אוכל טבעוני - לאכול בריא, אין יותר טבעי מזה

אם גם אתם רוצים לבחור לאכול רק אוכל טבעוני, או אם כבר החלטתם שזהו הנתיב שלכם - המדריך הזה הוא בשבילכם. תופתעו לגלות באיזו קלות תצליחו לאמץ אורח חיים בריא, חסכוני ומיטיב, שישפר את איכות החיים שלכם. זה טבעי, זה מזין, זה בריא וזה פשוט - מעבר לתזונה טבעית בכמה שלבים.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג מסעדות

נראה כי כבר מזמן אין להתייחס אל הבחירה בטבעונות כאל טרנד חולף. מה שהתחיל כתופעה שולית והפך לאופנה, צובר בהדרגה מעמד של דרך חיים נפוצה ולגיטימית. דרך חיים זו כוללת אכילת מזון טבעי ולא מעובד בלבד. לתזונה טבעונית השלכות מצוינות על בריאות האדם, על איכות הסביבה ועל מצפונם של בני האנוש. על אף יתרונות אלה, רבים רוצים אך חוששים מלבחור בדרך חיים טבעונית. יש תפיסה רווחת (ושגויה) לפיה טבעונות שווה שעמום, היעדר ספונטניות, סגפנות, קשיים, סיבוכים, היעדר טעם, הוצאות כספיות לא מבוטלות וחיים בלי הרבה כיף. האומנם?  

 

חיים בריאים בכמה שלבים

המשוואה שלפיה אוכל טבעוני הוא יקר וסר טעם, וכי אוכל בריאות הוא בהכרח לא טעים, כבר מזמן הופרכה. לא חסר בנמצא אוכל טבעוני טעים, ויש אפילו אוכל טבעוני לילדים שעשוי להיות מאוד ערב לחכם. יתרה מכך, לא תמיד חייבים לטרוח על הכנתו בבית, כדי להקפיד על אוכל בריאות. יש לא מעט מסעדות טבעוניות שאפשר להזמין מהן משלוחים של אוכל טבעוני. אז אם נפשכם חשקה במהלך בריא ובשינוי אורח החיים, השלימו את המהפך בכמה צעדים, ותגלו שקל ולא בהכרח מאוד יקר להיות בריא.

 

שלב ראשון - הכירו את חשיבות התזונה הטבעונית:

ברגע שתבינו שאוכל טבעוני הוא בריא ותורם רבות לאיכות החיים ולהארכת תוחלת החיים, יהיה לכם קל יותר לעשות את הסוויץ'. מה הופך את התזונה הזו למומלצת, ראויה ובריאה יותר בעיני רבים, ומה טוענים המצדדים בתזונה טבעונית? מלבד הפגיעה בבעלי חיים והנזק הסביבתי שנגרם כתוצאה מתעשיית המזון, מאמינים רבים כי תזונה שאינה טבעונית גורמת גם נזקים בריאותיים לגוף. טבעונים רבים מאמינים שכיונקים, אין בני האדם בנויים לעכל מזון מן החי, וכי הם יכולים לקבל את כל מרכיבי המזון שלהם הם זקוקים, ישירות מן הטבע, וללא מתווכים (סידן,  למשל, לא חייב להגיע מחלב הפרה, ואפשר "לדלג" עליה כמתווכת). כמו-כן, מזון מעובד כבר חסר את כל הוויטמינים הנחוצים לנו, ולכן אינו כה חשוב. טענה נוספת היא שהמזון המעובד מרוסס ומלא במרכיבים מזיקים לבריאות (הורמונים, אנטיביוטיקה ועוד). יש שטוענים שהבשר נרקב במעיים לאחר צריכתו, וגורם לתחלואה, וכי כל החומרים הלא בריאים בגופם של בעלי החיים עוברים גם אלינו. יש גם הטוענים לקשר בין אכילת בשר ומזון מעובד לשלל מחלות, ביניהן: מגיפת ההשמנה, מחלות קרדיו-וסקולריות (מחלות לב וכלי דם), סוכרת, דלקות, מחלות בדרכי עיכול, אוסטיאופורוזיס, אבנים בכליות, מחלות סרטן למיניהן, מחלות חניכיים, אקנה ועוד. 
 
שלב שני - עשו צעדים קטנים:

קחו בחשבון שהמהפך יהיה רב-שלבי ומורכב. אל תלכו על זבנג וגמרנו, ותשנו את חייכם בבת אחת מהקצה אל הקצה. עשו הכול בהדרגה וללא דחיפות ולחץ.
 
