איך לא לצאת פראייר כשקונים רכב יד 2

עסקת רכב יד 2 היא קצת כמו כובע של קוסם. קשה לדעת איזה שפן תשלוף מהכובע רגע אחרי הרכישה. גם כשהכול נראה תקין ולפי הספר, עדיין יכולות לצוץ בעיות שלא חשבת לבדוק קודם לכן. אז מה כדאי לדעת, ועל מה לשים דגש כשקונים רכב משומש אם אתם לא רוצים לגלות שקניתם חתול בשק?
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג מכוניות משומשות

אם יש דבר שישראלים היו שמחים להימנע ממנו, זו הידיעה שהם עשו עסקה שרחוקה מלהיות משתלמת. במקרה של רכישת רכב מיד 2, סכנה זו גדלה שבעתיים: מצד אחד, סכומי הכסף הנכנסים לתמונה גבוהים במיוחד, ועומדים על עשרות אלפי שקלים. מן העבר השני של המשוואה, ההיסטוריה של הרכב לא בהכרח ידועה לרוכש, כך שייתכן שמחירו בפועל נמוך פי כמה מאשר זה שמוצג על ידי המוכר. אז כיצד ניתן לדעת שעסקת הרכישה שעושים היא הטובה ביותר?

 

בדיקת המחירון

הצעד הראשון שנדרש לעשות בעת רכישת רכב, חדש ויד שניה כאחד, הוא לבדוק את המחיר שלו באמצעות מחירון רכב מן השורה. בישראל, המחירון הרשמי המשמש לצורך זה הוא מחירון לוי יצחק, אך יש הטוענים כי יש בנמצא מחירונים המשקפים טוב יותר את המציאות. 
המחירון הבסיסי של הרכב יציג את השווי שלו בהתאם לדגם ולשנת הייצור: התוספת או ההפחתה הראשונית נעשית בהתאם לחודש העלייה הספציפי על הכביש. לאחר מכן, ייכנסו לתוך המשוואה משתנים שונים, שישפיעו על המחיר שלו בפועל, ובכלל זה:
מספר הבעלים הקודמים
סוג הבעלות
מספר הקילומטרים שעבר הרכב
ההיסטוריה של הרכב - תאונות, טיפולים וכיוצא בזה
המפרט הטכני של הרכב
הנה מספר עצות כלליות לגבי אותם פרמטרים:
 
 

מספר הבעלויות וסוגיהן:

הכלל הבסיסי הוא שככל שרכב החליף יותר נהגים, כך צפויה הוזלה של אחוזים בודדים במחיר המחירון שלו. שימו לב שאין המדובר אך ורק בסוגיה טכנית, אלא גם בכזו שיכולה להפעיל את החושים הבלשיים שלכם: באם הרכב עבר הרבה ידיים בפרק זמן קצר, ייתכן שמשהו לא בסדר אתו. מבחינת החישוב, מספר גבוה של בעלים שיביא להוזלה במחיר, מתקבל למשל כאשר ערך החילוק של גיל הרכב במספר הבעלים קטן מ-1.5. מספר חריג נמוך שייקר את הרכישה, ייכנס לתמונה כאשר ערך החישוב הזה גדול מ-3.
על פי אותו עיקרון, יש השפעה משמעותית גם לסוג הבעלים. בשנים האחרונות, לראיה, יותר ויותר אנשים רוכשים רכב יד 2 מחברת ליסינג. סוגיה זו משמעותית בקביעת המחיר של הרכב בפועל. ברוב המקרים, ההפחתה עבור רכב שנרכש בעסקת ליסינג, ובו נהג אדם פרטי, עומדת על 8%. במקרה של ליסינג שבעליו הקודם היה חברה מסחרית, שיעור ההפחתה יהיה גבוה יותר, ועשוי להגיע ל-20%. ככלל, רכב שהיה בבעלות ציבורית או בבעלות חברה, יהיה בעל ערך נמוך יותר מאשר במקרה של בעלות פרטית.
 
