איתור תקלה כשהרכב לא מניע - סקירה על מערכת החשמל ברכב

מערכת החשמל ברכב שולטת במכלול של רכיבים מרכזיים וחשובים. יש תקלות חשמליות שנוגעות למערכת התאורה או למזגן הרכב למשל, שחשוב לטפל בהן במהרה, אך תקלות אחרות ברכיבי מערכות ההנעה של הרכב ישביתו אותו לחלוטין מנסיעה. מהן סוגי התקלות החשמליות הנפוצות, וכיצד אפשר להתמודד אתן?
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג חשמל רכב

זה התחיל כמו כל יום רגיל: לא זכור לכם שקמתם על צד שמאל, והשינה שלכם הייתה סבירה בהחלט. אתם אוכלים, מתארגנים ונכנסים לרכב. אתם מכניסים את המפתחות לסוויץ', מסובבים ושוב דבר לא קורה. "מוזר", אתם חושבים, ומנסים בשנית. "נאדה". אתם מסתכלים בלחץ על השעון שלכם, ומנסים להבין כיצד תתמודדו עם התקלה הזו, שבהתאם לחוק מרפי תפסה אתכם דווקא כשאתם הכי לא מוכנים.
 
אז מה באמת גורם לכל אותן תקלות ברכב, המביאות לכך שהוא לא מניע? כמעט בכל המקרים, המדובר הוא בפגם כלשהו במערכת החשמלית ברכב, כזה שעשוי להיות קשור לכל אחד מהרכיבים העיקריים שלה: ובעיקר המצבר, הסטרטר והאלטרנטור. אנחנו נתייחס כאן למאפיינים של כל תקלה נפוצה, ונעניק לכם כלים להתמודדות יעילה עמה, עד כמה שאפשר.
 
 

על מערכת החשמל לרכב

כצעד ראשון, ועוד לפני שמדברים על איתור תקלות ועל התמודדות אתן, חשוב להחזיר אתכם לימי התיאוריה העליזים שלכם, ולהסביר, בקצרה מאוד, על הרכיבים המרכזיים של מערכת החשמל ברכב. השחקן המרכזי, מהבחינה הזו, הוא המצבר, מקור האנרגיה ברכב, והרכיב אשר יספק אותה לכלל המערכות והצרכים החשמליים של הרכב: תאורה, מחשב הרכב, מיזוג אוויר, מנורת המחוונים וכן הלאה. מה שחשוב יותר הוא שמצבר תקין נדרש לצורך ההתנעה הראשונית של הרכב.
 
אלא שמצבר, כדי שיבצע את עבודתו נאמנה, זקוק לשיתוף פעולה עם שני רכיבים חשובים אחרים. סטרטר לרכב (מתנע) הוא שמבצע ברמה המעשית את פעולת ההתנעה של הרכב: זהו מנוע קטן אשר באמצעות סיבוב גל הארכובה, מעניק למנוע הרכב את האפשרות לעשות את הסיבוב הראשוני שיאפשר את פעילותו. הסטרטר מקושר למצבר באופן ישיר, ומקבל ממנו את האנרגיה.
הרכיב השלישי במשוואה שלנו הוא האלטרנטור, מעין גנרטור אשר מונע, באמצעות רצועת הטיימינג, על ידי מנוע הרכב. תפקידו של האלטרנטור הוא להטעין את המצבר הלכה למעשה, מה שנעשה באמצעות מתח חשמלי. הוא מספק זרם חילופין, שבאמצעות גשר הדיודות הופך לזרם ישר.
 
כעת, לאחר הסקירה הבסיסית הזו, נדרש להיכנס לעובי הקורה, ולדבר על תקלות במערכת החשמל ברכב, בהתייחס לכל אחד מהרכיבים החשובים האלה.
 
אישה מיואשת ליד מכונית עם מכסה מנוע מורם
למרפי חוקים משלו.
 

האויב המרכזי: מצבר הרכב

במרבית המקרים, ה"חשוד המידי" שאשם בכך שהרכב לא מתניע, הוא המצבר. התרחיש השכיח הוא מצבר רכב שהתרוקן לחלוטין, לרוב עקב השארה של אורות, רדיו, חלונות חשמליים או רכיב חשמלי אחר דלוקים - וזאת כאשר הרכב אינו נמצא בשימוש. גם מזג האוויר עלול לשחק תפקיד, ויש להביא בחשבון שהטמפרטורות הנמוכות במיוחד, כפי שמאפיין את חודשי החורף, אינן החברות הטובות ביותר של מצברים.
אז איך יודעים שמדובר בתקלה במצבר? ובכן, יש מספר בדיקות שיכולות לאמת את החשד במצבר הרכב, או להגביר את הסבירות שאכן זה כך. כצעד ראשון, יש לצפור או להפעיל אורות גבוהים ברכב, ולנסות להתרשם האם הם פועלים באופן הרגיל: כאשר לא כך הדבר, אפשר לטעון כמעט בפה מלא שהאשמה מוטלת על מצבר הרכב. סימן מחשיד נוסף הוא השמעה של תקתוקים חלשים מאוד, מהסטרטר, בעת ניסיון ההתנעה.
 
אם אחת משתי הבדיקות האלה הראתה סימנים חיוביים, מתקדמים לשלב הבא (שאותו, אגב, יש שמנסים בכל מקרה): ניסיון להפעיל את המצבר בדרכים אלטרנטיביות. מצברים לרכב זקוקים ללא יותר מאשר מספר דקות נסיעה על מנת להתמלא לחלוטין, כך שהמשימה העיקרית היא לגרום לרכב להתחיל את נסיעתו, בהיעדר יכולת ההתנעה. וכן, זה בדיוק הרגע  שבו ניגשים לעוברי אורח, ומבקשים מהם לנסות לדחוף את המכונית - כל זאת בזמן שהנהג נמצא, כמובן, בתוך הרכב. 
 
