תיקון אופנוע - חייבים מוסך אופנועים דחוף, או זקוקים לחלקי חילוף?

כל בעל אופנוע או בעל קטנוע זקוק למוסך אופנועים אמין ומקצועי. איך תדעו לבחור את המוסך הנכון? מה חייבים לבדוק לגבי חלקי חילוף לאופנועים, ומתי אפשר לטפל בתקלה עצמאית וללא צורך במוסך? כל הפרטים על שירותי תיקון אופנועים וקטנועים, בכתבה שלפניכם.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג מוסכים לאופנועים

כמו כל כלי רכב אחר, גם אופנוע או קטנוע זקוקים לטיפולים שוטפים ולטיפולים נקודתיים בעת תקלה. אז מדוע חשוב לבחור מוסך מורשה? באילו תקלות תוכלו לטפל בעצמכם? מה חשיבותה של תחזוקה שוטפת, ואיך תמנעו בעזרתה את התקלה הבאה באופנוע או בקטנוע שלכם? 

 

מוסך מורשה לאופנועים ולקטנועים

מוסך מורשה, הוא למעשה מוסך שמורשה על פי חוק, ונמצא תחת פיקוח ופועל בהתאם לתקנות משרד התחבורה ואיגוד המוסכים. היתרון הבולט שיש בהכנסת אופנוע למוסך מורשה הוא בכך שיש 'אבא ואמא' לאופנוע, ואחריות לחלקי חילוף מקוריים. כמו-כן מובטח טיפול מקצועי בכל תקלה אפשרית. בעת מסירת האופנוע או הקטנוע לטיפול במוסך, מתבצעת הזמנת עבודה. הזמנה זו כוללת את כל הפירוט הנדרש ומתארת את כל שלבי הטיפול באופנוע, למעשה מדובר במעין חוזה או הסכם בין הלקוח למוסך המטפל. מוסך מורשה, מחויב על פי חוק, לטפל בתקלות האופנוע במקצועיות ולהשתמש בחלפים מקוריים ותקינים, כגון אגזוזים לאופנועים או מצברים לאופנועים.

 

כך תזהו תקלות בלמים

בלימה 'לא חלקה' או רעידות כידון בעת בלימה, מאותתים על תקלה בעקבות דיסק בלם עקום  שחייבים להחליפו. אם שמעת רעש של חיכוך בזמן בלימה, כנראה שהרפידות שחוקות מדי ויש להחליפן. אם אתם חשים שעוצמת הבלימה נחלשה, סימן שנוזל הבלם מתחמם וצריך להחליפו (בדר"כ פעולה זו נעשית מדי 2-3 שנים, בהתאם להוראות היצרן). התקלה הכי בעייתית היא כאשר יש סימני נזילה כלשהם. במצב זה קיימת תקלה משמעותית במערכת הבלימה, ויש להכניס את האופנוע בדחיפות למוסך.

 

תחזוקת האגזוז

תפקיד האגזוז הוא לפלוט את הגז הרעיל מן האופנוע או הקטנוע, ולכן טיפול באגזוז לא תקין הוא חשוב ביותר. כאשר מחליפים אגזוז או מטפלים בו, חייבים לנקות את השסתומים (למנוע בלאי וסתימות). אם הדבר לא נעשה כלל, או נעשה באופן לא נכון, צריכת הדלק של האופנוע עולה, ועלול להישמע רעש מטריד בעת הרכיבה. כדי להגן על האגזוז, ניתן להתקין מגן אגזוז, אשר קיים במגוון רחב של חומרים ומחירים.

 

מה לתקן לבד, ואיך לבחור ולהתקין מצבר?

אפשר לתקן עצמאית כל מה שלא קשור במנוע, בגיר ובבלמים של האופנוע. מה זה אומר? אם אתם מספיק מיומנים, אפשר לטפל בצמיגים, בפנסים, במראות, בפילטר השמן, בהחלפת מצבר וכדומה. סביר להניח שכך תחסכו עלויות תיקון רבות, אך אל תתפשרו: אם אינכם בטוחים כיצד לעשות זאת,  אל תסכנו את בטיחות האופנוע ואת החיים שלכם.
 
צריכים להחליף מצבר? בשוק יש שפע יצרנים שמשווקים מצברים לקטנועים ולאופנועים, בהתאם להיצע הנרחב של היצרנים, כך גם מגוון המחירים. מיותר לציין שעם מגוון שכזה, אתם חייבים לערוך סקר שוק, ולהשוות מחירים. הפער יכול להיות במאות שקלים. בכל מקרה, כדאי לבחור ביצרן מוכר  ועם אחריות לטווח ארוך (בדרך כלל 3- 5 שנים). כמו-כן, הציצו בהרכב החומצי והעדיפו את הנמוך ביותר, הוא מותאם למזג האוויר הישראלי.
 
כעת לעבודה המעשית - החלפת המצבר:
 
נתקו קודם כל את קוטב המינוס (קריטי!), ורק אחר כך את קוטב הפלוס. פתחו את הגשר (אם קיים),  ואחר כך שלפו בזהירות את המצבר הישן ממקומו, והניחו במקומו את החדש. כל מה שנותר כעת הוא להרכיב את הגשר, ולחבר את המצבר החדש. שימו לב: כעת החיבור מתחיל מן הקוטב החיובי ומסתיים בקוטב השלילי!
 
 

בדיקה שגרתית ותחזוקה שוטפת

לפני שאתם רוכבים על האופנוע או על הקטנוע שלכם, אתם חייבים לבדוק מספר דברים למען הבטיחות שלכם. ראשית ודאו את תקינות הצמיגים: חפשו שינויים בגומי, לחץ אוויר, סימנים לשחיקה או סדקים בצמיגים. אחר כך בדקו את תגובת הבלמים, מדד השמן מנוע, אורות הברקס והפנס, מדד הדלק ותקינות המראות. התחילו בנסיעה קצרה. אם יש רעשים שקודם לכן לא היו, או שיש שינוי ביציבות או באחיזה של הכידון, ערכו בירור מעמיק, ונסו לאתר את הבעיה באופן עצמאי או במוסך לאופנועים ולקטנועים. 
 
דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא כיצד נראים מי הקירור של האופנוע. עליהם להיות צלולים ונקיים. אם הם עכורים, כנראה שקיימת חדירת שמן למערכת הקירור, וחייבים לטפל בה בהקדם. כדאי לבדוק  מדי פעם גם את מצבם של האומים והברגים, ולהשתמש רק בכלי עבודה נכונים למניעת שחיקתם והיחלשותם של אלו.
כדי לתחזק כראוי את הבלמים, הקפידו על מספר דברים:
 
- ודאו שכמות נוזל הבלמים תקינה וכי היא עוברת את קו המינימום.
- בדקו שצינורות הבלם תקינים ושאינם קרועים או סדוקים.
- בדקו שאין נזילות שמן.
- שמרו על מערכת בלמים יבשה ונקייה.

גם המצבר זקוק לטיפול שוטף, ולכן בדקו שקופסת הפלסטיק שעוטפת אותו תקינה ולא שבורה או סדוקה ושאין נזילות. נקו את הלכלוך והאבק שהצטבר, ואחרי כן מרחו וזלין למניעת היווצרות קורוזיה.
 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא מוסכים לאופנועים
האם המאמר עזר לך?