שלא נזדקק: מדריך חשוב להגנה עצמית

ימים לא פשוטים עוברים על כוחותינו ידיעה רודפת ידיעה, החרדה עולה ורמת הלחץ גואה. לשם השבת הביטחון האישי הנה כמה טיפים וטכניקות הגנה עצמית
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג אומנויות לחימה

קשה שלא להיתפס לתחושות חרדה ופחד בימים האחרונים. כשבכל יום אנו שומעים על עוד ניסיון לפגוע בחפים מפשע ועל עוד פיגוע שהסתיים בפצועים ובהרוגים, רמת הלחץ עולה ואיתה, התחושה שלא בטוח לצאת מהבית ולהסתובב בחוץ. כדי להפחית את החששות, להעלות את הביטחון ובעיקר להבטיח שתוכלו לתפקד בצורה מיטבית במקרה הצורך, ישנן כמה פעולות 'הגנה עצמית' שיוכלו לעזור לכם: 

 

הימנעות - העיקרון החשוב ביותר בכל הנוגע להגנה עצמית הוא הימנעות ממגע. אם אדם מסוים נראה לכם חשוד, התרחקו ממנו; אם נתקלתם בחבורה חשודה (כמו חבורת שיכורים), עברו לצד השני של הכביש; אם מישהו פולש למרחב האישי שלכם עדיף להימנע מעימות ופשוט להתרחק. וכמובן, במיוחד בזמנים כאלה - אל תסתובבו באזורים מפוקפקים בשעות לא נוחות.

 

ערנות - בימים האלה מודגשת שוב ושוב חשיבותה של הערנות וכיצד ערנותם של אזרחים תרמה במניעת אסונות. לכן, כאשר אתם צועדים ברחוב אל תשקעו בפלאפון או במוזיקה והסתכלו מסביב, בדקו מי נמצא בקרבתכם והראו שאתם מודעים למתרחש. הריכוז ותשומת הלב לסביבה יעזרו לכם להגיב במהירות במקרה הצורך ולפעמים זה כל מה שנדרש.
 
מוכנות - המפתח להתגוננות נכונה טמון בהכנה מראש. צפו בסרטוני הדגמה ברשת (יש לא מעט כאלו היום), שננו לעצמכם את סדר הפעולות ואת הטיפים השונים שציינו כאן או הצטרפו לקורס הגנה עצמית או קרב מגע. הכנה פיזית ואף מנטלית זו, תאפשר לכם להתנהל בביטחון רק יותר וכמובן, לעזור לכם במקרה של סכנה. 
 
 

הגנה - לא, איננו מתכוונים להתחמשות מכף רגל ועד ראש - בייחוד אם אין בידכם רישיון לנשיאת כלי נשק. אמצעי הגנה בסיסיים כמו תרסיס גז פלפל או שוקר חשמלי יכולים בהחלט לעזור, אך גם אותם יש לשאת בזהירות ולהשתמש רק כשאין ברירה. אגב, גם מחזיק מפתחות או עט פשוט יכולים לסייע ברגע האמת אם יודעים כיצד להשתמש בהם בצורה אפקטיבית. 
 
ביטחון – הטיפים הנ"ל יסייעו לכם לרכוש ביטחון רב יותר בסביבתכם ולשדר אותו כלפי חוץ. אמנם זה נשמע מעט מופרך, אך אדם המשדר ביטחון ומראה כי אינו חושש, יהפוך למטרה 'אטרקטיבית' פחות עבור התוקף הפוטנציאלי
 
 

פעולות להגנה עצמית


ניתן למנות מספר פעולות מהירות ואינסטינקטיביות שיכולות לסייע במקרה של תקיפה:
 
1. מכה לפנים -  במקרה של תקיפה למרכז הגוף או אזור הראש והצוואר, השתמשו בידיים שלכם כדי לנטרל את התוקף בעזרת מכה חזקה ומהירה לפנים, בעיקר לאזור האף והעיניים.
2. משיכת הראש לאחור -  בהמשך לסעיף הקודם, גם משיכה של ראשו של התוקף לאחור (מהאף, מהעיניים וכדומה) תוכל להועיל, בייחוד אם התוקף נמצא קרוב מאוד אליכם ואין לכם אפשרות להכות בחוזקה.
3. תקיפה באמצעות כלי נשק מאולתר -  כפי שציינו, גם עט או צרור מפתחות יכולים לשמש ככלי נשק. כוונו אותם למקומות רגישים כמו העיניים ותוכלו לנטרל את התוקף. אגב, גם נעלי עקב יכולות להפוך לנשק, בדריכה חזקה על רגלו של התוקף.
4. בעיטה במפשעה  - בעיטה חזקה למרכז המפשעה יכולה להשיג נטרול מהיר, בייחוד שמדובר בתוקף גבר (אבל לא רק). 
5. הדיפה - כשמדובר בתקיפה עם סכין, המטרה הראשונה היא להתרחק מהתוקף מהר ככל האפשר. אם מצב זה אינו מתאפשר, מומלץ לנסות ולהדוף את ידו של הדוקר עם ידכם הנגדית והרחוקה יותר מהיד התוקפת. כך, התנופה שלכם תהיה גדולה יותר והמכה חזקה יותר.
6. כל האמצעים כשרים – השתמשו בכל מה שנמצא בידכם או סביבתם בשביל להדוף את התוקף וכדי להרחיק מידו את הנשק כדי שלא ינסה לתקוף שוב. 
7. קריאה לעזרה – גם אם אתה מרגישים בטוחים ומוכנים זעקו לעזרה, הזעקות הללו יחישו אל הזירה עוברי אורח המתגלים שוב ושוב כגורמי ההצלה הטובים ביותר.

 
 
 

הזכות להגנה עצמית

חשוב לדעת - כל אדם, המותקף ללא סיבה, רשאי להגן על עצמו. למעשה, ישנו חוק ברור המבהיר זאת ומכיר בזכותו של אדם להגנה עצמית. מובן שעניין זה אינו תקף בכל מקרה (לדוגמה: אדם שרכושו ניזוק על ידי אדם אחר לא יכול להתקיף אותו 'כעונש' על כך), אך בשורה התחתונה דעו זאת: אם הותקפתם פיזית ע"י אדם אחר, יש לכם את הרשות להגן על עצמכם ולעשות הכול כדי לנטרל אותו ולהפסיק את התקפתו.



 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא אומנויות לחימה
האם המאמר עזר לך?