 

שלב שלישי - למדו את סודות המטבח הטבעוני:

כדי להכין אוכל טבעוני טעים ואוכל טבעוני מגוון יש ללמוד תורה שלמה מהתחלה. מרכיבים, מצרכים, שיטות בישול, מתכונים טבעוניים מיוחדים, אוכל טבעוני לילדים ועוד. כל זה נגיש מאוד, ואת הכול כדאי להכיר, ללמוד ולדעת. המעבר לצריכת מזון טבעוני כולל גם צורך בהכרת המטבח הטבעוני ובלמידתו. ניתן ללמוד על מזון טבעוני בכמה אמצעים:
 
1. גלישה ברשת: האינטרנט מלא במידע על אודות מזון טבעוני.
2. ספרי הדרכה: יש ספרי הדרכה מצוינים העוסקים באוכל טבעוני ובדרכים להכנתו - ספרים העורכים היכרות עם המטבח הטבעוני; ספרים שמסבירים את החשיבות של צריכת מזון טבעי ואת יתרונותיה; ספרים הכוללים הסברים על דרכי הכנה, בישול ואפייה וכמובן כאלה הכוללים מתכונים מנצחים של מנות טבעוניות, קינוחים טבעוניים ותבשילים מהמטבח הטבעוני.
3. סדנאות בישול להכנת אוכל טבעוני בריא: זוהי דרך חווייתית, מהנה ומאוד מוצלחת ויעילה שתאפשר לכם לצלוח בקלות את השינוי הגדול של חייכם. 
 
כשתתחילו ללמוד על מזון טבעוני, תופתעו לגלות מתכונים מנצחים ומנות טבעוניות משובחות. שילובי מזונות מתוך פתיחות, תעוזה ולמידה, יהפכו את חייכם הקולינריים לעשירים, בריאים ומגוונים יותר. תזונה טבעונית משמעה תבשילים, תוספות וקינוחים. תוכלו ליהנות מממרחי אגוזים, פטה, פטריות, ממרח זיתים שחורים, ממרח טופו וממרחי חומוס. בגזרת המרקים תוכלו "להשתולל" עם מגוון עצום של סגנונות, טעמים וטמפרטורות. בגזרת התבשילים יוכלו הירקות, הקטניות והפירות לאפשר לכם מגוון של הנאות ושילובים מיוחדים. למשל, שילוב חומוס וכרובית, קישואים עם שומשום, תבשילים עם ארטישוק בשילובים שונים, דלעת, כרוב, כרובית ועוד. בגזרת הפסטות והפטריות תלכו לאיבוד עם שלל רטבים, ובגזרת המאפים תוכלו ליהנות מלזניית תרד מיוחדת, ממאפים המשלבים זעתר וטופו, מלחמניות שונות ומגוונות ואפילו פיתות ופיצות וכמובן פשטידות, וכל זה מבלי שתצטרכו להוסיף ביצים ומוצרי חלב. תגלו טעמים חדשים וערבים לחך, ואפילו תתענגו על עוגות ועוגיות בריאות למהדרין, וטעימות להפליא.    
 
 

שלב רביעי - שנו הנחות בסיסיות ותפיסות:

כולם יודעים שאוכל טבעוני הוא אוכל בריא, אך לא רבים יודעים את כל האמת לגביו. יש לא מעט אגדות אורבניות ותפיסות מוטעות בנוגע למזון טבעוני. כדי שתוכלו להיות איתנים בשינוי שלפניכם, וכדי שתצליחו להתמיד בסגנון החיים החדש שאימצתם, הגיע הזמן להפריך כמה מיתוסים הנוגעים לאוכל טבעוני:
 

1. אוכל טבעוני טעים: אם חשבתם שאוכל טעים לא יכול להיות גם בריא, טעיתם ובגדול. לפני שאתם ממהרים לקבוע בפסקנות, מומלץ לדגום מגוון מאכלים טבעוניים במסעדה או לטעום ממעשי ידיהם של בשלנים טבעוניים מנוסים, כדי להתוודע לטעמים המיוחדים והנהדרים שיש למטבח זה להציע.  
 
2. אוכל טבעוני זול: בניגוד לעבר, יותר ויותר חנויות ואפילו סופרמרקטים לממכר מזון טבעוני אפשר למצוא בסביבתכם. עשו סקר שוק, הכירו את המקומות שבהם ניתן לרכוש אוכל טבעוני וחפשו את כל הדרכים לחסוך ברכישת המצרכים הנחוצים להכנתו. הודות לביקוש ההולך וגובר לאוכל טבעוני בישראל, מחירי המצרכים יורדים ואורח חיים זה כבר איננו כה יקר. כמו כן, אורח חיים המבוסס על תזונה טבעונית, תורם לחיסכון בשל הקיצוץ בהוצאות על מזון מן החי שהוא מאוד יקר ועל מיני מזונות מעובדים המנפחים אף הם את הוצאות המזון הרגילות.
 
