כל מה שרצית לדעת על ייעוץ שיווקי

כל עסק באשר הוא משתמש בפעולות שיווק מסוימות כדי להיחשף לכמה שיותר אנשים ולגייס לקוחות חדשים, כמו גם לשמור על אלו הקיימים ולהרחיב את נפח הפעילות מולם. אך מה קובע איזו פעולת שיווק תצליח ואיזו לא? מדוע פעולה אחת תגרור אחריה אינספור פניות ובירורים, ואילו אחרת לא תביא אפילו טלפון אחד? הכול עניין של אסטרטגיה שיווקית.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג ייעוץ שיווקי ועסקי

כל מה שרצית לדעת על ייעוץ שיווקי

שיווק הוא עניין שחורג הרבה מעבר לגבולות הקהילה העסקית. כל אדם באשר הוא, מבצע פעולות שיווקיות כדי לקדם את עצמו, למצוא חן בעיני הסובבים, לשכנע אחרים בדברים בהם הוא מאמין ועוד.
למעשה, כל פעולה שאנו עושים כדי ליצור רושם ראשוני מסוים, היא פעולת שיווק. ואם האדם הפרטי זקוק לפעולות שיווק כדי למצוא חן בעיני סובביו, על אחת כמה וכמה בעל עסק אשר זקוק לתשומת לבם ולאהדתם של כמה שיותר אנשים, כדי לקצר רווחים ולהצליח בתחום בו בחר לעסוק.
 
אבל, לא כל פעולת שיווק בהכרח תצליח, גם אם אנחנו משוכנעים שכך יקרה. למעשה, רבות מפעולות השיווק שנעשה לא ישיגו את התוצאות להן ציפינו, כאשר הסיבה לכך היא אחת: חוסר במידע - מידע לגבי אופי הקהל; מידע לגבי המתחרים; מידע לגבי דעתה של הסביבה על המוצר ועוד. לשם כך מומלץ להיעזר בשירותי ייעוץ שיווקי, שיעשו סדר בדברים.
 

יועץ שיווקי הוא לא מפרסם - הוא המכוון

רבים עלולים לטעות ולחשוב שתפקידו של היועץ השיווקי הוא להחליט על תכני הפרסום והשיווק עצמם, לנסח את הסלוגנים הנכונים, ליצור מסר ועוד. לא כך הדבר: אלו הפעולות אשר נעשות בסוף התהליך, ושמורות לאנשי השיווק והפרסום של החברה. היועץ השיווקי הוא זה שמוביל אותם אל המקום הנכון.
 
ייעוץ שיווקי כולל בנייה של אסטרטגיה שיווקית רחבת היקף, אשר מביאה בחשבון את כל הכלים אשר עומדים לרשות העסק; הוא מתאים את פעולות השיווק לאופי העסק עצמו; הוא מתייחס לדברים שנעשו עד היום ומעלה אפשרויות לדרכי פעולה נוספות בתחום השיווק; הוא בוחן לעומק את מה שמציעים המתחרים ומציע כיצד לפעול בעקבות כך; הוא יוצר כיוונים חדשים ומציע רעיונות מקוריים שטרם נוסו בעבר; הוא לוקח בחשבון את התקציב אשר עומד לרשות העסק ומתאים את פעולות השיווק העתידיות לפיו.
 
אלו כמובן רק חלק מהפעולות אשר נעשות במסגרת הייעוץ השיווקי, אך הרעיון ברור: כל דבר אשר נוגע לרעיון השיווקי ולתכנון האסטרטגיה השיווקית של העסק, מתנקז אל פעולות הייעוץ השיווקי. מדובר בכלי דומה מאוד לייעוץ העסקי, אם כי הראשון ממוקד יותר ונותר במסגרת מסוימת. עם זאת, אין ספק שפעולות שיווקיות נכונות ישפיעו לא מעט גם על ביצועי העסק בתחומים האחרים, ויסייעו להתנהלותו הנכונה.
 
