שיפוץ אלטרנטור או סטרטר לרכב - חיסכון בתיקוני חשמל רכב

תקלה בסטרטר או באלטרנטור משאירה את הרכב ללא יכולת התנעה, אך אין פירושו של דבר שתצטרכו בוודאות להחליפם בחדשים. החלפת הרכיב המקולקל ברכיב משופץ או העברתו לשיפוץ עשויה לחסוך לכם לא מעט כסף, אך חשוב לדעת בידי מי מפקידים את השיפוץ, ומפני מה צריך להיזהר בהקשר זה.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג חשמל רכב

קל מאוד לשכוח את זה בין כל התדלוקים והטיפולים השוטפים, אבל אין תחליף לתקינותה של המערכת החשמלית ברכב. הבעיה היא שעבור לא מעט אנשים, הרגע שבו הם נזכרים בכך הוא רגע אחד מאוחר מדי. זהו הרגע שבו תפקוד לקוי של המערכת החשמלית מונע לחלוטין מהרכב להתניע. בנקודה הזו, ברור שנדרשים תיקוני חשמל לרכב, שעלותם אינה בטלה בשישים כלל וכלל. 
 
שניים מה"שחקנים" העיקריים, בהקשר הזה, הם הסטרטר, הלוא הוא המתנע, וכן האלטרנטור. שיפוצם של רכיבים אלה משתלם בעשרות אחוזים מאשר רכישתם מחדש, אך בצד החיסכון יש להתייחס גם לסכנות שעלולות להתלוות להחלטה זו.
 
 

סטרטר, אלטרנטור ומה שביניהם

עוד לפני שמתחילים לדבר על כל אותם תרחישים פסימיים שנרמזו מעלה, נדרש להבין את חשיבותם של הרכיבים שהזכרנו כמשתנים חשובים ביותר במשוואה של חשמל הרכב. סטרטר הוא מנוע חשמלי אשר התפקיד העיקרי שלו: לאפשר את סיבוב הפעולה הראשון של המנוע. סיבוב זה מאפשר למנוע, מיד לאחר מכן, להתחיל לפעול הלכה למעשה. כמובן שכדי שהסטרטר יתחיל בכלל לפעול, נדרשת פעילותו התקינה של חלק חילוף מרכזי אחר, והוא מצבר לרכב.
 
אלטרנטור לרכב (יש המכנים אותו "דינמו"), הרכיב המרכזי הבא, הוא מעין גנרטור קטן, אשר נועד לייצר זרם חילופין, שיהפוך בהמשך לזרם ישר. האלטרנטור, וזו הנקודה החשובה באמת, לוקח על עצמו את מלאכת ההטענה של המצבר: אם הסטרטר מכניס את המנוע לפעולה, האלטרנטור ישמור על התפקוד הראוי שלו גם בהמשך הנסיעה.
 
חדי ההבחנה שביניכם הבינו מהתיאור הקצר הזה כי רכב לא יוכל לבצע את עבודתו ללא תפקוד תקין של הרכיבים האלה. אלא שכמו כל חלק חילוף, גם הם אינם חפים מבלאי או מתקלות. אז איך בדיוק אפשר להתמודד עם נזק בהם מבלי לשבור את החסכונות? כפי שתראו מיד, בשני המקרים המפתח לחיסכון כלכלי הוא רכישת רכיבים משופצים, במקום חדשים.
 
 

המקרה של שיפוץ אלטרנטור

אם מקור הבעיה ברכב הוא באלטרנטור, אפשר לבחור באחד משני פתרונות על מנת להוזיל את העלויות: הראשון הוא שיפוץ אלטרנטור קיים, כלומר, זה שבתוך הרכב, ואשר תפקודו הוא הבעייתי. האפשרות האחרת היא לרכוש מראש אלטרנטור משופץ, שיהיה בוודאי זול יותר מזה החדש. בכל אחד מהמקרים האלה, חשוב להדגיש, השיפוץ נחשב למקיף במיוחד, ויתבצע רק לאחר שהאלטרנטור יפורק לגורמיו השונים. השיפוץ כולל פעולות דוגמת החלפת כל אחד מחלקי האלטרנטור המתכלים; בחינת תפקוד המערכת החשמלית של האלטרנטור (והחלפת רכיבים, בעת הצורך); חריטתן של טבעות נחושת ברוטור האלטרנטור ועוד. במילים אחרות: שיפוץ מקיף יכלול החלפה של כל רכיבי האלטרנטור, כשרק המעטפת שלו, שאינה נוגעת לתפקודו, תישאר כפי שהיא.
 
על כל פנים, מיד לאחר הליכי השיפוץ, מתבצעת בחינה מקיפה של תפקודו של האלטרנטור,  בעיקר בכל הנוגע למתח הטעינה ולזרם התפוקה המרבי שהוא מספק. לרוב הבדיקות משלבות בין חוות דעתם של מספר בוחנים לבין שימוש באמצעים טכנולוגיים אלה או אחרים. כאשר השיפוץ נעשה על ידי מומחים בתחום, ניתן לקבל אלטרנטור "כמו חדש", אך במחיר נוח פי כמה.
 