הפתרון השני למילוי מצברים "סוררים" מכניס לתמונה את כבלי ההתנעה, שאמורים להימצא בכל מכונית, וחיבורם בין המצברים השונים. העיקרון הבסיסי כאן הוא שאת החוט האדום שבכבל יש לחבר לפלוס, ואת השחור למינוס (או לחילופין באופן ישיר לגוף הרכב). מבחינת סדר הפעילויות, נדרש, כצעד ראשון, לחבר את החלק האדום בכל אחת משתי המכוניות, ורק לאחר מכן את השחור. חשוב להקפיד על פירוק כבלים זהיר במיוחד, שיקטין את הסיכון לקצרים חשמליים. בנוסף על כך, לא כל מכונית אפשר להתניע באמצעות כבלים, כאשר בעיקרו של דבר הדברים אמורים לגבי מכוניות חדישות, הכוללות מערכות ממוחשבות מתקדמות. ספר הטיפולים של הרכב יהיה בוודאי הדרך הטובה ביותר כדי לדעת האם ההתנעה באמצעות כבלים אפשרית, או שמא נדרש לחפש, כבר בשלב הזה, חשמלאי רכב מוסמך.
 
אישה גוררת רכב אדום עם חבל
הדרך הפשוטה היא להזמין גרר.
 

כך הסטרטר נכנס לתמונה

גם אם הרכיב העיקרי שמשבש את פעילותה של מערכת החשמל ברכב, הוא המצבר, הרי שגם הסטרטר עלול להביא לכך. אפשר לחשוד שזהו מקור הבעיה כאשר הבדיקה שהצענו מעלה - של השמעת צפצוף או הדלקת אורות גבוהים - מראה דווקא שפעילותם תקינה. באשר לקול שמשמיע המתנע, אם במקרה של תקלה במצבר היה זה קול חלוש אך רציף,  כאן ייתכנו אחד משני המצבים הבאים: ראשית, המתנע עלול להשמיע קול נקישה רכה, ולא יותר מכך. במצבים אחרים, תהיה דממת אלחוט כבר מהרגע הראשון.
 
במקרה שהבעיה היא אכן בסטרטר, אפשרויות התמרון מצומצמות הרבה פחות מאשר כאשר המצבר הוא שגורם לכך באופן ישיר. אפשר לנסות לדפוק עם פטיש, בחוזקה, במקום שבו ממוקם הסטרטר בדגם הספציפי של הרכב. לא יודעים היכן הוא נמצא? עקבו אחר החוט האדום היוצא ממצבר הרכב. אין באמתחתכם פטיש? דלגו לסעיף הבא, והוא הזמנת איש מקצוע, או גרר, שיאפשר לו להגיע למוסך הקרוב ביותר. ואגב, בניגוד למצבר הרכב,  הרי שגם כאשר שיטת הפטיש הצליחה והרכב אכן מתניע, חשוב לגשת למוסך בהקדם האפשרי. אחרת, הבעיה עלולה רק להתגבר לה.
 
 

ואיך אפשר בלי האלטרנטור?

לעתים, מה שמביא לקריסתה של מערכת החשמל ברכב הוא האלטרנטור, שאת התפקיד החשוב שלו במשוואת החשמל ראינו כבר קודם לכן. תקלות הנוגעות לאלטרנטור עלולות להביא לכך שהוא לא יספק מתח למצבר, ובכך לא יאפשר לו להיטען. לכן, ייתכן מאוד כי התקלה תתרחש כאשר הרכב בנסיעה, אלא שהחשמל בו יורד בהדרגה, עד להשבתתו המוחלטת. לכן, נסיעה שכזו תעיד על בעיה כמעט ודאית באלטרנאטור, או בקשר בינו לבין המצבר, כך שכל שנותר לקוות הוא שהמצבר יחזיק מעמד עד אשר הנהג יגיע למוסך הקרוב ביותר. גם כאשר המכונית מניעה, אך במהירויות נמוכות פנסיה עמומים, סביר שהבעיה היא באלטרנטור.
 
באמצעות בדיקת מתח הטעינה של האלטרנטור, אפשר ללמוד גם כן על בעיות אפשריות בו: הוא אמור לספק מתח טעינה של 13.5 וולט לפחות, במצב שבו מערכות מיזוג האוויר והאורות ברכב דולקים. מתח טעינה נמוך מעיד על הצורך בהחלפה אפשרית של האלטרנטור.
רוב התקלות הקשורות לאלטרנטור ברכב נוגעות לרכיבים האלקטרוניים שמהם הוא מורכב,  כמו גם לחיבור שלו אל המצבר: קריעה של הרצועה שמניעה את האלטרנטור, למשל, היא בעיה נפוצה במיוחד. על כל פנים, הפתרון של שיפוץ אלטרנטורים הוא ההגיוני ביותר, ולא פעם גם היחידי האפשרי. קחו בחשבון שמדובר בהוצאה שנעה לרוב בין 500 ל-1,500 ש''ח, כאשר המחיר משתנה על פי סוג הרכב ועל פי מאפייני המערכת החשמלית הספציפית שלו.
 
אלטרנטור
האלטרנטור הוא חלק מרכזי במערכת החשמל ברכב.
 

>> לאיתור חשמלאי רכב בכל הארץ.


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא חשמל רכב
האם המאמר עזר לך?