בהקשר זה חשוב לזכור שהעולם הפרסומי של היום אינו דומה למה שהיה בעבר. האינטרנט, ובמיוחד הרשתות החברתיות, שינו לחלוטין את הצורה שבה העסק ניגש ללקוחותיו, נחשף אליהם ויוצר איתם קשר. ייעוץ שיווקי מקצועי יידע כיצד להתמודד בחכמה גם עם הערוץ הזה, שנחשב לא פעם בוגדני ומורכב.
 

מתי כדאי לשכור את שירותיו של יועץ שיווקי?

אין כאן כללים ברורים וקבועים: הכול נתון לשיקולו של בעל העסק ובהתאם לתחושותיו. ובכל זאת, ניתן להניח את האצבע על שלוש סיטואציות מרכזיות שבהן נדרש ייעוץ שיווקי יותר מכול:
 
? שיפור 'הביצועים השיווקיים': אין ספק כי כל עסק מעוניין להשיג תוצאות שיווקיות טובות יותר. עם זאת, יש עסקים שבהם תחום זה נחשב לחלש במיוחד, על אף שלל ניסיונות יצירתיים ויצירתיים פחות. ייעוץ שיווקי יוכל לסייע לאותו עסק להמריא סוף סוף ולרשום הצלחה גם באפיק חשוב זה.
? שיקום תדמית: משבר כלכלי, פרשייה שפגעה בשמו של העסק או פיטורים המוניים  - אלו ועוד רבים אחרים עשויים להציג את העסק באור שלילי, וכידוע, מתדמית שלילית קשה מאוד להתנער. מומחה שיווק ותיק ומיומן יידע כיצד להמתיק את הגלולה המרה, לשקם את תדמית העסק ולהפוך את המשבר להזדמנות.
? שיווק של מוצר או סחורה חדשה: כאשר העסק מתחיל בהפצתו של מוצר חדש, הוא בוודאי רוצה שכל העולם יידע על כך. למרות שהוא מנסה לעשות זאת בכל דרך, כמות החשיפה לה זוכה המוצר החדש נמוכה מאוד יחסית לציפיות. הייעוץ הנכון יוביל את העסק אל האפיקים המתאימים, ויהפוך את ההשקה לחגיגה - כזו שתוסיף לתדמית של העסק ותהפוך אותו לחדשני, צעיר ורענן.
 

אף פעם לא מוקדם מדי

אחת הטעויות הגדולות של בעלי עסקים כיום היא הרצון להשיק את העסק ולהתחיל בהרצתו כמה שיותר מהר - כאשר ענייני השיווק והפרסום יחכו לשלב מאוחר יותר. לא מעט אף מאמינים כי את האסטרטגיה השיווקית והפרסומית יש להתחיל רק לאחר שהעסק מתייצב, עובר את שלבי הפתיחה הרגישים ועולה על דרך יציבה ובטוחה. זו אחת הטעויות הגדולות בפתיחת עסק חדש.
 
הייעוץ השיווקי הוא כלי שבו יש להשתמש כבר מהיום הראשון להפעלת העסק, ואף לפני כן - בשלבי התכנון וגיבוש הרעיון. אסטרטגיה אשר תיקבע עוד בתקופה זו, תסייע לעסק להיחשף לקהל הרחב עוד מיומו הראשון ויותר מזה: היא תאפשר לבעל העסק לחוש את השוק, 'להריח' אותו, לרגיש את הכיוון אליו נושבת הרוח ולדעת בדיוק מה מצפה ממנו הציבור מהרגע הראשון.
ייעוץ שיווקי שנעשה עוד לפני השקת העסק, יטפל כבר בשלב זה בסוגיות כמו ערוצי השיווק והפרסום, צורת הפרסום, השפה שתאפיין את המותג ועוד - עניינים שדורשים לא מעט זמן ומחשבה. בתקופת הרצת העסק, וגם בשלבים המאוחרים יותר, יעמוד לרשות הבעלים מעט מאוד זמן. כשהעסק עוד בחיתוליו, או טרם הגיח לאוויר העולם, עומדות לרשות הבעלים כמויות זמן כמעט בלתי נדלות. זה הזמן להשקיע בעניין, ובגדול.
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא ייעוץ שיווקי ועסקי
האם המאמר עזר לך?