להיות לראש ולא לזנב - גרסת העסקים

כל עסק רוצה להיות ה"ראש" ולא ה"זנב", להוביל בתחום שלו ולא להשתרך אחרי אחרים. לקראת השנה החדשה, רכזנו עבורכם כמה טיפים שיעזרו לכם להגשים את היעד
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג ייעוץ שיווקי ועסקי

שולחן ראש השנה. אתם יושבים ושומעים את הברכות המסורתיות. "שנהיה לראש ולא לזנב", אומר מי שמברך, ואתם מתפנים לאכילת ראש הכבש. ואז מישהו בצד השני של החדר מזכיר את העסק שלכם ומאחל שתצליחו לשגשג ולפרוץ קדימה. אתם שותקים כמו דג. אתם מבינים שלא הגעתם למקום בו רציתם להיות. כדי שהשנה החדשה תביא אתכם למקום שאתם באמת רוצים להיות בו, אספנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם להיות הראש ולא הזנב בעולם העסקים.

 

מיקסום התנהלות העסק

לא מפתיע אך עם זאת תמיד מעניין לשים לב, כיצד צורת ההתנהלות הפנימית של עסק משפיעה על הצלחתו. ניהול לקוי של לוח זמנים, שימוש לא נכון בתשתיות העסק, חלוקת עבודה שאינה אידיאלית ושאר כשלים, יכולים להקשות מאוד על קידום העסק. פעמים רבות הדבר נובע מחוסר ניסיון בניהול עסק ויד מכוונת, או היעדר זמן הנדרש לניהול אפקטיבי. אל תהססו לעשות בדק בית ולבחון כיצד העסק שלכם מתנהל בעיניים ביקורתיות. בלא מעט מקרים, פתרון הקסם המיידי הוא "האצלת סמכויות" בין מספר עובדים או אפילו קבלת סיוע מאנשי מקצוע חיצוניים לעסק, דוגמת יועצי שיווק, אנשי לוגיסטיקה או מנהלי חשבונות. עם כל הרצון לחסוך כמה שניתן בעלויות התפעול, סיוע של אנשי מקצוע בנקודות המשבר עשוי להיות רווחי לאורך זמן.  

כמו כן, תקופת החגים היא הזדמנות מצוינת לעשות חשבון נפש (גם) בעסק ולראות היכן אתם עומדים. עסק ללא מטרות ברורות ויעדים מוגדרים יתקשה לצעוד קדימה. ראו היכן העסק שלכם עומד בנקודת הזמן הנוכחית וקבעו יעדים עתידיים הגיוניים, אם מבחינת מכירות, הכנסות, מספר לקוחות וכן הלאה. גם כאן יכולים לבוא לעזרתכם אנשי המקצוע הרלוונטיים, דוגמת יועצים ארגוניים. 
 
הגדרת מטרה
תקופת "אחרי החגים" היא הזדמנות לסמן מטרות חדשות. 
 

אל תשכחו את גוגל

בעולם בו אנו חיים, מי שלא מפגין נוכחות באינטרנט נשאר מאחור, או אפילו לא קיים. לא צריך להיות מומחה בתחום בכדי לדעת שאחוז ניכר מהלקוחות המגיעים לעסק שלכם, מגיעים דרך הקלדת מילות חיפוש רלוונטיות במנוע של גוגל. האתרים שיופיעו בראש הרשימה, כמובן יהנו מתנועה רבה יותר לבית העסק היות וכבר הוכיחו תועלת לגולשים ועברו את סקירת המיפוי של גוגל. האתגר שלכם הוא לחשוב כיצד תוכלו לבלוט בשדה המשחק האינטרנטי וע"י כך, להגדיל את מעגל הלקוחות שלכם ולבנות לעסק שלכם תדמית חיובית. 
 
