ליסינג לרכב - מה ההבדלים בין ליסינג מימוני (ליסינג פרטי) ובין ליסינג תפעולי?

ליסינג הוא אחד המונחים המשמעותיים ביותר בתחום הרכב, כאשר הנתונים מראים שבישראל ההתבססות עליו נפוצה במיוחד. אנחנו שומעים על לא מעט אנשים שמתלבטים בין ליסינג מימוני לתפעולי, או על נהגים אחרים שהשלימו את הרכישה של קניית רכב מליסינג, במחיר שנחשב נוח לכל הדעות. אבל מהם ההבדלים בין ליסינג מימוני לבין ליסינג תפעולי, ומהם הפרטים שחשוב לדעת בקשר לכך? המדריך המהיר לתחום הליסינג.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג ליסינג לרכב

ההבחנה העיקרית שנעשית כיום היא בין סוגי ליסינג המוצעים ללקוחות היא במאפייני  העסקה, בסוג השירותים שהיא מעניקה ללקוחות וכמובן גם במחיר. יש לציין שתיאור הסוגים העיקריים של הליסינג שיובא כאן הוא כללי בלבד. אמנם הוא יסייע לכם בהבנת התחום, אך מומלץ שלא להסתמך אך ורק עליו בעת בחירה בעסקה מסוימת, אלא לבחון לעומק את פרטי העסקה. העובדה היא שבליסינג, כמו בליסינג, אין עסקה אחת הדומה לחברתה.

 

ליסינג מימוני (או ליסינג פרטי)

את הסקירה מתחילים עם ליסינג מימוני שהוא, בבסיסו, עסקת מימון לרכב המבוססת על העיקרון הבא: ראשית, משלם הלקוח סכום מקדמה ראשונית, בגובה שעומד לרוב סביב 20%-40% ממחיר המחירון של הרכב (כמה עשרות אלפי שקלים, מבחינה מעשית). הנהג מקבל את הרכב לתקופה מסוימת, הנעה במרבית המקרים בין שלוש לחמש שנים. כל אותה תקופה, משלם הלקוח באופן חודשי בהתאם להסכם הפריסה שנעשה אל מול חברת הליסינג, סכום חודשי שיכול להיות קבוע מראש, אך יהיה צמוד מדד. בסך הכול, הסכום הכולל מתקרב למחיר המחירון של הרכב, אך לא מגיע אליו. 
 
בתום התקופה, באפשרותו של הלקוח להשלים את הכספים שנותרו עבור הרכב, ולרכוש אותו הלכה למעשה. אפשרות אחרת היא לחדש את עסקת הליסינג עם רכב חדיש יותר. יש לציין כי על אף שהרכב בחזקתו של הלקוח במלוא מובן המילה, גם במשך תקופת ההסכם  הוא רשום על שמה של חברת הליסינג. רק השלמת הרכישה דרך אותן חברות ליסינג  תאפשר לרוכש להיות הבעלים הרשום של הרכב.
 
ומה באשר לקהל היעד? ובכן, עד לפני מספר שנים, הליסינג, ככלל, היה נחלתו הכמעט בלעדית של המגזר העסקי, אלא שמאז השתנו לא מעט דברים. יותר ויותר לקוחות פרטיים החלו לגלות אף הם את יתרונות הליסינג, כשהוא מבוסס על הנוסחה שהובאה לעיל. זו גם הסיבה שבגינה נהוג לכנות עסקה מהסוג הזה גם ליסינג פרטי. ברור שגם חברות עסקיות יכולות לבחור בליסינג מהסוג הזה, גם אם מרביתן מעדיפות לבחור באופצייה התפעולית,  שאליה נתייחס מיד. 
 
 

המאפיינים של ליסינג תפעולי

עסקת ליסינג תפעולי, כפי שנרמז מעלה, מאפיינת כיום רשימה אינסופית של חברות וגופים בישראל. הליסינג התפעולי מבוסס על מאפיינים דומים לאלה של המימוני, למעט כמה  הבדלים. כאן, הנטייה היא שלא לדרוש מקדמה ראשונית על הרכב, אלא להעלות את הסכום של התשלומים החודשיים שנדרש לשלם הלקוח (כפי שנראה בהמשך). כמו-כן, יש תוספת משמעותית אחת לכל הסכם. במצב הזה, חברת הליסינג היא שמתחייבת לקחת על עצמה  את הטיפול והתחזוקה השוטפים של הרכב: החל מביטוחים, דרך תיקונים ועד לטסטים שנתיים. הדבר מקל מאוד על תחזוקת הרכב, אך מביא לכך שהסכום הכולל של העסקה,  כולל התשלום מדי חודש, גבוהים בעשרות מונים ביחס לליסינג המימוני. הבדל נוסף  שמתקיים לא פעם, הוא משך העסקה המינימלי, שעשוי לעמוד כאן על ארבע שנים, ולכן  נוטה להיות מעט ארוך יותר מאשר הליסינג המימוני.
חשוב להדגיש כי עסקאות ליסינג תפעולי בהחלט עשויות לכלול בתוכן גם שירותים משלימים, דוגמת הנפקת רכב חלופי במידת הצורך על ידי חברת הליסינג, או שירותי עזר דוגמת גרירה או תיקונים בצדי הדרך. שירותים אלה מיועדים גם כן לסייע לחברות ולארגונים המתבססים על הליסינג, מכיוון שהם מונעים השבתה של העסק במקרים שבהם מתגלה תקלה מסוימת באחד מכלי הרכב שלו. ואגב, אין זה מפתיע כי הסכמים רבים הנחתמים אל מול חברות הליסינג כוללים "צי" שלם של כלי רכב, ולא רכב בודד, מה שעשוי להקטין את המחיר היחסי שנדרש לשלם עבור כל אחת מכלי הרכב המרכיבים את העסקה.
 
