כתבות בנושא מכוניות משומשות - תמונת אווירה WhatsappFacebookTwitterShare

BORN IN THE USA: איפה הן המכוניות האמריקאיות "של פעם"?

גדולות, רועשות והתגשמות החלום האמריקאי של רבים מאיתנו כאן בישראל. אלו הן כמובן המכוניות האמריקאיות "של פעם", אלו עם המנוע הענקי, ריפודי העור והתחושה להיות מינימום מרלון ברנדו או איסטווד של רחוב הירקון. איפה כל אלו היום ומה עלה בגורל תעשיית הרכב האמריקאית שניה לפני בחירות 2020? כל הפרטים בכתבה

במשך שנים רבות החלום הישראלי כלל מכונית אמריקאית בחניה. מדוע? כי הגודל כן קובע:  קדילאק, לינקולן, שברולט, המכוניות האלה כיכבו ברשימת המשאלות של הישראלים מקום המדינה, לא מעט הודות לראשי המדינה שהפגינו חיבה ברורה למכוניות האמריקאיות: החל בלינקולן השחורה של נשיא המדינה הראשון חיים וייצמן וכלה בשברולט של יצחק רבין: מכוניות אמריקאיות גדולות ומנקרות עיניים היו ונותרו צו השעה.

השנים הראשונות

הזינוק בממדים של המכונית האמריקאית הגיעה בשנות הפריחה של אחרי מלחמת העולם השניה. לפניה, יועדו המכוניות למשימות תכליתיות הרבה יותר. על משימה זו הייתה אחראית פורד מודל T, שהביאה את המושג "יצור המוני" ויצרה מהפכה בתעשייה. אחרי מלחמת העולם השניה הכול השתנה: החיילים חזרו משדה הקרב עם כסף בארנק והמכוניות שלהם רק הלכו וגדלו. במקביל מדינת ישראל קמה והצנע הישראלי שעמד בניגוד כה בולט לתרבות השפע האמריקאית הפך את המכונית האמריקאית למושא לחלומות.

"אני גדלתי על שכן שלנו שהייתה לו פונטיאק טראנס אם עם מנוע ענק וסמל של נשר" מספרת דניאלה מהרצליה: "הדימוי של מכונית אמריקאית הוא משהו חזק ממך, שמוטבע בך מגיל צעיר. זה יעד, זה משהו שאתה מבטיח לעצמך בתת מודע ואתה מתנהג בסלחנות כלפי אנשים שלא מבינים את החיידק הזה".

 מכוניות אמריקאיות: תמונה שאטרסטוק

עידן השרירים AMERICAN MUSCLE

בשנות השישים קיבלו המכוניות האמריקאיות זריקת כוח: פורד מוסטאנג, מכונית ספורט אגדית, הופיעה ויצרני הרכב המתחרים מיהרו להגיב: שברולט קמארו, דודג' צ'אלנג'ר, פלימות ברקודה היו כולן מכוניות שנסעו מדי יום לעבודה כשבחזיתן מנועים V8 בנפחים אדירים וצריכת דלק מטורפת. מלחמת יום הכיפורים טרפה את הקלפים ומשבר הדלק גרם לעלייתו של איום חדש מן המזרח: היצרנים היפניים. אלו הציעו מכוניות שהיו זולות יותר אבל בעיקר הרבה יותר חסכוניות ויכלו לנסוע הרבה יותר מיילים על אותו גלון יחיד של בנזין. זו הייתה מכה קשה ליצרני רכב אמריקאים רבים ולא כל יצרני הרכב התאוששו: פלימות', פונטיאק ויצרניות אחרות נעלמו. אך אלה ששרדו היו צריכות להשתנות מאד וחלקן עושות כיום חיל, בדיוק באותו מקום שבו הפסיקו בשנות השבעים. המקום שהופך את אמריקה ל GREAT AGAIN. במידה רבה בזכות הפיכתה של ארה"ב למפיקת הנפט הגדולה בעולם.

