המדריך לסוגי הפקות דפוס מיוחדות

לא צריך להיות מומחה להיסטוריה כדי לדעת שמהפכת הדפוס, שהתחוללה אי שם במאה ה-15, היא מהחשובות ביותר אי פעם. מאז, כמובן, חלפו מאות שנים, ותחום הדפוס שינה את חוקי המשחק הישנים בצורה ניכרת. כיום, הטכנולוגיה השתפרה לאין ערוך, מה שמאפשר הפקות דפוס איכותיות תוך פרק זמן קצר, ובעלויות נמוכות פי כמה ביחס לעבר. זאת ועוד, אם בתחילת הדרך הדפוס הופיע אך ורק על הנייר, במהלך השנים נכנסו אינספור מוצרים וחומרי גלם אחרים לתוך התמונה. אין זה פלא שעולם הדפוס של ימינו, הפך לעולם האפשרויות הבלתי מוגבלות.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג הפקות דפוס

עולם הדפוס הישן שהתמקד בשיטת דפוס אופסט כשיטה בלעדית, שינה את פניו במרוצת הזמן ללא הכר. משאלות הלב והפנטזיות נרקמו היטב בתוך תהליכים טכנולוגיים מתקדמים עד כדי הדפסת חלומות ממש. כל ההגבלות הנוקשות שהתקיימו סביב הפרמטרים החשובים ביותר כמו סוג החומר שעליו אפשר להדפיס, כמויות הדפסה, צבעי הדפסה, טכניקות הדפסה ועוד, נפרצו כליל, ונדמה שבתחום הדפוס, המציאות כבר משיגה את 

 

הדפסה על בד

את הסקירה שלנו נתחיל עם הפקות דפוס הנחשבות לפופולאריות במיוחד כיום - הדפסה על בד, הנחלקת לכמה סוגים. הסוג הראשון, והנפוץ ביותר, הוא הדפסה על חולצות. שימו לב  שההתייחסות שלנו, מטבע הדברים, לא תהיה לאותן חולצות המגיעות עם הדפסים מוכנים, אלא בדגש על הפקות דפוס ממוחשבות, הנחשבות למיוחדות פי כמה. אלה הפכו לחלק   מרכזי בסל השירותים של (כמעט) כל בית דפוס, והביטוי המובהק ביותר שלהן הוא הדפסות  על חולצות. 
 
העיקרון כאן פשוט. נקודת המוצא היא שאפשר לבחור בכל הדפס שרוצים שיופיע על הבד.  זה יכול להיות עיצוב דפוס הנעשה מאפס, באמצעות תוכנה גרפית כזו או אחרת, או בשימוש בתמונה מצולמת שעוברת אל תוך הבד. בחולצות מודפסות מהסוג הזה אפשר להשתמש במצבים מגוונים, כמו למשל כשרוצים להעניק חולצה כמתנה, כמזכרת בנסיבות מיוחדות  (סיום כיתה או קורס, למשל) או לצורך לבישתה באירוע. הדוגמה המובהקת ביותר, איך לא,  היא חתונות, שבהן נהוג טרנד של לבישת חולצות מודפסות, משעשעות ומקוריות על ידי חתן השמחה, וכן על ידי בני משפחתו וחבריו בשלב הריקודים.
 
יש לציין כי הדפסה על בד יכולה בהחלט להכניס לתמונה פריטים נוספים מלבד חולצות, כמו למשל: דגלים, שלטי בד, יריעות, שימשוניות ועוד. לא פעם, נעשית הבחירה בהדפסה זו כאמצעי שיווקי לכל דבר ועניין, עם לוגו, תמונה או סלוגן המופיעים על פני אותו מוצר מודפס.  הדפסות מסוג זה מסייעות במצבים שבהם מעוניינים למשוך תשומת לב חיובית, למשל בכנסים או בתערוכות.
 
 

זכוכית, עץ ומה שביניהם

הדפסות מיוחדות מושכות את העין בייחוד כאשר הן נעשות על פני חומרי גלם שאינם סטנדרטיים. הדפסה על זכוכית נכנסת לתמונה בנקודה הזו בדיוק, ובכוחה לשפר בעשרות מונים את המראה בכל חלל. ואכן, מבחינה מעשית אפשר למצוא לא מעט מקרים שבהם מתבצעת הדפסה על זכוכית. דוגמה מובהקת היא הדפסה על גבי דלתות או על גבי חלונות זכוכית, מה שמשמש הן כאמצעי פרסומי הן כדי לסמן, באופן אסתטי במיוחד, חלוקה למתחמים שונים. הדפסה יכולה להיעשות גם על גבי רהיטים שונים מזכוכית, באופן בלעדי  או יחד עם חומרים אחרים, כאשר בין הרהיטים אפשר למנות שולחנות, ארונות, כיסאות וכן הלאה. הדפסה שכזו תורמת עוד יותר לייחודיות של הרהיט, שממילא נחשב יוקרתי בשל היותו עשוי זכוכית. 
החומר הבא שאליו נתייחס הוא עץ, על סוגיו השונים. זהו בדיוק הרגע שבו נדרש לסקור,  שוב, את רשימת המוצרים האפשריים, ולגלות שהיא רחבה בכל קנה מידה. ראשית,  כשמדברים על עץ, הרי שזהו החומר המקובל ביותר לייצור רהיטים: לכן, ההדפסה מאפשרת להעניק "טוויסט" לרהיטים, ולהכניס מעט מודרניות לרהיטים הקלאסיים. תמונות עץ נפוצות כיום אף הן, וכך גם שלטים, מוצרי פרסום (כפי שנראה בהמשך) ועוד.
רשימת החומרים המיוחדים שעליהם אפשרי להדפיס כיום, כוללת בתוכה גם אבן, חרסינה, שיש, מתכת ועוד.
 
