד להבנה: אתר שיהיה מותאם לעולם המובייל, פשוט ייראה יותר טוב. אתרים אשר אינם מותאמים לסמארטפונים נראים ישנים, לא מעודכנים ואפילו חובבניים. אתר מותאם הוא חלון הראווה הטוב ביותר של העסק.
בגלל ההתאמה
בין אם מדובר בעיצוב רספונסיבי או באתר מותאם מראש, ההתאמה בין גודל המסך לבין מידות האתר מורגשת בכל צעד. כל אובייקט באתר מונח במקום הנכון, כל חלקיו 'מסתדרים' בצורה נכונה והשיטוט בו קל ונוח.
בגלל שחשוב להיות מעודכן
בהמשך לסעיף הנראות, אתר שמעוצב כך שיותאם לכל פלטפורמות המובייל, הוא אתר שמעיד על עסק מעודכן ומודרני: עסק שנמצא בעשור השני של שנות האלפיים, ולא תקוע כמה עשורים לאחור. אגב, יש בתדמית הזו כדי להשפיע גם על נתוני המכירות דרך האתר.
בגלל המכירות
ואם כבר הזכרנו כסף, חשוב לזכור שעולם המובייל מתאפיין בגולשים שאוהבים לקנות ולא מהססים לעשות זאת. אם בעבר המסחר האלקטרוני בישראל היה זניח יחסית, הרי שככל שאנו מתקדמים, כך הגולשים הופכים יותר פתוחים גם לאפשרות הזו. בזהירות נגיד כי דווקא עולם המובייל הוא שמושך יותר אנשים לבצע רכישות דרך הרשת. עבור כל בעל עסק, זו הזדמנות שאסור לפספס.
אם כן, עולם המובייל שינה את עולמנו ללא הכר בשנים האחרונות. הוא משפיע עלינו בשלל תחומים, ובעיקר משנה לעד את נושא הצרכנות. כל בעל עסק אשר מעוניין ליהנות ממהפכת הצרכנות הזו, חייב לעצמו אתר שיהיה מותאם לכל הפלטפורמות הקיימות בשוק.