על אילו עלויות כספיות מדובר? ובכן, ברור שבכל אחד מהמקרים עלות התיקון תלויה בכמה גורמים עיקריים, ובכלל זה: סוג הבעיה, דגם הרכב, ובעיקר - מאפייני המערכת החשמלית שלו. מבחינת עלויות, מדובר כאן לרוב על סכומים הנעים בין 500 ל-1,500 ש''ח, בעוד שאלטרנטורים חדישים יעלו פי שניים מכך, אם לא יותר. לסכום זה נדרש להוסיף בדרך כלל עלויות עבור פירוק והרכבת האלטרנטור, שאמורות לנוע סביב 100-200 ש''ח.
 
סוגיה משמעותית ביותר שיש לתת עליה את הדעת היא האחריות. בתחומים רבים אחרים, התרגלנו שמוצרים חדשים יגיעו עם אחריות, בעוד אלה התחליפיים או המשופצים יהיו נטולי אחריות. במקרה של שיפוץ אלטרנטורים, התמונה מעט מורכבת יותר: ייתכן בהחלט מצב שבו חלפים משופצים יגיע עם אחריות בת שלושה חודשים עד חצי שנה, ולעומתם חדישים שלא יגיעו עם אחריות כלל. יחד עם זאת, ברור שאין המדובר הוא במדע מדויק, והתנאים של כל הסכם רכישה שונים בתכלית.
 
 

היתרונות המרכזיים של שיפוץ סטרטרים

במקרה של סטרטר לרכב, ניתן למצוא קווי דמיון ביחס לשיפוץ האלטרנטור, אך גם מספר נקודות שוני. גם כאן, יש סיבות מגוונות לבלאי, והתלבטות מה לעשות עם הסטרטר התקול. הברירות, איך לא, הן רכישת חדש, שיפוץ קיים או רכישת מתנע משופץ. השיפוץ עצמו מבוסס, גם כאן, על החלפה של כל אחד מחלקי הסטרטר המתכלים, לרבות הבוקסות, הפחמים, חריטת העוגן וכיוצא בזה. לאחר מכן, מתבצעות אותן בדיקות לבחינת מצב חלק החילוף החשוב הזה.
 
יחד עם זאת, ביחס לשיפוץ אלטרנטור יש כמה הבדלים. ראשית, האמונה של רבים כי מדובר במלאכה מעט פשוטה יותר. אם תשוטטו בפורומים בתחום הרכב או באתרי האינטרנט השונים, תוכלו למצוא מדריכים כאלה או אחרים המסבירים כיצד ניתן לבצע את השיפוץ באופן עצמאי, לאחר רכישת הרכיבים הנדרשים. לא כולם יכולים אכן לבצע זאת, אך עבור אלה שכן, עומדת האפשרות לחיסכון של מאות שקלים. זאת מכיוון שגם אם עלויות שיפוץ הסטרטר נמוכות ביחס לרכישת החדש, הן עדיין לא מבוטלות כלל: ברוב המקרים, מדובר על סכום הנע סביב 200 ל-300 ש''ח. רכישת סטרטר חדש, לעומת זאת, כרוכה בתשלום של כ-500-700 ש''ח. 
 
 

ומה באשר לחסרונות?

רכב לא יכול לתפקד ללא מערכת חשמלית הפועלת היטב. לכן, ברור שחלקי חילוף תקולים, ובכלל זה סטרטר או אלטרנטור, הם צרה צרורה. בעיני רבים, הסכנה העיקרית של שיפוץ הרכיבים החשובים האלה טמונה בכך שהשיפוץ ייעשה על ידי גורמים שלא מקצועיים ברמה המקסימלית, או אפילו בידי "חאפרים" של ממש. מצב זה לא רק מסכן את מצבם של הנוסעים ברכב, אלא גם מגדיל את הסיכויים לביקור חוזר במוסך כעבור מספר שבועות או חודשים, לאותה מטרה בדיוק. כל החיסכון הכלכלי העומד בבסיס השיפוץ, מיותר אולי לציין, מתבטל במקרים אלה.
 
את החלפים המשופצים אפשר לרכוש במוסכים, אך גם ישירות ממכונאי רכב. ההנחה של רבים היא שבחירה במכונאי תהיה זולה יותר, עקב פערי התיווך שנמנעים. חשוב, אולי מעל הכול, לבדוק את המוניטין של המקום שממנו רוכשים, או שבאמצעותו משפצים את חלקי החילוף. נסו לאתר אנשים שהשתמשו בשירותיו, קראו חוות דעת ובחנו את המוניטין, את הניסיון ואת תחומי הפעילות של אנשי המקצוע הספציפיים. ברור שמומלץ לבחור מראש חלקי חילוף שמגיעים עם אחריות של כמה חודשים לפחות, מה שבוודאי יתרום לשקט הנפשי של בעלי הרכב.
 
 

>> לאיתור חשמלאי רכב בכל הארץ.


 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא חשמל רכב
האם המאמר עזר לך?