438,763 עסקים | 234,334 חוות דעת
כתבות בנושא פסיכולוגים - תמונת אווירה

התמכרויות במאה ה-21: כך תדעו שאתם מכורים למסך

אם בעבר היה ברור לכולם שהתמכרות יכולה להיות לסיגריות לסמים, או לאלכוהול בעיקר, הרי שהמאה ה-21 הביאה עימה התמכרויות מסוג חדש, מתוחכמות ולא תמיד נראות לעין: התמכרויות למסכים. אם גם אתם קמים בבוקר והדבר הראשון שאתם עושים הוא לפתוח מייל או פייסבוק בטלפון, הכתבה הבאה עבורכם

כמה פעמים ביום אתם נכנסים לפייסבוק? כמה פעמים בשעה אתם בודקים את הוואטס אפ? האם יש לכם מיילים בטלפון או רק במחשב? אחת ההתמכרויות המסוכנות של העת החדשה, היא ההתמכרות למסך. מסוכנת? לחלוטין. במיוחד מכיוון שאין לה תדמית מסוכנת כמו להתמכרות לסמים ואלכוהול, רוב המכורים, כלל לא יודעים שהם מכורים.

ההתמכרות הזו בעלת תופעות לוואי מדאיגות, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער, ויש לה השלכות מרחיקות לכת. כיצד תדעו שאתם מכורים? האם יש טייפ קאסט? והכי חשוב – טיפים לשחרור עצמי מהמסך, ללא עזרה חיצונית!

התמכרויות למסך : תמונה שאטרסטוק

התמכרויות - מי לא מכור בעידן הדיגיטאלי?

בינינו, באיזשהו מקום אפשר לומר כי כל מי שיש לו טלפון חכם ומחשב, הוא בעל פוטנציאל להיות מכור למסך, נכון? תקראו לזה קידמה, טכנולוגיה, זמינות, רק המחשבה על כך שלפני 30 שנה אפשר היה לשוחח בטלפונים נייחים בלבד, ולקפוץ לספרייה העירונית כדי לקבל מידע על ערך מסוים, נראית מתקופת האבן..

בכל זאת, יש אנשים אשר כן מצליחים למנן את הכניסה שלהם למיילים, לפייסבוק, לוואטס אפ ולאינסוף העולמות, אולי תתפלאו לשמוע, זה לא מכיוון שהם פחות עסוקים, להיפך, הם מאוד עסוקים, ולכן אספו שיטות יעילות, כדי לא לבזבז זמן ואנרגיה יקרים, אל דאגה, נשתף גם אתכם, אבל רגע לפני כן, בדיקה – האם גם אתם סובלים מהתמכרויות?

כך תדעו שאתם מכורים

אספנו עבורכם מספר סממנים אשר מאפיינים אנשים בכל הגילאים, אשר סובלים מהתמכרויות למסכים. אם אתם יכולים להזדהות עם חלק גדול מהסממנים הללו, כדאי שתמשיכו לקרוא, בהמשך נתייחס לדרכים בהן ניתן לקחת אחריות ולטפל בתופעה, בלי עזרה חיצונית!

  • הטלפון שלכם אף פעם לא על השתק.
  • יש לכם צלילי זיהוי שונים להתראות מוואטס אפ, טלגרם, פייסבוק, מיילים, ועוד.
  • כשמזמינים אתכם לטיול ברמת הגולן או במדבר, אתם בודקים אם יש שם קליטה.
  • לא עוברות יותר משתי דקות מהזמן שבו שמעתם צליל הודעה בטלפון, עד שבדקתם.
  • אתם מעדיפים להתכתב עם החבר'ה בקבוצה המשותפת, מאשר לשבת איתם בפאב, ואתם אתם יושבים בפאב, אתם עם הראש בתוך הטלפון.
  • הגלריה שלכם בטלפון מפוצצת בתמונות שצילמתם כדי להעלות לרשתות החברתיות.
  • יש לכם סוללה נטענת רזרבית, והיא תמיד נגמרת לכם לפני סוף היום.
  • אתם בודקים מיילים, וואטס אפ ופייסבוק כשאתם מתעוררים בבוקר, לפני שיצאתם מהמיטה, לפני ששטפתם פנים, לני ששתיתם קפה.