עד כמה שהרעיון נשמע פשוט ופשטני, לא מדובר בעניין של מה בכך. מי שצפוי להתחיל לקדם את העסק שלו בראש השנה ולהיות במקום הראשון בגוגל אחרי החגים, צפוי להתאכזב. מדובר בפעולה אינטנסיבית של קידום אתרים (SEO), שנעשית לרוב ע"י חברות המתמחות בכך. כדי לקדם עסק, ולא משנה איזה עסק, יש צורך במחקר מעמיק, באופטימיזציה של האתר למנועי החיפוש, עיבוי, שיפור ועדכון התכנים המועלים בו, ריבוי קישורים חיצוניים המפנים לאותו אתר (אך בצורה מושכלת) ופעילות במגוון פלטפורמות, כשהמדיה החברתית היא אולי החשובה ביותר בהן. 
 
אם כל מה שהוזכר כאן הוא בגדר סינית עבורכם, או שאין בידכם את הזמן להעמיק וללמוד את התחומים, מומלץ להשאיר את העבודה למקצוענים. חברות קידום אתרים, כותבי תוכן, מנהלי מדיה וחברתית ומומחים אחרים ישמחו לסייע לכם. אומנם מדובר בהוצאה, אך כזו שניתן למדוד, לבחון לאורך זמן וללא ספק הכרחית על מנת להגדיל הכנסות. 
 
לצד העבודה ה"סיזיפית" של קידום האתר בגוגל, תידרשו להשקיע מאמצים שיווקיים בכל הזירות. אומנם לא לכל עסק יש את התקציב השמן הנדרש לפרסום בשלטי חוצות או בטלוויזיה, אך החדשות הטובות הן, שגם בתקציבים נמוכים יחסית אפשר לעשות יופי של דברים. חשבו על פעולות שעשויות למשוך לקוחות, דוגמת מבצעים נקודתיים לתקופת החגים, הטבות לאוכלוסיות מסוימות או מסר שנוי במחלוקת (רק אם זה מתאים למטרות שלכם כמובן), וייתכן מאוד כי השיווק הטוב ביותר ייעשה עבורכם ללא עלות.
 
סימנים ברשתות חברתיות
מי שלא שם לא קיים.
 

אבל מה אם הזנב הוא ארוך?

למרות כל מה שציינו קודם לכן, כריס אנדרסון, עורך המגזין Wired, דווקא חושב שזנב ארוך הוא נדרש. האיש, שטבע את אחד המונחים החשובים בתחום הסטטיסטיקה - The Long Tail, מסביר כיצד עסקים יכולים להרוויח דווקא מהפריטים הפחות פופולאריים שיש לעסק שלהם להציע. אנדרסון ניתח דפוסי מכירות ופעילות ברשת והגיע למסקנה, שאתרי הקניות המובילים גורפים את רוב הרווחים שלהם לאו דווקא ממכירת המוצרים הגדולים של כל עסק - אלא בעיקר מפריטים אשר הפופולאריות שלהם נמוכה יותר. פריטים אלו מרכיבים את ה"זנב", אשר אמנם מאופיין במכירות נמוכות יחסית של כל פריט, אך היות והוא נמשך למעשה כמעט עד אינסוף, הוא מביא לרווחים עצומים. הטענה הזו לוקחת בחשבון את העובדה שלצרכן יש טעם מגוון שלא בהכרח מסתכם בכל מה שפופולארי ומובן מאליו. מכאן, שהגדלת היצע האפשרויות עבור כל צרכן ובחירה בנישות ספציפיות, יכולה להיות בחירה חכמה מבחינת עסקים שגישה כזו יכולה להתאים להם. 
 
אנדרסון אף מצא, שרוב ההכנסות של אמזון היו ממכירת ספרים שלא היו פופולאריים מספיק כדי להימכר בחנויות ה"מסורתיות", וזו עצה נפלאה אם חושבים על כך: בחנו מה המתחרים מציעים ונסו למצוא את המקומות בהם הם פחות נוכחים. אם יש חלל ריק שאתם יכולים להיכנס אליו, לצד שיווק המוצרים הבסיסיים יותר, מה טוב. הקפידו על הצעדים האלה, ועוד תראו כמה טוב יהיה בעסק שלכם בשנה ובשנים הבאות.
 
the long tail
גם לזנב הלא פופולארי יש משמעות רווחית.
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא ייעוץ שיווקי ועסקי
האם המאמר עזר לך?