לחתוך בבשר: המדריך המלא לצמחוניים

צמחונות היא דרך חיים בריאה, אבל היא מחייבת מודעות גבוהה ואחריות. לא רק שאפשר לוותר על הסטייק ולחיות בשלום, זה אפילו יכול להיות טעים למדי
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג מזון טבעי וצמחוני

מאז תקופת האדם הקדמון מבוססת תזונתו של המין האנושי על בשר. יש להניח שזה יישאר כך גם בעתיד, אבל אין ספק כי עם הזמן, ובמיוחד לאור השינויים הטכנולוגיים בתעשיית המזון - יותר ויותר אנשים מעדיפים לבחור בדרך חיים נטולת בשר. אם בעבר הדיעה הרווחת היתה שתפריט ללא בשר מזיק לאדם, מחקרים רבים כיום קובעים כי דווקא אפשר לחיות חיים שלמים ובריאים גם בלי נוכחותו של הסטייק. 


ובכל זאת, לפני שמכנסים מסיבת עיתונאים ומודיעים לעולם כי הפכנו להיות צמחוניים, חשוב להבין שהדרך לעשות זאת היא על ידי תזונה מבוקרת וחכמה. לא מספיק סתם להפסיק לאכול בשר, צריך לדעת מה כן לאכול במקום. במיוחד אם בוחרים בנתיב של דיאטה ולא בצמחונות על בסיס אידיאולוגי. אז הנה כמה טיפים לחיים שאחרי השווארמה.
 
 

יש עצה, תאכלו ביצה - תפריט לצמחוניים

דיאטה צמחונית טובה כוללת כמות גדולה של קטניות, דגנים, ירקות, פירות ואגוזים, מה שמאפשר לה להיות עשירה בין היתר בפחמימות, סיבים תזונתיים, חומצה פולית, ויטמין C, ויטמין E, מגנזיום ואומגה 6. מצד שני חשוב לזכור שבין היתר היא דלה בחלבון, אומגה 3, ויטמין B12ואבץ, וחומצות שומן רוויות. עם זאת, מחקרים מהשנים האחרונות קובעים כי למרות שתזונה צמחונית דלה בחלבון מיסודה, היא בכל זאת קרובה להמלצות הרצויות או אפילו גבוהה מהן.


לא מעט מחקרים עסקו גם בצריכת B12. במאכלים מהצומח אין אפילו ניצוץ של הוויטמין המאוד חשוב הזה, כך שיש להשלים את החסר באמצעות צריכה שיטתית של ביצים, מוצרי חלב, מזונות מעושרים ותוספי התזונה המציפים את המדפים בבתי המרקחת. 

 

ברזל - לא מה שחשבתם

הנושא הבא שצריך לחשוב עליו הוא צריכת ברזל. חשוב לדעת שברזל מהצומח פחות זמין לגוף מברזל שמקורו מהחי, ומחסור בברזל עלול לגרום לשורה של בעיות רציניות כמו אנמיה, האטת קצב הגדילה, פגיעה במערכת החיסונית, בפעילות השרירים ובהתפתחותם האינטלקטואלית של תינוקות וילדים.
 
אכילת מזונות עשירים בברזל בשילוב מזונות המכילים ויטמין C, מגבירה בצורה משמעותית את יכולת ספיגת הברזל. מאידך, מזונות עשירים בסידן, מזונות עם נוכחות של סיבים תזונתיים וקפאין עלולים לפגוע בספיגת הברזל. המקורות הטובים ביותר לברזל הם גרעינים, קטניות, דגנים מלאים, שקדים ואגוזים. מסתבר שלפעמים דיאטה צמחונית גם יכולה להיות מאוד טעימה.
 
 

אז רגע, להיות או להיות צמחוני?

השאלה המתבקשת היא כמובן האם צמחונות משפיעה לטובה על הבריאות שלנו, במידה כזו שנוותר על הכיף הלא קטן של לעשות על האש. האמת היא שלאף אחד אין תשובה מוחלטת. מחקרים הוכיחו כי יש קשר בין הרגלי תזונה, כמו אכילה תכופה של בשר אדום ומעובד, למחלות קשות כמו סרטן המעי הגס. אבל, באמת שחשוב להדגיש כי למרות המחקרים הרבים, עדיין אין מספיק נתונים שיוכלו לתת תשובה חותכת לשאלת ההשפעה של הצמחונות על הבריאות.

מה שהמחקרים כן הוכיחו זה שצמחונים בדרך כלל נמצאים במצב פיזי טוב יותר מלא צמחוניים, אבל לאו דווקא משום שהם נמנעים מבשר, אלא כיוון שיש להם מודעות גבוהה יותר לאורח חיים בריא.

בקיצור, כל דיאטה היא נושא שצריך לקחת ברצינות, על אחת כמה וכמה אם מדובר בדיאטה צמחונית. היא חייבת להגיע תוך מודעות גבוהה למזון שאתם מכניסים לגוף, ולתוספי התזונה שצריכים לבוא במקביל. אז לבריאות, ושיהיה בתיאבון.



>> בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.
>> לרשותכם מערכת סינונים לאיתור חנויות טבע.

 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא מזון טבעי וצמחוני
האם המאמר עזר לך?