מנוחה נבונה: המדריך לבחירת מזרנים

קשיחות מדויקת, קפיצים אמינים וגלישה הדרגתית מהכרית - לילה טוב מתחיל בחיבור האופטימלי שבין המזרן לגוף
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג מזרנים

מנוחה נבונה

רוב הרופאים ימליצו לכם לישון בין שבע לשמונה שעות בלילה כדי לאפשר לעצמכם לתפקד כהלכה ביום, אך דעו שלא רק הכמות חשובה, גם האיכות. ושינה איכותית, הוכיחו מחקרים, תלויה לא רק ביכולת להיפרד לעת לילה מהלחצים ומהמתחים – היא גם מושפעת רבות מאיכות המזרן שעליו מונח הגוף.

כדי לדעת מהו מזרן איכותי, רצוי לפני הכל לברור את הנתונים הרלוונטיים מתוך שפע המידע המציף את השוק, ולזכור שלא תמיד המזרן היקר ביותר הוא בהכרח גם הטוב ביותר. כך או אחרת, לצורך בדיקת האיכות כדאי לכם להיערך לכמה ימי מבחן בבית, ולא להסתפק בהשתרעות בת דקה על המזרן מהתצוגה בחנות.

 

קשה עורף - על קשיחות המזרון

שאלת הקשיחות היא בדרך כלל אם כל השאלות בתהליך בחירת מזרן. הנוחות שבמזרן רך מפתה, מה עוד שרכות מתפרשת אצלנו לרוב כתכונה נעימה ומענגת, אלא שמזרן רך מדי עלול לגרום לאגן לשקוע כלפי מטה. מזרן קשיח, לעומת זאת, חשוב מבחינת ההתאמה למבנה הגוף הספציפי, אולם אם יהיה קשה מדי הוא יסכן בבליטת האגן החוצה.

הפשרה האופטימלית היא מזרן המותאם ברמת הנוקשות שלו למשקל הגוף. במזרן כזה האגן אינו בורח לאף כיוון, אלא נמצא בהמשכו של קו עמוד השדרה ומתיישר איתו. ההתאמה למשקל הגוף נעשית באמצעות קפיצי המזרן. היא יכולה להיות כה מדויקת, עד שבני זוג בעלי משקל שונה יישנו באין מפריע על אותו מזרן, מבלי לחוש בהבדלים שברמות הקשיחות של שני הצדדים.

 

אותה תחושת נוחות מפתה, מושגת באמצעות שכבה רכה המתוספת מעל חלקו הקשיח של המזרן. על עובי שכבה זו לנוע בין שבעה לעשרה סנטימטרים. יש לדעת כי רמת הקשיחות של המזרן הנבחר צריכה להחזיק מעמד לעשר שנים לפחות.

 

עייפות החומר

לאחר בדיקת רמת הקשיחות חשוב לוודא את איכות החומר. החומרים שמהם עשוי המזרן חייבים להיות איכותיים, כאלה שלא ימהרו להתבלות. כן תצטרכו לבדוק את חוזקם של הקפיצים, ולהתעקש על קפיצים אמינים שלא יתרופפו זמן מועט לאחר הקנייה.

אחריות היצרן עשויה להעיד על אורך החיים של המזרן. ודאו שתקופת האחריות הניתנת עליו ארוכה דיה. בנוסף, בררו אם יש אפשרות להחליף את המזרן במקרה שניסיתם אותו בבית ולמרבה הצער הוא התברר כלא נוח.

 

דרך הגב

אף שרוב האנשים מעדיפים לשכב על הצד, שכיבה על הבטן נחשבת לבריאה ביותר. הסיבה לכך היא, שבתנוחה זו לא מופעל לחץ על הגב התחתון ועל השקע המותני. עם זאת, שכיבה על הבטן אינה מומלצת לסובלים מכאבי צוואר, בגלל הטיית הראש הצדה הגורמת למתיחת הצוואר. כדי למזער כאב, סבל ונזק, על אלה להעדיף שכיבה על הצד, הנמנעת מהפעלת לחץ על הצוואר. בתנוחה צדית זו יש להקפיד על כיפוף קל של הברכיים ועל יישור הגב במקביל לקו המיטה.

 

כר פעולה נרחב

כרית נוחה משלימה את פעולתו של מזרן איכותי. ככל שהמרחק בין האוזן לכתף גדול יותר, כך רצויה כרית רחבה יותר, אך לא רק הרוחב שלה קובע - גם העובי ודרגת הקשיחות. את עובי הכרית, שמתבטא בגובהה, יש להתאים בכפוף לשמירה על קו ישר של הגוף, מהראש המוגבה ועד לקצהו התחתון של הגב.

בשוק מוצעות כריות אורתופדיות בעלות צורה של שני גלים, נמוך וגבוה. בשכיבה על הגב מומלץ להניח את הראש על צד הגל הקטן של הכרית, כדי שהפערים בין מיקום הראש המוגבה לבין מיקום הגב יהיו קטנים יחסית, ושהגלישה מהכרית אל המזרן תהיה הדרגתית. בתנוחה צדית יש להעדיף דווקא את הגל הגבוה, שמאפשר גם לחלל הצוואר שבין הראש לכתף להתמקם בתחומיו.

חשוב לדעת שהשימוש בכרית מומלץ בעיקר עבור הישנים על צידם, למניעת צניחה של הראש, ואינו רצוי בכל מצב. בשכיבה על הבטן, למשל, כדאי לוותר על כרית, שכן הגבהת הראש בתנוחה זו מעמיסה לחץ על עמוד השדרה הצווארי. הגבהת הראש גם אינה מומלצת בכל גיל: רצוי להימנע, למשל, מלהגביה בכרית ראשי פעוטות שטרם מלאו להם שנתיים, לפני שהתייצב היחס שבין ראשם לחגורת הכתפיים שלהם.

 

חשוב לא פחות, לעשות שימוש במערכת סינונים מתוחכמת למטרת רכישת מזרנים.
 

>>בואו להתעדכן במחירון מזרנים.

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא מזרנים
האם המאמר עזר לך?