גם לתושב הקטן יש כוח: הרשויות המקומיות והמשפט המנהלי

קיבלתם מהעירייה קנס לא מוצדק? קמתם בבוקר וגיליתם שמול ביתכם הוחלט לבנות ללא ידיעתכם גן משחקים? הרשויות המקומיות אמורות לדאוג לנו, התושבים, אבל לפעמים דווקא אנחנו אלו שנפגעים מפעולות שנויות במחלוקת שלהן. כדאי לדעת איך ומתי החוק עומד לצדנו
מאת: עו"ד ערן זוהר

כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג משפט מנהלי ורשויות מקומיות

מדינת ישראל, בדומה למרבית המדינות בעולם, מתנהלת באמצעות חלוקה לרשויות המקומיות. הגוף הנפוץ ביותר של הרשות המקומית הוא העירייה, אך יש גם מועצות מקומיות, מועצות אזוריות ומועצות תעשייתיות. את הרשות המקומית אפשר לדמות למעין זרוע של המדינה, באמצעותה מתנהלים העניינים בכל אזור, עיר או יישוב. המדינה מעניקה לרשות המקומית כוח לנהל את הנושאים המוניציפאליים ולכן הרשות המקומית כפופה ל"משפט מנהלי" - הכללים שלפיהם עליה לפעול.
 
כאזרחים וכתושבים עלינו לדעת מה כוחנו בהתנהלות מול הרשויות. ראשית, יש להדגיש כי כל אחד מאתנו יכול לתבוע את הרשות המקומית, בין אם נפגענו ממנה באופן ישיר ובין אם בעקיפין, אך ישנם מבחנים מסוימים שאנחנו צריכים לעמוד בהם, כגון: ניקיון כפיים, הגשת התביעה במועד הנכון ופנייה לצינורות המקובלים ברשות במטרה לפתור את הבעיות מולה, לפני שפונים לבית המשפט. כמו כן, חשוב לדעת שכיום ישנו בית משפט מיוחד - בית המשפט לעניינים מנהליים. זהו בית משפט מחוזי ייעודי, המטפל בנושאים של משפט מנהלי. בכל מקרה, כאשר שוקלים לתבוע את הרשות המקומית, מומלץ לבדוק האם אתם באמת עומדים בקריטריונים ולאיזה גוף לפנות, ולשם כך מומלץ להסתייע בעורך דין המתמחה בענייני רשויות מקומיות ומשפט מנהלי.

 

סמכות, חוקיות ומהות

התחום החוקי הנוגע לרשויות המקומיות הינו נרחב ואין חוק מיוחד כולל הנוגע אליהן, אלא אוסף חוקים שהצטברו עם השנים על בסיס פסיקות של בתי המשפט. עם זאת, כדי לדעת באופן כללי אם הרשות המקומית פעלה בצורה נאותה, עלינו לבחון עקרון בסיסי ביותר במשפט המנהלי שנקרא "עקרון חוקיות המנהל". תחילה יש לבדוק שלוש שאלות: שאלת הסמכות - האם הרשות המקומית הייתה מוסמכת לבצע את הפעולה המדוברת. שנית, שאלת החוקיות - האם ההליך שבמסגרתו פעלה היה תקין וחוקי. ולבסוף, שאלת חוקיות הפעולה מבחינת המהות - האם הפעולה, מבחינת המהות שלה, היא חוקית, תקינה וראויה.
 
את הנקודות הללו יש לבחון בהתאם ל"עקרון חוקיות המנהל" הקובע, כי לרשות המנהלית (הרשות המקומית), מותר לפעול אך ורק במסגרת הסמכויות שהוענקו לה בחוק. לכן, אם ביצעה הרשות פעולה מסוימת והיא אינה יכולה להצביע על המקור החוקי שממנו נובעת הסמכות שלה לעשות זאת, הרי שאותה פעולה נחשבת חריגה ובעצם היא בלתי חוקית.

 

זכות הדיבור לאזרח

כלי נוסף שמצוי בידי האזרח מול הרשויות המקומיות הוא השימוע, או בשפה המשפטית - "זכות הטיעון". שימוע מתקשר אצל רובנו למקום עבודה, בו מחויב מעסיק לאפשר לעובד להשמיע את טיעוניו בטרם יפטר אותו. אותו הדבר נכון גם ברשות המקומית: בית המשפט העליון קבע שאסור לגוף שלטוני, ובתוך זה הרשויות המקומיות, לפגוע באזרח פגיעה מהותית ומשמעותית מבלי שניתנה לו הזדמנות להשמיע לפני כן את טענותיו. יש כמובן מקרים בהם הרשות המקומית אינה חייבת לאפשר לאזרח את זכות הטיעון. כך למשל, אם קיום זכות זו עלול לפגוע בביטחון המדינה וכמובן אם האזרח ויתר על האפשרות לשטוח את טיעוניו בפני הרשות.
 
מי שכן עומד בפני הליך של שימוע, זכאי לעיין בחומר המצוי בידי הרשות המקומית הנוגע אליו בטרם ישמיע את טיעוניו. הפרה של זכות השימוע מצד הרשות יכולה במקרים מסוימים לגרום לביטול של הפעולה ממנה נפגעתם כתושבים (הטלת קנס לא מוצדק, למשל) וחשוב להיות מודעים לכך.
 
עד כמה שהדבר יישמע מוזר, אין תשובה אחת ברורה לשאלה מה קורה כאשר נקבע כי הפעולה שנקטה הרשות המקומית הינה פגומה מסיבה כלשהי. בית המשפט העליון קבע שכל פעולה או החלטה פגומה של רשות מנהלית תהיה בטלה באופן יחסי לסוג הפגם שנפל בעקבותיה. כך לדוגמה, יכול להיות שפעולה אחת תתבטל לגמרי ופעולה אחרת תתבטל באופן חלקי או כלל לא.
 
כאמור, בעולם המשפטי הנוגע לרשויות המקומיות אין חוק אחד מסוים שקובע ומסביר באופן ברור וחד משמעי מה מותר ומה אסור. אם אתם חושבים שהרשות המקומית שבשטחה אתם מתגוררים ביצעה כלפיכם פעולה לא חוקית, פנו לעורך-דין המתמחה בנושאי רשויות מקומיות ומשפט מנהלי כדי שיסייע לכם לפעול בסבך הביורוקרטיה ולמצות את מלוא זכויותיכם.

>> בוא להתעניין במחירים בתחום במחירון משפט מנהלי ורשויות מקומיות.

 

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא משפט מנהלי ורשויות מקומיות
האם המאמר עזר לך?