מונית - לרגעים שבהם אתם זקוקים למכונית

היום נסיעה במונית נשמעת לנו דבר מאוד טריוויאלי. זה לא היה כך תמיד. במאמר זה תוכלו ללמוד איך הכול התחיל...
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג מוניות

מונית לשירותך - כיצד הכול החל?

כשאתם חושבים היום על מונית, בוודאי עולה בעיניכם תמונה שונה לחלוטין ממראה המונית הראשונה שהסיעה את נוסעיה ליעדם. כבר במאה ה- 17, קרוב ל- 400 שנים טרם זמננו, היו כרכרות רתומות לסוסים מסיעות את עשירי לונדון ופריז ממקום למקום. למעשה, התיעוד הראשון לשימוש במוניות נעשה על ידי בעל המוניות הפריזאי ניקולה סוואז' בשנת 1640.

גם אז, המונית היתה כלי תחבורה יקר יחסית, אולם, בניגוד לימינו אנו, לפחות אז נהנו המוניות ונוסעיהן מכבישים פנויים יחסית ונטולי פקקי תנועה... מי ששינה בסופו של דבר את אחד מעקרונות הפעולה היסודיים של המונית היה הגרמני וילהלם ברוהן. בשנת 1891 המציא ברוהן את המונה, שבישר על פתיחת פרק חדש ושונה לחלוטין בתפישת המונית כיחידה עסקית. עידן זה, שבו חלק ניכר מהנסיעות מתומחר על פי מרחק הנסיעה, משך הנסיעה, תעריפי מוניות קבועים ותוספות, נמשך, כידוע, גם בזמננו, ומאפשר לנוסע ולנהג המונית ליהנות ממחיר הנקבע באופן ישיר על פי התמורה.

על אף שהמצאתו של ברוהן עברה שינויים רבים, והיום קשה למצוא דמיון רב בין ההמצאה המקורית - מונה מכני פרימיטיבי לבין המונים הדיגיטליים הנפוצים בשוק, קשה להמעיט בערכה כמסמנת עולם חדש וחיובי ביחס שבין נותן השירות למקבל השירות.

 

מחשמל לדלק

כיום מדובר רבות על אנרגיה ירוקה ועל הניסיון ליצור מכונית חשמלית שתצבור את הפופולריות שתצדיק את עלויות ייצורה, אך לא רבים יודעים שכבר לפני יותר מ- 100 שנים היה החלום העכשווי כמעט בר השגה. בסמיכות לתקופה שבה המציא ברוהן את המונה, רכשה המונית החשמלית פופולריות רבה אם כי קצרת מועד, בפריז, לונדון וניו יורק. את המונית החשמלית החליפה בתוך זמן קצר המונית ממונעת הדלק, שהשימוש הראשון בה נעשה בפריס בשנת 1899. מיד אחר כך, בשנת 1903, הצטרפה גם לונדון למהפכה, וארבע שנים אחרי כן נהנתה גם ניו יורק משירותי מוניות המונעות בדלק, הממתינות לנוסעים הרוצים להגיע למחוז חפצם במהירות ובנוחות.

 

לא רק מכונית

למדנו כבר, שמונית איננה בהכרח מרצדס ממוזגת, אך לא תמיד אנחנו זוכרים את ה"מוניות" האחרות הקיימות ברחבי העולם, שגם הן מעבירות את הנוסע ממקום למקום, גם אם לא באותה מהירות. הגונדולה בוונציה, אם כי הפכה לפריט תיירותי להחריד, הינה ככלות הכול - מונית. כך גם הריקשה ההודית, הטוקטוק התאילנדי, ואפילו מסוקי חוג הסילון. לא בדיוק המוניות שימתינו לנו מתחת לבית, אבל גם כך אפשר להתנייד...

 

מונית ציונית בארץ ישראל

המונית הציונית הראשונה החלה לפעול בישראל בשנות ה- 20 של המאה ה- 20, אך הפרשי המחירים בין מונית לבין האפשרויות האחרות - אוטובוס או רכב הסעה, היה גדול אף יותר מהיום. ככל שנוקפים הימים ומחירם היחסי של כלי הרכב הפרטיים יורד והולך, כך קטן בהתמדה חלקה היחסי של המוניות מקרב כלל כלי הרכב בישראל. לא לחינם קורה ש"קשה לתפוס מונית", ולא רק בשעות העומס.

אם בעבר רק מעטים יכולים היו להרשות לעצמם להחזיק במכונית פרטית, הרי שהיום לא נדיר למצוא משפחות שבהן יש שתי מכוניות ואף יותר. עם זאת, בנייה מסיבית, תכנון עירוני לקוי והיעדר השקעה בתשתיות, יותירו תמיד את המונית כאפשרות תחבורה מועדפת בחלק ניכר מהמקרים. מי כמו הישראלי הממוצע מכיר את התופעה המתישה והמייגעת של הגעה למרכזי ערים באוטו פרטי - הנסיעה האיטית בעומסי התנועה ובעיקר החיפוש הסיזיפי אחר חניה.

אז במקום לחנות הרחק ממקום היעד או לשלם סכום שבו יכולתם לצאת לבילוי נוסף עבור חניה בחניון, הרבה יותר פשוט לקחת מונית, להגיע עד פתח המקום, ולא לדאוג כשתחזרו המכונית שלכם לא תהיה היכן שהחנתם אותה... סעו לשלום, הנהג כבר בפנים!


>>בוא להתעדכן במחירון מוניות מעודכן.



 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא מוניות
האם המאמר עזר לך?