 

ירידת ערך בגלל קילומטרים

מספר הקילומטרים שגמא הרכב בכל שנה משפיע, מטבע הדברים, על המחיר שלו. כאשר השימוש בו חורג מהטווח שהוגדר כממוצע עבורו, תחול התייקרות או הפחתה של המחיר. מצד שני, ייתכן בהחלט מצב שבו השימוש יהיה באותו טווח ממוצע, ומכאן שלא ישפיע על השווי הנוכחי שלו. 
מבלי להיכנס למספרים ספציפיים, ברור שמספר הקילומטרים שעבר הרכב עשויים להשפיע על ההחלטה שלכם. המציאות היא שכלי רכב אשר בהם נעשה שימוש תדיר במיוחד, יהיו אמנם זולים יותר - אך בהם הסיכוי לבלאי יהיה גבוה יותר. לכן, יש חשיבות מכרעת לבחינה של מצבו של הרכב בפועל, כפי שנראה בהמשך.
 
 

היסטוריה של תאונות

תאונות, מטבע הדברים, ישפיעו לרעה על מצבו של הרכב. עד כמה? כדי לענות על השאלה הזו חשוב לבחון את גובה הנזק, ואת הפעולות שנעשו על מנת להתגבר עליו. חלקי החילוף ייכנסו לתמונה אף הם: עבור החלפת ראש מנוע למשל, אין ירידת ערך של הרכב, להבדיל ממקרים שבהם המנוע מוחלף כולו. מצד שני, במקרה של תוספות לרכב כדוגמת מערכת שמע או גג נפתח, המחיר שלו יעלה.
הבעיה היא שלא תמיד המוכר ישמח להציג בפניכם את המידע הרלוונטי הזה, ויתמקד ביתרונות שכן קיימים ברכב. לכן, ברורה החשיבות של בדיקת רכב לפני קנייה: בין אם באמצעות מכון בדיקת רכב, ובין אם בסקירה של ספר הטיפולים שלו. בהתחשב בעובדה שתאונה עלולה להביא לירידת ערכו המסחרי של הרכב בכ-50%, חשיבות הבדיקות גוברת עוד יותר. בכל מקרה, הבדיקה בפועל של הרכב צריכה להתבצע על ידי שמאי רכב מוסמך.
בהקשר הזה, חשוב להדגיש שלפני מספר שנים נכנסו לתוך משוואת ערך הרכב גם פרמטרים חדשים, שעד כה ההתייחסות אליהם הייתה באופן כללי בלבד, מבלי שצוינו אחוזי ההשפעה הספציפיים שלהם. השפעת החלקים המכניים, למשל, היא עד לגובה של 20% מהמחיר, וכך גם חלקי הפח. דוגמא נוספת היא צמיגים: הם עשויים להביא להורדה של 4% משווי הרכב כאשר הם שחוקים, בעוד אלה החדישים ייקרו אותו באותו שיעור. 
 
 

אל תסמכו (רק) על המשוואה

משוואת המחיר שהוצגה כאן היא כללית. רכישת רכב, במיוחד מיד 2, ובעיקר כאשר הגורם הוא פרטי, אינה מדע מדויק. לא תמיד המחירון, אפילו אם הוא מוגדר כרשמי כמו מחירון לוי יצחק, אכן מבטא את השוק באופן מדויק. כתוצאה, אינכם יכולים לבצע את החישוב, באופן עצמאי או בעזרת חברה המסייעת לכך, ולצפות כי הגורם המוכר ייענה בהכרח לתג המחיר שתציגו בעבורו. יחד עם זאת, החישובים האלה יכולים לסייע לכם להעריך, במידה זו או אחרת של דיוק, את כדאיותה של ההצעה. במילים אחרות: הם מקטינים את הסיכויים שתצאו פראיירים.
יש שימליצו, בנוסף לבדיקות האלה, פשוט לבחון את שוק כלי הרכב ברגע נתון. אפשר לסקור לוחות רכב או ליצור קשר עם גורמים המוכרים מכוניות, ולקבל מהם הצעות מחיר עבור כלי רכב דומים למה שאתם מחפשים: כך תדעו היכן אתם עומדים על הסקאלה, והאם ההצעה שקיבלתם היא בגדר הסביר. 
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא מכוניות משומשות
האם המאמר עזר לך?