3. אוכל טבעוני זמין: הימים שבהם מי שצרך מזון טבעוני היה כבול לביתו ולא יכול היה לבלות במסעדה או לעשות משהו ספונטני, חלפו מן העולם. כיום יש מתכונים טבעוניים טעימים להפליא שאפשר להכין לבד, אבל גם לא מעט מנות טבעוניות משובחות שאפשר לאכול בחוץ או אפילו להזמין מבחוץ. אוכל טבעוני משלוחים כבר איננו צירוף מילים מוזר. שפע מסעדות טבעוניות ו/או מסעדות ללא גלוטן יציעו לכם ארוחות טבעוניות טעימות ומשובחות שיאפשרו לכם להשלים יום בילוי בחוץ, ו/או ליהנות מבילוי במסעדה.
 
שלב חמישי - להיכנס בטבעיות לאורח חיים טבעי:
 
כטבעונים מתחילים מומלץ מאוד שתערכו הכרות עם מגוון השיטות והאמצעים שיהפכו את מלאכת הכנת אוכל טבעוני וטעים לפשוטה. כמו-כן, כדי להקל עליכם לאמץ את אורח החיים הזה, ריכזנו כמה המלצות בסיסיות:
 
1. הכירו מסעדות טבעוניות: אתרו מסעדה טבעונית קרובה למקום המגורים, ובלו שם מדי פעם.
2. אם יש לכם ילדים, לימדו הכול על אוכל טבעוני לילדים, וכך תאפשרו להם לקבל בקלות את המשטר התזונתי הבריא.
3. בתקופות של עומס אל תהססו לבחון אופציות של אוכל טבעוני משלוחים - הכוונה הן למשלוחים של מצרכים מהסופר, הן למשלוחים של מנות ממסעדות טבעוניות. 
4. מלאו את צורכי השעה: בררו על מנות טבעוניות ומתכונים מנצחים ברוח חג או אירוע. כך, למשל, בטרם חג הפסח  חפשו מתכונים טבעוניים לפסח. בעת חגיגת אירועי יום הולדת וגם בימי שישי, באירועים ובהתכנסויות משפחתיות,  אל תוותרו על מתוק. חפשו מתכוני קינוח טבעוני, או אפילו קינוח טבעוני ללא גלוטן, ותאפשרו לכולם ללקק את האצבעות בצורה בריאה ומבוקרת. 
5. אם אתם שומרי מסורת אתרו מסעדה טבעונית כשרה, ואל תוותרו על התענוג הכרוך בלאכול מדי פעם בחוץ.
 
 

אוכל טבעוני לילדים

עוד אגדה אורבנית שיש להפריך בנוגע לאוכל טבעוני היא שילדים לא סובלים אותו. זה פשוט לא נכון. שילוב מוצלח של מרקמים מועדפים ותיבול אהוב יפלסו בקלות את הדרך ללבם של הילדים, ויגרמו גם לקטנטנים לטרוף בהנאה ואפילו לבקש תוספת. שאלו את עצמכם - מה ילדים אוהבים לאכול, והכינו עבורם מנות טבעוניות שמותאמות להם. הם אוהבים פשטידות? הכינו בקלות פשטידה ללא ביצים. הם אוהבים קציצות? יש אין-ספור וריאציות של קציצות טבעוניות מזינות וטעימות להפליא, דוגמת קציצות קישואים, קציצות עדשים, קציצות בטטות וכו'. יש גם אפשרות של כריכים טעימים עם שלל ממרחי פלא שיגרמו לנוטלה להחוויר. ילדים גם אוהבים פסטה. למה שלא תכינו להם פסטה או אפילו פיצה טבעונית ונפלאה? ומה לגבי קינוחים? פנקו אותם בטעמים נהדרים של ממתק אגוזי מלך, שקדים מצופים, גלידות פירות, עוגיות שיבולת שועל, פודינג אורז מלא, כדורי שוקולד, מוס שוקולד ופירות, בננה מטוגנת, גלידת קוקוס, עוגת גזר, עוגת שוקולד, עוגת טירמיסו, עוגת פירות ועוד.
 
לסיכום, אוכל טבעוני טעים, זמין וזול הוא בר השגה. אל תהססו ואל תתנו לחששות מופרכים להסיט אתכם מהדרך שלכם לבריאות טובה. אתרו אמצעים שיקלו עליכם לצרוך מזון טבעוני ולשמור על איכות חיים גבוהה. 
 
 

>> לאיתור מגוון רחב של מסעדות בכל הסוגים ובכל הארץ.


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא מסעדות
האם המאמר עזר לך?