למרות המגמות הכלליות שתוארו מעלה, יש לציין כי לא ניתן להוציא לחלוטין את הלקוחות הפרטיים מתוך משוואת הליסינג התפעולי, ממש לא. ליסינג תפעולי פרטי הוא אפשרות שהפכה ללגיטימית בקרב לא מעט נהגים ישראלים, אשר יודעים כי בדרך זו נמנעים מהם מאמצים רבים בתחזוקה השוטפת של הרכב.
 
 

המפתח למציאת העסקה האידיאלית

אלו הם, אם כן, הסוגים העיקריים של עסקאות ליסינג המוצעות לבחירה כיום. פעמים רבות,  מה שיטה את ההחלטה, לכל אחד מהכיוונים, הוא הפן הכספי של העסקה. החדשות הטובות הן שתחום הליסינג הוא אחד הגמישים שאפשר למצוא כיום. את המאפיינים העיקריים של כל עסקה, למשל בכל הנוגע למשכה, לתשלום המקדמה הראשונית ולגובה התשלומים החודשיים, אפשר להתאים לצרכים וליכולות הכלכליות של הלקוח. מכיוון שעסקת ליסינג נמשכת תקופה הנעה בין 36 ל-60 חודשים, ברור שיש להתבונן על הצרכים והיכולות הכלכליות, לא רק בנקודת הזמן הנוכחית, אלא גם בעתיד הנראה לעין. סוגיית ההתאמה  לצרכים משמעותית במיוחד: נהגים אשר צמודים לרכב מרבית שעות היממה, ובעיקר אלה הזקוקים לו לצורך עבודתם, בוחרים לשלם מחיר מעט גבוה יותר עבור העסקה, ולבחור בליסינג תפעולי. אפשר בהחלט להבין אותם: הם מקבלים, עקב כך, שקט נפשי ומינימום תקלות בעבודה. 
 
הגם שביצוע עסקת ליסינג, להבדיל מרכישת רכב הלכה למעשה, אינו מצריך לרוב הון ראשוני עצום, ברור שיש לקחת את ההחלטה הזו בכובד ראש. בלי קשר למאפייני העסקה, אפשר להוזיל אותה גם באמצעות בחירת כלי רכב מסוג מסוים. ברור כי ליסינג יד שנייה יהיה זול יותר מאשר כזה המכניס לתמונה את אחד הדגמים החדישים והמפוארים ביותר  שמוצעים כיום בשוק הרכב הישראלי. אפשר, בהמשך לכך, למצוא פתרונות מימון אחרים לרכב, כולל כאלה המשתלבים עם עסקת הליסינג באופן ראוי.
 
כדי לבצע את הבחירה המושכלת של עסקה, יש להחליט, קודם כל, מהו סוג הליסינג שבו מעוניינים. כאמור, ההבחנה לפיה ליסינג תפעולי מיועד לחברות, בעוד ליסינג מימוני או פרטי מיועד לנהגים פרטיים, עדיין מרכזית, אך אין להתייחס אליה כאל תורה מסיני. בכל אחד מהמקרים, מומלץ לקרוא את האותיות הקטנות של העסקה (למשל, יש עסקאות שבהן יש ריבית על תשלומים החל מפרק זמן מסוים), להתייעץ עם אנשי חברת הליסינג או עם גורמים מקצועיים אחרים בתחום על הרכב שיכול להתאים במידה הרבה ביותר, ולבחון, בהתאם למצב חשבון הבנק, מהם התנאים שלהם מצפים. בתחום תחרותי כמו הליסינג אפשר, ואף מומלץ, לבצע השוואת מחירים בין כמה חברות ליסינג לפחות, כשגם אפשרות המיקוח יכולה לסייע מאוד להפוך את העסקה למשתלמת הרבה יותר.

 
 
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא ליסינג לרכב
האם המאמר עזר לך?