ההשלכות וההשפעות פוגעות בכל הגילאים

לא רבים יודעים זאת, אך ההשפעה של מסכים עלינו היא אדירה. לדוגמא ילד קטן שנחשף למסך מעבר למספר דקות ביום, יכול לפתח את שדה הראייה שלו באופן מוגבל, מכיוון שזה מה שהוא רואה במסך – דו מימד מוגבל. נערים ונערות בגיל העשרה, יכולים למצוא נחמה ועולם שלם בטלפון הנייד או במחשב הנייד, במקום לצאת החוצה לעולם, וגם זה בהחלט יכול לפגוע, בעיקר בפיתוח יכולות תקשורת ישירה, שאינה באמצעות מסך.

כמובן שהדבר נכון גם לגבי מבוגרים. אם פעם אתרי הכרויות היו בעלי סטיגמה של משרתים את אלו שלא הצליחו להכיר אף אחד בעולם האמיתי, הרי שהיום, אתרי הכרויות משרתים את כולם, צעירים ומבוגרים כאחד, ונראה שלהיתקל במישהי עם עגלה בסופר, כבר עבר מהעולם..

איך ממשיכים מכאן, צדוק?

שאלה מצוינת. אנשים רבים שמודעים לחולשה שפיתחו, שמבינים כי התמכרויות למסך הם כמו כל התמכרות אחרת, שולטת בך ואינך חופשי, חוששים לפנות לגורמים מקצועיים ולהתחיל תהליכים "כבדים" של טיפול בנושא. אז במיוחד עבורכם, אספנו מספר טיפים שיכולים לסייע לכם בדרככם לגמילה. חלק מהטיפים ניתנו לנו, אגב, מאנשים מאוד עסוקים, אשר קבעו לעצמם מגבלות, בכדי לא להתמכר למסך, ובכדי לנהל סדר יום יעיל:

  • כשאתם יוצאים מהבית למשך זמן קצר, לדוגמא למכולת או לשכנים, השאירו את הטלפון בבית. לא יקרה שום דבר אם לא תהיו זמינים חצי שעה.
  • נסו לבדוק אילו אפליקציות מחויבות בטלפון הנייד, ועל אלו אתם יכולים לוותר בנייד ולפתוח רק במחשב. החליטו על אפליקציה אחת לשבוע, שאתם מוחקים מהנייד ומעבירים למחשב בלבד.
  • השאירו את הטלפון מחוץ לחדר השינה. זה לא בריא לפני השינה ולאחר הקימה, וזה גם לא תורם ליחסים האישיים..
  • קיבעו לעצמכם פרק זמן קבוע שאתם נכנסים לפייסבוק, לוואטס אפ ולמייל. למשל: בבוקר, בצהריים, בערב. אם זה יותר מדי עבורכם, אתם יכולים גם לקבוע שנכנסים אחת לשעה, מה שחשוב הוא לקבוע פרק זמן קבוע ולעמוד בו, ואחת לכמה זמן, להגדיל את פרקי הזמן האלו.

השאיפה היא להגיע למצב בו אתם שמים לב ונוכחים להבין, שהעולם ממשיך להתקיים גם בלי שראיתם, עניתם, הגבתם, ושאם תתנו לזה הזדמנות, מענה אחת ליום למיילים, בסוף היום, יכול לבזבז לכם הרבה פחות אנרגיה, מאשר מענה שוטף, כל רגע ורגע.

בהצלחה!

 

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconלוגוzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite_menu_forumsSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_top_10Site_menu_add_bussinessexpress icon דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_tools