גם לאזרח יש כוח: הגשת עתירה מנהלית נגד גופי השלטון

לא פעם כולנו חשים שדברים שם למעלה לא עובדים כמו שצריך: החלטות לא הוגנות, שיקולים בלתי סבירים, מכרזים מוטים, שחיתות, התנכלות או סתם רשלנות. התנהלות לקויה, ובוודאי בלתי חוקית של גוף שלטוני ציבורי כלשהו, איננה גזרה שחייבים להשלים איתה. לשם כך נועדה העתירה המנהלית - הנשק של האזרח הקטן להלחם על הצדק

מאת: נגוהה שפרלינג

כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג משפט מנהלי ורשויות מקומיות

המכרז בו השתתפת הוטה וזכה בו לא אחר מאשר חברו הקרוב של סגן ראש העיר? ועדת התכנון והבנייה אישרה הקמתו של חניון עצום ממדים מתחת לחלון שלך? גבו ממך ארנונה שלא כדין? בכל המקרים הללו וברבים אחרים יש לך היכולת למחות נגד ההתנהלות הפוגענית של רשות שלטונית מסוימת, ולפעול לשינוי תוצאותיה הבלתי הוגנות. הדרך לעשות כן היא באמצעות הגשת עתירה מנהלית לבית משפט מחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. לכל אזרח ישנה הזכות להגיש עתירה מנהלית לבית משפט לעניינים מנהליים, אשר מצוי כמעט בכל מחוז בישראל. בידי האזרח הקטן יש כלי חשוב ורב עוצמה המאפשר לו לעתור לבית המשפט על מנת שיבחן התנהלות של גוף שלטוני, שנגדו מוגשת העתירה, ויוודא שהתנהלותו היתה הוגנת וראויה.

 

נגד מי עותרים ובאיזה נושא?

בית המשפט לעניינים מנהליים מוסמך על הסדרת היחסים בין השירות הציבורי לבין האזרח, במקרים בהם האחרון רוצה לטעון להתנהלות פסולה של גופים שלטוניים מגוונים, ביניהם הממשלה על משרדיה השוניםרשויות מקומיות, מוסדות שירות המדינה וכן כל גוף ציבורי הנושא אופי מנהלי מוסדי. עתירות מנהליות נסובות סביב התנהלות לא ראויה, פסולה, או פגומה של כל אחד מהגופים הנ"ל.

נושאי העתירה רבים ומגוונים ויכולים לכלול בין היתר פעולות שפגעו בערכים חשובים כגון שוויון, תום לב, תקנת הציבור ונקיון כפיים; התנהגות בלתי חוקית, חוסר יישום של חוקים ו/או תקנות, הטיית מכרז, חקיקת חוקי עזר מנוגדים לחוק או לכל ערך ראוי אחר, והפרת הבטחה מנהלית; התנהגות פוגענית כגון החלטה שמפרה זכויות שונות של האזרח (למשל החלטה להוציא צו הריסה למבנה בו יש לך זכויות), החלטה שנבעה משיקולים פסולים או כזו שאיננה סבירה או איננה ראויה ועוד.

 

הכנה ראויה - המפתח להצלחה

עתירה מנהלית צריכה להיות איכותית, והמשמעת היא כפולה: ראשית, היא צריכה להיות מכוונת לנושא ראוי. לא ניתן לעתור כנגד כל פעולה של השלטון - גם אם לא היתה לרוחו של האזרח - ויש לבחור כנגד מה להלין ולוודא כי לעתירה רגליים יציבות ובסיס איתן הנועץ יתדותיו באמת ובמציאות. שנית, על העתירה להיות מנוסחת היטב, מפורטת ומלאה, והיא צריכה להיות מוגשת במועד הקבוע בחוק ובאופן שהחוק דורש, אחרת היא עלולה להידחות עוד לפני שידונו בה. דחיית העתירה לפני או אחרי דיון יכולה לגרור חיובך בהוצאות משפט. לשם הבטחת שני מאפיינים חשובים אלה מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה למשפט מנהלי בטרם תפעל להגשת עתירה מנהלית.

 

תגובה מהירה ע"י עורך דין מנוסה

עורך הדין אליו תפנה יבקש ממך כמה שיותר פרטים הנוגעים לתיאור המקרה וכל אלה יכללו בעתירה. מהירות הפנייה לעורך דין לשם סיוע בהגשת העתירה חשובה ביותר, שכן באפשרותך להגיש עתירה מנהלית 45 ימים לכל היותר לאחר המקרה המדובר. אל העתירה יצורפו שלושה תצהירים - הראשון כולל את פרטיך כעותר ואת פרטי הגוף הציבורי המשיב לעתירה; על התצהיר השני לפרט מהן הנסיבות שהובילו לעתירה ולכלול את תיאור הרקע ואת העובדות הרלוונטיות לבירורה; ועל התצהיר השלישי לפרט את הטיעונים המשפטיים הקשורים לעניין.

לרשויות השונות ולמוסדות הפועלים במרחב הציבורי יש מנגנוני הגנה מבוססים ויש ביכולתם לקבל ייצוג ראוי ויעיל מעורך דין מנוסה. עובדה זו לא צריכה להפחיד אותך, אלא רק לשמש עבורך אזהרה מפני הגשת עתירה קנטרנית, או על רקע אישי, שאין בה ממש, וכן להדגיש בפניך את החשיבות של הצטיידות בעורך דין מומחה בתחום שילווה אותך בהכנת העתירה ובהגשתה. נקודה חשובה שיבהיר לך עורך הדין בו תיעזר היא חשיבות מקום הגשת העתירה. חלק מהעתירות מתאימות להידון בבג"ץ וחלקן בבית משפט מחוזי בשבתו בבית משפט לעניינים מנהליים. רבות מהעתירות המגשות לבית משפט לעניינים מנהליים נדחות בשל חוסר סמכות, משום שהן אמורות היו להיות מוגשות לבית משפט אחר. עורך הדין שלך ימנע ממך להגיע למצב מביך זה.
רשימה מפורטת של מומחים בתחום תוכלו למצוא במערכת סינונים מתוחכמת לאיתור עורכי דין משפט מנהלי.

>>בואו להתעדכן במחירון עורכי דין - משפט מנהלי ורשויות מקומיות.

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא משפט מנהלי ורשויות מקומיות
האם המאמר עזר לך?