 

קאפה IN, קנבס OUT

במהלך השנים, הפך הקנבס, אותו בד כותנה, לפריט חשוב בעיצובם של לא מעט בתים ומוסדות, כך שלא בטוח שאפשר להתייחס אליו, במצב הדברים הנוכחי, כמיוחד. מה שכן עונה על ההגדרה הזו, לדעת רבים, הוא הדפסה על קאפה. המדובר הוא בחומר סינתטי  מוקצף, לרוב בגוון לבן או שחור, המגיע בדרגות עובי שונות, ואשר אליו מוצמדת התמונה המודפסת. הנקודה המרכזית כאן היא שלאחר עיבודה של הקאפה, היא הופכת לחומר קל מאוד, המאפשר מגוון גימורים אפשריים.
ביחס לקנבס, קאפה נחשבת לזולה פי כמה, אך המראה שלה יוקרתי פחות. לכן, ניתן למצוא הדפסה על קאפה, פעמים רבות, כשנדרש פתרון הדפסה מקצועי, מהיר וזול. כך, למשל, להצגת דגמים, לתערוכות סטודנטים או אפילו בהפגנות.
 
 

הדפסה על כובעים

כעת, עוברים אל סוג אחר של הפקות דפוס מיוחדות. הפקות אלה מתייחסות לפריט לבוש שונה בתכלית, ומכניסות לתמונה את הכובעים למיניהם. הדפסה על כובעים תיעשה לרוב בחלק הקדמי שלהם, ונהוג לבצע אותה בכמה מצבים עיקריים. ככלל, זהו אמצעי פרסומי מהשורה הראשונה, וכזה שיכול גם למתג אוכלוסיית עובדים או אנשי ארגון מסוים. אין זה מקרה שבחנויות או במתחמי קניות, אפשר למצוא לא מעט אנשים, החובשים כובע בעל הדפס זה או אחר.
בשנים האחרונות, גבר השימוש בהדפסה על כובעים, ניחשתם נכון, גם בתחום האירועים,. במסגרת זו, כובעים עם הדפסים מיוחדים מחולקים לאורחים, בחלק השמח של האירוע, בנוסף או במקום ה"שטויות לרחבה" (טרנד חשוב נוסף). הם תורמים לחוויה הוויזואלית,  מסייעים לאורחים להשתחרר וכוללים, לא פעם, מסר משעשע או מרגש.
 
 

הדפסת מוצרי פרסום

כשמדברים על הפקות דפוס מיוחדות, אי אפשר לדלג על כל אותם מוצרי פרסום, הנחשבים לקטגוריית על של ממש. הנחת היסוד כיום היא שכמעט כל סוג של מוצר, אפשר להפוך למוצר פרסומי באמצעות הדפסת לוגו על גבו. וגם כאן, מגלים כי רשימת האפשרויות רחבה עד אינסופית. זו יכולה להיות הדפסה על כוסות, אך גם על תיקי בד או על תיקי עור.  ההדפסה יכולה להיות על גבי מחשבונים או על מחברות, על שעונים, על מגנטים, על מדבקות, על פליירים, ומה לא?
 
מה שכן חשוב להדגיש, בהקשר הזה, הוא שמוצרי הפרסום נוטים להיות מודפסים בכמויות מסחריות, וזאת כדי לחלק אותם למספר רב ככל האפשר של לקוחות פוטנציאליים. יש העושים זאת באופן ישיר, כאשר הלקוחות מגיעים לבית העסק, ויש שבוחרים באירועים מיוחדים, דוגמת כנסים או ירידים, בהם המוצרים מחולקים לקהל הרחב. מומלץ מאוד לבחור במוצרי פרסום שימושיים באופן יחסי, כאלה שסביר שיישארו בשימושם של המקבלים אותם שנים ארוכות, מחדירים כל העת את המסר הפרסומי שנמצא עליהם. אפשר בהחלט להתאים את המוצר לקהל היעד הפוטנציאלי.
 
כפי שבוודאי הבנתם, עולם האפשרויות שמציע הדפוס כיום הוא כמעט אינסופי. הפקות דפוס מיוחדות מאפשרות כיום להגשים עולם ומלואו, ולמצוא, בלי קשר לסוג הפריט או לחומר  שממנו הוא עשוי, את הדרך להדפיס עליו. הטכנולוגיה, המקוריות והרצון לפנות לקהלים חדשים סביר שרק יגדיל עוד יותר, בשנים הקרובות, את מגוון ההדפסות האפשריות. 

 

 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא הפקות דפוס
האם המאמר עזר לך?