
איך שגלגל מסתובב: הכל על חישוקי הרכב
ג'אנטים, גלגלים, חישוקים. לחישוקי הרכב יש שמות רבים ומשמעויות רבות, אך על עובדה אחת אין עוררין: מדובר בחישוקים עשויים מחומר נוקשה שעליהם מותקנים צמיגי הרכב. כל הפרטים על חישוקים לרכב בכתבה
ג'אנטים, גלגלים, חישוקים. לחישוקי הרכב יש שמות רבים ומשמעויות רבות, אך על עובדה אחת אין עוררין: מדובר בחישוקים עשויים מחומר נוקשה שעליהם מותקנים צמיגי הרכב. לעתים מדובר בצמיגים רחבים, בצמיגים צרים וכפי שיאמרו לכם בכל מוסך, על כל מכונית יש מאות סוגים שונים של חישוקים.
ההבדלים בין צמיג מקורי לצמיג סיני
ההיסטוריה של הג'אנטים (סליחה חישוקים)
אבל קודם כל מעט היסטוריה: הגלגל הראשון לא שימש בכלל לכלי רכב: הגלגלים הראשונים הופיעו אי שם באזור 3500 לפני הספירה, ושימשו בדרך כלל יצרני כדים. יש שטוענים שהגלגלים הראשונים היו דווקא גלגלים של עגלות, כאלה שנמשכו באמצעות סוסים או באופן ידני. עדויות לגלגלים כאלה התגלו בעיקר בחפירות ארכיאולוגיות. הגלגל כמובן עבד היטב וכרכרות השתמשו במשך שנים בגלגלי עץ. לאחר מכן הגיעו גלגלי עץ מחוזקים במתכת, שהותקנו גם במכוניות הראשונות ובסופו של דבר הגלגלים שודרגו למבנה מתכת שהיה דרוש לנוכח העובדה שהצמיגים הראשונים כלל לא נופחו באוויר.
אנחנו כאמור לא נמצאים בימים עברו: כיום ניתן לרכוש מכונית חדשה או משומשת כשהיא מצוידת בסט של גלגלים שהגיעו ישירות מן היצרן או גלגלים חליפיים, כלומר גלגלים שהותקנו במיוחד. חלק מן הגלגלים שמגיעים מיצרן הרכב הם גלגלים פשוטים, כלומר כאלה שנועדו לחסוך עלויות ולעתים גם להקל על המוסך או על הצמיגיה: מדובר בגלגל מתכת בעל עיצוב פשוט שלעתים מכוסה בצלחת נוי. גלגל כזה הוא בדרך כלל גם גלגל כבד משקל ביחס לגלגל חלופי. בהיבט זה יש לגלגל תפקיד חשוב מאוד: ככל שהחישוק קל יותר, כך הרכב מתאמץ פחות וגם צריכת הדלק משתפרת. אבל חישוקים קלים עשויים להיות גם חישוקים יקרים יותר, שלא לדבר גם על פגיעים יותר.
פנצ'ריות מומלצות:
צמיגי ליבוביץ', נחלת יצחק 7, תל אביב. 072-3227747
ל.ל צמיגי המפרץ, ג'יימס ווט, חיפה. 072-2646493
מה זה בעצם חישוקים לגלגל?
אז מהם "חישוקים"? מדובר כמובן בגלגלים – אבל כאלה שעשויים או מסגסוגת קלת משקל או מאלומיניום. מכיוון שבשנות השישים השתמשו יצרני הרכב בסגסוגת מגנזיום כדי לייצר חישוקים למכוניות מרוץ השתרש בעבר הביטוי "חישוקי מגנזיום" – מדובר בטעות: מגנזיום הוא חומר דליק להפליא וגם כזה שאינו מתאים ליצור של חישוקי גלגלים בצורתו הגולמית. וכאן מתחיל המסע אל חישוקי הגלגלים: חישוקי גלגלים חליפיים הם קלים יותר, כבר אמרנו. המתלים פועלים יותר טוב כאשר החישוק קל יותר (קוראים לזה "משקל מוקפץ" ) אבל בפועל חישוקים הם הרבה יותר.
נשים לרגע בצד את היתרון העיצובי, כלומר שפע האפשרויות שמציעים חישוקים, ונתמקד בתהליך היצור: כיום יש כמה שיטות לייצר חישוקים: הרכבה מחלקים, כלומר מצב בו החישוק מורכב מכמה חלקים עיקריים, יציקה בלחץ גבוה, תהליך יקר במיוחד בו מגנזיום מעורבב במתכות נוספות ונמזג לתוך תבנית בה הוא מעוצב בלחץ, יציקה בלחץ נמוך, תהליך דומה בו החישוק מיוצר ללא לחץ – ויצירה באמצעות כוח משיכה, בה התערובת נמזגת לתבנית ללא לחץ. בחישוק עצמו קיימים שלושה מאפיינים חשובים שכל צמיגאי או כל מוסך מכירים: קוטר החישוק, שמכתיב גם את גודל הצמיג, רוחב החישוק וגם מידת האופסט, כלומר כמה החישוק בולט החוצה מציר הגלגל.
כמובן, הרעיון הוותיק של גלגל נשאר, אך הגלגל משתדרג: כיום נמצאות בפיתוח מכוניות שלא יונעו באמצעות מנוע רגיל שנמצא תחת מכסה המנוע, אלא דווקא באמצעות מנועים חשמליים קטנים שיותקנו בתוך החישוק ויחסכו מקום רב בתוך המכונית. אך על דבר אחד אין עוררין: אלפי שנים שהגלגל מבצע את אותה פעולה בסיסית וללא שינוי: פשוט להתגלגל.