הופכים את אמריקה GREAT AGAIN

כיום יצרני הרכב האמריקאים חווים תחיה מחדש שמתבטא בתחום אחד: כיף. פורד הציגה את המוסטאנג הספורטיבית בגרסה שערורייתית מאי פעם, עם מנוע פסיכי שמזניק אותה ל-100 קמ"ש תוך פחות מחמש שניות.

RAM, חטיבת הטנדרים של דודג' הציגה את TRX, טנדר בעל מנוע ענק אשר מסוגל להתחרות במירוצי מדבר. שברולט הציגה קורבט חדשה מהירה והרשימה עוד ארוכה. במידה רבה האמריקאיות של פעם לא הלכו לשום מקום, הן התקדמו בחריקת צמיגים אל ההווה. יחד עם זאת אלו דגמים שנשארים, רובם ככולם, על אדמת ארה"ב.

במקביל יש עולם שלם של דגמים "הגיוניים" כאלה שמגיעים לציי רכב ומשרתים אנשים שחריקת צמיגים אינה מהווה ריטואל קבוע בנסיעה היומית לעבודה. ואפשר לראות כי על היצרנים האמריקאים עובר אותו תהליך Down Sizing שמוכר מהתעשייה באירופה. מנועי טורבו קטני נפח, אפילו עם 3 צילינדרים, מחליפים מנועים רבי-צילינדרים ונפחים גדולים. גם המידות מעט הצטמצמו בעיקר בדגמים המיועדים לשווקים עולמיים. חלק גדול מאותם דגמים גלובאליים מיוצרים במפעלים במקסיקו (ג'יפ קומפאס) , באירופה (פורד קוגה), קנדה (קרייזלר פאסיפיקה) ואפילו בקוריאה (שברולט ספארק).

אמריקה בישראל

כיום בישראל מרבית הדגמים האמריקאים המיובאים אלינו הם מהזן ההגיוני. מהסיבה הפשוטה שאנו בישראל בכל זאת רגילים יותר למידות ולמנועים בממדים אירופאים. באולמות התצוגה של היבואנים הסדירים תוכלו למצא את מותגי, פורד, שברולט, קאדילק, ג'יפ וקרייזלר. שבכולם מנועים קטנים יותר משאי פעם היו במכוניות אמריקאיות. המושג "אוניה אמריקאית" כבר לא קיים. מהסיבה הפשוטה שזה כבר לא מיוצר. ובכל זאת ישראלים רבים תופסים את המכונית האמריקאית כגדולה, ראוותנית וזללנית דלק גדולה. ולזה הם מצפים.

ובכן הם לא יתאכזבו. שכן בטפטופים דרך ערוצי היבוא האישי והמקביל מגיעים דגמי השרירים לישראל. כאן תמצאו מנועים גדולי נפח המפיקים מאות רבות של כוחות סוס. זה יכול להיות בתוך אריזה של מכונית ספורטיבית או טנדר 4X4 עצום. ומה יש לעשות בכבישים שלנו עם מכונית שרירים אמריקאית? לא הרבה למעט ההנאה מהבעלות על רכב ייחודי ואולי מדי פעם איזו גיחה לילית מהירה במיוחד.

לסיום דווקא בישראל יש אנומליה מעניינת. הטנדרים האמריקאים הגדולים. אלה מוגדרים אצלנו כ"משאיות" מפאת משקלם (דורש רישיון ג') וככאלה הם נהנים מהכרה מלאה במיסים, מע"מ, בלו על הסולר והוצאות שוטפות נוספות. כך שבין פורד F350, שברולט סילבראדו ו-RAM תוכלו למצא בישראל את החוויה הטקסנית של נהיגה בטנדר עצום ועשיר בכוח ופינוקים.

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconלוגוzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_top_10Site_menu_add_bussinessexpress iconwhatsapp iconhand_click_expressicon_mobile_consult דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_toolsFooter_pricelist